Klotterplanket 41
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Varför tycker alla det är så hemskt med sexualkunskap? Det är ju jättebra att vi får lära oss! Och jag tycker att det är ett väldigt kul ämne också… Ni vill inte veta vad jag och mina kompisar brukar prata om…

1# vi har också sexualkunskap nu :)
// Warney
Kolla gärna in på Ranhammar Racings team facebooksida ---------------------------------------> www.facebook.com/ranhammarracing
#2 Vi är precis klara med det, nu håller vi på med genetik… Inte lika kul

Håller på med genetik i no och sexualkunskap i so men snart har vi det i no också
// Warney
Kolla gärna in på Ranhammar Racings team facebooksida ---------------------------------------> www.facebook.com/ranhammarracing
nytt klotter lär väl bli ca 100 klotter till slut:)
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Kan det bli värre?. Ligger i sängen med halsflus, öroninflamation, förkyldning, hög feber och huvudvärk. På toppen av det funkar inte tv i mitt rum, katten kan inte gosa med mig då hon har en stor tratt på huvudet och jag kan inte ta upp hamstrarna då jag inte orkar göra något :/.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Gud så jobbigt men krya på dig och vi får hoppas att du mår lite bättre imorgon i a f.
//Nova
#6 Nej, vad tråkigt. Men det vänder nog snart ska du se, efter regn kommer solsken
Krya på dig! 
Då har man fixat ny header till hemsidan, vilen krånglig hemsida. Det kostar på riktigt 400 kronor! Och 150 kronor per år… Då tycker man att den åtminstone ska vara liite enklare att förstå sig på. Vad tycks om nya headern då www.goldenhamsters.se ? Bilderna blir alltid mycket suddigare när man lägger in dem, men det här är det bästa vi kan göra.
Mvh Alicia.
Fy farao för migrän! Tog just en eeze så det går nog över om en stund. Har varit med mamma och pappa till Seinäjoki på loppis idag. Det har nog blivit för mycket loppis spring den senaste tiden så mitt stackars huvud har tagit stryk.
#9 Den blev ju riktigt bra headern. :)
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Fick en anonym lapp i brevinkastet idag från nån idiot till granne, som tycker att vi lever rövare och stör. Jag blir less på människor! "Lever rövare", jaha? Han/hon hade inte kunnat vara mer specifik?! Vet inte vad det är som stört.
Hade människan ringt på och berättat vad problemet är så hade vi ju kunnat lösa det direkt!! Vi stör inte med avsikt, om nån säger att nånting vi gör låter för mycket så ser vi ju till Att undvika det i framtiden.
Är trött men orkar som vanligt inte sova… 
//Caroline
#1 Jag är som sagt mest "fascinerad" att ni ens har den undervisningen och prov dessutom! Jag tror vi hade omkring 3 lektioner totalt eller nått sådant.
Men de börjar vara så länge sedan, måste väl vara snart 10år! Hmm… Undra om man kan anmäla sig till en uppfräschningskurs, jag har kanske glömt nått viktigt i ämnet
Hehe
--------------
BNY verkligen stortrivs att ha sin Bur i samma rum som de andra hamstrarna. Han har aldrig varit gladare förut!
Efter att ha spenderat mycket tid med honom har jag ääääntligen fått honom att frivilligt gå upp i handen och klättra upp på armen när man tar ner handen i buren. Jag tror han är rätt korkad, har man stoppat ner handen i buren har han slutat göra det han gör och springa över handen och klättra på möblerna men inte på handen… Jaja, mitt tips om någon vill lära sian hamstrar att klättra upp för handen (har nu funkat på 5 hamstrar) är såhär:
1. Lägg ner handen och en stor del av armen i buren och sitt så ett tag och prata med hamstern.
2. Sätt hamstern högt upp på armen så hamstern kan klättra ut ur buren med hjälp av armen.
3. Fortsätt sätta hamstern längre och längre ner på armen, fast hamstern ska fortfarande klättra ut ur buren.
4. Ha nu bara handen och armen i buren och se om hamstern är såpass smart att den använder armen för att ta sig ut.
Hoppas det hjälper, har hjälpt mig mycket 
Mvh Alicia.
Hittade en skitbra danslåt från Youtube igår! Men gud du förbarme vad den fulla versionen var svår att hitta. Tog mig 3 timmar att söka In the hall of the mountain king, mixad av Dj Liquid. Hör på den bara, den är så jäkla bra. Jag får gåshud när jag hör på dem samt ryck i benen som vill börja dansa…hahaha
Gillar du låten kan du ladda ner hela mp3 låten från denhär sidan där jag hittade den. Men du måste registrera dig gratis som meddlem förrän du kan ladda ner den. Men det är det absolut värt…

#1 Ehh…Det är faktiskt lite intressant och roligt (a) MEN pinsamt som tusan! xD
Som idag när vi såg en film började dom visa bilder på killars och tjejers underliv och alla ba: USCH! xD
Och sen lite senare i filmen såg man en tecknad tjej ligga under täcket och så sa en mans röst:- Eva provar att onanera, ÄNTLIGEN vet hon hur orgasm känns!
Du skulle sett vår min! Hahhaha xD
#16 Har ni fått sett Sex på kartan? Den fick vi se… ^^

#17 Näeej, tror inte det :) Den filmen vi såg hette bara Sex ^^
#18 Okej, Sex på kartan är bra
Eller asså jaaa… den var ganska humoristisk och konstig, men ändå ganska bra…

#19 DET tror jag inte xD
#23: Tjusigt! ^^
Jättefin väska, ofta du har gjort den?!

#24 Tack ^^
#25 Haha SÅ fin är den inte :P Men ja jag har gjort den :)
// Sofia
#26 Jooo! Ser ju proffsig ut
Är sugen på något, vet bara inte vad ;P
Jag tror jag är i chock tillstånd. Min katt har blivit uppäten av räven.
Vår katt Spagetti har inte synts till på flera dagar. Och för några dagar sedan hittade vi jätte mycket blodspår nedanför vår trapp, vi trodde katten tagit och ätit upp en rejäl råtta eller något. Eftersom vår katt är inne varje dag och nu inte synts till på flera dagar har vi nu gått ner och studerat blodspåren, det är rävspår och katt spår.
Vår granne såg också häromdagen en jääätte stoor och tjock räv på vägen, den var verkligen jätte stor och den absolut största räven hon någonsin sett.
Kan tänka mig att det inte finns mycket mat för rävar för tillfället, har ju hört om rävar som äter upp katter. Men trodde aldrig att det skulle hända oss…
Det var en urmysig kisse som inte ens blev 10 år gammal!

Vila i frid Spagetti!

Blir ingen ny kisse, men jag vill ändå inte ha någon. Spagetti var min egna älskade kisse som bara råkade av misstag bli till av vår andra katt. Kommer ihåg när hon var nyfödd och jag höll i henne för första gången…
Mvh Alicia.

#29 Nej gud så hemskt! :O Vad fin han var!
Stärkande kramar till er! <3
#29 Herregud så hemskt :( R.i.p <3
#29 Usch, skickar några styrkekramar :'(
//Caroline
Tack, kan bara tillägga att det är en hon. Var kanske inte så tydlig med det.
Vi har tittat i garaget, i hela huset och lite här och där. Vi kan inte hita henne. Så nu är det mycket som pekar åt att räven åt upp henne… Det värsta är nog att det måste ha vart en riktig hemsk död.
Mvh Alicia.
#29 Jag beklagar värkligen sorgen vännen! Det är fruktansvärt när sådant där händer.
Rovdjur dödar ju sina byten genom att ta stryptag på dem vid halsen. Så, jo ingen trävlig död precis. Hua då!
Jag har sett räven lunka förbi där jag bor nu ett antal gånger! Då har jag tänkt att tur att min katt inte går ut utan sitt koppel som hon är van att ha på sig. Hon går inte ut utan sitt koppel. Hon sitter snält och väntar att man skall ta ner kopplet och sätta på henne det innan hon går ut genom dörren. Jag har lärt henne att man går inte ut utan koppel redan från liten. En orsak är att vi har en väg nära huset och har sett en del överkörda katter häromkring. Så jag tog inga risker. Dessutom trivs min katt bäst inne eftersom hon är van att vara inne. Visst hon gillar att vara ute en stund och äta gräs (i sitt koppel) men vill kanska fort in igen.
Det är trist att höra när folk förlorar ett kärt djur. Alltid lika ledsamt.
Man vet ju hur ont sådant gör när ens husdjur dör.
Nej vad hemskt… 
--------------
Haha e hon en hundvalp eller?
Hur hög e hon alltså i höjd med dig knät låret?
//Nova
#37 Hahaha, busunge!
// Sofia
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har varit på ikea och köpt 3 antonius lådor+ ställning,fotölj,2 taklampor,2 rullgardiner,en badrumsmatta.
Köpte även lite mat till djuren och var på granngården och skulle köpa stl-strö men det fanns inte problem med leverans men fick med mej 18 liter hampa strö iaf.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Har varit på ikea och köpt 3 antonius lådor+ ställning,fotölj,2 taklampor,2 rullgardiner,en badrumsmatta.
Köpte även lite mat till djuren och var på granngården och skulle köpa stl-strö men det fanns inte problem med leverans men fick med mej 18 liter hampa strö iaf.
Idag är Geisha 4 månader och 3 veckor gammal och väger 119 gram. När hon kom hem var hon ynka 98 gram. Men jäklar vad jag har matat i henne mat också. Stora portioner Barnmat som hon nöjsamt ätit upp under kvällens lopp samt massa annat gott. Pluss att jag nu har sattsat på en fetare sort av osku gnagarblandning. Jag måste få upp henne 11 gram till förrän hon är 6 månader gammal. Som jag har nämnt tidigare angående vikt så absolut INTE under 130 gram. Så det gäller att se till att ge henne ordentligt med stora portioner med näringsrikt mat så hon går upp till min så kallade något så när axeptabla vikt 130 gram.
Geishas päls är av 100% kvalitet när det gäller korthår. Så otroligt tät,mjuk och kort som en korthår skall ha. Super nöjd med pälskvaliteten i allafall. Men vikten behöver åtgärdas ytterligare.
Planerat mitt liv som vuxen när jag bor i en alldeles egen lägenhet.
8 guldhamstrar och 1 ragdoll katt. Perfekt! 8 hamstrar duger mycket bra för en guldhamster uppfödning som jag troligen kommer ha ensam och under ett annat namn och så en perfekt kisse-katts ras. Hund blir nog inte att satsa på i och med att jag troligen kommer skaffa ett jobb som jag inte kan ha hunden med på, men jag är mer kattmänniska så inga stora tårar från mig 
Nu är det bara åren som saknas, och pengar… Har i alla fall en bra planering 
Eftersom jag bara inte kan få Big Bang till salu och jag inte får ha honom kvar för mamma så måste jag nog åka ner til djuraffären och lämna honom 
Mvh Alicia.
Jag fick i fredags ett brev att det finns en lägenhet reserverad åt mig i Åbo på samma område och i samma hus men..i våning två. Bodde i översta våningen (Våning 3) senast. Tror jag skall satsa på den…har väl kanske lite besluts ångest men jag måste tänka på min mentala hälsa nu och se till att bo där jag kan ta det lugnt och inte gå nervös,orolig så jag får ångest stup i kvarten. Pluss att jag får bättre vår i Åbo mot min kroniska PTSD (Post traumatisk stress symdrom) Jag behöver lugn och ro om min mentala hälsa skall förbättras.
#45 Vart ligger Åbo? 
För några dagar sedan hade jag gallerburen för nära SAMLA-lådorna så Cindy hon klättrade upp på gallerburen över två samla lådor och ner i Beautys Bur som inte har ett lock. När jag fann dem låg båda i ett hörn som bästa vänner och allt jag kunde göra var att sucka och visitera dem. De var oskadda.
Har nu bytt så Beauty har ett lock, hade glömt sätta på locket så det stod lutat mot hennes Bur. Då hade Cindy klättrat upp på nätet och in i Beautys Bur. De båda sprang omkring i buren som två bästa vänner och verkade trivas av varandras sällskap. Jag satt kvar nån minut och bara studerade dem och försökte se om inte Beauty var skitförbannad av Cindy, Beauty hög brunstade ju. Men nej, hon ignorerade Cindy och Cindy total ignorerade Beauty. Jag tror att de inte skadade varandra eftersom de fortfarande är såpass små, hade de varit vuxna hade det nog hänt lite värre grejer.
När jag berättade detta för mamma så sa hon: - Men låt dem bo tillsammans då. Min storasyster sa samma sak och hon går på djurgymnasiet och har forskat lite om guldhamstern i det vilda. Guldhamstrar i det vilda lever faktiskt tillsammans ibland. Det har hittats vuxna guldhamstrar som lever tillsammans.
Läste en gång om en tjej som hade två guldhamstrar som levde tillsammans och trivdes jätte bra tillsammans . När den ena guldhamstern dog blev den andra hamstern total deprimerad och slutade äta och dricka, då satte tjejen ner en guldhamster bebis med den hamstern som fortfarande levde och dem trivdes mycket bra tillsammans och guldhamstern började äta och dricka igen.
Jag tänker inte låta dem bo tillsammans, båda är under 8 veckor och enligt lag får dem bo tillsammans men de är från olika kullar så nej har dem inte tillsammans. Ifall de skulle skada varandra tycker jag att det skulle bli väldigt onödiga veterinär kostnader.
Men det jag menar med detta är, hur solitära är egentligen guldhamstrar?
Är det någon som hört om en guldhamster som faktiskt har dödat en annan guldhamster? Har aldrig läst eller hört om det på riktigt. Om man sätter ihop två helt fullvuxna guldhamstrar tillsammans i en Bur så tror jag att de dödar varandra eller skadar varandra rejält. Men dvärghamstrar är flockdjur och skulle man göra likadant med dem så skulle de också bråka rejält. Om man skulle ha två kullsyskon tillsammans i hela livet, undra om det skulle gå? Jag tänker inte direkt pröva det, men har någon prövat det någon gång? Bara två stycken i en jätte stor Bur, tror nästan om hamstrarna har bra och snälla gener att det skulle kunna funka.
Oj, blev rätt långt. Vad har ni att tycka om detta? Någon som provat att ha två guldhamstrar tillsammans ett längre tag? Det är ju mot lagen, men undrar lite.
Mvh Alicia.
#46 Åbo ligger ganska mitt emot Stockholm men på andra sidan havet. Så det är lätt att åka över till Stockholm och hämta hem hamstrar då. Så Åbo ligger södra Finland vid kusten. Härlig stad. Åbo är också en universitets stad precis som Helsingfors. Åbo är också Finlands näst största stad. Störst är ju Helsinfors.
Då det finns universitets sjukhus i Åbo som karolinska i Stockholm, så då finns det ju bättre vård i Åbo än vad man får där jag bor nu i österbotten.
Någon som kan se färgena på min nya hamster Hachiko. I förrgår köpte jag hem han från akren zoo alla var normalfärgade. Han verkar vara Normalfärgad KH och ansiktet är strävt men kroppen och magen är hur mnjuk som helst. Magen och ryggen är vit med bruna fläckar…men kan se lite bandad i kanske…har ingen anning…
Inte superbra bild.

Jag tycker han ser ut att vara dåligt bandad, i färgan normalfärgat. Jag skulle tippa på att han är dåligt bandad normalfärgad. Har han ett band som går ungefär runt hela kroppen?
Mvh Alicia.
#49 Jo sträcket når nästan runt och på andra sidan är det några vita små fläckar. Sedan har han lite svart på magen och svart på andra sidan ansiktet. Jo han ser ju inte helt bandad ut så det måste vara lite dålig blandning.
Dominant spot är han ju inte i alla fall, så dåligt bandad bara 
Mvh Alicia.
#51 Okej bilder kommer kanske upp ikväll så man kan se lite tydligare men skulle tippa på bandad NF dock så är jag lite smårädd för honom eftersom han råkade se min andra hamster så att backade i min hand och tog ett stort bett så en massa blod kom…
En fråga till alla nu. Vilka djur är egentligen lagliga att köpa utomlands? Det skulle ju knappast gå att köpa lejon,apor osv online. Det enda jag vet man kan köpa som exotiskt djur från utlandet är flygekorrar,minigrisar,papegojor. Vad finns mer? Vad är lixom lagligt man kan ju inte bara abdoptera vilket djur somhelst elr?

Som jag skrev i den andra tråden där du frågade om färg. Nf bandad, fast med brutet band.

Som jag skrev i den andra tråden där du frågade om färg. Nf bandad, fast med brutet band.
Tråkigt, verkar som om Bambi's New York fått svansk knyck. Blir inge avel för hans del. Märkte det idag, fast har i några dagars tid ändå funderat på att sälja honom för att få in en hane som är bärare av rex. Har ingen hane som är bärare av rex men har två rex honor.
Jaja, har troligen hittat en familj som vill ha honom som bara sällskap. Svansk knyck brukar ju för det mesta inte vara så farligt eller skadligt för hamstern och det inte drappar hela ryggraden.
Känns sorgligt att behöva lämna en sådan go kille, han är så snäll lugn och verkligen en perfekt första hamstern eller avels hamster (om han inte haft svans knyck)
Mvh Alicia.
#56 Nej men va taskigt! Äsch då va trist. Svansknyck kan i värsta fall vara ett rent helvete åt en hamster. Jag har haft en hamster som hade svansknyck hon fick svårt att gå. Hennes bakben låste sig ibland och ville inte lyda tills den dag hon blev lam och det var inget annat att göra än att ta henne till doktorn och låta henne somna in. Så svansknyck kan i värsta fall leda till lamhet om det vill sig riktigt illa. Men jag tror att det inte är så himla vanligt. Men man bör ha ögonen uppe hur svansknycket utvecklar sig. Jag kan lägga undan en Dubbel-Casanova och Embrosia son åt dig om jag får tillrekligt.
#56 Jag mistänker att svansknycket som spökar kommer från pappans sida med tanke på att han var zoohamster. När det gäller Zoohamstrar så vet man ju inte vad som finns bakom….
Bambi's New Yorks pappa är Mapilamis Kiwi
Fast du kanske blandade ihop med min B-kull, och där har vi köpt pappan från en tjej som jobbade på djuraffären och födde upp guldhamstrar hemma hos sig själv och sålde till djuraffären. Kan nog vara en aning bättra än en riktig zo-hamster .
Ajdå, kan de gå så långt? Jag funderar på om han bara inte brytit svansen eftersom dagen innan var hans svans som vanligt och dagen efter helt sne… Får hålla kolla på honom så hans svans inte viker sig mer och han börjar gå konstigt. Det enda jag märkt som är lite annorlunda med honom är att han brukar sitta på sina testiklar, fast det har nog inte med svansen att göra..
Fast de blir ju släkt, Ella är ju syster med Embrosia. Annars hade jag självklart velat ha en! 
Mvh Alicia.
Nä, nu lämnar jag iFokus, jag provar igen nästa vecka men är det ingen förbättring då heller så kommer jag säga upp medarbetarskapet o helt lämna detta.
Ja, jag vet att det kan vara lite problem i övergången osv, men jag trivs inte alls med nya upplägget, så vi får väl se…
Om någon vill mig nått så är jag enklast att nå via min blogg.
Hej så länge
--------------
Jag saknar det gamla ifokus…

#59 Ah, jo jag blandade med din B-Kull. Det kan ju faktist bara vara att svansen e bruten om Bambi inte hade svansknyck före! Hamstern som hade svansknyck hade svansknyck från födseln redan. Mycket möjligt kan det ju bara vara en bruten svans.
Hoppad det, stackars lilla killen 
Åh, stön och pust. Har nu kommit hem från första dagen i stallet som praktikant. Stalltjänst heeela dagen lång! Mina ben värker och jag vill bara sova -.-
Mvh Alicia.
Måste bara få visa upp Fjant! Han är bland de sötaste som finns alltså.. Blå rex dumbo (råtta), 6 månader gammal och redan stor som ett as hihi *gilla*
Slänger upp en bild på honom här tills vidare, så ni får se honom iaf. Busig är han så det räcker å lite till.. men Ibland kan man posa så här fint så matte får ta en bild eller två 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Hihi, väldigt söt
Kolla på nesan, vilken fiin

Jag hoppas dom skämtar! Har dom tagit bort "Första olästa"!!?? Nej, fy så hemskt! 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
_

#67 Det kommer tillbaka, men de vet inte när.
Det värsta är väl att bilderna inte blir stora längre:(
Skulle någon bara kunna förtydliga en regel från shf?
Regel: Registrerad uppfödare och medlemmar i SHF får inte para två djur av genartion 3 där båda är av hårlaget rex.
Vad menas med det? Jag vet att man inte ska avla på två stycken som är rex eftersom det ger ögonproblem. Fast detta med generation 3, kan någon snäll förklara detta lite bättre för mig? 
Mvh Alicia.

Just nu håller nya iFokus på att driva mig till vansinne! Hejdå, kommer tillbaka när det är bra… (a)
#71 Du kan läsa lite på deras eget forum å fråga mer där om du vill ha närmare svar; http://forum.hamsterforeningen.se/index.php?topic=1860.0
_
Embrosia värkar vara en mycket duktig mor som är så mån om sina små bebisar. Hon födde idag tidigt på morgonen 8 stycken små bebisar.
# Tack! 
#74 Åh så kul! Vilken perfekt liten kull, åtta stycken
Ella var en super bra mamma som var snäll och tålmodig, Embrosia är säkert likadan 
Mvh Alicia.
#71: 3:e generationen rex innebär att hamstern själv är rex, samt föräldrar och far- samt morföräldrar är rex.
Dvs alla är rexade upp till 3 led bakåt.

#77 Men åh så tuttelullig! Sötis!

Kan pollensäsongen redan ha börjat fastän det snöar ute? Mina ögon håller på att klia ihjäl sig.
Hahah, jag ska få låna en hane från Johanna (Tazzar) och det är Dubbel-knuts bror! Fast juste.. Det var ju med Dubbel-Casanova som det blev en lyckad parning
Aja, Ella kommer att få träffa en herre som är släkt med Dubbel-Knut och Dubbel-Casanova.
Mvh Alicia.
#77 Söööötis 
//Caroline
#80 Är det månne Doktorn du talar om? Doctor Dangerous alltså? Han e ju en mycket fin Silvergrå umb. Väldigt mörk och fin tipping har han. Doktorn är ju farbror till Dubbel-Casanova och Dubbel-Knuts kull bror. :)Om du valt honom så kommer det mycket fint temperamentade ungar.
#80 Vi får bara hoppas att Dubbel-Knuts kullbror fortfarande är fertil. Men jag skulle inte oroa mig över hans fysiska hälsa. Han är säkert lika seg och pigg som sin kullbror Dubbel-Knut.
Hade dessa att välja mellan:
Tazzar's Doctor Dangerous - silvergrå umborous lh. Han blir dock två år gammal den 26 juni, men är han i det hull han är i nu så ska det inte vara någon fara.
Han är kullbror till Dubbel-Knut, då båda deras föräldrar är rexbärare så är det ungefär 75% chans att Doktorn bär på rex.
Tazzar's Major Mulligan - silvergrå bandad lh. Han är rexbärare då hans pappa är rex (Tazzar's Abbozzo, äldre helbror till Dubbel-Knut), "Mulle" bär även på svart, cinnamon, rost och creme. Så där kan du få en stor färgkombination med tanke på vad din hona också bär på. :)
Macahans High Hopes - albino lh. I stort sett min lugnaste hamster. Det finns rex bakom honom (Obelix' Jojo & Motalavikens Eragon) men chansen ligger kanske bara på 25-50% att han bär på den genen.
Och jag valde då Tazzar's Major Mulligan. Kan bli roliga färger och bandat
Eller tycker du att jag ska välja Tazzar's Doctor Dangerous? Eller chansa på Macahans High Hopes och hoppas det blir rex? Svårt val!
Mvh Alicia.
#84 Jag skulle köra med Doktorn! Alla i den kullen har en fenomenal personlighet. jätte mysiga,harmoniska,lugna och snälla. Så jag skulle defenitivt pröva med Doktorn först. :) Funkar det inte med honom,ifall han skulle vara fertil på äldre dagar så tycker jag du skall ta den litte yngre generationen. Men pröva med Doktorn först. Med honom kommer du att få härliga ungar temperament messigt som heter mer en duga. Det kan jag lova dig! 
#84 Pröva med Doktorn först! Om Doktorn inte skulle vara fertil på äldre dar så kan du köra med Mulligan. Men pröva Doktorn först! Så skulle i allafall jag göra om jag vore du.
Okej, kan testa med honom. Vist blir dett offwhite ungar även fast han är umb? 
Mvh Alicia.
Vilken ond hamster jag har. Jag ligger i badet och ser lilla Big Bang sitta och tvätta sig, då gör jag ett stort misstag och klappar honom lite med lillfingret. Han börjar nosa på det svampiga fingret (hade ju legat i badet en stund) och han börjar naffsa lite, jag tycker mest det är gulligt men känner ändå att han kommer göra mer så precis när jag ska ta bort fingret knippsar han av min lillfingernagel och jag börjar blöda pytte lite som när man dragit av en nagel för djupt in. Jag tyckte det gjorde rätt ont, han tyckte det var hur smaskigt som helst att käka på en nagel… Så, varnar er för att stoppa in fingrar som blivit svampiga i buren hos en guldhamster. De tror verkligen att det är mat.
Jag tror inte ens att jag kommer våga hantera Big Bang nu när han fått nageltörst…
Mvh Alicia.
#64 Näää men så söt!! 
#88 Doctorn är ju en silvergrå umb. En av hans föräldrar var ju silvergrå så ja,du kan eventuellt fo offar också. :) I doktorns stam finns mest silvergrå och silvergrå umb. Ganska starka silvergrå och silvergrå umb gener finns hos honom.
Kollade Geishas vikt igår och fick mig en mycket trevlig överaskning. För att ha varit futtiga 98 gram är hon idag 130 gram. Hon börjar bli i en axeptabel vikt för aveln nu. Men jag vill gärna se henne mellan 135-145 minst innan jag är riktigt nöjd. Att hon var född 11 Oktober 2010 och futtiga 98 gram när hon kom var en aning skrämande. Men nu kan man börja pusta ut när hon äntligen har nått hela 130 gram.
Men oj så jag har matat i henne med extra portioner bebismat och annat gott. Kan dock inte klaga på hennes aptit. Hon älskar god hamster mat…
Kan knappt bärga mig, 2/4 är det utställning och det bästa: Då ska jag hämta min lilla kille som jag tingat från CocoPopz, han heter CocoPopz Tom Toolbox och är sö creme i långhår.
Han har ett jätte fint släp, men hon sa att hon använt Hjul till honom så den hade blivit lite sliten just nu (man ser på bilden att päls har fastnat i hjulet) Det är nästan så att man vill ställa ut honom samma dag som man hämtar honom
Fast det tänker jag inte göra, han får vänta lite 
Mvh Alicia.
Går och drar på att böja städa…men det börjar väl bli dags..

Har precis haft besök av ett par som hämtat hampis. Nu väntar jag besök av en tjej som vill hälsa på illrarna.
Kan man börja ta entré tro?
#95 Det är klart du ska!!!!
Sen måste alla som kommer ta med fika också..så slipper du laga mat
Har just lagt mat åt Embrosia. Men hon var mera intresserad av att klättra upp i min arm och komma i min famn ock kelas en stund. När jag höll i henne och gosade med henne tittade jag till ungarna på samma gång. Alla 5 mår finemang och är riktigt feta o fina. Kelade med Embrosia en liten stund. Lade sedan henne i buren. Hon gick då och åt lite babymat för att sedan återvända till ungarna för att dia dem.
Embrosia är otroligt kelsjuk av sig och vill gärna kelas varje dag en liten stund med mig. När hon fått sitt kel för dagen så återvänder hon förnöjt till ungarna för att ge dem di. Gulledamen min…hehehe…lika kelsjuk som Dubbel-Casanova. Man får ju bara undra hur kelna ungarna blir sedan med dessa kelsjuka föräldrar.

#96 Det tänkte jag inte ens på.
Det var faktiskt ett par som kom på besök en gång för att hälsa på chillorna och de hade med sig en burk russin.
Det tyckte jag var otroligt gulligt.
#98 Va gulligt av dom…sånt är kul

Nu har nästa besök gått och illrarna ligger däckade i alla hörn. Funderar på att rulla ihop mig själv, såååå trött. Hade tänkt ta mig till affären men det verkar alldeles för långt faktiskt.
Städning klar
Trött nu
Det är bara att konstatera några creme kommer INTE att finnas i denna kull. De ser ut att bli svart,normalfägrgad eller normalfärgad umb och troligen sobel…Synd hade hoppats på en Creme. Men vad gör det. Jag tar cremen när den dyker upp någon gång i framtiden. hahaha
#100 sov du….affären är kvar där den står, i morron med.
Jag vill sova nu jag me…..zzzz
Ommöblerat för ett par dagar sedan, och upptäckte att mitt sovrum blev fritt från både sladdar och vrår. Det här helt perfekt, gissa om det är en nöjd Spooky som kommer hem till buren, efter att ha varit ute tre timmar varje kväll!? :)
Jag själv passar på att ligga och se film på sängen -- med små avbrott för att pussa lite på spöklingen när han dyker upp i närheten. 
#104 Jo visst tycker hamstrarna om att få springa som galningar i rum
Jag brukar sitta i rummet och läsa och så vips har man en hamster på huvudet. Förstår aldrig riktigt hur dem kommer upp dit ?
Kom ihåg att när hamstern är ute så pass länge så ska man helst ha buren öppen eller ställa ner en vattenskål och en kisslåda så hampisen inte blir uttorkad eller kissa på sig 
Då r man anmld till utstllningen med Ella och Beauty. Om jag ska vara riktigt ärlig så tror jag inte att de kommer gå så bra, hehe. Ellas släp är rätt dåligt för tillfället. Och Beautys färg är lite för ljus och på sista tiden har hon blivit så rätt springig. Hennes två syskon är lugna men hon ska minnsan upptäcka allt i stora vida världen och då hinner man visst inte med lite kel… Jaja, rätt kul att se hur ens hamstrar ser ut och så kommer lilla CocoPopz Tom Toolbox bli hämtad av mig där
Ska kanske kalla honom för Candingo, eller bara kanske. Jag kom på namnet när en häst skulle springa in från hagen och först på långt håll såg det ut som en häst som heter Candino på ridskolan och sedan visades det att det var Dingo så blev: Nu kommer Can-Dingo…
Mvh Alicia.
#105, Vilka klätterapor!
Spooky springer gärna in i ärmar eller byxben, och jag tycker det kittlas så äckligt! 
Haha, vill bara påpeka att jag faktiskt haft djur av olika slag i hela mitt 23åriga liv, olika gnagare i många år, även om jag är relativt ny på forumet…..
Du behöver nog inte oroa dig för att han ska torka ut, eller springa ihjäl sig i hjulet, eller något sådant. 

Jag är så hundsugen!! Inte råd, inte plats men åh vad jag saknar att ha hund.
Min älskade och underbara Dubbel-Casanova sitter på klätterställningen och charmar mig som vanligt som man bara smälter. God vad jag älskar den hamster. Så härligt att han har fått bli pappa. Nu skall jag ta och gosa med honom när han så ivrigt vill bli gosad. Men först skall jag gå och tvätta händerna. Har just ätit en osthamburgare och Dubbel-Casanovas snåltand kan börja värka för mycket annars när mina fingrar luktar mat att han får för sig att smaka. Han tar dock och smakar väldigt försiktigt ifall det skulle råka vara mattes fingrar så inte det skulle göra ont åt matte. ;)
Så stor och fin Spooky har blivit. Saknar honom så…. men jag vet att han har det bra där han e :-)
//Nova
Fyfan för att Eric Saade vann melodifestivalen. Enda andledningen till vinst är för alla småtjejer där ute som ser Eric som en gud och röstar hela tiden, han förtjänade inte ens att vinna. Aja Sverige är ju ett ganska dåligt land när det gäller smak :)
Äckel snigel eric, slemmar ner hela scenen.
#110 Hahahaha En orsak varför jag aldrigt tittar på melodifestivaler. Ingen kan sjunga och för det mesta ser alla ut som en stor hög med skit. Så nä jag håller mig till trance, electronica och rave så slipper jag höra folk som inte kan sjunga.
#107 Kom hit och umgås med Max i en kvart, så släpper suget fort*hjälper*

Såna som jag ska tydligen inte göra två saker samtidigt…sitta vid datorn OCH dricka te, för nu är det andra gången jag får gå till köket och värma teet ,köket ligger ju långt bort*mutter och morr*
Nog för att jag visste att Alva inte var som alla andra hamstrar,men idag tog hon priset
Har slut på Sand och ska testa om hamstrarna kan kissa i hampaströ istället ,dels för att Alva förhoppningsvis ska ha bebbar snart och sen för att slippa släpa hem sand(tungt)och Alva gick och satte sej i skålen och började äta hampaströt,gott tydligen,men tog inte lång tid förrens hon gick och åt vanlig mat istället*duktig flicka*
Hehe, det är en tjej i ryssland som mejlade mig och ville köpa Big Bang. Hon kunde ju inte svenska så det märktes rätt bra att hon använt google translate när hon skrev mejlet för det var hel knasigt, hihi 
Kan klistra in här:
Hej.
. Mitt namn är Lena. Jag bor i Ryssland. Jag är ordförande för en stor uppfödning i Ryssland. Vi föder små gnagare. Jag är domaren, domaren hamstrar och marsvin. Jag är intresserad av din hamster - grädde Rex hane. Jag skulle vilja köpa det mycket Jo jag har transport till Ryssland. Min flickvän bor i Sverige och är ofta fallet i Ryssland.
Med lyckönskningar - Lena Hehe rätt kul att creme blev grädde 
Mvh Alicia.

#115 Jag har fått mail från den personen också tidigare i december. Då ville hon ha både hamstrar och möss och ville ha avelssamarbete.
I och med att jag inte har möjlighet att kolla upp personen själv så blev det nej.
Har dock sålt chinchillor till Ryssland tidigare, men då till uppfödare som jag träffat på utställning.
Så du tycker jag ska säga nej? Funderar själv på det, tror inte det är så bra heller för en guldhamster att resa hela vägen till ryssland. Och inte vet jag hur man tar hand om guldhamstrar, de kanske tar hand om guldhamstrar på ett helt annat sätt och inte på ett jätte bra sätt..
Mvh Alicia.

#117 Det är ju helt upp till dig. Jag vill gärna träffa mina köpare eller åtminstone ha dem nära nog att jag kan ta tillbaka djuret ifall det inte skulle funka.
Jag vet inte ens om det mailet är seriöst eller om det är ett spam-mail. Det var inte alls intressant för mig så jag kollade inte upp det vidare.
Men jag antar att man måste hälsochecka djuret även till Ryssland och det kostar ju en del pengar. Svårt att tänka mig att de skulle behöva söka sig till Sverige och köpa en hamster.
ni som har jumpins/one piece, vart köpte ni den
// Warney
Nu har jag ännu en gång testat iFokus lite, men fasen så dåligt allt är… Inlägg man läst fortsätter att vara fetmarkerade, sidan är segladdad osv osv.
Nä, jag återkommer nästa vecka för nytt test!
--------------
Nån mer än jag som är glada över att "första olästa" kommit tillbaka?!
#121 Har det?! 

#122 Jamen titta, där är den ju!
Underbart!

Jag måste räknas som en av de smartaste som går på denna jord, jag dricker oboy 10 minuter innan jag ska sova. Nu kommer jag somna direkt utan några problem alls…
Mvh Alicia.
#121 #122 Visst är det underbart
#124 Hahaha, lycka till
#125 Jaa, verkligen
Håller hamstrarna sälskap i hamster rummet. Jag hoppas Embrosia har mat så det räcker. Tycker en bebis skriker så förfärligt i boet,hoppas den inte skriker av hunger. De har varit tysta små änglar sedqn de föddes.Ovanligt lugna och tysta. Det var bara en som förde sådant oväsen för 4 dagar sedan när den stackaren var så hungrig och svag av svält att att mamma Embrosia tog bort den under natten.
Så man blir ju lite mammig och orolig av sig då man hör en liten bebis skrika (Pipa högljutt).
När jag la maten åt Embrosia tidigare idag så tog jag en kvick titt i boet medan hon åt broccoli och bebisarna såg nog bra feta ut som om de hade fått tillrekligt med mjölk. Så hoppeligen har jag nog inget att oroa mig för.
Ungarna kan skrika också ifall mamma hamster ska lämna mat vid sidan om boet och råkar trampa på en unge.
//Nova
#128 Jamen det stämmer ju. Det tänkte jag inte på då! hehe Man är väl lite nojig bara när det är 3 som dött av svält antar jag.
Världens godaste hasselnöt choklad finns att köpas vid lidl och heter Bellarom… MUMS MUMS MUMS! Farligt och syndigt gott!
#130 trodde du först prata om hamstrar
// Warney
#131 hahahaha! Jo choklad hamstrar är goa och söta de med. Men just då talade jag om choklad som man äter och inte choklad man gullar med. hahaha.
Lou Bega är en riktig snackare! Han snackar varje kväll genom ett puffande pip. Även fast ingen av tjejerna brunstar. Det kan man kalla för en pratglad hamster…hehehehe
Lou Bega ropar: HALLÅ BRUDAR! HÄR ÄR JAG! Kom till Lou Bega the all mighty lover.
Håller på för fullt att dresserade Beauty att komma till sitt namn, men hon tycker grävlådan i lekrummet är mycket intressantare än att komma till mig när jag själv vill det. Inte är det bättre av att hon inte ofta vill äta mandel bitar från handen. Eller hon vill äta stora oskalade jordnötter från handen, men då tar hon inte in mer än 4 stycken i kindpåsarna
Någon som har ett tips på en liten hamster godis som man kan ge som beröm? 
Big Bang kommer faktiskt fram av sig själv och vill gosa, men absolut inte äta från handen. Men han är min lilla gossegris
Känner lixom att jag vill behålla honom, men då skulle jag inte kunna satsa så värst mycket på aveln eftersom inavel inte är något jag kör med. Hoppas på att jag hittar en ny liten mysbjörn från Ellas andra kull med Doktorn. Hoppas på en sö, rex, offwhite hona då
Inte så jätte stor chans att det blir det, men hoppas kan man göra. En silvergrå i rex kan man ju i alla fall hoppas på.
Mvh Alicia.
#134 Silvergrå och silvergrå umb kommer garanterat. Dubbel-Knuts alla bebisar var silvergrå umb utom Dubbel-Casanova han var normalfärgad umb. Det var ur Dubbel-Knut sissta kull det. 

#134 Jag har behållt bebisar som jag inte tänkt att avla på. Enbart pga att de varit så himla mysiga. Man behöver ju inte avla på alla djur man har heller.
Ne jag vet, men för att jag ska hinna med skolan med de betyg jag har nu så kan jag inte ha alldeles för många hamstrar. Eftersom jag ska ska hämta en ny gosse på utställningen så får jag helt plötsligt 6 hamstrar och dessutom få kullar lite då och då. Blir väldigt fullt upp. fast egentligen ska jag ju bara ha 2 hamstrar just nu och jag har 5, hm hur kommer det sig? Haha. Får se om han stannar som en mysgosse. I framtiden kommer jag absolut ha en massa mysgossar här hemma då jag i alla fall hoppas på att jag inte får läxor från jobbet. Fast jag kommer satsa på att plugga vidare rätt länge eftersom jag är en liten pluggis så jag kan få ett bra jobb så jag har råd att ha en maaassa hamstrar 
Han får ju bo kvar tills någon vill ha honom och det kanske bara blir så att han stannar för att ingen vill ha honom och så vips har han bott där i två år… Det var ju hon i ryssland som ville ha hnom och mapilamis mejlade för en vecka sedan men hon har nu inte svarat på en vecka.
Vi får se hur det blir med den killen.
Mvh Alicia.
Att vara sjuuuk är inge kul :(
#138 Nä att vara sjuk brukar defenitivt inte vara så roligt.
Försöker ladda upp en video på världens keligaste katt. Men iFokus tillåter inte mig att göra det just nu och varje gång jag ska klistra in videon kommer det upp en varnings ruta där det står att internet kommer sluta fungera snart om jag är inne på denna sida…
Vad det känns som om det är samma personer hela tiden som skriver på Klotterplanket
Ulrika, Nathalie, Maria, Annika, Sniff och jag. Sedan kommer det ju folk och går och skriver här lite mer sällan.
Tänk om hamstrar vara stora som katter! Vilka lurvbollar, skulle älskat det. Skulle mer än gärna velat ha några stycken i sängen (det kanske lät lite fel, menade att sova med några stycken) fast de skulle kanske fortfarande vara solitära djur då. Men ändå, tänk er stooora hamstrar som katter, det är en bra storlek på en hamster det
Undra hur en sådan hamster skulle gå på en utställning?
Mvh Alicia.
#140 Det påminner mig om den gången när jag berättade för sambon hur mycket Cos Crazy vägde.
Jag: Oj damen har en otroligt bra vikt nu!
Sambon: Jasså, vad väger hon nu?
Jag: 200 Kilo….eh…jag menar ju förstoss 200 gram.
Sambon: Tur det! Att hon inte var 200 kilo! Annars hade jag illa kvickt lagt benen på ryggen och flytt för mit liv! *Så flinade han*
När jag förstod hur galet det hela hade låtit så fick jag mig ett gott skratt.
Jag vet inte om jag skulle ha flytt om Gos Crazy skulle ha varit en 200 kilos hamster dam. Hon är ju nog snäll fast ganska matglad. Så…ja..jag vet faktist inte. Hon skulle ju lätt kunna stoppat mig i kindpåsen då tror jag. Så kanske jag skulle ha hålli mig undan från henne efter att ha gett henne mat!
Men skulle det ha varit en 200 Kilos Dubbel-Casanova skulle jag ha borrat mig in i hans lurviga päls och gosat med honom med en massa kramar och en puss på nosen hehehe. Han är för snäll för att göra någon illa.
Hahahaha Föreställ er mig gosa en 200 kilos Dubbel-Casanova. Det skulle vara synen det. *asflabbar*
Tänk om man var en galen vetenskaps kvinna och hittade på en dna brygd som jag skulle blanda med i Dubbel-Casanovas vatten.
Varje gång jag skulle gråta eller ropa av ilska pga persone skulle Dubbel-Casanova börja växa så han blev en jette hamster på 200 kilo. Sedan skulle dörren till hamster rummet gå upp med ett brak när den 200 kilo tunga Dubbel-Casanova gnagat sönder låset. Sedan skulle han komma mot mig ställa sig på två ben vid sidan av mig och sedan blåsa upp kindåsarna så han skulle se ännu farligare ut. Han skulle titta med argsinta ögon på den som gjort mig gråta,arg och lädsen som om han skulle säga.
Djävlas du med matte så djävlas du med mig….
Tror nog den personen skull illa kvikt fly för livet… ****Muaaahahahahaaaaaaa****
Jag är trött.
Idag vaknade jag kvart i åtta och började skolan (vi skulle dessutom åka skidor så jag skulle byta om+ gå och hämta skidor och gå till spåret) kvart över åtta… Och så mötte jag gympaläraren på vägen, jag sa att jag hade försovit mig och hans kommentar var "det är ju inte så bra…" och det lät som att han tyckte att jag var osmart som kom sent. (Altså ganska nedlåtande/ kränkande) Blev lite sur då, ibland kan man faktiskt inte hjälpa att man inte hinner. Trodde han jag kom för sent med mening eller? Och jag var där precis när vi började också, så sen var jag inte…
#142 HAHAHAHAHAH. Han skulle nog vara stor som en björn, åh jag vill ha en hamster björn! Nej nu tycker jag verkligen att hamstrar har fel storlek när jag fantiserat om hamster björnar 
Mvh Alicia.
#144 Hehehe Ja det skulle ha nog en stor charmnalle hamstern….
Nu tycker jag att vi slutar avla på dessa små hamstrar och avlar på stora marsvins hamstrar så vips är det hamster björnar 
Mvh Alicia.
Åh vad sur jag blir nu. Jag visade intresse för en nf satin hane från Stjärnvinden's uppfödning. Men hon hade eventuellt velat behålla honom och om hon inte ville det så var en annan familj före mig. Jag ställde mig i kön men tänkte att det inte var någon chans i världen att jag skulle få honom om jag inte kidnappade honom, och det hade jag inga planer på. Så jag letade vidare och hittatde sötnosen CocoPopz Tom Toolbox, han var creme och det är ju fint men skulle vart ännu finare med nf satin. Jag tingade honom i alla fall och ska hämta honom på utställningen 2/4.
Och NU har Anna (stjärnvindens) mejlat mig och skrivit att hon inte ville ha honom och den andra familjen ville hellre ha en sobel så nu var jag först i kö på honom och två var efter mig. Eftersom jag redat tingat CocoPopz Tom Toolbox så fick jag avböja erbjudandet. Jo det går att avboka en tingad hamster men det känns inte rätt och jag nöjer mig väldigt gärna med en creme. Även oms atin skulle vart snäppet bättre
Och hon hade ju en kö på honom så hon har nog inte svårt att få honom såld.
Mvh Alicia.

#147 Det är när det blir så för mig som jag helt plötsligt kommer hem med två hamstrar istället för en. Men så kan man ju göra om man bor själv och ingen är med och bestämmer.
Ska själv få hem en nf satin hona i nästa vecka så jag håller med om att satin är superfint.
Hade jag haft mer plats och tid hade jag tagit båda, i framtiden kan jag se mig själv plocka hem djur efter djur… Hehe, nä 8 guldhamstrar ungefär ska jag ha i alla fall 
Mvh Alicia.
Vad är det med chillor och förändring?!!!? Om jag vill att det ska stå 3 antonius i "deras" rum så bör jag ju få det eller???

#150 Mina älskar nya saker, speciellt nya hamstrar, det är ju det roligaste som finns att inspektera.
Du kan ju tala om för dina hur många hamsterburar mina delar rum med så kanske de lugnar sig.
#151 Aha har du såna chillor…ja jag får nog ta och prata med Lily(hon som inte gillar förändringar)
Du skulle sett när jag köpte en ny hängtunnel…jäklar vad arg hon var då ,satt och slet i hängtunneln för att ha ner den och sov inte i den "hemska " nya tunnel första veckan
De egyptiska gudarna har välsignat Silverdalens Melvin. Han skall flytta till Amun-Ra i Finland
Nu har jag 2 Casanovor en rexbärare och en rex. Snacka om Dubbel-Casanova kopia när det kommer till Melvin.

#153 Vad kul! Jag väntar hem Melvins mamma och Melvins syster. Har även sedan tidigare Melvins moster och småkusiner till honom här hemma.
#154 haha jag tycker han har halva släkten hos dig, vad kul!
Hoppas bara inte Dubbel-Casanova blir svartsjuk! För den hamstern är så förjordat matte ego av sig…
hehehe… När jag ser Melvin ser jag en Dubbel-Casanova med krulligt morrhår…hehe…
#153 Vad kul! Vem ska han få sig en träff med? Om det är Embrosia så borde du nog lura Embrosia att det är Dubbel-Casanova som lockat sina morrhår, eftersom våra tjejer är inte är några… eller glöm det, Ella har dumpat Bibo sedan lääänge tillbaka och väntar hela tiden på att få träffa en ny på en singelfest eller något hur hamstrar nu hittar nya killar på 
Mvh Alicia.
Nån mer än jag som ligger med feber, ont i huvudet och ont i magen där hemma? Usch, för o vara sjuk säger jag bara!:O<3
/Berta
#157 Du är inte ensam! *suck* :(
Usch krya på dej du!:(' Ja, usch för o vara s´juk…:/
/Berta<3
#159 Tack desamma ;) Nä det är inte spec kul :/
:)<3
#159 Jag tror knapt Embrosia skulle märka någon skillnad alls när det kommer till personlighet. Däremot tror jag hon skulle bli förbryllad över hans morrhår…har du varit och krullat morrhåret Dubbel-Casanova? hehehe
Han skall eventuellt få träffa Dubbel-Casanovas dotter i framtiden eller annan hona om jag hittar någon passande hona alltså.
Embrosia hälsar lycka till på singel träffen åt sin syster Ella. Själv finns det just nu för tillfället enbart Dubbel-Casanova och gammel gubben Dubbel-Knut att flörta med! Måste hon välja så flörtar hon hälfre med barnens far än gammlingen.
Kollade precis hur många exponeringar kameran gjort sedan jag köpte den i Maj förra året.
24 000 exponeringar på mindre än ett år, vilket i snitt blir 66 exponeringar om dagen. 
#163 Hihi
Tar en paus i städandet med e kopp te…mums
Snacka om att Dubbel-Casanova är mattegalen han föjer gärna med i sin boll om jag går till vardagsrummet. Dessutom kommer han när man kallar på honom. Någon godisbit behövs inte så läng han får kel då blir han nöjd. Hade Baldur och Dubbel-Casanova ute och springa i bollen en stund. När jag tyckte att de hade sprungit tillrekligt kallade jag på Dubbel-Casanova.
Jag: Dubbel-Casanova, kom här gubben.
Dubbel-Casanova vänder om och börjar springa mot mig i sin boll. Han stannar när han är mitt emot mig på golvet. Jag tar ut honom ur bollen och gosade med honom en stund innan jag la honom tillbaka i buren. Han blev nöjd och belåten efter lite kel med matte och sin 20 minuters joggingsrunda med bollen.
Städet klart ,förutom en viss tvåbenings rum

Trodde att det var en bra idé att bära ett glasterrarium på spårvagnen. Men 1 1/2 timmas spårvagnsresa och 1/2 timmas bärande senare kändes det inte lika kul.
Men nu är terrariet hemma iallafall!!
#168 Bra ide?? nä inte direkt va

Elaka hamstrar. Mina guldhamster är verkligen helt galna i att gnaga på saker. Kräcker stänger, frukt-qvistar, kartonger, plast, kläder m.m.
Där nere i badrummet som de får springa i ibland finns det en tvättkorg som alla ÄLSKAR att klättra in i och bygga gångar bland kläderna. Men jag tycker det inte är lika kul, nu har de börjar bita hål i mina kläder
Så varje gång en hamster ska in där måste jag bära ut tvättkorgen nu… 
Mvh Alicia.
Har världens gosigaste hamster
Så fort man kommer in i badrummet när Ella är ute och springer, så springer hon fram snabbt som en virvelvind och vill bara goosa och kanske få sig en liten mandel bit
Hon gillar mig mer än min mamma, mohahaha. När mamma kommer in i rummet tvekar hon lite och sedan när jag kommer in störtar hon fram till mig.
Världens smartaste, gosigaste, finaste och mest älskade hamster enligt mig. Tänk att hon blir 8 månader den 31… Tiden går så fort, hoppas jag får ha kvar henne i flera år till, hoppas hon blir världens gamlaste hamster. Hon kommer att få bo hos mig i hela hennes liv, hon är min favorit och jag har verkligen fått bra kontakt med den hamstern. Inte många hamstrar jag känt så med, en hamster innan men inte exakt samma sorts kontakt. Måste behålla en hona ur Ellas sista och nästa kull och hoppas på att det blir en mini Ella i temperamentet för det är en otrolig hamster faktiskt och det temperamentet som hon har är något man absolut vill avla vidare på 
Mvh Alicia.
3 stycken hamstrar har välsignats av de egyptiska gudarna genom att få åka till Amun-Ra i Finland. Dessa 3 är…
- Silverdalens Melvin (Normalfärgad umb. rex LH)
- Paradisgårdens Åtrå (Normalfärgad ba rex KH)
- Kahlua (Choklad LH *Rexbärare*)
Jag köpte en cinnmon LH av Ulrika här på iFokus men när jag började kolla närmare på hennes stamtavla så såg jag till min förfäran att hon var för nära släkt med Melvin. Så jag frågade min kompis som hade köpt Ulrikas choklad hona Kahlua om jag fick byta med henne eftersom Kahlua inte är släkt med Melvin och det fick jag. Bra med snälla kompisar. Min väninnas hamsteruppfödning är Anemones Hamstrar (På finska Anemones Hamsula). Det är också min väninna som har fött upp min älskade Anemones Bimba. Bimba som numera finns i Gos Crazys blodlinje.
Oh
Verkar som du har byggt ut din uppfödning en aning 
I framtiden kanske man skulle vilja ha en bebis från Melvin eller Åtrå 
Mvh Alicia.
#173 Ja visst kan du få en melvin bebis sedan inga problem alls. Har börjat smida planer att para Embrosia med Gos To Hell…Gos Crazys kullbror. Han är creme och har kommit skitbra på utställningarna i Finland med följande bedömning L1 (Kvalitet 1), CERT, ROP1 och BIS2.
Visserligen är Gos To Hell ingen rexbärare men det blir ju däremot hans bebisar med Embrosia.
Jag tror inte Åtrå är av intresse ifall du inte har planer att börja avla på svart och gulbaserade linjer. Åtrå passar inte till Creme aveln tyvärr. Men en Melvin avkomma skall jag spara åt dig när han får bebisar….
En Bild på Ancylus Gos To Hell
#174 Åh
Aha, såg nu dessutom att han var korthår 
Mvh Alicia.
Som ni alla vet så är det ganska knepigt at se om hamsterbebisarna är rex när de är små och inte ännu 2 veckor fylda. Men det finns ett änklare sätt att kolla om de är rex istället för att kolla morrhåren vilket kan vara svårt när de är 11 dagar gamla. Det änklaste sättet att kolla om någon är rex av ungarna är att stryka med fingret över deras rygg.Detta kan man kolla i samband när man kollar könen. En rex bebis päls käns som sammet (lite sträv) i gämförelse med en rexbärares som är slet och mjuk i pälsen. Det var mitt tipps om hur man kollar att ungarna är rex ifall man vill tortera syn syn med att kolla på morrhåren.
Är lite uttråkad,men orkar inte göra nått
Nar jag var 5 år drömde jag att jag blev jagad av en jättestor mal. Minna än idag varje minsta detalj från den drömmen . Malen var stor som ett flygplan. Mega malen kom flygande bara närmare och närmare och man kunde höra dess vingslag. Jag sprang för mitt liv och skrek av ren skräck och terror…
Medan jag sprang för mitt liv tittade jag hastigt bakom. Malen kom närmare och närmare. Dess stora ögon hade mig i sikte och hans stora käftar rörde sig rytmisk för att visa att snart blir du lunch. Jag sprang och skrek av terror medan jag försökte hitta ett gömställe. Men förgeves,malen hittade mig var jag än försökte gömma mig. Plöttsligt är malen aldeles ovanför mig och hans stora ögon stirrar rakt på mig medans hans slemmiga käftar bara kommer närmare mitt ansike. Jag vaknar totalt kallsvetting,sängen totalt våt av kallsvett och ett hjärta som jag trodde skulle hoppa ut ur bröstet på mig….Jag har haft malfobi allt sedan den hämska mardrömmen när jag var 5 år… HUA DÅ!
#178 Usch då. Kommer ihåg en mardröm från när jag var kanske 4-5 år, jag drömde om troll som ville äta upp mig och någonstans i den drömmen så äter jag julgröt
. Sedan vaknade jag och fick varm choklad av mormor 
Mvh Alicia.
#178 haha ja den drömmen var ju inte så kul. Tur då att det var varm choklad och inte julgröt av mormor du fick.
Idag har jag fixat lite här hemma och har fått hem 400 liter?! stl-strö(fyra paket) så det kommer att räcka rätt länge.Är nöjd med dagen
Vänta, hur mycket per hamster kostar det att registrera och skaffa stamtavla till?
Mvh Alicia.
Dubbel-Casandra eller Dubbel-Doris det är frågan….suck…vem tusan skall jag välja. Båda töserna är så sjukt söta. Som tur är har jag två veckor på mig att fundera vem som stannar hos mig. Men det käns endå hopplöst att besluta sig vem tusan som skall stanna. *Suck*
Har gosat lite extra med Geisha idag och överföst henne med extra portion kel och kärlek nu när jag vet sanningen om henne…
I övermorgon är Embrosias bebisar 2 veckor gamla och då kommer jag att byta spån i Embrosias BB Bur. Det har börjat lukta förfärligt kiss där inne. Kommer dock att spara lite spån som de har haft i boet och vid sidan om och strö lite över det nya och i det nystädade boet så de känner sig hemma.
F*n måste gå upp halv 6 i morgon bitti bara för att klassen ska till tingsrätten
-.-´
#185 Usch va trist. Då man hälst vill sova….Törs man fråga vad som har hänt? Handlar det om dråger? Våldtäkt? Våld?
#186 Har faktiskt ingen aning o.O
Får väl helt enkelt bli en överaskning vad det är för råttegång som hålls när vi kommer dit. Hoppas bara det är något värt att gå upp så tidigt för :/
#186 Ja det får man verkligen hoppas….Inte roligt att gå upp tidigt på morgonen för ingen ting.
#188 Nej verkligen inte.
Med min vanliga tur kommer det säkert vara något tråkigt snatteri eller liknande ;P
#189 hahaha!
Har så ont i huvudet att jag mår allt illa. FY FAN för migrän, det säger jag bara….
Nu har migränen äntligen börjat ge med sig. Det var en envis djävel. Det tog två eeze tabletter för att få bukt med migränen. Vanligtvis brukar en tablett räcka.

Då är vi två med migrän. Immigran, ispåse och min spikmatta hägrar någonstans långt borta. Jag ser stjärnor.

#193 #194 hahaha va sött
Var på tingsrätten idag. Först var det om någon kille som rökt hash. Sen var det om nån man som körde utan bilbälte o.O
Grejen är att bilbälte saken tog längre tid än hash fallet ;)

#195 Lite humor på morgonkvisten.
#197 Kommer också ihåg när jag hade varit vaken över 24 timmar en gång, att humorn var rätt hög..skratta för allt, så tom min kompis dotter frågade vad det var för fel på mej
#198 hahaha Jo man blir ju lite som om man har fått en gratis fylla om man inte har sovit i 24 timmar. Känner bra till det där eftersom jag lider av insomnia periodvis pga min kroniska sjukdom post traumatik stress symdrom. En av symptomerna till denna sjukdom är just Insomnia.
Super lycklig. Ellas släp håller på att växa tillbaka och det är så fiiint! Inga två toffsar utan bara ett fluff där bak
Och hon är ju så trevlig, söt, social och lugn så hon kan nog gå bra på utställningen. Fast hennes morrhår pekar lite åt olika håll

Detta släp är påväg tillbaka, det är nästan ute nu 
Mvh Alicia.
Har fått en svår panikångest attack så mitt hjärta började slå så hårt att jag trodde den skulle hoppa ut ur bröstet på mig. Hyperventilerade så jag tänkte svimma. Försökte andas normalt så gott det gick. NU är jag totalt tömd av energi och ligger i sängen och återhämtar mig. Tog min panikångest medicin för sent.Han inte ta den i tid innan det var för sent.
#200 Vad roligt att hon börjat få slöjan tillbaka.
Missat att om jag inte är reggad uppfödare så kan inte hamsterungarna ha dubbel-namn
Jag reggade bara tre ungar nu eftersom det bara är 3 stycken som har nytta av det. Jag döpte om Big Bang till Bang och Banana Split till Molle eftersom det är hans nya namn hos hans nya ägare. Lite surt att man måste vara 16 år för att vara reggad uppfödare i SHF.
Jaja, bättre förberedd till nästa kull.
Mvh Alicia.
Dubbel-Casandra är 13 dagar gammal och har redan öppnat båda ögonen. Hon e så söt!
#204 Va roligt…
Hihi, haha. Så fort man kommer i badrummet och Beauty är i svängarna så får man definitivt en hamster på axeln till slut! Hon klättrar upp dit själv. Har en video. Fast får verkligen ursäkta för mina pinsamma kläder, det är myspys kläder som jag bara använder i huset (och mina strumpor var blöta därför har jag inga) men sånt behöver man ju inte bry sig om 
Titta på den urgulliga hamstern i alla fall som kämpar för att nå toppen.
Mvh Alicia.
#205 Ja det var skoj att se! Måste säga att jag blev förvånad att det inte var Dubbel-Casanova Jr när man ser vilken stor bjesse han är jemfört med de övriga. Så jag trodde att han skulle öppna ögonen först och så var det istället hans syster Dubbel-Casandra…hehe…snacka om min förvåning. Dubbel-Casanova Jr är den som är störst men troligen den som öppnar ögonen sisst. För så brukar det kunna bli ibland hahaha…
#207 I Ellas kull var det den största (Black Berry) som öppnade ögonen först.
Mvh Alicia.

Ha, ha så gulligt. Jag har några klätterapor också men många brukar ta vägen innanför byxorna istället och dyka upp vid byxlinningen.
206 hahaha vilken klätterapa. Precis som hennes mamma Ella och moster Embrosia…hahaha! Embrosia gillar även hon att klättra upp på en…di är för roliga hela E-kull släktet..
#106 Ja verkligen
En riktig social gen. Eller det är en gen med bra temperamant. Killarna brukar inte vara lika sociala tycker jag för det mesta, men Big Bang är faktiskt också väldigt söt och underbart social.
Mvh Alicia.
Idag fick jag KP och gissa om jag kände igen några hamstrar som var med…

#212 Jovisst gjorde du det! Den kom igår till mig, skitsöta bilder ju! 
Mvh Alicia.