I guldhamster tankar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Guldhamstern är solitära djur det vill säga dom lever ensama hela sitt liv förutom vid själva parningen. Dom går inte att hålla tillsammans för då slåss dom tills den ena eller båda blir allvarligt skadade eller till och med dör.
Dom ska ha fri tillgång till en fröblandning och sen ska man ge dom tillägg så som grönsaker, Barnmat, kött och så vidare.
Jag är inte helt säker på hur stor Bur man måste ha men ju större desstå bättre helt klart :) Och sen så mycket bottenyta som möjligt, höga burar är inge vidare då hamstrar brukar klättre och eftersom att dom inte har något djupseende eller väldigt lite iaf så förstår dom inte sitt eget bästa utan kan helt plötsligt bara släppa taget högst uppe i buren.
Hos en uppfödare så tror jag att dom ligger på ca 200kr (iaf gör min det) och hos en djuraffär ligger dom nog på 150kr
Någon annan får gärna rätta mig om jag skrivit något fel :)
Är dom svår att få tam genom att dom inte är flock djur eller är det lättare?
så en helt vanlig hamster Bur passar bäst eller?
plast eller gallerbur?
Tack för bra info för övrigt :)
Jag har inte upplevt att de skulle vara svåra att få tama för att de inte är flockdjur. 
Gällande Bur så ska minsta ytan för guldhamster vara 0,12 kvadratmeter, och minsta sidan får inte vara kortare än 25cm och höjden inte lägre än 20cm.
Till exempel 50x25cm, 35x35cm och så vidare.
Men större än minimimått är helt klart önskvärt.
Jag föredrar plastbur (duna) eller plastlådor från IKEA.
När det kommer till pris så brukar det vara billigare i djuraffären, men billigare är inte alltid bättre.
Hos uppfödare kostar de runt 150-200kr lite beroende på.
Fodermässigt så ger jag mina Hamster Crispy som bas, och sen färskfoder i form av div grönsaker, men även tilläggsfoder såsom Barnmat, pasta, ris, kokt ägg, rå köttfärs och så vidare.
Viktigt att tänka på att maten ska vara okryddad, eller så långt som möjligt vara det.
Vad skönt att höra :)
Men hur sysselätter man dom eftersom dom inte har en kompis att leka med?
förstår att större Bur är bättre.. men då är det väl på golv måtten så att säga och inte på höjden :)
vet att billigast inte är bäst :).. då man tar från uppfödare så är ju oftast djuren mer eller mindre tama :)
så man kan göra en liten vecko meny till dom och variera typ smak på barnmaten och grönsaker/ frukt till :) spännande :D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du kan låta den springa runt på golvet i ett rum och undersöka en massa eller så kan du bygga en liten lekhage allternativt använda badkaret om du har ett sånt. Sen kan du lägga i lite olika kartonger som du har klippt hål i som den kan krypa in i eller tugga sönder :)
Precis det är bottenytan som ska vara så stor som möjligt :) Höjden är ganska onödig då hamstrar egentligen är marklevande djur.
jo är väl bara fantasin som sätter gränser på hur man ska inreda buren och vad man väljer som lösning på motions delen.. men kan dom springa i Hjul som dvärghamstern?
isånafall vilket mått ska hjulet vara på ?
vad för hus är bäst för övrigt?
en vanlig kartong/ plast/ trä? ska det ha vadd i sig eller inte?
#6: Hjulet bör vara absolut minst 18cm, men minst 20 är mycket bättre.
Hus i trä eller kartong är väl egentligen bäst.
Plast blir instängt.
Vadd = big no no.
Risken finns att hamstern kan skada sig om vadden tvinnar sig.
Fastnar den då med tassen kan det orsaka permanenta skador pga att blodtillförseln strypts.
Så ingen form av vadd.
okej Hjul som har minst 20 cm i diameter ? plast eller metall? kan hamstern fastna mellan gallret på hjulet om man har stål ?
okej blir typ kartong för min del då.. då jag inte tycker att lukten på trä försvinner :)
så vadd är inget dom behöver för att hålla sig varma eller så :)
#8: Ja, den kan fastna mellan gallren om man har stål.
Därför är plast smidigare eller om man har gallerhjul där det är tyg emellan.
Nej nej, vadd behövs definitivt inte för att de ska hålla värmen.
Mina har toapapper att boa med, vissa använder det och andra inte.
Okej så plast Hjul :) och toapapper som bo material :) något mer som behövs :P.. är dom något för att gräva gångar i spån?
En liten sandlåda kan man sätta in till dom. Det blir ett bra sandbad och kanske toalett kombinerat till den. Min hamster tycker om att sitta och gräva i sanden och bada i den. ^^
Var hos en kompis idag och hon hade en "duna bur" och ett hål i botten på den och ett akvarium under åt sina gerbiller .. något som skulle funka på en guldhamster ?.. Akvariumet var mer eller mindre fyllt med spån :P

#12 Guldhamstrar behöver inte den höjden som gerbiler behöver till allt sitt spån.
Ett akvarium funkar bra åt guldhamster enbart, förutsatt att det är stort nog.
# 13 så dom har inge nöje av att ha ett akvarium att vara i och gräva i ? .. skulle något annat funka att gräva i .. eller behövs det inte :P.?

#14 För skoj skull kanske. Mina gräver ingen annanstans än i sandskålen. Men jag har blandat spån och Stl-strö i honornas burar och bara Stl-strö hos hanarna. Det kan de gräva runt i ifall de vill.
Men de gräver ju inte tunnlar som gerbilerna gör. Sätter du 30cm spån i en guldhamsterbur så kommer de inte att ta sig ner till botten.
okej så en " sandlåda " kan dom ha då ? :)

Ja, det brukar vara populärt.
Yey :).. något annat dom brukar tycka om?
vad är bäst att ha som underlag?

Som jag skrev ovan jag kör på stl-strö eller vanligt strö beroende på pälslängd och om det är honor eller hanar.
vad ska man ha till en låghårig hona / korthårig?
hur får man tag på stl- strö ? .. och hur mkt kostar det ? :)

Till de flesta honorna kör jag vanligt strö, men till en del LH-honor använder jag Stl. Finns på granngården bl.a. En ganska stor förpackning kostar 49kr.
vad menar du med vanligt strö ? :)

Spån menar jag. Köper hästspån i balar, men sånt spån som man kan köpa i djuraffären också.
Okej är det likadant för kör vanligt spån till mina råtter.. är hästspån billigare?

Samma sorts spån, men det är ju billigare om man köper en stor bal.