Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningroborovski
Läst 4677 ggr
BarbieBrownHair
0

Snart köper jag en hamster!

Hej alla!

Om ca 1 månad köper jag min första hamster! Jag ska köpa en guldhamster på ArkenZoo. Ska köpa Bur & tillbehör på fredag så jag kan fixa i ordning tills krabbaten kommer. Har bara 2 frågor…

Behöver man saltsten? Har läst att hamstern kan få njursten & dö utav det? Andra frågan är; måste man ha hö? vet att det är bra, men är det jättenödvändigt?

Puss & Kram!

MaaariaS
0

Dom ska inte ha saltsten och inte heller höGlad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Emma-Rhino]
0

åh, så roligt! =) Grattis!

hö är verken bra eller nödvändigt. Kan sticka hål på deras kindpåsar. Jag vet att det finns ute på marknaden en massa som får en å tro att det är bra men nopp =)

Saltsten vet jag faktiskt inte, har inte själv gett det… är nog inte bra för dem…

[Sniff]
0

Du ska inte ha saltsten eller hö. Inte heller hamstervadd (toapapper är det bästa bomatrialet) :) Sen kan det vara bra att köpa hamstern från en uppfödare, djuraffärshamstrar är ofta sjuka och är väldigt sällan tama. ;)

[Emma-Rhino]
0

#3 du har rätt till 100% men ibland e det ont om uppfödare, om man inte bor i typ sth =)

köpte en bebbe i en djuraffär och det gick bra. Man ser rätt fort om djuraffären bryr sig… och ungar är ju lätta att få tama.

Men uppfödare är bäst, om det är en seriös.

BMEXX
0

De ska inte ha saltsten eller hö som sagt. Och kan väl skriva lite fler inte-saker:)

De ska helst inte ha plasthus som ofta kommer med duna burarna. De ska helst inte ha Hjul heller så länge de är bebisar, ska du ha ett sedan så se till att det är stort nog så inte ryggen är böjd.

Wiie lycka till med skrutten annars, vill också ha hamsterbebis nu!

Återkommer med fler saker om jag kommer på något :)

// Pabblo

Roxie
0

Det finns uppfödare i stort i hela landet. Går man in på SHF's hemsida så finns där länkar till många uppfödare. Även här finns en hel del uppfödare att kontakta.
Att det finns dåligt med uppfödare tycker jag är en ganska lam ursäkt Tungan ute Ursäkta uttrycket ;) 
För oftast så går transport att ordna överallt.

// Sofia

[Sniff]
0

#4 Transport går alltid att ordna;) (A) Och ja, det finns ju bäbisar som blir tama fort från affärer, men det är ju väldigt mycket bättre att köpa från en uppfödare:)

BMEXX
0

Gick in på din sida och såg att du bor nära örebro. Zvinto bor väl där i trakten… hon har jättefina hamstrar:)

// Pabblo

Zvintos
0

Runt Örebro så är vi 3 uppfödare jag kan komma på på en gång;
- Jag (Kumla)
- Mapilamis (Kumla)
- Queens (Örebro)

Du är då hjärtligt välkommen hem till mig om du skulle vilja, även om du inte är intresserad av någon av mig. =)

TildaH
0

Som flera redan nämnt, så tänk en extra gång innan du köper en grossist avlad zoohamster.

Jag har själv en zoois som jag inte skulle byta mot någon annan, men jag har även en från uppfödare som tja, det går inte att jämföra hur mkt bättre han är på alla vis. Det låter lite "elakt" mot min zoois, men de är ren sanning, han från uppfödare har trevliga mentalitet o utseende. Och känd hälsostatus från föräldrar o andra släktingar.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Caroline.H
0

Jag har hittills haft 4 hamstrar från djuraffär, alla är snälla, var nyfikna och lugna när vi köpte dom, så jag vet att det finna vissa guldkorn bland alla djuraffärer. Dock vill man ju inte t ex avla på Djuraffärshamster, en det är ju inte alltid man vill göra. Men jag tycker nog också att du ska försöka att köpa från uppfödare om det finns möjlighet till det. ;)

//Caroline

Odette
0

Ja, oavsett vart du väljer att ta din hamster ifrån så tror jag du kan hitta en riktigt fin å söt en. I regel blir dom ju snälla å fina oavsett, bara man har lite tålamod i början Glad

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

BarbieBrownHair
0

Tack för alla svar!

Okej då köper jag inte hö eller saltsten.

Jag vet att hamstrarna är friskare och sånt när man köper av hamster uppfödare. Men jag tänker såhär ; Om ingen köper denna stackars hamster i denna djuraffär kommer jag tycka synd om den. Så jag ser det som…att jag räddar en liten krabat. Mina möss är köpta från djuraffär. Dom sa till & med; om ingen köper några möss under denna vecka, då blir dom ormmat. Så jag älskar att veta att jag räddar djur! Glad

[Sniff]
0

#13 Men om du köper den lilla stackars hamstern kommer djuraffären bara köpa in fler hamstrar som du kan tycka synd om;) Om vi istället slutar köpa djur därifrån kommer de sluta säljas där. Och då behöver de inte räddas. "Räddar" du den här hamstern kommer en annan att få ta dens plats. Och det kommer aldrig ta slut. Tänk på det;) :)

BarbieBrownHair
0

Ja, det är väldigt sant. Men jag tror inte dom någonsin kommer sluta sälja djur. Tror dom alltid på nått sätt kommer lyckas sälja dom små krabaterna. Jag vet att det aldrig kommer ta slut. Men om det aldrig kommer ta slut, då kommer det alltid sitta nån stackare där. Och jag vill ta med den stackarn hem.

Roxie
0

Klart att dom inte kommer sluta om folk köper dem..

// Sofia

BarbieBrownHair
0

Jag vet. Men om jag slutar köpa en då gör det väll ändo inte så stor skillnad? Det kommer alltid fortsätta. Men jag blir överlycklig vid bara den lilla tanken av att en hamster slapp glida ner i ormens hals. Istället får den vara hemma i ett varmt hem,få den bästa maten & vara lycklig.

Roxie
0

Nej klart det inte händer något om alla tänker att "det gör väl ingen skillnad om bara JAG slutar.." :P

// Sofia

BarbieBrownHair
0

Men låt oss säga att några skulle göra en grupp. Som är emot att sälja på djuraffär. Visst det skulle bli många! Men inte så många så dom skulle kunna vinna över sverige. Förlåt, men försöker vara realistisk.

Roxie
0

Ja det försöker jag också. Strunt samma. Man köper sin hamster vart man vill. Självklart finns det djuraffärer som tar in hamstrar som är privatuppfödda. Men det finns även dem som köper in hamstrar och djur överlag från stora grossister, som massavlar på djuren för att få så mycket djur som möjligt för att sälja. Sen om djuren är sjuka eller inte de struntar dom blankt i.
Det är det vi uppfödare vill försöka undvika att få in i våra (för det mesta) rena linjer.

Om då folk köper från dessa djuraffärer och avlar vidare på dem. Så kommer de djuren på ett eller annat sätt in i linjerna vi vill hålla rena. Kanske inte första kullen, utan kanske fem generationer senare. Men sjukdomar och defekter följer med i linjerna även om djuret ser friskt ut kan det bära på sjukdomar och defekter dolt i generna.

En sak att tänka på innan man köper djur från djuraffär. Man har ingen aning vad djuret bär på. Om det är en inavlad unge, eller om halva släkten dött i tumörer.

Hoppas du förstår min poäng Glad Säger inte detta för att vara elak, utan för att man ska få upp ögonen för vad som egentligen sker när det gäller avel för djur till många djuraffärer. Flört

// Sofia

Luisa
0

Jag bor i sth och jag har köpt 2 fåglar i Arkenzoo i globen och jag bara älskar dem men den första som jag köpte blev värdens goaste och busigaste och snällaste undulat men den andra är värden suris, han hatar händer men gillar att sitta på armen.

Maten där är alltid fräsch och ny i alla fall för undulater, men snart ska jag förhoppningsvis få en hamster. Så nu letar jag efter bra uppfödare i sth.

Michaela-N
0

#21 Men det ena utesluter inte det andra.

Köper man 1 kommer det in en ny. Så du räddar inget, du låter bara fler oskyldiga hamstrar må dåligt.

Odette
0

Nä jag köper inte heller resonemanget "vill bara rädda en.." iom att djuraffärer bara tar in nya djur på löpande band oavsett om försäljningen gått dåligt ett tag eller om folk köper som idioter. Det enda jag egentligen inte tycker om är själva resonemanget- men om vi bortser från det .. hittar man en hamster som man verkligen faller för, som man bara blir helt dödsförälskad i så ser jag inget fel i att köpa den. Oavsett om det är från en privatperson eller affär.

Det finns många guldkorn även där! Bara man är beredd på att man kanske får kolla hamsterns kön en extra gång (själv!) så man inte får hem en alldeles för ung hona som är dräktig.. å så att den är frisk och går hantera.

Då spelar det ju mindre roll. Speciellt om man bara vill ha en till sällskap å inte avel, då behöver man ju bara se till individens hälsa och välmående Glad

Det är inget fel i att ta från djuraffär, absolut inte. Men slopa tanken på att du räddar den.. köp den för din egen skull Skrattande

Eller tänk på saken, att ta från en uppfödare. De blir ju i regel tamare fortare iom att de oftast är hanterade från att de är pickelismå hihi. Oavsett hur du gör så kommer du säkert trivas jätte bra med den lilla!

Önskar dig lycka till och dyker det upp fler frågor sen så vet du vart vi finns Flört

_

BarbieBrownHair
0

#20 Jag förstår din poäng om att det är dåligt & du har rätt! Man vet aldrig vad dom bär på. Men alla mina vänner och jag har för det mesta köpt från djuraffär. Och alla djur har varit friska! Så det är inte alls många som är riktigt sjuka. Och i vissa djuraffärer är det rent. Djuren mår bra,dom får kela med ägarna & Färskmat. Och vissa djuraffärer dom ser när ett djur är sjukt & kan faktiskt låta dom somna in med spruta. Till exempel Grizzly dom har ett jättebra företag! Arkenzoo har sina för & nackdelar. Glad

21#Arken zoo´s fåglar är nog dom piggaste djuren där! Glad Fåglar där blir oftast inte köpta men det är toppen att du köpte där. Du lät 2 fåglar få ett bättre hem :) Och Arkenzoo har själva sagt att dom inte köper in fåglar förnst alla är utsålda för det är inte många fåglar som blir köpta.

21# Ja, det är så sant som sagt. Det kommer alltid in nya.Men vadå? bara för att det kommer in nya djur hela tiden…betyder det att man inte kan ge någon av dom en chans?

Odette
0

#24 Det är lite det jag menar, man kanske inte räddar dem från "misär" men fastnar man för en så är det ju upp till var och en om man vill ge den en chans. Visst är det så.. man ska ju gå efter sitt eget hjärta Glad
Bara man är beredd att dubbelkolla kön osv.. man hör på tok för många som får hem dräktiga honor och det är väl inte det ultimata då det oftast rör sig om både inavel och på tok för unga föräldrar :/

Du får uppdatera oss sen om hur det blir ^^

_

TildaH
0

Däremot så vet hamster inte om hur dåligt liv den har. De enda som vet de är vi människor. Många hamstrar kommer från grossist avel, där de bor i små platslådor för att sedan skickas till butiken där de oftast får sitta i en liten Bur med alla fel som man kan tänka sig. Men en hamster kan inte tänka, "Åh stackars mig, tänk om någon kunde rädda mig" utan den lever sitt liv i den lilla Bur.

Fast även detta är alltså bara ett allmänt prat, har ju själv zoohamster så jag dömer ingen, även om jag anser att de i slutändan är ett misstag att köpa från butik.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Odette
0

#26 hihi du är söt du. det får avsluta min tanke också ^^

_

Emel
0

Just nu praktiserar jag i en arkenzoo butik. Den är helt okej, hyfsat kunnig personal och ingen hamstervadd till djuren. Men alla arkenzoo köper in från grossister (sa en som jobbar där)

Hamstrarna & gerbilerna kommer i labburar som inte är större än 25x15 cm. Dessa burar är riktigt skitiga… På kortsidornas botten är det ca 1 cm kiss-avlagringar… Jag kan ju gissa på att det är dessa som de bott i hela sitt liv(?). Alla hamstrar utom 2 har haft tydligt svansknyck. En del har haft vita tnder.

Och det är klart, jag villa ju ta hem alla djuren och ge dem ett superbra hem… Men då vet jag ju att det kommer in nya rädda stackare till affären. Och jag har inte plats för 100 djur här hemma.

Dessutom så tycker jag att du ska bygga en egen Bur eller något liknande eftersom de dom säljer i affärerna är sjukt små!

Såklar så är det ditt djur och ditt liv så det är du som bestämmer :)

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[Bibbo]
0

Vet att det är gammal tråd men vill bara säga att det finns en jätte bra djuraffär i malmö som köper från en uppfödare och de är tama och snälla när jag köpte min iallafall , och vissa uppfödare är dåliga så man kan okså köpa i djuraffär för han som äger zoobutiken i malmö han affär ar ganska liten så det finns bara han som äger och en anställd och han som äger den har jobbat där i över 10 år så han vet vad han gör

HejPåDig
0

#29 Vilken?

[aammE]
0

Fast bara för att man köper från uppfödare så betyder det inte att det automatiskt blir en bättre hamster. Jag har två zoohamstrar (från butik där de föder upp själv, med andra ord ej grossisthamster) och två från uppfödare. BÅDA mina zoobutikshamstrar är jättemysiga, även en av mina uppfödarhamstrar är precis lika mysig som dem. Men en av mina uppfödarhamstrar har inte alls speciellt trevligt temperament, hon är ej elak men hon är mycket spattigare och rullar över på rygg om man tar i henne när hon går runt i buren…