Ellie ? Mandarin
Idag fick jag äntligen hem den underbara mandarinpojke jag ska låna av Nathalie (mocchino på ifokus)!
Han var namnlös så jag fick använda den lilla fantasin jag har och komma på ett namn lite snabbt ;) Eftersom hans pappa hette Mango och att hans färg är mandarin så fick han heta just Mandarin :P
Nu går han och Ellie ihop, och förhoppningsvis blir det fina ungar av en lyckad parning :)
I kullen kan det komma Sapphire, augoti, mandarin augoti och mandarin sapphire. Jag hoppas på många mandariner, eftersom det är en otroligt fin färg :D
Men jag är så otroligt nervös. Detta är min första kull, tänk om nått går fel :O Tänk om dom gör illa varandra! Är det normalt att honan skriker? För Ellie skriker hela tiden, fast Mandarin inte gör något! Ska dela på dom och försöka imorgon istället?
I alla fall: Här är den fina pöjken på bild ;)

Tillsammans igen :) Men efter den här får det räcka, för det är ju ingen bildtråd ;)

Får man ett litet "Grattis" eller nått 

Grattis, och hoppas dom fattar tycke för varandra
. Måste säga att jag tycker Ellie är jätte fin, men även pojken var en söting.
Att hon skriker beror nog på att hon inte löper.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

#5 Tack :) Ja, det är antagligen därför, men så länge dom inte bråkar så delar jag inte på dom. Jag vill ju ha så stor möjlighet som möjligt att hon blir dräktig :P
Grattis hoppas det tar?
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Jättefina båda 2!!
Ja Nathalie e snäll hon!!

#7 Tack tack, det hoppas jag med ^^
#8 Tack så mycket :) Ja, visst är hon! :D

Kan ju passa på att uppdatera då :)
De två turturduvorna verkar komma bättre överens då de sover ihop, och har gjort det hela dagen :) Den ända gången de bråkat idag var när de bråkade om vem som skulle få naffsa på mitt finger först xD Förhoppningsvis händer det något roligt idag eller imorgon ;)
Två rumpor xD
Åhh så sött:)
//Nova
Vad roligt:D Jättesöta båda två:)

#12 Tackar :)

Uppdatering!
Det verkar ha tagit, för bulor det har hon 
Inga marsipangrisar har kommit än, men idag är hon enorm, så kanske kommer det några inatt
Det ska bli så spännande :D
Hon verkar ta igen sig för det som komma skall, eller så är hon bara utmattad, för hon somnar på en sekund 
Håll tummarna för att det kommer några nu då!
Slänger in en dagsfärsk bild också :)

Oj, vad stor hon är. Håller tassarna för fina bebisar.

#15 Ja, riktigt stor är hon nu :D Bra att du håller tassar, det kan behövas ;)
Oj d e nog den tjockaste gravida dvärg som jag ngnsin sett!!
Håller oxå tummen härhemma!!
Haha blir nog en riktig babyboom där:D
Vi håller tummar och tassar att det går bra!!!
// Pabblo

#17 Haha, ja, samma här tror jag :P Det är bra det ;)

#18 Oj, såg dig inte :P Jag hoppas på det 
Det blir spännande att se hur många det blir xD
Men Grattis! Hur har jag lyckats missa den här tråden hihi.. dumma mig 
Blir spännande att se vad det blir för färger på de små sen, jag håller tummarna att många överlever å att allt går bra nu 
En liiten liten fråga bara, du har lånat hanen- men han hade inget namn..? Vilken katastrof 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

#21 Haha, jaa dumma dig ;P Det ska bli så spännande så :) Ja, eller hur!? Inget namn liksom! Hur kan Nathalie göra så ;)

Uppdatering!
Den 4 december, klockan 05.28 hördes det pip från Ellies Bur. Vågade inte kolla förrän nu, och räknade snabbt igenom när Ellie åt mat. 7 styckna är det! 
Men Ellie har inte fött dom i boet, utan på ett ställe under vattenflaskan, där hon har grävt bort allt spån. Ibland går hon och lägger sig i boet, utan ungarna. Är det okej? Eller var ska jag göra? Vill ju att ungarna ska klara sig :)
Grattis till ungarna!
vet inte vad man ska göra men några dvärhamster experter får nog svara på det.
//Nova
#23 Mamman kommer att sköta allt, du behöver bara lämna dom ifred och ge dom lite lugn och ro så kommer allt att bli bra. :)
//Caroline
Mamman bär in ungarna i boet men ungarna kommer efter några dagar gå ut och titta sig runt i boet. Mamman kommer bära in de i boet igen och igen och igen.. tills hon inte orkar längre. Du får absolut INTE PETA I BOET innan ungarna går ut själv. För du känner mamman direkt lukten av människa och lämnar därmed ungarna..
Sära på killar och tjejer vid SENAST 5 veckor. Om du inte vill ha en till kull med mandarin och Ellie så måste du sära på de nu.
LYCKA TILL ! // Marie www.hamsterbladet.wordpress.com

#24 Tackar tackar 
#25 Okej, skönt 
#26 Jo, jag vet, jag såg till att läsa på ordentligt innan jag bestämde mig för att ta kull
Har redan särat på dom
Tack så mycket iaf :)
Grattis , blir nog fina ungar dethär . Verkligen fina föräldrar :)
Grattis 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

#28 Tack tack, man får hoppas på det ;)
#29 Tack :D
---------------------------------------------
Idag kom vi hem, efter att ha varit hos mormor ett dygn. Det kändes läskigt att lämna de små knoddarna här, men det var nog bra ändå ;) Fick dom kanske lite lugn och ro första dagen i livet :P
Ellie är en jätteduktig mamma och ligger hos dom hela tiden, förutom när hon äter, dricker och går på pottan ;P
Hon har flyttat boet, så nu ligger dom inbäddade i värmen igen :)
Vågar inte se efter om alla lever, det låter jag Ellie ta hand om :P
#30 Haha, gå på pottan.. Ja men det är lika bra att bara låta dem va. Så är man säker på att man inte stressar henne i onödan.. man får ju fri tillgång till dem sen iaf så 
_

#31 Haha, ja det är bäst så… Fast egentligen kliar det i fingrarna! Jag vill goooosa :P

Uppdatering!
Jag kan nästan svära på att dom har blivit större, och definitivt "ludnare"
Nu ser man vilka som är mörka och vilka som är ljusa :) Jag ser minst 2 mörka, vilket säkert är augoti
Alla 7 lever fortfarande vad jag ser, och så tycker jag det ska förbli :P
Haha klart dom blir större;)
// Pabblo
Ska du fortsätta med uppfödning? 

#34 Hehe, ja, men ändå 
#35 Jag vet inte, hoppas det :)
Hur gamla är Ellie och Mandarin? 
Jag har en hona ( Cokos ) på 2 månader.
Och en hane ( Hassel ) på 6 månader.
De bråkar inte. Och de bryr sig inte heller så mycket om varann. Men när jag försökte sätta ihop mina andra hamstrar så bråkade de.
Vågar jag sätta ihop de här? Orolig, någon som har försklag? 

#37 Din hona är alldeles för ung för att sitta med en hane.
Jo, det vet jag :) Men jag menar när hon blir lite äldre 

Men du skrev att de bråkar inte. För att kunna bråka så måste de ju ha träffats.
Japp
mamma… Ehm ja hon provade och se om de var schysta mot varann
Det berättade hon när jag kom hem från pappa ( de är skilda.) Ja, de parade sig i alla fall inte ( alltså hamstrarna) 

#37 Ellie: nyss fylld 7 månader, Mandarin: 3 månader :) Egentligen är det lite för ungt med 3 månader på hanen, för det kan ju komma olika defekter med tiden. Men då Nathalie har både pappa och mamma, mormor, morfar, farmor, farafar, syskon, halvsyskon etc, (och ingen av dom har defekter) så trodde inte vi att det skulle vara någon risk :P
Du kanske kan starta en egen tråd om det här ;)
Ja :) Åhh, längtar tills hon blir 4 månader.. tror jag ska para henne då
Vad tycker ni? vågar jag sätta ihop de då? 
#43 Gör en egen tråd om det. Men läs på ordentligt innan du funderar på att ta kull, finns massa bra artiklar här bland annat.
Åter tillbaka till denna tråd- jag hoppas på många gullipnuttiga bilder här sen! Du får bildbomba lite när de börjat va ute å knata runt 
_

#44 Åhh, ja absolut :) I can´t wait :P De kommer öppna ögonen runt den 18, då blir det bildbomb :D
Haha, Ja jag tänkte ta en kull på Mandel och Hassel.. Men det funkade INTE! de hatar varandra..
eller i alla fall Mandel. Då hade jag läst allt..
Men jag tror det går bättre med cokos.
Hon nafsar inte på hans fötter genom gallret. ..som mandel..
// Marie 

Det pips för fullt i boet
knappt så man kan sova om nätterna
Alla 7 lever fortfarande, och det hurrar vi för
Jag tycker det ser ut att vara 3 mörka, resten är ljusa :)
#48 vad tänker du göra med kullen? är nämligen ute efter en ljus som pappan är :-P
Söker en hona :-)
Mvh Millan

#49 Hade tänkt sälja alla utom en mandarinhona :) Än så länge är bara en tingad (2 om man räknar med min egna)! Vill helst sälja dom 2 och 2 om du inte redan har en som den kan bo med? Förhoppningsvis får jag flera ljusingar ;)
#50 Jag har en gammal hona men skulle nog vara bra att skaffa två som är lika gamla eftersom denna hona är såpass gammal :P
Mvh Millan

#51 PMar dig ;)
#52 Jag har svarat :-D
Mvh Millan

Nu är det såhär att en utav ungarna har bestämt sig för att vara lite före i utvecklingen, så den har öppnat ögonen redan nu :) När jag såg det (när han var ute på promenad) tog jag snabbt lite bilder på honom :)
Det är en fin liten augotipojke, störst i kullen :P

#54-#58
Han är ju super sööt!!
Hehe kul att få se bilder innan lördag men det ska bli väldigt kul på lördag!
För det första så ska jag iväg och hämta min efterlänktade lilla guldis kille för det andra så ska Evonda ha ungar i fall parningen tog och för det tredje så ska du bildbommba och för det fjärde så ska en kompis kanske sova över!!
//Nova
Underbar! Vilken fin färg också, han va väldans liten å pröpig.. pyttis! 
_
Fantastiskt fin! hur gamla är de nu? 
ungarna alltså 

#59 Haha, mycket som händer på lördag då ;) Jag ska ju sova över med konfa-gruppen också :P
#60 Ja, supergöllig 
#61 Ojojoj, nu måste jag räkna… 12 dagar är de nu :P
Jaha, vad roligt :)

Nu har ännu en unge öppnat ögonen, en liten mandarin-pojke :)
Bilder på den lille :)
Älskar den färgen ! 

En kopia av sin mamma 

#72 haha, du hinner emellan hela tin ;) Precis!
Hihi, kan inte vänta med att komentera 

#75 Haha :P
Mandarin pojken var ju helt underbar
Undrar när tjejorna öppnar ögonen?
//Nova

#77 Första tjejen har faktiskt öppnat ögonen nu, sapphiren :) Men jag tar bilder på henne imorgon istället :)
åååh så liten å söt.. mandariiiin *dregla*
_

#79 Haha, jo, mandariner är fina :) det var ju därför jag tog den här kombinationen också :P (a)
Kan knappt vänta tills på lördag ju vill ha bilder nu!
//Nova

#81 Nu har alla öppnat ögonen, så det blir kanske bilder redan imorgon ;)

Nu är antagligen namnen satta :) Det är inte helt säkert, för könen kan ju alltid ändra sig ;)
Temat är iaf kärlekssånger, eftersom det är en otroligt speciell och älskad kull :)
Jippie!!
Dom namnen är super coola ju
//Nova
Det är nästan som om man skulle vilja låne en hane för avel 

#85 Haha, ja gör det :) Funkar super ;)
#86 Haha, får jag? Jag är jätteintreserad av att para min lilla Alicia (kokos) en vintervit ag pearl. fast nu är hon bara 2 & en halv månad. men PMa gärna mig omdet skulle gå bra om några månader 
Har du någon hemsida?:)
Måste tjata i mamma att jag får köpa en sån här älska,älska,älska dvärgisar!
Jag är väldigt sugen på en augoti:)Så fin den färgen tycker jag:)

Jadå, jag har en hemsida, den står i min signatur :) Tjata på bara ;) Det finns ju två augotipojkar kvar vettu :P
Och för dom som vill se bilder finns det på dvärghamster ifokus