Vad gör man med ett brutet ben?
Undrar vad man som ägare (förutom att dra till veterinären) kan göra om ens hamster bryter benet?
Det går inte att göra så mycket på så små djur tyvärr, det enda man kan göra är att sätta hamstern i en mindre Bur där den inte kan klättra eller böka runt så mycket. Så att den får vara stilla ett par veckor så att benet kan självläka :/ Det kan läka ihop lite snett men hamstern brukar vara återställd på ett par veckor.
Så, begränsat utrymme för minimal rörelse är det bästa råd jag kan ge.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Att lindra runt lite bandage för att hålla benet stadigt är för mycket eller?
yes!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Våran hamster pojke bröt ena frambenet vilket resulterade i att han inte kunde tömma kindpåsen.
Vi lyckades tillslut tömma den, vilket inte va lätt med det onda benet och att han va rädd( en veterinär råkade bryta hans ben)
Mitt tips är att bara ge mat som ej går att "hamstra" tex Barnmat tills benet går att använda igen. Tog ca 2 veckor tills han använde benet igen.
Men asså, benet kan läka och bli HEL igen? För när jag upptäckte och började känna så kunde jag känna att benet kunde sticka upp lite (en fraktur?). Och det är själva foten som är väldigt lös, Tror det är från "knä't" till foten som det har lossnat på något sätt.
Om någon har lite experience sen förr så vore det bra för man börjar bli orolig :)
Som sagt. det finns inte så mycket att göra än att låta benet läka ihop själv. Det kan läka ihop snett, men det läker iaf. Oftast kan hamstern fortsätta knata på utan problem så det är bara att hålla den under uppsikt och se till att hamstern inte kan röra sig så mycket under tiden.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
ok tack! :)
Jag har för närvarande en spricka i min häl, och trots att smärtan har gått över ganska mycket så är jag megasvullen om foten.
läkaren sa att att man är svullen tills det är helt läkt, då det är blod, vatten, sårvätska blaha blaha där inne. Så det borde ju vara lika på ett djurben?
Kan han använda benen öht eller släpar det bara efter?
Alltså gud…får jag fråga varför man inte går till veterinären? Helt absurt. Går du till en veterinär som är bra på hamstrar så kan de berätta hur du ska göra. Men MÅNGA ben läker aldrig ihop bra och MÅNGA hamstrar har fortfarande ont fastän de ej visar det.
Det finns ingen anledning att inte gå tillhamstern om det inte är så att man inte har råd och då ska man inte ha djur.

#12 En veterinär kan varken spjäla benet eller operera det på ett så litet djur. Visst kan man gå dit för rådgivning, eller ringa och rådfråga! Men de kan inte göra så mycket. Så jag tror inte det har med kostnad att göra.
Däremot kan man ju fråga sig om man kan ge en hamster med benbrott smärtstillande på något vis? en liten bit alvedon eller vad som helst.. för jag skulle själv inte vilja sitta i veckor med ett brutet ben :S
_

Även om veterinären inte kan göra någonting åt ett brutet ben så kan de ge smärtstillande.
Metacam i flytande form kan göra en otrolig skillnad för ett djur med smärta.
Tänk själv att ha ett brutet ben och ingen smärtlindring? Har man inte ont så kan kroppen koncentrera sig på att läka. Har man ont så koncentrerar kroppen alla sin fokus på att ta hand om smärtan.
Det är inte många droppa Metacam en hamster behöver, men det är skillnaden från en tillvaro i konstant smärta och en utan.
Inte så svårt val tycker jag.
Tänk på att inte ge våra värktabletter till djur bara, det kan gå riktigt illa då.
Men Metacam som Ulrika skriver om kan du få av veterinären på recept.
#14 Ja men då har vi ju svaret där! Jag skulle själv Inte stå ut med att leva med den smärtan..
Lägger metacam på minnet!!
_