Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 4159 ggr
[MittNamn]
0

guldhamster i sopprummet

Hejsan, i morse hittade jag en guldhamster i sopprummet.. Jag tog in henne och hon har fått mat och vatten men bor tillfälligt i badkaret.. Jag har råttor sen tidigare och brukar vara på råttor i fokus.  Men nu undrar jag kan jag ge hamstern samma mat som till råttorna? Råttornas mat blandar jag själv och innehåller följande:

5 delar mathavre
5delar matvete
5 delar kornris
1-2 delar bovete i någon form
1-2 delar dinkel i någon form
1 del oskalat sesamfrö
1 del naturella pumpafrö
1 del naturella solrosfrö
1 del råa nötter eller mandlar
1 del linfrö

sen har jag även tillsatt hundtorrfoder i (Doggy prima).

är det något annat speciellt jag borde tänka på?

Jag har haft hamster när jag var yngre så jag vet grunderna med hur man tar hand om den bara lite små saker jag inte minns.

Är hamsterhjul verkligen nödvändigt om den får vara ute mycket?

Hamster verkar förövrigt pigg och kry, hon äter och dricker som hon ska.

[iurochskur]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ska lämplig hamstermat se ut.

[iurochskur]
0

P.s Bra av dig att ta hand om den stackaren.

[Cavalli]
0

Vidrig människa som kastar ut sin lurvis att dö i ett sophus. Tur att du hittade henne!

Brr, är så arg att jag knappt kan tänka. Har du nå bilder på tösen?

Cindy S
0

Hamsterhjul behöver du nog inte skaffa, eller mycket annat just nu. Kan nog komma en ledsen lite flicka snart och knacka dörr som saknar sin hamster.

Här en lista på saker den inte ska äta:

- citron

- apelsin

- mandarin

Stenfrukter(t.ex hallon, körsbär, mandel, persika, plommon och slån björnbär åkerbär hjortron avokado cashew litchi kokosnöt mango valnöt)

Citrusfrukter (klementin lime grapefrukt pomerans kumquat)

- rå potatis (koka innan)

- hö (kan skada kindpåsarna)

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Odette
0

Kort å gott kan man säga att du kan ge hamstern samma torrfoder som råttorna. Är hamstern mager kan du ge mer nötter (ex solrosfrön). Även Barnmat är bra! Men det hör väl kanske mer till "tilläggsfoder" Tungan ute

Sallad, gurka, osaltat ris, ägg, kött, pasta, grönsaker osv. Men ägg etc behöver du bara ge någon gång i veckan.

Kolla under artiklarna här så hittar du en hel del ang. skötsel. En artikel om mat finns här

Tycker det låter helt sjukt att hitta en hamster sådär bara.. wtf liksom :(

Men iaf, ang. Hjul så kan man med fördel låta dem vara å springa fritt i en rasthage eller liknande- hellre än att de bara får ett Hjul att springa i.
hjulet kan man sätta ner i rasthagen när man anser att hamstern behöver ren motion- men annars så duger det gott och väl med lite roliga leksaker Glad

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

[MittNamn]
0

ok tack för tipsen.. blandningen innehåller hasselnöt, funker det då? såg att mandel o valnöt var dåligt..  kanske kan ha råttmaten som bas o blanda ut med lite färgglada grejor..

[MittNamn]
0

Juste.. om det nu inte kommer någon ledsen lite flicka till min dörr.. Kan jag använda stl-strö som jag har till råttorna eller är det spån som gäller? Just nu har den bara en handuk under så den slipper kalla badkarsgolvet o sen massa toapapper att bädda med..

[iurochskur]
0

Jag har sånt här strö som heter toalätt. eg. till katter. Papperspellets är det.

[MittNamn]
0

stl-strö är ganska likt toa-lätt det är typ samma fast är inte pressar som pellets utan är en massa rivna bitar av kartång och gamla papperspåsar o så.. så det är lite mjukare än pelletsen..

[iurochskur]
0

#9 Då duger det bra!

Odette
0

#7 stl strö funkar fint. Å toapapper i massor så den kan bädda ner sig :)

Har du satt ut någon upphittad annons eller liknande?

_

[MittNamn]
0

satte en lapp i sopprummet om någon ångrar sig eller att det var någon sur förälder eller liknande som inte gillade den..

[MittNamn]
0

här kommer några bilder.. här är det tillfälliga hemmet- badkaret

[MittNamn]
0

Här är tjejen.. namn?

[MittNamn]
0

Tjej-stjärt som är myslurvig

Odette
0

Nufflan? Tryfflan? Mymsan? Ingen aning Flört

_

Tinwe
0

Hon är ju riktigt fin lilla tjejen! Gråter Hur kan man göra nåt så hemskt!? Skrikandes Jag är glad att du hittade tösen iaf, hon får det bra nu.. :')

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Natalinas
0

Hon kanske kan heta tösen ?

[iurochskur]
0

Hmmm…hon är så pass snygg att jag ju kan tro att hon kommer från uppfödare. Du kan inte maila exempelvis Mapilamis och fråga om hon sålt en svart/silversvart hona till någon i din port? Kan ju leda till att du hittar den skyldiga som slängde henne i sopen.

BMEXX
0

#19 värt ett försök men kan dock påstå att djuraffärer kan ha riktigt fina hamstrar med ibland.

Och vilken idiot som bara slänger ut sin hamster i soprummet av alla ställen. Men tänkte på en sak, kan det möjligen vara en olycka? mina hamstrar tycker det är jätte spännande att krypa in i påsar med gammalt bottenströ och sånt som jag inte har hunnit slänga, kan ha råkat följa med ut så.

Aja lycka till!

// Pabblo

[MittNamn]
0

#19 nej hon var tydligt ditplacerad i en liten kartång med lufthål i så inget misstag detta kan jag tro.

ja hon är mycket fin :D

Jag hade tänkt mig ett skräp-relaterat namn.. tycker det skulle vara lite kul eller ett övergivet namn tex, en övergiven filmkarraktär eller namn från en karraktär som bor på en soptipp eller dylikt.

BMEXX
0

#21 usch då =/

Skruttan ;)

// Pabblo

[MittNamn]
0

fundera på trasan, jag..

numnumnum
0

eva från filmen walle

[Sandraaa]
0

Trasdockan :)

Shjimm
0

men stackars liten! hur många vidriga människor finns det egentligen, så många trådar jag hittar på bara detta forum om djur som hittas utomhus.. för alla godhjärtade som tar hem dessa djur och ger de ett ordentligt hem - hur många dör utomhus, övergivna? vill inte tänka på det. sorgligt. stor eloge till dig som tar hand om henne! trasan var ett gulligt namn.

Roxie
0

Fy så hemskt! Hur fan tänker människor egentligen!? Jag blir såå arg!
Verkligen bra att du hittade henne, vem vet hur länge den lilla damen hade överlevt nere i soprummet Gråter

// Sofia

PawsOnPaws
0

Men shit, hur dumma i huvudet får folk bli?! Verkligen tur att du hittade henne, och att du hittade henne levande..

Trasan passade henne :)

Cindy S
0

Jasså, hon var dittsatt i en låda. Jag då är det nog inte någon som kommer att sakna henne. Tror knappast att någon var dum nog att glömma bort att det var en hamster i lådan de slängde bort.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Hamster95]
0

Nu blir jag sjukt förbannad. VEM med en normalt fungerande hjärna sätter ett livs levande djur i ett soprum !?

Tur att det finns godhjärtade människor iallafall, stor eloge till MittNamn, hon hade med största säkerhet varit död om du inte hittat henne.

Tycker hon ska heta Trasan :)

Nusse123
0

neej, stackars liten! Vra att du tog hand om henne! Trasan passar bra :D!

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

[MittNamn]
0

Tackar, självklart tar jag hand om henne, skulle alldrig kunnat lämna kvar henne igen efter jag hittat henne. Idag ska hon få flytta ut ut badkaret till en riktig Bur som jag får låna av en kompis :).

Tycker med om namnet trasan men jag o min sambo är inte överens.. han tycker hon ska heta junk.. men jag tycker inte det är så fint.. Jag får ta och övertala honnom helt enkelt.

[MittNamn]
0

Så här bor fröken nu :)

TildaH
0

#33 Men vilken lyxvillaFlört

Har du någon Sand åt henne? Är himla bra åt hamstrar då de "alltid" pinkar i sanden, de mesta bajset hamnar oxå i sanden, så de är minimalt med rengöring i resten av buren dåFlört

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

[MittNamn]
0

Nej jag tänkte faktist styra upp Sand idag.. ska åka till djuraffären o köpa lite mat speciellt för hamster med och ett hus så hon slipper huset med råttgnag och råttlukt på.

Odette
0

Men ååh.. snacka om att hon kommit till ett paradis.. så fint du gjort till henne! Verkligen all cred till dig, hon förtjänar verkligen inte sämre än det bästa lilla junkiga trasan :')
Hon kommer nog att trivas som fisken i vattnet Kyss

_

Dromprinsen
0

Bra gjort av dig!

//Anja

Hemsida: www.dromprinsen.weebly.com

BMEXX
0

Shiet inte alla som kan skryta med att man har fått en trevåningsvilla. Fint!

// Pabblo

[MittNamn]
0

Ja fint vart det :) Nu har hon fått sitt nya hus och ett ordentligt sandbad det gillade hon. Hon började gräva direkt när jag satte in det.

SweetCheeks
0

#33 Fint hon fick det, visst är det ett väggskåp från IKEA? Hur stort är skåpets innermått? Vad är det för nät?

Trasan passar väl alldeles utmärkt. Glad Har du anmält incidenten till Länsstyrelsen eller polisen? Du kan ju också sätta upp lappar i husen om upphittad hamster så kanske det kommer fram vem som har varit grovt oansvarig och förhoppningsvis förses denna person med i alla fall "partiellt" djurförbud men det är nog att hoppas på för mycket. Obestämd

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

[MittNamn]
0

Jag vet inte vad det är för skåp, men det syns att dörren inte hörde till skåpen från början utan är tillbyggt i efterhand.. Jag fick skåpen av min kompis som tar hand om avlivningshotade djur så hon hade massa burar ståendes som folk har skickat med sina djur. Så jag fick massa grejer av henne.

skåpet är iaf 80x90x32 (bxhxd)