Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 5511 ggr
ellaaa
0

Behöver hamstrar få klättra?

Jag har precis köpt mig en liten cremefärgad guldhamser som jag redan är så kär i, men jag oroar mig för allt möjligt.

Hubbe bor i en dunabur (Bernie, natura), med tillhörande trähus med två våningar i. Hans mission i livet verkar vara att komma ut ur buren och när han är pigg ställer han sig på den högsta delen av huset och sträcker sig efter gallret, ibland gnager han lite men oftast "hänger" han och klättrar tills han tappar taget och ramlar ner. Ofta landar han rätt på ett hård kant på huset och det ser verkligen inte kul ut.

Tror ni att han klättrar bara för att få komma ut eller tycker han att det är roligt? Har tittat på massa klätterleksaker, hängmattor och allt som finns, men vet att om jag sätter upp det kommer han att ramla!

Har även köpt en hamsterhage, men när han är i den springer han nästan bara runt kanterna, försöker klättra över och till slut början han att gnaga, varför gör han så tror ni? Är han orolig då? Han är svår att "gossa" med eftersom han springer konstant, vilket medför att han springer ur händerna! (han verkar dock inte rädd för mig eftersom han  självmant klättrar upp på mina händer, för att komma ut förstås) Han är ju helt ny och väldigt nyfiken och livlig, därför vill jag ju aktivera honom så mycket som möjligt, men jag vill ju inte att han ska skada sig.

Ja, blev långt och frågrikt, är dock mycket tacksam för alla råd ni kan ge mig! :)

Odette
0

Hamstrar klättrar i taket då de inte har så mycket annat att göra, de kan även börja gnaga galler eller bita på vattenflaskan.. Det viktigaste är att du ser till att han inte kan göra illa sig när han ramlar! Hamstrar bryter lätt ett ben om de hamnar fel, och det är inget som en veterinär kan fixa. Ett brutet ben får i regel läka av sig självt, men det är ju onödigt och smärtsamt :/

Se till att han inte kan ramla så långt, ej från höga höjder- samt att han inte landar på något hårt.

Han verkar mycket springig och aktiv, men han är väl inte så gammal? Små barn brukar det ju vara rätt bra fart på hehe.. Du får försöka aktivera honom så gott det går, men viktigast av allt, se till att både Bur och hamsterhage är ordentligt rymningssäkra. En del hamsterhagar har på tok för låga kanter (tex de man kan köpa på zoo). Å då tar han sig ut förr eller senare.

Hoppas det hjälpte lite iaf, jag har sammanfattat en del fakta på min hemsida som du kan titta på. Allt ifrån hamsterns historia samt Bur och skötsel, inredningstips, vad är bra/dåligt att ha i buren, mat osv..

Här har du en direkt länk till min Hamsterfakta sida, alltid hittar du väl nåt intressant Glad

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

TildaH
0

Precis som du redan fått svar på så är det nog troligast ålder som gör honom springig.

Så ha några veckors tålamod så ska du se att han blir mkt lättare att hanteraGlad

Utöver de så har du redan fått fina tips så jag nöjer mig med att hålla med ovanstående.

Däremot en annan grej, sökte på din Bur o såg att de medföljer rör + Hjul. Hjulet som följt med får inte användas åt en guldhamster då det är alldeles för litet (är han dessutom liten bebis så ska han inte ha Hjul ännu)

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

ellaaa
0

Tack så mycket för svaren! Precis som du säger Odette så märkte jag att hagen jag har är alldeles för låg, han har nästan tagit sig över ett par gånger, så jag får helt enkelt hålla ett öga på honom hela tiden!

Trähuset som hubbe ramlade ifrån är nu utbytt mot ett annat hus med två trappor som står i hörnet, det är mycket lägre så han når inte upp till gallret (ännu!) Han blev nog lite förvirrad av alla utbyten så han tog filten och la sig i toaletten igår ;)

mnt-foto, hjulet tog jag bort och tänkte ersätta med ett 22 cm som han kunde få ha i hagen då och då, men vad bra att du sa att han inte ska ha Hjul ännu! hur länge bör man vänta ungefär?

Odette
0

#3 Egentligen finns det väl inte rekomendationer på vilken ålder de kan "tillåtas" springa i Hjul. Men jag vill helst att de ska va 3-4 mån iaf så de får växa på sig lite. Känns bättre så för mig iaf :)

Har du rasthagen i ett rum där du kan stänga dörren? Annars kan jag starkt rekomendera dig att sätta ett nät över hagen, så han inte kan ta sig ut. Ibland är de väldigt snabba och har man otur så hinner den försvinna under tiden man bara går och hämtar ett glas vatten tex.. Har du nät över så behöver du inte vara orolig över det Glad

_

ellaaa
0

Jag bor i en etta, så det är svårt att skärma av… men jag tänkte köpa två brädor som jag stänger av hallen och köket med (där det är "farligast") och till toaletten går det ju att stänga såklart!

Tills vidare har jag hagen, tipset på nät var inte helt fel!

Jag brukar ge Hubbe babymat (kyckling och grönsaker) men hur ofta borde jag ge honom det egentligen? Han får färsk frukt och kanske för ofta att ge honom babymat varje dag?

ellaaa
0

(givetvis får han kött och pasta mm ibland oxå, borde kanske tilläggas)

Odette
0

Frukt kan man ge lite mer sällan än grönsaker, grönsaker- sallad, ärtor, majs, gurka osv kan man gott och väl ge varje dag/varannan dag. Barnmat beror väl lite på men nån/några gånger i veckan kanske :)

_

ellaaa
0

Ja, okej då förstår jag! blir mycket nytt såhär i början alltså :) men man lär sig mer och mer! Tack!