Den bortglömda hamstern
Ja, nu har det som brukar hända hänt. Min "kompis" har tröttnat på ännu ett djur och jag tar självklart hem den. Hur kan jag sitta och veta att hamstern bor i en liten Bur, helt ensam, i smutsigt spån, med gulgrumligt vatten och ingen håller på med honom alls? Hur kan jag inte låta bli? Så ja, nu är jag hamsterägare på obestämd tid! Jag har råttor, och egentligen inte intresse för hamster och hon ville bara att jag skulle ha honom ett tag. Men, om jag fastnar kommer jag självklart behålla honom!
Det ända jag vet om hamstern är att det är en rysk vintervit (vet dock inga färger då jag inte är insatt i hamstrar) det är en hane (jag kollade), han kommer från djuraffär, är max 5 månader och heter Mulle. Fast alla kallar honom "hamstern", förutom jag då. Det känns mer personligt med ett riktigt namn.
Min "kompis" köpte först en hona, som hon senare ville para och köpte då Mulle. Utan kunskap om något som har med hamster att göra gjorde hon upprepade försök att para dom, vilket, som tur är, misslyckades. Dom började bråka, fick skador båda två - blod och djupa sår som jag fick rengöra. Efter sista försöket till hamsterbebbar tröttnade hon och en av hennes kompisar fick honan. Mulle satt nu helt ensam, utan kärlek eller omtanke.
Det första jag gjorde när jag fick hem honom var självklart att rengöra buren. Fick med spån, men spån är inte bra alls för råttor så jag antog att det inte är det för hamstrar heller så han fick toa-lätt blandat med papper i sin Bur. Fyllde på med mat jag tycker är vettigare än ICAgangarblandningen. Maten jag hade hemma, dvs sockerfri müsli och torkade osockrade frukter. Jag misstänker att han har på tok för liten Bur (H: 29 D: 8 B 41) och för litet söndergnagat plasthjul. Inget jag skulle haft som hamsterägare, jag skulle nog kört på akvarium som jag vet några har! Nu springer iallafall Mulle glatt runt i badkaret (på en handuk) och är glad för att ha större yta att röra sig på än en liten Bur! 
Mitt enda problem är att jag inte kan något om hamstrar! Så jag skulle vara jätte tacksam om ni ville svara på några frågor 
Jag har för mig att jag hört att dvärgisar ska bo minst 2, kan man introducera Mulle för en hane utan att dom ska börja bråka? Och vilken ålder borde jag välja isf? Som jag skrev tidigare har han varit i bråk med en hona, som resulterade i sår och blod. Dock vet vi inte vem som startade bråken.
Ska dom äta något speciellt? Färsk mat?
Bottenmaterial, funkar toa-lätt och papper? Tyckte toa-lätten verkar så hård för deras minimala tassar!
Vad är standard i deras burar?
Vad brukar dom uppskatta för leksaker?
Hur många liter/hur stort akvarium borde jag köpa om jag behåller honom, ska rymma max 3 hamstrar om han funkar med andra?
Om jag kör på akvarium, måste man ha nätlock på då eller är det ingen risk att dom rymmer? (Jag har inga katter/hundar)
Jag kommer inte på mer just nu. Men det kommer väl i efterhand och jag kommer väl ställa dom när jag kommer på dom!
Vet inte om tråden hamna rätt!
Hamstrar kan mkt väl äta just vanlig hamsterblandning, fakiskt
MEN det är jätte bra att blanda i det du nämnde, såvida inte frukterna är stenfrukter förstås! Sedan om jag inte missminner mig så ska dvärgar gärna ha lite fågelmat blandat i maten. Men de låter jag vara osagt, har inga själv. Men jag vet att de är lite noggrannare än med guld då de har "lätt" att få diabetes.
Resten får någon med dvärgar svara på.
Så vill jag passa på o gissa att du har en Hybrid, inte en äkta Vintervit, men det är en ren gissning
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Ja jag tycker maten han hade innan ser helt ok ut faktiskt och ja dvärgar vill gärna ha små fröer så som finkblandning, undulatblandning mm inte bara nyttigt utan även sysselsättning. Man skall vara försiktig med torkad frukt åt hamstrar eftersom det innehåller mycket socker och då framförallt till dvärgarna för att de lätt kan utveckla diabetes.
Mjölmask är jättebra att ge dem några enstaka i veckan men annars så kan man även blanda i torr katt/hundmat i deras fröblandning och lite av de vi själva äter, prova dig fram vad han gillar för de kan vara lite kräsna. Grönsaker är ju också bra förstås favoriterna brukar vara broccoli och gröna ärtor :)
Toalätt går bra men jag har alltid haft spån till mina eller blandat med torvmull för de gillar att gräva. Papper är alldeles utmärkt att ha som bomaterial.
Hus (trä eller papp) rör t ex toarullar funkar eftersom de är så små, tjockare grenar mm en skål med Sand, finsand, typ den minsta Rådasanden eller chinchillasand, dvärgarna använder sanden till att hålla sin päls ren och fin.
Ja de skall helst vara två men de är egentligen inte flockdjur utan de lever hane/hona vilt och ibland även familjevis, men det brukar fungera att ha två hanar ihop och det bästa är om du kan få tag i en ung hane som är 4-5 veckor.
Dunabur eller akvarium tycker jag personligen är bäst till dem. Du behöver inte ha nätlock om du inte har höga saker i som han kan nå upp till kanten av, de är inga bra hoppare men en liten bit klarar de att hoppa och om han skulle kunna få tag i kanten så tar han sig ju ut.
Söt är han iaf och i bra hull! Ser ofta bilder som läggs upp på alldeles för smala dvärgar.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
Tillägg han ser ut som en vintervit eller då möjligen en Hybrid eftersom han kommer från zoo. Färgen är agouti 
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
Okej, tack så jätte mycket för alla svar!
Men gud, så vacker! Länge sen jag såg en dvärg med så härlig färg! 
Tycker Carjos svarat på det mesta redan, men om du har fler frågor är det ju bara att fråga på. Tycker du gjorde rätt i att ta hand om honom med tanke på omständigheterna. Men nästa gång din kompis börjar prata om att skaffa något nytt, säg åt henne på skarpen och påminn henne om hur lätt hon lessnar. En del glömmer det så fort de "blivit av med de djur som inte passade".
Man kan ju inte säga att hon hade Mulle speciellt länge ;(
Ser fram emot fler bilder på denna härliga grabb, tyckte han va super fin 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag vet att råttor inte ska kutterspån, men kan dvärgisar ha det? Det är mer grävvänligt…
Jo, jag har försökt prata med henne iför varje gång hon köper ett nytt djur. Har hon betämt sig kan jag tyvärr inte göra något mer än försöka se till att hon köper från uppfödare så jag vet vad jag får hem sen! Skämt åsido.. Jo, hon är lite av en djursamlare!
Mer bilder kommer nog på den lilla skönheten, tycker också han har så härliga färger 
Oh vilken vacker liten en! :O Vilka mysiga färger han hade! 
Spån går utmärkt till dvärgar, jag har det till mina och dom både gräver i och boar med det! Såklart så finns det vissa fall där hamstern är allergisk mot underlaget men…
//Caroline
Okej, men dåså! Då får han det nästa gång :)
Ja hela han är härlig, inte helt handtam men det går snabbt framåt!

Han var verkligen otroligt fin, vilken tur att han hamnade hos dig nu.
Jag känner så igen mig, jag är också en "uppsamlingsplats" för bortglömda och ignorerade djur.
#14 hehe ja.. Jag kan verkligen inte låta bli! Det var meningen att han bara skulle bo hos mig tillfälligt, men jag har verkligen fastnat för honom.. Så jag funderar på att behålla honom, och när jag får pengar köpa ett akvarium och en kompis åt honom :)
Hur många liter borde man ha till 3 hamstrar? :)
Jag är oxå nybörjare på hamstrar men de ska nog inte bo fler än 2 st o då i samma sort.
Undantaget är Roborovskis.
Så en till liten hybridkille är väl vad du ska försöka introducera för han?
Glad att det finns folk som agerar med hjärtat, jag glömmer aldrig då jag städade hos en gammal pojkvän vars hem såg ut som en sopupplaga 
…och under ett gäng handdukar hittade jag EN BORTGLÖMD KANIN!!!
Jag blev så FÖRBANNAD milt uttryckt, att jag ringde hans mamma så hon kom och hämtade den o vi skrubba rent buren åt honom o gav han pellets o hö o morötter o nytt vatten o han var så glad..!
Pojkvännen..?
Han blev ett saftigt EX i samma sekund. 
Okej då köper jag bara en till :O
Jag tänkte kolla om någon uppfödare har en kull nu med vintervita, vill helst inte stödja djuraffärerna… 
Det finns i välsorterade djuraffärer damfritt spån som är ett mycket bra spån enligt mig som jag använder till mina korthår. Detta spån är även perfekt för djur som är allergiska just för att det är damfritt. Själva spånet är lite grövre än vanligt kutterspån. Jag rekomenderar högt detta spån till alla som vill slippa dammigt spån.Spånet jag använder är gjord av asp.
Skulle jag ha akvarium så skulle jag defenitivt använda netlock utan tvekan. För att vara på den säkra sidan.
Fröblandning,grönsaker,fruker och Barnmat brukar jag ge till mina guldar. DE får även osaltade och okryddat kött och fisk ibland, samt kokt ägg och laktosfattig youghurt ibland. På sommaren bjuder jag ibland på..ahem levande föda. Som exempel gräshoppa som jag fångar och släpper in i duna buren. Då blir hamstern aktiverad och får själv luska ut hur man bäst fångar gräshoppan. Gräshoppan blir en god belöning sedan för att den har luskat ut hur man fångar den. Bra hjärnjympa så att säga.
Jepp dvärgar skall vara två.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Ja, jag vet att det finns asp/alflis, många råttägare som använder det.. Ska nog köra på det sen! :)
Kan dom äta råa köttbitar? Alltså små bitar.. :P
#19 Jo, bara det inte är saltat eller kryddat. Ungefär samma princip som till råttor :)
Du kan kolla på SHF's Hemsida efter uppfödare (eller sätta ut en sökes annons på deras forum), men kanske är svårt att hitta en bebis som är lev.klar nu direkt :/
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Rå nötköttfärs går att ge. Små köttbitar har jag slutat med. Anser att det kan hända ofare olyckor om man ger små köttbitar till hamstern.Eftersom det kan finnas senor i köttet som inte är mald,som man inte alltid ser eller märker när man skär köttet i bitar. Säkrare är nog maletkött och då måste det vara nötmalet kött och inte blandat med gris och nöt. Ej heller grismaletkött , kycklingfärs eller liknande efersom griskött kan innehålla trikiner (eller vad det nu hette) och i fjäderfe salmonella. Och som Odette säger får inte vara saltat eller kryddat.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Okej :)
Ska dv.hamstrar ha Sand förresten? :)
Okej då får jag skaffa det också… :)
Jag är jätte tacksam för alla svar! 
Kanske skapar en bildtråd med lilla Mulle sen ;)
#24 Det skulle vara jätteroligt :D!
Han är ju så himla vacker
!
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
#25 Ja det är han verkligen 
#26 Ja han kommer nog få det bra nu 
Oj va roligt att höra en sådan solskenshistoria! Och vilken vacker liten pojke du fått hem. Jag har inte sett många dvärgisar, men han är helt klart en av dom finaste jag sett.
Tänkte bara flika in att jag också har dvärgisar, dom är verkligen mysiga små djur. Jag brukar ge mina presic samma mat som råttorna får, små små mängder Färskmat varje dag och frukt och grönt. Fast till skillnad från råttor ska hamstrar tydligen ha ärtor också, vet inte om det är något dom faktiskt behöver, men jag brukar blanda i det i deras mat och dom verkar må bra av det. :D
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#28 okej va bra, då slipper jag köpa olika, haha :)