Avel- Hur lär man sig?
Ni som avlar på era hamstrar, jag har en massa frågor och allt annat och är så nyfiken på hur ni lärt er, har ni fått hjälp osv. Önskar att jag någongång i framtiden skulle kunna få lov att ta en kull efter 2 trevliga filurer men det ligger långt fram i tiden det. (Det spelar ingen roll om ni föder upp dvärgar eller guldisar. Alla åsikter och svar är mer än välkommna!)
Hur lärde ni er färgerna?
Hur bedömmer ni hamstrarna i deras temprament?
All genetik, hur har ni lärt er det och var hittar man fakta om detta?
Ni som avlar, jobbar ni också? Jobbar ni heltid,halvtid osv?
Går ni runt eller går ni minus i eran uppfödning?
Vad tycker ni själv är absolut viktigast att kunna när man ska ta sin första kull?
Har det hänt någongång att ni fått åka in till veterinären för att honan fått komplikationer under eller efter födslen?
När börjar ni hantera era ungar ?
Och hur valde ni erat uppfödarnamn? Varför,hur när och var :)
Hopps någon orkar svara på mina frågor :) Är så nyfiken så jag nästan spricker :D
sätter en tass här* ^^ är också nyfiken :)
Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(
Kan svara lite kortfattat (annars blir det en novell..)
Jag började läsa på om de färger jag själv var intresserad av att föda upp. Satte mig in i hur de fungerade och lärde mig sakta men säkert vad som kan komma i en kull osv. Man behöver inte kunna allt, det viktigaste är att man börjar någonstans så kommer resten av sig självt och man lär sig eftersom.
**Hur bedömmer ni hamstrarna i deras temprament?
**En hamster ska enligt mig först och främst vara snäll!
Snäll och trygg i sig själv, inte nervös eller lättskrämd. Aldrig visa tendenser till att nafsa eller bita. Den ska vara helt bekväm med att man tar upp den och håller den, undersöker tänder osv osv. En hamster som blir stressad eller otålig då man håller i den kanske inte har den mentalitet man söker utan de ska vara anpassningsbara och lugna i varje ny situation :)
**All genetik, hur har ni lärt er det och var hittar man fakta om detta?
**Som jag sa på första frågan så måste man börja någonstans och jag började med att sätta mig in i de färger jag själv var intresserad av.
Sedan läste jag mycket på SHF's forum och hemsida, frågade, läste gamla trådar osv. Denna länk har gett mig oerhört mycket när det kom till att förstå sig på färgerna och hur de nedärvs; http://hamster.ifokus.se/articles/4d7159aeb9cb46221d069994-fargkategorier#threadlist-anchor
**Ni som avlar, jobbar ni också? Jobbar ni heltid,halvtid osv?
**Jag jobbar 75% och är inte hemma förrän kring 17 tiden men det funkar hur bra som helst, hamstrarna vaknar inte förrän kring 19 tiden så då har jag hunnit göra annat och äta middag osv.
**Går ni runt eller går ni minus i eran uppfödning?
**- Hahaha! Ja inte går jag plus! Vill inte veta hur mycket jag går back på mitt inresse *lol*
**Vad tycker ni själv är absolut viktigast att kunna när man ska ta sin första kull?
**Hur arten är, och fungerar. Tycker inte man ska ta en kull på sin första hamster utan hellre ha ett par hamstrar innan man börjar fundera på en kull. Mycket för ens egen skull men sen också för att det är nästintill omöjligt att veta vad ett bra temperament är om man inte har något att jämföra med!
**Har det hänt någongång att ni fått åka in till veterinären för att honan fått komplikationer under eller efter födslen?
**Inte än .. peppar peppar! Förr eller senare kommer jag att vara med om det, men jag önskar innerligt att jag slipper :'(
Har varit med om det på en av syrrans råtthonor och det var nog så hemskt ..
**När börjar ni hantera era ungar ?
**När dom är ca 2 veckor och någon/några dagar gamla och har öppnat ögonen och börjat knata runt i buren på egen hand. Då är det bara att pilla och peta ^^
Men jag räknar och kollar kön etc när de är ca 9 dagar. Då är det endast en snabbkoll för att veta hur många det är.
**Och hur valde ni erat uppfödarnamn? Varför,hur när och var :)
**Exentrion's var det som ploppade upp i huvudet då jag var yngre och ville föda upp råttor. Det har följt med mig sen dess. Så när jag reggade mig i SHF var det ingen snack om saken, jag "var" ju redan Exentrion's :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
**Hur lärde ni er färgerna?
**Man lär sig allt eftersom, jag läste på mycket i början, kollade mycket bilder och följde mycket bildtrådar på forumen för att se hur färger utveckas osv. Sen är det rätt bra att kunna genkoder osv, för att kunna utesluta vissa färger i en kull tex.
**En hamster ska vara trygg i händer, vara lugn, nyfiken och kontaktsökande.
Självklart är detta individuellt. Har ju haft energiska hamstrar som ändå varit jättesnälla ändå.
**Mycket fakta finns ju på SHF's hemsida, men även mycket utländska sajter samt forsknings-artiklar m.m.
Sen lär man sig undertiden också. Jag kan tycka att det är viktigast att ha bäst koll på de färger man inriktar sig på, och verkligen läsa på innan man börjar.
**Japp, jag jobbar heltid just nu. Men i januari börjar jag plugga på heltid (i 3 år). men eftersom hamstrarna sover på dagarna, så gör det inget. De vaknar ungefär när jag ätit middag och är klar med övriga hushållssysslor. Så på kvällarna är det hamstrarna som gäller :)
**Jag skulle säga att det går jämt ut. Visst, efter att man sålt av en kull så har man ju en ganska stor summa, men den försvinner ju snabbt till mat m.m.
Men nåt jag tycker är viktigt när man driver en lite större uppfödning, det är att ha separat ekonomi för djuren, eftersom det blir lättare att hålla koll på allt IFALL man skull få besök :P Då kan det vara bra att kunna visa upp kvitton (bokföring) att man faktiskt inte tjänar nåt på sina kullar.
**Vad tycker ni själv är absolut viktigast att kunna när man ska ta sin första kull?
**Svårt att säga nåt specifikt. Tycker att man bör känna till allt som innebär dräktighet, förlossning, första tiden osv. Det är det minsta man kan läsa på inför en kull.
**Har det hänt någongång att ni fått åka in till veterinären för att honan fått komplikationer under eller efter födslen?
**Japp, jag har förlorat två hamstermammor med bebisar i magen, pga att det var totalstopp och de inte fick ut dem själva.
De fick på Oxyocin, som gör att hamstern får värkar och på så sätt förhoppningsvis kan föda bebisarna. Men det gick tyvärr inte.
**Från 10 dagar ungefär. OM mamman tillåter det, annars väntar jag.
**Min bästa kompis mamma började kalla mig för Sulfida, och därav uppfödarnamnet ;)
// Sofia
Är inte uppfödare, men ett tips när det gäller genetiken är ju att inte avla så brett i början utan inrikta sig på kanske en eller två enkla färger. Med enkla färger menar jag färger som kanske kräver ett eller max två anlag. :) Sen när man lärt sig mer kan man ju börja med projektet att få fram champange eller koppar om det nu är det man vill :P
Nu är ju inte jag någon stor uppfödare, men jag ska börja föda upp vintervita eller campbells i liiiiten skala nu i vår/sommar.**
Hur lärde ni er färgerna?**
Jag började lära mig alla vintervitas färger till en början & fick stenkoll på självkaste färgerna, inte typ "Mandarin pearl", utan endast mandarin. Sen under detta året har allt bara flytit på. Fick veta vad Svenska hamsterföreningen var efter att jag skaffat min campbell tjej, så där inne var jag flera timmar varje dag & pluggade campbell & vintervitas färger & teckningar. Roborovski & kinesiska färger kan jag inte lika bra. Sen har iFokus hjälpt med en hel del!
Dom ska känna sig trygga med människor runt om & den som håller i den. Lugn, nyfiken men ändå lite energi i sig får den gärna ha. Som mina dvärgar - Älskar att busa i någon kvart eller halvtimme, sen vill dom mysa & sova inburrad hos matte. :)
All genetik, hur har ni lärt er det och var hittar man fakta om detta?
SHF´s sida har som sagt hjälpt mig mest, & iFokus. Sen har jag sökt upp väldigt mycket fakta, & i våras detta år var jag mycket inne på Djur.nu sidan & blev medlem i en mängd olika dvärghamsterklubbar som hjälpte mig massor på traven.
Jag avlar ju inte direkt än, men jag går ju i skolan på dagarna & slutar runt 15.00 eller 16.00, så jag har ju tid för alla mina djur på kvällarna/när jag kommer hem.
Sitter i klistret, nej, men jag har som sagt inte börjat föda upp "på riktigt" än, & tänker ändå inte ha någon stor uppfödning förns jag flytatt hem ifrån.
Vad tycker ni själv är absolut viktigast att kunna när man ska ta sin första kull?
Det mesta ska man kunna. Vad det finns för risker, förlossning, hur länge honan går dräktig, parningen, vad en hona behöver under dräktighetstiden, hur ungarna utvecklas osv.
Har det hänt någongång att ni fått åka in till veterinären för att honan fått komplikationer under eller efter födslen?
Har bara haft 4 kullar & nej, inga vetrinärbesök :)
2 veckor då dem öppnat ögonen.
Mina första dvärghamstrar, Tessy & Wilmis döptes efter mig & min kompis (Therese & Wilma). Tessy har varit min ända mandarin, & hon betydde hela min värld då. Vet inte hur många veckor jag grät när hon dog & jag satt alltid med henne i knät när hon var sjuk. För att minnas henne lite extra, har min uppfödning fått hetat Tessyy´s. Tessy passar ju även in på mitt namn då jag som sagt heter Therese :).
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Tack för alla svaren :D Tycker det är så roligt att lära mig nya saker och jag uppskattar att ni verkligen har skrivit ner allting.
Roligt att läsa :D
Dessutom så tycker jag det är viktigt. Avel är någon jag skulle vilja men någon som jag inte har möjlighet till och sen vill jag gärna avla på en hamster med stamtavla som jag vet är renrasig så att säga.
Mycket intressant läsning! ^^
Har 2 frågor till, har det hänt någongång att ni fått missbildade ungar ?
Och vad finns det för ärftliga sjukdomar förutom diabetes som ni har stött på i er avel ?
#7 Finns ju något som heter svällmage som vissa tror är ärftligt. Det drabbar bara bebisar och magarna sväller jättemycket och ofta dör dom :/
Sen finns det ju svansknyck också. Det här gäller guld, dvärgar har jag noll koll på :P
Missbildningar har jag inte sett alls mycket, men antagligen tar ju honorna bort dom.
Ah okej :) Känns som att honorna är så medvetna om vilka som kan klara sig och inte så dom sköter det själva.
Genom att fråga (Sofie har ju vart en höjdare på det redan från början) och läsa, läsa, läsa! Det tar aldrig slut hur mkt man läser, och nytt finns hela tiden att upptäcka.
det hjälper ju om man har ett genuint intresse också.
Alla hamstrar är olika och det måste man ta hänsyn till. Vi har olika personligheter hemma men ingen skulle någonsin kunna bitas eller skrika. Alla blir glada när vi kommer, och det är viktigast för mig.
Till slut ska hamstern uppskatta att vara med mig lika mycket som jag uppskattar den! (vilket förmodligen är otroligt mycket, haha)
**Fråga, läsa, lyssna på domare och söka på internet. Viktigt är att man vet att man aldrig någonsin är fullärd.
Går i skolan, funkar bra då hamstern är ett nattdjur
skulle gärna utöka och stanna hemma hela dagarna, men kanske i framtiden. 
Detta är definitivt ingenting vi kollar på, men minst hälften av pengarna går tillbaka till hamstrarna i form av leksaker, burar, bottenströ och mat. Om jag skulle gissa så går vi nog på fetminus vid det här laget.
Låt bebisarna och mamman vara ifred… det ÄR mysigt, men dom behöver få vara ensamma. Och läs på för guds skull! Gör allt rätt ifrån början, det är liv vi sätter i världen 
Nej, så erfarna är vi inte än, och vi hoppas på att aldrig få uppleva det heller.
När de börjar äta Färskmat kollar vi på dem lite smått, då kryper de ju omkring och yrar. Det händer att man får rädda en liten gubbe eller gumma som inte hittar tillbaka. En gång satt en stackare fast i en hopknöglad toarulle och var helt kall och missnöjd när vi hittade henne.
Jag fick snabbt värma henne och lägga tillbaka henne, men hon klarade sig och alla blev nöjda. Annars har vi som regel när dom öppnar ögonen så ska vi finnas där och dom får börja utforska våra händer och kroppar lite smått.
Sofie ville ha Sjumilaskogens så visst, varför inte 
Tror vi bestämde det på bussen för ett år sen eller nått.
Missbildningar: Yokoyakamokototo föddes med tre ben och 4 tassar.
# 11 Dom snor från mammans skål som alltid har fri tillgång till grönsaker och pasta (och annat gott, varierar från dag till dag då två stora måltider serveras och rester slängs).
Så hittar man dom blinda och smaskandes på någon barnmatsklick eller plaskandes i välling. 
Allt det brukar dom fixa helt själva, dom föds ju med små, små tänder också. Men runt 1½ brukar dem börja äta näringsrikt bajs och sådant, och runt 2 ½ klarar dom sig helt på Färskmat. Då klarar dom sig faktiskt utan mamman också, men ej rekommenderat att prova!
Jag tycker inte man ska ta ifrån ungarna från mamman förtidigt, oavsett ras eller djur. I skolan där jag höll på med mjölkkor så tar dom ju ifrån kalvarna efter 1-2 dygn. För att slippa att kalven vänjer sig vid kon och står och gallskriker efter mamma. Men dom har ju ett steriotypt beetende och ska sutta på allt efter, vilket dom flesta fortsatte upp till dom var kvigor. Minst.

**Hur lärde ni er färgerna?
**Läste, läste och läste. Artiklar här, olika trådar här där kunniga har skrivit, färgsidan på SHF:s hemsida osv. Nu kan jag det som är mest basic i alla fall, men jag har inte dykt in djupare på alleler, loci mm.
**Jag lär känna dem helt enkelt. Jag försöker fundera på om det här är en hamster som har potential att verkligen förgylla en vanlig djurägares liv, på vilket sätt och med vilken typ av familj den skulle passa hos. Det absolut viktigaste är att de inte bits och inte är rädda av sig som vuxna. (Bebisar är ju ofta lite hoppiga, men så länge det växer bort är det ok)
**Jag har "alltid" varit intresserad av genetik, jag har läst i mängder av djurböcker, gått genetikkurs i skolan, försökt fråga de som är kunniga och försöker hela tiden lära mig mer!
**Jag pluggar, läser på Universitet och har mycket tid som jag pluggar hemifrån, det passar väldigt fint ihop med hamsterintresset.
**Det går inte i närheten av runt, i alla fall inte i år, jag har köpt massor av burar, leksaker, Hjul, mm. Sedan beror det ju på hur ekonomisk man är, skulle jag ge den billigaste maten, inte köpa hamstrar från långt bort, inte åka på utställning mm, då kanske det kunde gå plus. Men det är inget jag strävar efter, de överskottspengar jag har när jag fått en kull, de brukar gå till hamsterleksaker och annat roligt. ;)
**Det viktigaste tycker jag är att kunna "allt" om hur man sköter en dräktig mamma och nya bebisar, så att man kan ge de nya små liven den bästa möjliga starten i livet. Det är även väldigt viktigt att innan parning försöka se sina hamstrar med objektiva ögon, duger de för avel? Passar verkligen de här individerna ihop?
**Inte ännu, peppar peppar. Hoppas det aldrig händer!
**Jag kollar könen någon gång mellan en veckas och två veckors ålder, sedan börjar jag hantera dem lite efter hand som de lämnar boet och ger sig ut på egna upptäcksfärder. Tjuvkikar på dem gör jag en del dock, sitter bredvid buren och smygkikar i boet när mamman går iväg och äter.
**Jag har inget registrerat ännu, men jag har ett planerat som jag tycker passar väldigt bra på just mig och min uppfödning, och som dessutom har flera positiva betydelser.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
^^ roligt att höra. Man lär sig som ni alla säger väldigt mycket genom bara att läsa runt här på forumet.
Och roligt att se att folk är så ambitiösa :)