Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2673 ggr
Dumbo-
0

Bör jag oro mig? snabbt svar

Hejsan! Jag har en guldhamster hona på 7 månader, hon har en gallerbur för tillfället och bor i samma rum som min hane. Min hane bor på en hylla lite högre upp. Så när jag har min hane ute i mitt rum för att rastas, så går han till honans Bur. Honan (Ofelia) går fram till hanen (Dumle) och dem slickar på varandra genom gallret. Jag har hört att dem kelar med varandra innan parning, eller är det efter? Dem gillar varandra iaf. Men det var nyligen jag kom på dem med att "gosa" genom gallret. Så nu har jag ställt Ofelias Bur ovanför Dumles Bur medans Dumle är ute och springer. Dumle reagerade inte så mycket, men Ofelia gnager på gallret klättrar upp i taket och är helt galen, hon vill ut!

Frågan är då, om jag kan ställa ner hennes Bur utan att jag behöver oroa mig att dem kanske börjar bråka?

En annan sak också, Ofelia har nyligen haft en kull. Hon väger bara 105 gram. Är det normalt att dem väger mindre efter? Hon bor inte med ungarna nu, eftersom att jag köpte mamman istället för en av ungarna jag igentligen skulle titta på Skäms Men Dumle väger 107 gram och han är 2 månader?

Skulle uppskatta svar snabbt.

Emilia(:

Amun-Ra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jösses vad liten vikt för en 7 månaders hona. Ja honor kan gå ner i vikt när de dar. Men brukar sakta men säker gå upp i vikt igen efter att ungarna slutat dia och ungarna fått sin ägen Bur (hanar i en och honor i en annan för Att undvika olyckor som inavel).

Honan vill säker också ut och busa. Du kan bra släppa ut henne och busa. Men se till så hanen är inne i sin Bur först innan du släpper lös henne och busa av sig.Glad

För att få honan att gå upp i vikt så kan du ge henne babymat för 4-5 månader bebisar samr färska grönsaker och gärna lite protein mat som rå nötmaletkött.

Skippa dock Barnmat som är gjorda av frukter och bär eftersom dessa ofta onnehåller socker. Torrfoder måste ju alltid finnas tillhands för hamstern att äta.

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Dumbo-
0

Jo, jag tyckte också att det var lite till vikt. Jag gav henne jätte mke mat igårkväll på morgonen var hela tallriken slut! kollade i hennes matförråd också, helt slut!

Okej, nu börjar mina hamstrar bli väldigt vilda här… Dumbo försöker gnaga sig ut ur sin dunabur. Det är ju galler högst upp, men eftersom att det är för glest imellan så har vi klippt ett lock gjort av kartong imellan. Han ställer sig på huset och gnager upp kartongen! har lagt en bok ovanför. Men Ofelia har hittat sitt egna sett att komma ut ur sin buren också! Så efter jag ätit gick jag upp på mitt rum, och då var båda hamstrarna ute! Som tur var så har ju Dumle sin Bur lite högre upp, han stod på locket och visste inte riktigt vad han skulle göra, medan Ofelia försökte kravla sig upp till honom! Snacka om att jag kom i tid, puh Förvånad

så, jag kanske inte borde ha hamstrarna i samma rum eftersom att dem blir tokiga? Men om jag gör burarna säkrare smiter dem kanske inte. Har tänkt att skaffa en IKEA samla-låda sen. Tanken är att dem ska paras när hon har hämtat sig och Dumle blir redo ;)

Ofelia hade redan varit ute när Dumle skulle på spring tur, och då vart det ett himmlans liv, när jag tog upp hennes Bur ovanför Dumles. Eftersom att då kunde dem ju inte se varandra? xd

Amun-Ra
0

Ja sammlar låda med ett ordentligt nät över så de inte kan smita är nog en bra ide.Glad

UlrikaD
0

Om din hona väger såpass lite så tycker jag inte att du ska avla på henne överhuvudtaget. Risken finns ju tyvärr att hon inte klarar det.

Bättre då att ha henne som sällskapshamster.

Dumbo-
0

#4 Jag ska prata med uppfödaren och fråga om hon var bra i vikt innan hon fick ungar. Hon fick en kull på 9stycken, uppfödaren sa att hon var en jätte duktig mamma för alla överlevde och så Glad. Men om hon komer upp i vikt kan man väl para henne? Det är väl om hon alltid har varigt väldigt smal så kanske man inte ska para henne… ?

Ska hålla koll på vikten nu då. Har ni något tips på Barnmat som dem flesta gillar? Jag har köpt köttfärs sås och spaggeti till mina, eller ja mamma gjorde det. :) Men Dumle är i bra vikt eller? Guld i mun

Amun-Ra
0

#5 En rekomenderad minimum god vikt är minst 140 ram (för en hoona)och defenitivt inte mindre än 135 när avel kommer på tal. Så lyder min rägel i allafall. Geisha var futtiga 98 gram och 3 månader gammal. Det var just och just så hon skulle ha stannat som kelhamster. Men när hon var 5½ månader vägde hon 140 gram. Så då blev hon godkänd till parning när vikten kommer på tal.Glad

goldenhamsters
0

#5 Hur gammal är hon? Sålde uppfödaren henne när hon precis haft en kull? I så fall var det fel av uppfödaren i och med att när en guldhamster precis haft en kull så är hamstern väldigt sliten och ska få ta det lugnt och inte flytta till ett nytt hus och Bur med en ny ägare (inget illa menat till dig).

Ge henne Barnmat för 3-4 månaders bebisar, det brukar vara bra för hamstrar som är lite underviktiga eftersom det är rätt fet mat.

Mvh Alicia.

hamsternpuff
0

Oj, för att få upp henne i vikt så kan du ge lite olika :)

Min hamster väger väldigt mycket faktist, haha.

Men jag brukar ge:

banan, pasta/spagetthi, marie-kex osv.

:)

Dumbo-
0

#6 okej, så hon kanske kommer att tjocka på sig lite, eller hur man ska säga det :) Jag ska ju iallafall vänta 2-3 månader innan, tror ni hon hinner äta upp sig? Skrattande

#7 Ja, ungarna var leveransklara, och vi skulle igentligen köpa en av ungarna. Men jag tyckte mamman var finast och då sa hon att jag kunde få köpa henne, jag tyckte redan då att hon var väldigt liten, ungarna var väldigt små gemfört med dem leveransklara ungar jag mött. Mamma och hon pratade, och sen så sa hon att vi skulle vänta 2-3 månader innan vi fick para henne igen. Ofelia är 7månader gammal.

#8 Ska gå ner till affären och handla lite idag :))

Dumbo-
0

Jag köpte Ofelia från snårvindan's.

Länk på hur hon såg ut när hon var liten :)

http://www.snarvindans.se/24440585

Ska se om jag hittar min överförings sladd, kanske kan ladda ner några bilder på henne. :)

Amun-Ra
0

#10 Hon var ju riktigt söt som liten.

Dumbo-
0

#11 Ja, visst var hon! :d

UlrikaD
0

Jag har brorsan till Ofelias pappa hemma:)

Dumbo-
0

#13 Vad kul! :D

[jinnna]
0

HOLLER M´MED DUMBO- VAD KUL Skrattande

Dumbo-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha, nu har jag fotat lite på Ofelia! :)

Dumbo-
0

Dumbo-
0

Dumbo-
0

[Sniff]
0

Grymt söt! Kyss

Dumbo-
0

#20 jag vet, kan knappt slita blicken ifrån henne Kyss

Här har jag en bild på dumle :)

Dumbo-
0

Ofelia brukar gärna vilja komma ut och springa ute i mitt rum. Vi försöker få upp henne i vikt och hon har gått upp lite. Men hon är ute och springer ca 2 timmar om dagen? Mamma tycker inte att hon ska vara ute och springa så mke eftersom att vi försöker få upp henne i vikt. Men hon blir galen om hon inte får komma ut och springa och busa av sig!

Amun-Ra
0

#22 Det är toppen att höra att hon har ökat i vikt! Fortsätt med att ge babymat,frukter och grönsaker så fortsätter hon att öka i vikt och blir normalviktig igen. Jag vet inte om 2 timmar stör så mycket men man kan ju för säkerhets skull ha Ofelia att springa en timme till en och en halv timme varje dag nu till att börja med.Glad

Odette
0

Har hon tillgång till Hjul? Har hon inte det i buren kanske hon kan få springa i det nån halvtimme, så kan ni minska ner utevistelsen lite utan att hon blir sådär jätte understimulerad.. då får hon rasa av sig överskottsenergin lite. Men hon går nog upp till normalvikt av sig själv bara hon får bra och varierande kost, de brukar alltid förlora lite vikt efter en kull. Så det är bara att fortsätta ge bra mat och låta henne vara ute mycket. Hon blir nog bara glad över att få vara ute så mycket! Hellre det, än att hon bara får sitta i buren för att hon "ska bli tjockare" Tungan ute

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Dumbo-
0

#24  Nej hon har inte tillgång till Hjul. Har inte vågat köpa något Hjul alls, dels för att dem på djuraffären har vääääldigt små Hjul för tillfället. Och sedan är jag faktiskt lite rädd för Hjul :3 Har hört ganska illa om dem och att man inte ska andväna dem. Därför tycker jag att dem gott och väl kan få springa runt i mitt rum 2timmar om dagen istället…. Men är det nödvändigt att ha Hjul? Vad har den för nytta?

Haha, jo det är ju mke bättre än att hon ska sitta dag in och dag ut i ett fängelse bara för att hon är för smal, låter grymt :o

Jag är ganska förvånad över att Ofelia inte har vaknat än! Hon har vaknat vid 5-4 tiden och vill ut varje dag. Jag skulle kunna tro att det är för att hon var ute en väääääääldigt kort stund igår… Oskyldig

Odette
0

Nej Hjul är absolut inget måste, det fyller ingen annan funktion är motion egentligen. Så det är bara om hon får springa lös på golvet istället, de sysselsätter sig bättre och har mycket roligare om de får lite kartonger att krypa i å bita på. Hjulet är ju inte direkt stimulerande för knoppen, mest bara för kroppen :p

_

Dumbo-
0

Ofelia har nu gått upp 15gram sedan hon kom. Är det bra/dålig?

Hon har varit här i… 8 dagar nu. :I

Odette
0

8 dagar är ju ingen tid, oroa dig inte. Mår hon bra för övrigt så lägger hon ju på sig allt eftersom :)

_

Amun-Ra
0

Hon hinner definitiv lägga på sig innom 2-3 månader så hon nått sin idealvikt. Det behöver du inte oroa dig över! Så länge hon får näringsrik kost innehållande grönsaker,frukter,kött ,fisk,pasta,gröt,mosad banan och groddar samt babymat varannan dag! Nu till början kan du prova med att ge en tsked babymat (3-5 månaders  ålder. Skippa dock bär och fruktvarianten eftersom dessa oftast innehåller socker) varje dag i ca 2-3 veckors tid. Sedan kan du ge henne babymaten varannan dag. Följer du denna matråd så lovar jag att hon går upp i vikt och får sin idealvikt tillbaka.Flört

OBS fisken,potatisen,köttet,pastan,gröten mm skall vara osaltade och okryddade. Köttet,fisken, kan du koka eller värma upp i mikron så det blir igenomstekt. Matten skall vara kall när du serverar dem maten. Annars finns det stor risk att de bränner sig och ev får blåsor pga bränskador pga för varm mat.

Köttbullar Ala Hamster är ganska populärt här! Jag lagar köttbullarna på samma sätt som jag annar lagar köttbullar men skippar löken saltet och kryddorna och använder endast maletkött,vatten,ägg och skorpmjöl. Blandar alltsammans noga till en fin köttfärsdeg. Sedan rullar jag bullarna till små bullar bryner dem lätt i stekpannan innan jag lägger köttbullarna och koka i vattnet. Efter 15-20 minuter så är köttbullar ala hamster klart. Så är det bara att vänta tills köttbullar ala hamster kallnat, sedan är det bara att servera lyxmålited åt dem.

Jolinn
0

Hallå du kan väl inte para en hamster som är över 8 månader ? Eller ?

Dumbo-
0

#29: Tack! Då blir det Ala Hamster till helgen då ;)

#30: Om du läser, så har jag skrivit att jag köpte mamman till dem ungarna jag igentligen skulle titta på. Så hon har redan fått sin första kull. (:

goldenhamsters
0

#30 Honan ska inte vara över 8 månader för sin första kull. Om honan redan fått en kull så kan hon få sin andra kull lite senare, senast vid 12 månaders ålder då.

Mvh Alicia.

Jolinn
0

Oj haha