Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2052 ggr
Wand
0

Hamsterfrågor.

Häromdagen så skrev jag ett inlägg om att jag ville skaffa dvärghamster. Har länge hoppat mellan olika dvärgisar, men har nu bestämt mig för att jag vill skaffa mig en guldis istället. 

I alla fall så känns valet bra, och så fort jag känner att jag har råd med hamster och dess utgifter så ska jag kontakta den trevliga uppfödaren Lotte och plocka hem en liten en.  

Jag har dock några frågor som jag inte riktigt har fått klart för mig än.
Jag har lyckats läsa till mig det mesta som är viktigt, men har några viktiga och några mindre viktiga frågor på lager!

För det första: vilket Foder bör man ge som bas till hamstern? Har hört ganska många olika rekommendationer, finns det någon som kan svara på vilket som är bäst?
Eftersom att hamstern ska ha fri tillgång till detta utöver grönsaker och annat smask så är det ju bra om det inte är något dåligt. Flört

Sedan undrar jag hur mycket aktivering hamstern ska ha? T.ex i början då man plockar hem den, är det okej om jag endast har den i buren då tills den är van mig och jag är säker på att jag kan plocka in den utan problem och sådär?

Vad för leksaker bör man ha i buren? Olika grenar, stenar och mycket spån är en självklarhet, men bör de ha något mer? Springhjul ska jag skaffa men inte ställa in i akvariet, utan det kommer få stå i en framtida rasthage.

Om jag ska göra en liten rasthage, vad för saker kan vara roliga att ha där? Rör, gungor, Hjul eller andra förslag kanske?

Sedan har jag en sista liten undran.
Jag har sett att massvis med hamsterägare tar ut sina hamstrar på sommaren När det är varmt och o-blåsigt, hur går det? Är det inte stor risk för att hamstern smiter, eller är ni som gör det så bundna med era hamstrar att de håller sig nära er?
Det ser så supermysigt ut och jag vill jättegärna ta med min plutt ut nästa sommar. Kyss

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Rebbie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Jag kanske kan hjälpa med några frågor. Foder-frågan får någon annan svara på, kan tyvärr inte rekommendera nåt då jag själv bor i Finland.

Ja, det är helt okej att hamstern är i buren bara efter att den har flyttat in hos dig. Det är faktiskt bäst för den, att ta ut den kan göra den mer stressad i början så låt den i lugn och ro vänja sig vid sitt nya hem först, det kan ta flera dagar, kanske någon vecka, sånt är väl lite individuellt. Sedan kan du börja vänja den vid din hand efter att den är trygg(are).

Du kan skaffa några tunnlar eller använda gamla toalettpappersrullar som leksaker. Även gamla kartonger som hamstern kan krypa in i eller genom. I djuraffärer brukar det finnas många roliga leksaker, t.ex. sådana som du hänger upp i taket som hamstern kan klättra på. Det beror lite på hurdan Bur du har. Du kan även göra leksaker själv. Jag använder ibland t.ex. gamla leksaks-hus utan smådelar som jag ställer in i hamsterburen. Gnagarstänger brukar vara populära, har en sådan hängandes från taket till min hamster som brukar klättra upp för den enda upp till gallerluckan i taket. Han tycker om att bita och gnaga på den:D

Till rasthagen kan du t.ex. ha en fleecefilt på golvet som du skrynklar ihop lite så hamstern kan krypa in i den och under, min hamster tycker om att göra det i alla fall. Du kan ha grenar, kanske ett sandbad? Tunnlar, saker att klättra på, saker att krypa över och igenom… Ha mycket som hamstern kan undersöka.

Jag brukar ha ute min hamster ibland. Första gången hade jag inte honom helt lös utan tog bort duna-burens övredel och hade det som "utomhusbur" på gräsmattan. Fast senare hade jag honom helt lös. Han är inte direkt social och söker inte närhet, det blev bara att vakta lite. Han for inte runt såå snabbt ändå så det gick bra. Jag hade honom lös men gick bredvid hela tiden och tog bort honom om han var på väg under en buske t.ex.. Har också ett hamsterkoppel men han vill inte ha på det så det funkar inte riktigt, åtminstone inte den modellen. Det är i alla fall jättebra om din hamster är såpass tam att han vill vara med dig när du tar ut den! Så försök att få den det så blir det nog jätteroligt och mycket lättare att vara utomhus :)

Hoppas jag kunde hjälpa med någonting:D

Wand
0

#1 Alright, tack så mycket för svar! 

Tror jag vet på ett ungefär hur jag kan ha det till lillan nu.
Det är tur att guldhamstrar inte är några supersnabba springare, då kanske det går bra att vara ute under observation!
Ska absolut prova då sommaren kommer tillbaka nästa år. Nu är det ju för kallt tyvärr. Obestämd

Rebbie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 Hoppas det går bra med din kommande hamster! Ja just nu är det tyvärr lite för kallt men det kommer ju en sommar till. Hurdan hamster är det du ska få? Visa gärna bild när hon har kommit! :)

Wand
0

#3 Ja, det hoppas jag med! Jag vet inte än, uppfödaren som jag har kontakt med skulle höra av sig med bilder och sådant så jag får bestämma mig sedan. Ska få ta över en av hennes avelshonor. Det är i alla fall långhårig guldhamster, så mycket vet jag! 
Kommer antagligen bombardera med bilder. Oskyldig

UlrikaD
0

Köper du en hamster från en seriös uppfödare så behöver man inte lämna hamstern ensam en massa dagar. Det tycker den mest är konstigt.

Är det Lotte från Hälsingeskogens du ska köpa från så räcker det om du låter hamstern bo in sig över dagen och natten och sen kan du börjar lägga in handen i buren och prata med den. Då kommer den garanterat att komma till dig direkt.

Det är därför man köper från uppfödare för att man ska få en tam hamster från början. Är det dessutom en vuxen hona så har den ju inte bebis-spralligheten så den sitter ju oftast still när man lyft upp den.

Vad som funkar bäst i Foder kan du ju ta med henne också och fortsätta på det hon ger sina om du har det i närheten.

Wand
0

#5 Yep, det är Lotte på Hälsingeskogens! Jo, jag vet att de är väldigt tama redan då, och som sagt så är ju detta en vuxen hona så hon är antagligen mycket hanterad. Tänkte mest bara om det är okej att ha henne inne i buren tills dess att hon vant sig vid mig och så, oavsett hur lång tid det tar, för det känns lite fel att släppa henne en sväng på golvet eller så och så måste jag jaga in henne. Inte för att hamstrar riktigt är sådana blixtsnabba spralltyper men ändå, only for safe keeping liksom.

Mja, jag hade tänkt fråga henne, eftersom att vi bor ganska nära varandra också så är det antagligen lätt att hitta samma Foder då jag antagligen kan köpa hem ifrån samma ställe. Tilläggsmaten blir nog enklare då jag väl får reda på vad hon brukar ge sina små, man har ju nästan alltid någon form av grönsaker + andra mumsiga saker hemma. Flört

UlrikaD
0

Hamstrar är nyfikna varelser av naturen så de vill gärna lära känna sin nya husse/matte ganska snart.

Så när man sen har dem ute så brukar de gärna komma tillbaka till en ifall man har någon godsak eller bara låter lite kul.Skrattande

Lättast är ju om man släpper ut dem på en mindre yta så de inte kan försvinna. Jag har hagar att släppa mina i, vissa släpper i badrummet, eller avgränsar en yta på annat sätta.

Wand
0

Ah, det är ju bra! Har för mig att hamstrar inte ser så långt, vet du hur lätt/svårt det är att träna inkallning? Kommer de gärna om man lär dem deras namn liksom? För det känns isåfall som att det är lättare genom röst än jestikulationer om de inte kan se.. beroende på hur långt bort man sitter/står såklart. 

Kommer köpa galler eller liknande för att kunna avgränsa till en rasthage i framtiden då jag har råd, men för tillfället får jag försöka på något annat vis. Fast mitt rum är inte så stort och det är väldigt få saker här inne som lillan kan gömma sig i/under, så det kommer antagligen inte behövas.

Tack för dina svar förresten, blir alltid lika fascinerad när jag inser hur många olika djur du håller på med!

UlrikaD
0

#8 Jag och mitt "lilla" zoo.Flört

Hamstrar ser inte så bra, men de lyssnar på ljud och röster väldigt väl.

Jag har tränat mina till att komma när jag knackar med naglarna i golvet. Det är lätt och smidigt. Det är ganska lätt att lära dem, som sagt de är nyfikna och kommer gärna till dig för att kolla vad som är på gång.

Man kan träna smådjur på ungefär samma sätt som man tränar en hund. Positiv förstärkning med massa belöningar, inga straff.

Lär man hamstern att komma på inkallning så ska man inte lära den att varje gång den kommer så blir den instoppad i sin Bur, utan man lockar in den, ger den nån godbit och låter den springa igen. Så den alltid förknippar inkallning med någonting positivt och kul.

Är man alltid med hamstern så behöver man kanske inga avspärrningar eller hagar. Jag som har såpass många att rasta kan inte sitta och titta på när de leker hela tiden så jag behöver någonting som är säkert så de kan få sin motion varje dag oavsett vad jag håller på med. Sen att några överlistar mig ibland och hittar på egna äventyr är ju en helt annan sak.Tungan ute

Wand
0

#9 Kan tänka mig att det är riktigt myspys att kunna gosa med allihopa! 

Det var ganska smart, med att "knacka" i golvet. När jag hade gerbilerna så lärde de sig att varje gång jag sa "haaaaaiiii" (av någon anledning så kan man inte prata i normal ton med små söta djur..) så fick de komma upp och ofta någon liten godbit. Ska dock träna bättre med hamstern nu, tror det blir lättare att ägna sig åt inkallning och sådana saker när man har en individ att ta hand om än flera, då blir det mer fokus på just denne liksom.

Absolut inga bestraffningar! Av egna erfarenheter så vet jag att de hellre tar avstånd än att komma till en om man alltid sätter in dem i buren då de kommer fram, och det är det sista man vill! Obestämd Man vill ju ha en vän som älskar en lika mycket som man gör själv. 

Hahaha, ja, det kanske inte är så lätt när man har ungefär trehundraåttielva olika filurer (skämt åsido) som ska springas av, man skulle behöva ögon lite här och var i sådana fall.. 

Förresten så har jag sett att många har sandbad till sina hamstrar. Är detta, som för gerbiler och chinchillor, att de ska göra rent pälsen i, eller är det enbart toaletter? För det känns knepigt om man ska ha en sandbadsskål som de ska bada i samtidigt som de lär sig att det är en toalett, hmm.

UlrikaD
0

Jag har hamstersand i mina skålar som de har som toalett. Lättare att städa dem varannan dag än att hela buren luktar kiss. Brukar ha ute större skålar med chillasand ibland när de är ute och springer, men det är inte många av mina som utnyttjar det till att rulla runt i.

Till dvärgar har jag både toa-låda och sandbad, de gillar att rulla sig i sanden.

Wand
0

Okej! Ja, man silar hellre bort klumpar i en sandskål var och varannan dag än att byta spån och skura Bur hela tiden. Är det någon speciell hamstersand då, eller spelar det ingen större roll?

UlrikaD
0

Jag köper tvättad sandlådesand på Bauhaus för det är billigast, men vanlig hamstersand i zoo-affären funkar jättebra.

Jag byter all Sand varannan dag och skurar skålen. Då luktar det alltid rent i buren.

Wand
0

Alright. Tack igen! Nu ska jag bara invänta att få hem den lilla och hoppas att hon får det kanonbra. :D

UlrikaD
0

Det blir säkert kanonbra! Du får visa bilder sen.Skrattande

Wand
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick en liten förhandstitt på lilla Miley nyss! (det är okej att jag lägger upp bilden)

Inte världens bästa bild men man kan se vilken liten sötnos hon är. Kyss