Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2706 ggr
[GeeGee]
0

Välkommen hem Mio!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har Mio (Olyxas Casookie) kommit hem till mig. Han är så supersöt.

Mio är en brunörad silvergrå homozygot långhårskille som är 4 veckor gammal.

Han älskar att gräva men tycker att vi människor är väldigt läskiga. Sticker man ner fingret så nosar han på det och sedan springer ha iväg.

Så det blir nog en match att få honom tam ;)

Bilden är tagen direkt när vi kom hem =D

EternalWinter
0

Så himla söt/fin! Glad

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

[GeeGee]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och så en när han sitter i sin toa och filurar <3

Nusse123
0

Vilken underbar sötnos Kyss Grattis till nykomlingen Skrattande

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

[GeeGee]
0

Tack så mycket =D

Odette
0

#2 shit, jag trodde först att hamstern bara hade ett vitt huvud då detta var första bilden jag såg.. ;)

Att han springer iväg när han får nosa på ett finger är nog ingen fara, en del av mina bäbisar kan vara sådär ett tag *ser så himla kul ut*
Men det kommer att ge med sig, det är nog bara att han är lite blyg i den nya miljön Tungan ute

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Nicolew
0

#5 Ja precis. Han kom ju till nytt hem från 13syskon plus mamman, så de är nog lite ovanligt med stor egen Bur hehe.

Hans syster jag ska behålla är också lite blyg av sig medans brorshan är lugnet själv. Så det går nog super bra i framtiden :D

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

TildaH
0

Vad sötGlad

Du får ge honom en vecka så lär du se stora skillnader, min pojke var som ett popcorn första dagarna, så fort jag rörde honom så skuttade han iväg, men de släpper ganska fort eftersom de är hanterade.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

[GeeGee]
0

Ja, fast än han är osäker så springer han ju inte iväg direkt. Han stannar ju upp och licksom hoppas att det ljudet ska försvinna (då jag pratar med honom) men när han inser att jag inte kommer sluta prata så går han sakta omkring och undrar vart det kommer ifrån ;)

Ja, det kommer nog gå bra och han är ju verkligen ett charmtroll men jag har bara haft en hamster innan och han var ju hur nyfiken som helst så är inte van vid detta. Men jag ska alltså INTE försöka plocka upp honom innan han tycker att det är okej att nosa på mina fingrar, äta godis ur handen och stannar kvar när man klappar honom i buren? Eller?

Zvintos
0

Grattis till nykomlingen. ^^

Nicolew
0

#8 Jo det kan du göra sålänge du inte jagar honom.
Du kan ja pröva lite försiktigt men som sagt springer han iväg så ska man inte jaga honom med handen. Lycka till med plutten! :)

/Nicole

[GeeGee]
0

Nu har Mio bott här i en vecka och tyvärr har inget framsteg skett. Tyvärr endast ett litet baksteg då han naffsade på min hand då jag försökte lite smått att ta tag i honom.

Han går omvägar om jag lägger ner min hand och är allmänt väldigt nervös. Om jag rör något i buren så kan han hoppa till =/

Zvintos
0

Vissa kan ta ganska lång tid på sig.
En hamster jag hade tog det flera veckor innan hon tvärvände och klättrade upp längs armen på en gång.
Men innan dess ville hon ogärna komma nära handen.
Så för vissa får man helt enkelt ha tålamod.

Nicolew
0

#11 Är det sant? Konstigt! Så är ingen annan bebis från den kullen.. :/

/Nicole

[GeeGee]
0

Men är bästa sättet att bara fortsätta att prata med honom, sätta ner fingrarna (fast än han går runt dem) och försöka mata honom från handen?

Något tips vad hamsterbebisar kan tycka är jättegott? =D

Nicolew
0

#14 Han och hans syskon har som favorit groddar! Solros, ärtor och alpha (hur de nu stavas). Så pröva med de :)

/Nicole

[GeeGee]
0

Ja, jag testar det. Men jag tyckte inte han verkade rädd hos dig. Det var det som var so konstigt. Jag höll ju i honom då och han satt stilla i min hand. Ja, jag ska testa med det ;)

Nicolew
0

#16 Nej precis, lite skumt det där.
Samma som min hona jag ska behålla (hans syster) när jag satte henne i en egen Bur, Då blev hon jätte stirrig. men det försvinnner nog med tiden :)

/Nicole

[GeeGee]
0

Jo, det försvinner nog sen.

Men bara så jobbigt då 1: han är så jäkla söt så det är avårt att hålla tassarna borta från honom. 2: Det är det enda djuret vi har så vi vill ju ägna all tid åt honom.

Vill bara att jag ska göra allt på bästa sätt. Just nu springer han bort bara jag sätter ner handen

Odette
0

Alltså, hanen jag behöll från min senaste kull är ju lite speciell.. vet inte varför, men han är en sån där som man helst ska plocka upp innan han "ångrar sig" och går iväg. Det är väl lite skillnad nu iom att jag haft honom sedan han var liten, men jag tycker att du ska testa dig fram- se vad som funkar för er!

Entexiir är nyfiken och kommer fram till en, men aldrig att han skulle klättra upp självmant.. nejdå, där har han redan ångrat sig å blygt dragit sig tillbaka. Så jag tar helt enkelt upp honom när han är i det nyfikna stadiet- på så vis slipper jag "jaga honom scenariot". Han hinner liksom inte med. Å när han väl är i handen är det inga som helst problem :')

Så du får helt enkelt gå på magkänslan- vem är han? Vad ogillar han/accepterar han? Å så tar ni det därifrån :)

Don't worry Cool

_

[GeeGee]
0

Ja, jag får göra det. Kan det blir bätte av att jag får upp honom och sätter hnom i ett hamstersäkert rum. Så han kommer till en ny miljö, eller borde det bara göra honom mer stressad?

Som sagt, när jag hämtade honom så satt uppfödaren ner honom i handen på migg och han var så lugn så.

TildaH
0

Har han ännu inte fått vara ute o leka så är de nog dags, har nog säkert mkt extra energi i den lilla kroppenFlört

--------------

Odette
0

Låt honom springa av sig lite, han kanske bara är svårflörtad å behöver övertalas lite :) Hur länge har du haft honom nu? förr eller senare måste ni ju bekanta er med varandra å det verkar som du kanske får ta det första stegen även om han kanske tycker det är lite läskigt.. Det går nog bra det där.

_

Nicolew
0

Ja, jag har en från en annan kull dock en hona som är jätte tjurig i buren men lugn när man håller henne. Dom blir bara bättre och bättre ju mer hon får komma ut i rasthagen :) Man är tydligen tvungen att charma även dom hehe

/Nicole

[GeeGee]
0

Jag har haft honom i 8 dagar nu. Han har endast fått vara i buren förutom en gång då jag tog upp honom. Men han var då skräckslagen, sprang in i min ärm och somnade där. Men när jag skulle ta ut honom där så blev han jätterädd och hoppade och sprang.

Jo, jag tänkte ta upp honom men han slänger sig på rygg och bits =/

Nicolew
0

#24 Ja det gör tjejen här hemma med ibörjan. Nu är hon ca 2 månader och har börjar acceptera. Man måste vara jätte noga med hur man tar upp. Försök ta underifrån

/Nicole

MaaariaS
0

#24 Att han somnade i ärmen är ju ett bra tecken,skulle han göra så igen så låt han sova så han lär känna din lukt och lär sej att din lukt är nått trevligt.När han vaknar igen ge honom nått gott att äta så lär han sej snart att tycka om dej.Vissa tar ju längre tid på sej bli lugna.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Nicolew
0

#26 Precis! En annan från min b-kull tog det en månad innan hon accepterade att man tog upp henne. Så allt tar sin lilla tid, de gäller att ha tålamod :)

/Nicole

[GeeGee]
0

Igår gav jag mig fasen på att få upp honom. Men eftersom han smet iväg hela tiden och gömde sig så tog jag upp toaletten när han var där i och satt den på golvet. Han var då inte lika rädd och det gick att ta upp honom utan att han slängde sig på rygg och skulle försvara sig.

Så jag fortsätter i samma stil där och ev får in honom i tröjan så han kan sova ;)

Dromprinsen
0

min hona som jag behöll ur min senaste kull var världens tamsate o gosigaste lilla plutt när hon var bebis, det var alltid hon som var försten upp för armen och upp på axeln, när jag åkte på semester och min kompis passade henne så vet jag inte vad som hände men när jag fick tillbaka henne så var hon väldigt reserverad o lite rädd. en gång skulle jag ta upp henne och då fick hon nått ryck o hoppade rakt upp i luften o börja skutta runt i buren. men nu är det mycket bättre! :)

jätte söt liten kille! det kommer nog gå bra! ha tålamod :)

//Anja

Hemsida: www.dromprinsen.weebly.com

Odette
0

Tycker det låter jätte jobbigt om han lägger sig på rygg å hotar att bitas. Det har jag aldrig varit med om. Som Olyxa säger så får du se till att försöka ta upp honom underifrån, så han inte får för sig att du är en örn som flyger där uppe å ska äta upp honom :P

Men nos ska du kunna vinna hans förtroende bara du ger tiden an.
8 dagar är inte så många dagar heller så ingen panik ^^

_

TildaH
0

Rullar han helt runt på rygg? Tänkte, ibland brukar speciellt min ena kille liksom vicka i sidled o vrida runt huvudet om han blir överraskad, han biter inte utan de är mera en "säkerhetsåtgärd" tills han upptäcker att de bara var matte som slarvade med att meddela att hon komOskyldig

Hoppas de löser sig, han var då himla sötKyss

--------------

[GeeGee]
0

Nu har jag tränat och ta upp honom flera gånger per dag och vi har haft honom i ca 2 och en halv vecka.

Jag får ta upp honom när han är inuti något för annars får jag oftast inte tag i honom alls. Jag har han i en lekhage, i min tröja, mellan mina ben på golvet mm.

Han är fortfarande exakt lika rädd när jag tar upp honom om han är i buren eller i lekhagen. Men är han i mitt knä så går det bra och då går han omkring. Men gör jag en snabb rörelse så hoppar han till.

Ska jag fortsätta att ta upp honom hela tiden fast än han blir rädd? För väl uppe så är han i alla fall lugnare.

91Marran
0

#32 jag har märkt att tar man inte upp dem, utan använder något annat, så vänjer dem sig aldrig med händerna, eller det tar jättelång tid. jag brukar aldrig jaga en hamster, utan lurpassar och tar den när den minst anar det, om den är rädd så att säga, inte annars. Jagar man dem stirrar dem bara upp sig. Min ena hane, vill oftast inte komma ut ur buren eller vara i mina händer, men tar jag bara tag i honom och tar upp honom är det inga problem. Försöker jag istället, ta honom lite lugnare och lockande, så funkar det inte alls, då hinner han bestämma sig för ett nej.

Mvh
Mig

SweetCheeks
0

#33 "jag brukar aldrig jaga en hamster, utan lurpassar och tar den när den minst anar det"

Skrattande

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

[GeeGee]
0

Hihi…ja okej då ska jag försöka att inte ta upp han när han är i saker utan med händerna istället. Ganske svårt att lurpassa på en ultrasnabb liten Mio ;)

91Marran
0

#34 haha, men jag har en envis dvärghamster, så missar jag så är det kört den senaste halvtimmen. storleken var det enda som han lyckades få av sin pappa. Egenskaperna är hans mammas gånger 1000värre. så kul när någon annan ska ta upp honom eller någon av mina andra vv. och är osäker, då har dem ett stort problem. jag brukar säga det, det är ju bra att ta upp dem, inte jaga dem. alla ser på mig som om jag pratade om några andra hamstrar.

#35 övning ger färdighet :-)

Mvh
Mig