Ovälkommen födelsedagspresent...
Hittade en annons på blocket om en hamster som bortskänkes, "Ovälkommen födelsedagspresent" löd beskrivningen.
Den tragiska historian var att en kompis till en 19 årig tjej köpte denna hamsterflicka som ett skämt…
I panik lånade mamman grannens fågelbur o åkte till kvällsöppen mataffär för o köpa gnagarfoder (tråkigare Foder har jag aldrig sett).
Min man och jag åkte givetvis o hämtade henne…
De sa att det var nog en pojke så vi tänkte döpa den till Ove [OVÄ…lkommen] men det var ju en liten tjej, så nu har Tove fått flytta in i en riktig hamsterbur, med Hjul, toa, sandbad, matskål med vettig hamsterblandning, pinnar ifrån körsbärsträd, trähus o vattenflaska.
Det brister i mig hur obetänksamma folk kan vara, o att de ser djur som "skämt"…
O denna lilla tjej…hade varit här knappt en timme så klev hon upp i min hand o kom klättrandes på armen, la sig tillrätta på bröstet på mig o jag kupade händerna över henne.
Hon kikade upp på mig o blinkade o mitt hjärta bara svällde av ömhet för denna lilla oönskade tjej.
Hon har en helt underbar personlighet, o hon var så glad o lycklig i sin Bur, hon har bäddat så fint där nu o kommer glatt fram när jag pratar med henne <3
Tragiskt när folk går och köper en hamster, ger bort den till någon, "men det är ju bara ett skämt, jag menar, det är ju bara en hamster!", och när den personen som får hamstern inte vet någonting om detta, får panik och ja… Ingen Bur, ingen mat till hamstern, ingenting lär man ju ha om man inte haft hamster förut.
Det var jättebra iallafall att hon fick ett bra hem hos dig till slut! 
Jättesöt liten tös! 
//Caroline
Guh sa himla sot!
Forstar inte hur manniskor kan vara sa korkade..rent utsagt!
Det borde finnas fler som du och din man! Tummen upp
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Jag såg också annonsen.. usch vad elakt. Tur att du Köpte henne 
Usch, levande varelser borde inte ingå i skämt på det där sättet! Tur att hon hamnade hos dig i alla fall, en riktigt söt tös 
Hade hoppats att annonsen var ett skämt Utåt. Att det bara var en påhittad annons, men sån tur hade man visst inte.
Vet inte vad jag själv hade gjort om det var jag som hämtat henne, förmodligen hade jag sagt både det ena och det andra och skällt ut dem efter noter. Folk får väl vara idioter hur mycket de vill, bara det inte går ut över andra- å låt för guds skull djuren slippa denna typ av idioti *grrrr*
Jag förstår att det värmer att ha henne hos sig sådär, när man vet att hon varit oönskad och att ingen ville ha henne. Lilla söta tjejen förtjänade inget av det. Men nu har hon iaf fått komma till nån som bryr sig. Vettig mat och Bur, samt mycket omtanke och gos. Hon verkar helt underbar iaf 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
VARMT TACK men det faller sig helt naturligt o självklart att man tar hand om djur, antingen själv eller hittar någon som kan göra det.
De har inte bett om att bli runtslussade, felbehandlade o ignorerade.
Nu var det ju inte denna familj som hade hamstern som hade köpt henne…utan en väninna till dottern som fyllt 19 år.
Hade dock väldiga problem att låta trevlig, även om jag va glad att de satt ut denna hemska annons istället för att låta henne vara knapphändigt omhändertagen livet ut.
Folk kan väl inte rå för att de inget vet men det hade ingått en folder på 4 sidors info om guldhamstrar o hur man ska sköta dem.
Det stod oxå att denna butik hade en garanti att man om man blev allergisk kunde lämna tillbaka djuret inom en vecka.
Så det kändes som att de inte hade läst igenom papperna…
För isf hade de väl ändå bara åkt dit o sagt som det var, om butiken ändå tar tillbaka djur inom en vecka hade de troligtvis inte sagt nej till detta heller.
Men här förstår man VERKLIGEN åldersgränsen som de har på 18 år…tyvärr brister ju folks intellekt även högre upp i åldrarna, men ändå.
Vad jobbigt, Dragonsta 
Du får försöka ta henne till en smådjursveterinär om hon överlever tills på måndag, beklagar verkligen…
Det är varken första eller sista gången man kommer att stöta på såna här annonser. Tyvärr. MEN. Om man ska se det positivt så är det ju i många fall djur som ändå får det bra i slutändan.. de må vara en i mängden- men utan varje godhjärtad människa och varje liten human gest så skulle det vara mycket värre :(
Lägg gärna upp lite fler bilder på henne sen, hon är ju en riktig liten sötnos! 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
UPPFÖLJNING:
Lilla Tove var i rätt uselt skick o förutom att vara mager hade hon ögoninfektion & var rejält förkyld 
Efter 2 veckors behandling med vitaminer, extra värme + några dagars behandling för ögoninfektionen så började hon tack o lov piggna på sig.
Det går succesivt, hon verkar frisk, är pigg men har inte så bra balans.
Hon älskar Barnmat och har börjat bulka på sig lite.
Så nu när "värsta faran" verkar vara över (peppar, peppar) så åkte jag o köpte henne en ny alldeles egen Bur.
Hon är enormt rar, fullständigt handtam, social o jättego tjej!
Mammas lilla prinsessa!
Åh så bra att hon hamnade hos dig tillsist då ! Jätte fin var hon verkligen ! 
Vilken läcker Bur! Sötnosen hon e ju så fin =)
VILA I FRID LILLA TOVE
Sjukdom efter sjukdom drabbade denna lilla tjej från att vi hämtat hem henne…
Hon blev bara ½ år gammal, jag var tvungen att inse att hon aldrig skulle bli helt frisk.
Sista tiden hade hon avmagrat oroväckande snabbt och åter igen fått dubbelsidig ögoninflammation.
Hon har åkt till veterinär o ätit medicin o fått böld uppskuren o tömd o salva för ögonen osv…
När jag nu såg att det inte verkade som att hon tillgodogjorde sig föda så kände jag bara att jag måste släppa taget.
Varje dag fick hon en tsk Barnmat, varje normal hamster skulle bli tjock om den fick sånt varje dag.
Jag tog med mig Tove i en liten resebur, hon bäddade runt o tvättade sig, vingligt visserligen men det slet i mig om jag verkligen fattat rätt beslut…
Hennes balans har alltid varit dålig o nu satt hon o klia o klia på ärret efter bölden.
Vi åkte till Bromma Zoomarknad dit jag ringt i förväg och vi fick gå med två tjejer bakpå lagret till ett rum där de avlivar djur.
Lilla Tove, så snäll hela tiden…kom upp i min hand o fick komma till en av tjejerna som hade handskar på sig.
De skulle räta ut henne så att den andre tjejen kunde ge henne sprutan med insomningsmedel i magen men det fanns inte så mkt att räta ut 
Sprutan stacks in, Tove röck till men va annars still o tyst…
Hon fick komma tillbaka ned i reseburen o de varnade att hon kunde bli förvirrad men jag stoppade ned handen o smekte henne lugnande o berättade vilken duktig tjej hon var o att hon nu skulle få slippa alla tråkiga mediciner o veterinärbesök o istället få somna in o vila ifred.
Tårarna sprutade på mig o jag kände mig som en idiot.
Vuxen kvinna står o gråter sig halvt fördärvad på ett zoolager för att hon avlivat sin sjuka hamster…
Men tjejerna var jätterara o sa att det är bra om det fälls tårar vid en avlivning för då vet man att djuret haft det bra.
Tove tittade upp på mig o lade sig sedan fint tillrätta o somnade in…det gick snabbt…
O jag hoppas det, jag hoppas verkligen innerligt att Tove hade det bra, så bra hon kunde, under sin tid hos oss.
Lilla skruttan, det hugger i hjärtat då jag ser hennes tomma Bur, men jag hade verkligen inte kunnat låta henne gå vidare på detta vis… 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#Men gud så sorgligt! Jag fäller tårar av att bara läsa texten, jag tycker så synd om denna lilla hamster tjej. Helt ovälkommen och så sjukdomar hela tiden, usch mår dåligt av alla dåliga framavlingar som säljer hamster till vem som helst.
Bra gjort av dig! Att du köpt henne och gett henne ett bra hem, du gjorde nog det bästa för henne.
När någon av mina kära gått bort brukar de som är kvar alltid ge mig tröst. Hoppas du har några där hemma som vill torka dina tårar.
Beklagar verkligen sorgen, vi här hemma ska tänka lite på Tove. Alltid lika hemskt när en kär vän dör 
Mvh Alicia.
Det var verkligen en berörande text. Ögonen tårades.
Jag beklagar sorgen!
Hon fick ett jättebra liv med dig som ägare!
Beklagar
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Vila i frid :(
_
Beklagar sorgen så hemskt mycket! Tove väntar säkert på dig ska du se xxx
Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.
Beklagar verkligen! Blev verkligen tårögd jag med av att läsa texten! Vi hos Amun-Ra skall hålla en liten Minnes stund till Toves ära! Åtminstone fick hon ju ett bra och kärlekfullt liv den lilla tid hon bodde hos er! Det är hon nog evigt tacksam för.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Åh, nemen lillan då. Blev tårögd när jag läste. Vila i frid Tove!