Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 1153 ggr
[Alexis78]
0

Hur gör ni rent buren?

Har funderat ett tag nu på hur man bäst gör rent buren. Min hamster har ju ett speciellt hus där den sover och där lagrar den även all mat och boar med papper. Nu behöver det göras rent men hur gör jag med huset? Jag vill städa ut all mat därifrån för det är så fullt att hamstern inte kommer in, men jag vet efter att ha gjort så tidigare att hamstern verkar bli väldigt stressad av det, att allt den sammlat på sig bara försvinner.

Hur gör ni?

hatte
0

Jag städar 1 gång i veckan. Då tömmer jag allt i huset o slänger all mat som den har samlat o byter bomatrial. Det måste man nästan så det inte ligger där o blir dåligt.

Eftersom mina e duktiga på att gå på toa behöver jag inte byta ut all spån, utan brukar byta hälften ungefär. Storstädning med att byta allt spån o så gör jag 1 gång i månaden.

Upplever aldrig att mina blir stressade utan verkar tycka det e kul att greja i ordning i huset o undersöka det jag har möblerat om!

Mvh Linda

[Alexis78]
0

#1# jo det var det jag tänkte med, maten borde ju bli dålig och måste ju tas bort. Min lille är så tam och social annars men just när man ändrar i hans speciella hus så blir han liksom jätteaktiv och rusar runt väldigt och sen brukar han inte vilja sova i det hus man har ändrat.

[VillePille]
0

Jag brukar sätta lilla Ville i hans boll som han springer omkring i medan jag städar. Jag brukar tömma hela huset, skölja det och den lägga i nytt bomaterial. Sen sitter han där inne i typ en halvtimma och grejar i ordning som han vill ha det! Flört

Frosstis
0

jag sätter in min hamster på toan, sen slänger jag all spån och all papper och mat och sånt, sedan häller jag i ny spån, ca 5 cm tjockt och sedan möblerar jag om och sånt i hans Bur och slänger i massor av papper så han har att göra.

Fast nu har jag inte städat buren på några veckor eftersom han har inte stökat ner någonting, men nu nästa lördag ska jag byta allt :)

Lollypoppii
0

Jag storstädar en gång i veckan, min gamling skiter överallt i buren, men kissar bara i sandlådan. Han håller maten i tallriken. Brukar göra rent sandlådan varje dag. Sen så gör jag rent matskål o allt när jag städar buren. Den lilla pojken smutsar ner väldigt mycket! Det ligger Sand i hela buren som han på nått sätt har släpat med. Gav honom Barnmat i typ en vecka o duktig som han är så stod han mitt i kletet o nu är typ ALLT nerkletat så måste städa snart. Eftersom jag haft honom sen jul bara så undrar jag om jag kan städa hans Bur nu eller är det för tidigt?

Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(

sanso
0

Vet inte om vår hamster är speciell men han håller väldigt rent och snyggt i sin Bur. Han kissar i sandbadet och det städar vi varje dag. I sitt sovhus har han ett matföråd samt ett bajsföråd! Ligger nästan aldrig bajs ute i buren utan han samlar allt på ett ställe. Färskmaten tömmer vi varje dag och då plockar vi bort bajs också. 1 gång/vecka tömmer vi "bohörnan" byter spånet (bara i det hörnet av buren) och lägger i nytt bomaterial. 1gång/månad tömmer vi hela buren och tvättar ur den med hett vatten, lägger in nytt spån samt möblerar om/byter leksaker.

[råttahamster]
0

Kan ge dig ett tips: när du tar bort allt är du ju orolig att h*n ska blir stressad av att du tar bort hamsterns mat o.s.v… då kan du lägga dit lite mat i boet (nytt) så är inte allt borta. Har läst detta tips och det funkar på min hamster!Skrattande

Twisted_T
0

Jag städar hela burarna(stora akvarium) efter 1½-2v för mina brukar oftast äta upp det de har i bohörnan, brukar inte ligga mycket där och är det något så är det oftast bara torrmat.

De kissar och bajsar oftast i hamstertoaletten så det blir inte så smutsigt.

Byter hamstertoalett varje dag och sandbadet varranan ungedär, beroende på om det kissats i det eller inte.

När jag gett Färskmat som kött så brukar jag ta ut hela skålen efter ett tag eftersom det bildar så mycket bakterier, de vaknar oftast så fort man sätter ner maten och äter. Så när de inte äter mer och gått och lagt sig eller dyl. så tar jag bort skålen och slänger den färska maten och diskar skålarna.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)