Hamster iFokus

Hamster

Etikett: hamster
Läst 1773 ggr
Imox
0

Nybliven hamster ägare! Söker era bästa tips!

Ska i eftermiddag köpa min första hamster någonsin, blir en tidig julklapp till oss i familjen. Är inte helt 100 på vad för hamste vi köper beror på utbudet ska åka till Grizzly vid marieberg (örebro)

Vad är bra och tänka på ha hemma utom allt det vanliga man hittar i skötselråden överallt..

Tex bästa mat sorten vilken är bra/dålig, bästa aktiveringen och massa mer sånt ni erfarna hamsterägare kan och vet.

Det finns så mycket info och läsa igenom och tror att göra en ny egen länk är bäst även om det säkert är en uttjadad tråd rubrik :D

KOmmer kanske senare i framtiden bli en hamster tant, har hundar jag är aktiv med och ställer ut och tävlar med men 1a hamstern får bli vanlig sällskaps tills man har mer kött på benen om detta lilla djur!

[aammE]
1

Tycker att du ska satsa på att kontakta en seriös uppfödare, jag lovar att du och din familj kommer att bli 1000 gånger nöjdare. Det är mycket roligare att få hem en hamster som är tam från dag 1 än att få en hamster som kanske blir tam efter några månader, eller aldrig.

Imox
0

Ja det vore det och så är det med alla djur, är stor skillnad på kvalitet och levnadsstandrad för djuren..

Har försökt leta här efter någon uppfödarlista eller kanske finns på shf?

Men är hur som helst fortfarande nyfiken och intreserad av andra tips och råd kring hamstrar!!!!!!

[aammE]
0

#2 Kolla på SHF, eller gör en tråd som heter typ "Uppfödre kring Örebro" så får du säkerligen svar. Jag avråder dig VERKLIGEN att skaffa IMAZO-hamster (det är från IMAZO nästan alla zoobutiker får sina hamstrar). Jag jobbar nämligen i zoobutik så jag vet hur sjuka de hamstrarna kan vara, "min" zoobutik beställer inte in guldhamstrar där i från av den anledningen.

Men ja, tips… Jag har 130L-samlor till mina guldhamstrar. I burarna har de toarullar, tidningspapper, toapapper, äggkartonger, hus, sandbad (även till guldisarna) och matskål. Hängmattor har de ibland också.

Bra aktiveringar är ju att byta inredningen ofta, gömma god mat i t.e.x. toarullar och att ibland skippa matskålen, bara hälla ut foderblandningen i ströet så att hamstern får söka. Jag brukar lägga ut en fleecefilt i badkaret och rasta hamstrarna där med lite leksaker.

Jag ger mina hamstrar en blandning av:
Axa fyrkornsblandning
Parakitblandning
Orijen hundfoder
Vetegroddar
Kruskakli

Utöver det så får de kött, grönsaker, olika grötblandningar, Barnmat, levande mjölmask och myycket mer.

Imox
0

#3 Jag vet vad Imazo är ocd det var det jag menade med standarden på djuren i inlägget innan.. Nu har dock min lilla 3 åring och hans far bestämt hamsterhämtning idag, så den lär bli av så vi får trösta oss med att en djuraffärs hamster iaf får komma till ett bra hem ikväll. Enligt sonen ska den heta Spring.. Och jag får gott om tid att hitta en bra uppödare (fanns 1 i örebor län hos shf) och lära mig mer om färg o allt så jag får det jag vill ha sen.

Tack för tipsen tog mig en stund o förstå vad 130L samlor var :)

Badkars tipset var bra, borde gå lika bra med handuk i va? alla mina fleecfiltar hamnar på nått magiskt sett i alla hundsängar/burar..

[aammE]
0

#4 Jag skulle inte våga ha en handduk, nej.

Be-Bopz
0

Läste inte allt, men du har ju Maggan, Mapilamis i Kumla, hon har säkerligen en hamster att sälja redan idag om det är så.

UlrikaD
4

Tyvärr har man ju läst historier om otama djuraffärshamstrar som bitit barnen och varit otama. Då har intresset för hamster svalnat betydligt och någon annan hamster senare från uppfödare blir aldrig aktuellt. I och med att då har hamstern blivit ett elakt djur som bits. Vilket är otroligt tråkigt.

Jag säger som Be-bopz, kontakta Maggan istället om ni nu har henne nära.

Finns naturligtvis trevliga djuraffärshamstrar också, vill absolut inte dra alla över en kam. Men det vore tråkigt om det inte blev ett trevligt och lyckat möte med ett nytt husdjur.

Imox
0

Ringde Maggan hon var på jobbet, så skickade ett sms om vi kunde komma ikväll om hon har nått till salu o det känns rätt för henne att det var plötsligt..

Grabben är parkerad vid dörren redan nu o vill hämta hamster o har lovat att det blir ikväll måste in till örebro o köpa Bur o så får vi se om maggan hinner se mitt sms (vilket hon tidsmässigt borde göra)

Så får se vart det blir ifrån!!

Magda
0

#8 håller tummarna för att ni tar ifrån uppfödare, jag har haft hamsterskräck i hela mitt liv pga att jag blev illa biten av en kompis zoo-hamster som liten, har inte vågat skaffa hamster förrän nu (är 28år) och nu älskar jag dem och vill bara ha fler Skrattande men om det trots allt skulle bli zoo-hampis så hoppas jag att ni har tur  och den är lugn så att inte din lilla son blir biten  Glad

Odette
0

Ja ni kan ju ha tur också, även om ni tar från en djuraffär. Men djuren är ju i regel mindre hanterade så man kan aldrig veta riktigt vad man får hem.
Men ang. tips så kan jag väl dra klassikerna;

- Köp inte hamstervadd, välj istället vanligt toalett/hushållspapper som är helt ofarligt för hamstern att boa med.

- Vill ni ha springhjul till hamstern, låt den gärna växa på sig lite innan ni låter den använda det. Ju större Hjul desto bättre, å det är inget ni måste ha i buren hela tiden. Bättre att hamstern får använda sitt Hjul kortare stunder när den är utanför buren :)

- Vill ni ha hus till hamstern så rekommenderar jag en vanlig kartong eller ett hus av trä. Plasthus blir väldigt instängda och "fuktiga" eller vad man ska säga, andra material andas bättre. Hus är inget måste, det räcker med att ge hamstern mycket papper att boa med så är den lika glad för det.

- Skippa saltsten och hö. Ska ni ge hamstern hö bör det vara av den mjukare sorten, det är inte farligt och skadar inte kindpåsarna.

Hmm, tja det var lite tips iaf!

Hoppas ni hittar en fin hamster nu så sonen blir glad Glad

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Imox
0

Blev oxå biten som liten av en guldhamster, gissar pa att jag höll för hårt men inte fatta jqg det som 5åring.. Grabben ar bara. 3,5 så han får inte hantera den själv..

Escaflo
0

Köp en stor Bur, det vanligaste är antingen en duna (plastlåda med en underdel och en överdel som har ett gallertak) eller att köpa en SAMLA-låda på IKEA.

Så köp inte en liten färgglad supercool Bur i butiken som barn kan tycka är häftiga. De är svåra att få rena, hamstern kan bosätta sig i ett rör, sova och kissa där och burarna är alltid för små för en hamster.

Hejsvejs~

[aammE]
0

Hur har det gått? :)

Imox
0

Vart en mini dua fun som Bur, och en dvärghamster från djuraffären till era missnöjen..

Dock måste jag säga att den lille grabaten på 7 veckor är väldigt nyfiken kom fran o nosa på oss i djuraffären när vi skulle välja o smög sig upp i handen på hon som hjälpte oss. i buren kickar han fram på oss när vi tittar på honom o kommer nära o luktar om vi är nära.. Så dom har blivit en del hanterade i affären reden vilket var skönt så än så länge verkar det riktigt bra, dock ska han få vara i fred några dagar o bo in sig i sin nya bur….

Novis10
2

Nu vill jag bara tillägga en sak. Det är LAG på att dvärghamstrar ska sitta två och två!
Det är sådana här problem det blir när man köper från djuraffär, som ett t ex att de sägar att dvärghamstrar ska sitta en och en. Många tror ju då på det eftersom dem inte är kunniga om hamstrar.

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

UlrikaD
4

#14 Men nu blev det ju lite fel iallafall:(

Dvärgar ska enligt lag bo i par. Vill man ha en ensam hamster så köper man en guldhamster.

Någonting en uppfödare vet men djuraffärerna fortfarande inte lyckats klura ut.

Lagen finns för alla att läsa och det är otroligt frestande att hänga upp den på en vägg i varenda djuraffär.

Men som sagt, du behöver en hane till, och det verkade ju finnas flera som han bodde ihop med så då borde ju en av de funka.

Odette
1

#14 Ja jag tycker du ska skaffa en kompis till honom jag också, dvärghamstrar är flockdjur och ska ha minst en artfrände av samma kön att bo med :) Att de flesta råder till att köpa från privatperson istället för djuraffär har ju mest med omtanke att göra :) Man kan få helt underbara djur från djuraffärer men det kan också hända att man får hem ett djur som inte går att hantera, att man får fel kön eller en dräktig hona etc.

Nåväl, grattis till nykomlingen! Det låter som en pigg & nyfiken krabat iaf Glad

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Imox
0

Fan vad illa att djuraffaren inte informerar om det (sen kanske jag skulle ha läst på mera) Får helt. enkelt hämta en till, vilket inte kan bli av fõrrens fredag pga jobb. Men hur ska jag introducera dom på bästa sett, o kõpa ett till hus så de kan ha olika bon osv..