Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödninghybrider
Läst 1767 ggr
Ellenfyrkant
0

Olämpliga köpare

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har en hamsterkull och inser ju att om jag slänger ut annon på blocket och dyl. kommer jag få några omgångar med mejl och telefonsamtal som jag antingen direkt bojkottar eller att det leder till att de kollar på bebisarna för att jag sedan där, när jag har dem i mitt hem känner att det inte känns helt bra. Jag kommer inte att sälja iväg några djur till ett hem som inte känns rätt, på den punkten är jag bestämd. Jag har inte svårt att säga vad jag tycker, jag är en ärlig människa men samtidigt uppfostrad artig. Så jag undrar hur man få ett någorlunda bra sätt kan avfärda intressenter som står i ens hem med förväntan att få med sig ett par bebisar hem. Hur har ni andra gjort som fått "köpare" som inte kännts helt rätt?

Det kan ju vara en sak att säga på telefon att alla tyvärr är tingade. Men att ha dem i sitt hem när de vet att det egentligen finns otingade bebisar "åt dem", hur hantera situationen?

Mvh Ellenfyrkant

HamsterMarie
0

*bokmärke* Flört

madilicious
0

Jag försöker lägga fram saker till en del människor så att dem själv inser att det inte är rätt. Svårt att förklara. Men i ditt fall hade jag nog sagt att Jag tycker inte det verkar klicka mellan mina hamsterbebisar och dig/er. Eller att det verkar inte som ni riktigt läst på om djuret tillräckligt så föreslår att ni kanske åker hem funderar igenom detta en gång till och sedan återkommer. Vilket de antagligen inte gör. Eller så fråga ut dem med 100 frågor på telefon så att du kanske slipper ta hem alldeles för många som du behöver säga nej till. Skriv även det i annonsen att du är väldigt noga med var dem hamnar och att du kommer neka köpare som inte känns rätt.

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko

BusBella
0

Håller helt med #2 i det hon skrivit. Man måste säga till dem själv att dem borde veta mer om hamstrar för annars kan dem ju bara gå till någon annan och köpa därifrån istället. När vi fick våra kaninungar så ringde en jättekonstig människa om dem. Det var massa folk som skrek i bakgrunden och hon frågade om man fick med Bur. Sedan tror jag att hon frågade vad dem ska äta för något också. Mamma sa att hon skulle ringa tillbaka men det gjorde hon ju självklart inte Flört Sen ringde en annan kvinna till pappa men han visste ju inte något och är helt ointresserad av kaninerna så det blev inget där heller Tungan ute Eller så kan du ju bara säga åt dem att du inte tycker att dem borde ha hamster. Det skulle jag ha gjort, plus att en kaninuppfödare inte ville sälja två kaninungar till mig för att vi har hund Förvånad Hon ansåg att hunden stressade dem bara dem såg den. Men riktigt så nojig tycker jag själv inte man behöver vara Obestämd

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

[pixa3]
0

Just det är nog lite svårt :/
Men om du ber dem komma och kika hemma hos dig en gång först, utan att ta med några bebisar hem direkt, så kan du ju bestämma dig efteråt sedan du träffat dem. Anledningen till det, att du vill att det ska kännas rätt.
Antingen så säger du som det är då, att det inte kändes helt rätt, eller så gör du det på ett litet fult sätt, säger att du upptäckt deffekter eller så..

Fast det kan ju vara svårt att hitta köpare som är villiga att "åka" två gånger, istället för att åka en gång och få med dem hem direkt, så det är ju himla svårt sånt här..

Men lycka till iallafall, och hoppas du hittar kanonbra hem till dina bebisar! :)

Ellenfyrkant
0

Tack, jag har fått jättebra tips hittills!

#2 Att tydligt nämna att man inte är rädd för att neka kunder är nog bra redan från start det lurar nog inte bort alla men sollar säkert bort endel i alla fall. Det är jättebra att fråga massor på telefonen men vad kan kännas relevant att fråga utöver låta dem beskriva vad de har för hem att erbjuda. Det känns lite lustigt för mig att sitta och ha förhör i hamsterlära över telefon, har du några mer konkreta förslag?

#3 Kommer frågor frånköparens sida som de förväntas kunna kan man ju snällt säga att de borde åka hem och läsa på, men jag litar till 99% på min magkänsla och ibland kan ju folk kunna allt jättebra teoretiskt men det känns ändå inte rätt. Där blir det svårare.

#4 Om folk är intresserade innan de är leveransklara kommer jag troligtvis be dem komma hem för att titta på dem och ev. tinga om det känns lägligt. Där kan man ju solla bort några som inte kändes helt bra. Det jobbigare är väl när ungarna är i sådan ålder att de är lev. klara för då åker man vanligtvis inte och kollar en gång innan, om de ändå är i sådan ålder att man kan få med dem hem. Sen tror jag det är bättre att dra till med fuligar som "jag har bestämt att behålla henne/ honom själv" än att påpeka att de blivit sjuka el. dyl. för då börjar ryktena cirkulera istället.

Mvh Ellenfyrkant

UlrikaD
0

Tycker att de som kommer hem till mig har jag redan godkänt via mail eller telefon. Det är där jag sållar bort folk. Det händer sällan att när någon väl kommer över min tröskel att jag nekar.

Har hänt två gånger med chillaköpare och en gång med hamsterköpare. Hamsterköparen enbart för att de inte hade tänkt igenom burköp och allting. De gjorde det jag bad om och sen fick de komma tillbaka.

Men jag sorterar klart allt först och sen när de kommer så träffar jag i stort sett alltid trevliga, ivriga familjer som är fullt redo att ta hem sin hamster.

Buren står redo, transportbur inhandlad, bra mat finns hemma i matskålen. Allting är förberett.

[pixa3]
0

#5 Vad dum jag är Skrikandes tänkte inte på att man kan få ett rykte om sig.
Då är det helt klart bättre som du sa, jag tänkte inte riktigt så långt! Oskyldig

Ellenfyrkant
0

#6 Det låter ju väldigt skönt att klara av att ha det så, vad är det du ser till att ta reda på via mejl och telefonkontakt innan de är välkomna på besök?

Mvh Ellenfyrkant

UlrikaD
0

#8 De får berätta om sin familj, tidigare djurvana, hamstervana. Hur de kommer att ha hamstern, hur deras rutiner kommer att se ut. Ålder på barn i hushållet, storlek på Bur.

Sen berättar jag hur mina hamstrar är vana att hanteras, vad de behöver för att må bra. Ger tips om burar, mat, Färskmat, utevistelse, Hjul osv.

Pratar oftast med föräldrarna först i telefon och sen även med barnet och pratar mycket om respekt för djuret, att det ska behandlas väl, få sova när det vill sova osv.

De flesta är väldigt trevliga och är villiga att ta hand om sin blivande hamster väl.

De som slänger ur sig saker som, men det är ju bara en hamster, men måste de verkligen ha en sån stor Bur, men måste man ge dem vanlig mat också, det borde väl räcka med torrfoder, ska man ta ut dem också, kan de inte vara i buren jämt, eller jag har hund som brukar stå och slå med tassen på djurburen, det är väl ok ändå.

De människorna säger jag tack för intesset till och säger åt dem att återkomma när de är villiga att se lite annorlunda på ett hamsterliv.

Ellenfyrkant
0

#9 Tack!

Mvh Ellenfyrkant

UlrikaD
0

Kan tilläggas att jag också är väldigt noga med att tala om att om det händer någonting som gör att de inte kan behålla hamstern så tar jag tillbaka den.

Hellre det än att den hamnar på blocket. Antingen omplacerar jag själv vidare eller så stannar den här.

Och att de alltid kan höra av sig ifall de undrar någonting. Inga frågor är dumma frågor osv.

madilicious
0

Mycket bra skrivet Ulrika en del råd här som ulrika skrivit var precis vad jag tönkt ge dig att fråga lite hur deras familj och djurvana ser ut men nu fick du det mycket utförligt beskrivet :)

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko