Hamster iFokus

Hamster

Etikettoff-topic
Läst 2874 ggr
Emel
0

Ny här

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan allihopa!

Tänkte att jag skulle presentera mig lite eftersom jag nog kommer ha en del frågor framöver ;)

Jag heter Emelie och är 17 år. Har en 5 årig katt som heter Rånald och snart en guldhamster som heter Billabong, han är ca 4 månader (ägaren vet inte riktigt). Har varit medlem på Katter i fokus för ett par år sedan men skrev aldrig något :P

Billabong flyttar hem till mig på måndag så jag längtar verkligen! Hans förra ägare har tröttnat på honom och tar inte hand om honnom alls (varför skaffar man sig djur om man inte vill ha dom?)

Nu har jag lite frågor:

• Ska hamstrar ha saltsten? (det låter inte nyttigt med en masa salt)
  • Behöver långhåriga hamstrar kammas eller bada?
  • Är det skillnad på temperamentet hos hamstervarianter t.ex creme, svart, långhår korthår och rex?
  • Hö, är det något som dom ska ha? Har hört att det är dåligt för deras kindpåsar, men i boken jag lånade stod det att dom ska ha det?
  • Hur mycket Färskmat ska en hamster ha? Typ en matsket, två, tre?
  • Finns det Guldhamsterkorsningar?..

Jag har jämfört bilden jag har på honom med bilder på hamsterföreningens sida och tycker han ser ut att vara sobel? Kan det stämma? Om inte, vilken färg?

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

TildaH
0
  • Nej inte saltstem
  • Kolla genom pälsen för Att undvika trassel, kan borstas, ALDRIG badas!
  • Nej, det är ju bara ytterskalet, insidan varierar mellan individer oavsett utseende
  • Absolut inte!
  • Jag ger alltid för mkt, hellre de än för lite, de lämnar de som de inte orkar
  • Guldhamster är ju en o samma art, så jag vet inte vad korsningen skulle bestå av.

Kanske en sobel, men det låter jag någon annan svara säker på. Däremot är jag tveksam till om den är en långhårig, visst toffsar vid öronen men ingen kjol, jag hade sagt långhårs hona, men du säger hane så då vet jag inte…

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Emel
0

Okej tack! Boken jag lånade var inte mycket att hänga i granan då då.. stod en mass konsktia saker i den :-/

Jag har aldrig träffat hamstern så jag vet inte, dom kanske har har fel där med könet?

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Roxie
0

Hej!

Välkommen till hamster iFokus! Roligt att du ska få hem en liten guldhamster :)
Mycket riktigt som du säger så är han en sobel :)  Riktigt söt sådan!

Lite korta svar på dina frågor:

- Hamstrar ska ej ha saltsten. 

- Vissa långhåriga hamstrar kan man få hjälpa till att borsta ibland (jag brukar använda en mjuk tandborste) Badas behövs inte!

- Nej, det är ingen temperamentsskillnad på de olika färgerna/hårlagen. Däremot kan det vara stor skillnad från hamster till hamster, beror mycket på hur den är handskad under uppväxten osv.

- Som du skriver själv så ska hamstrarna inte ha hö. Just för att kindpåsarna kan gå sönder.

- Färskmat kan du ge i form av Barnmat, kattmat, hundmat, pasta, potatis, grönsaker, rå nötfärs m.m. Varannan dag ungefär. 

- Vet inte riktigt vad du menar med guldhamsterkorsningar? Men det finns ju väldigt många olika färger och hårlag (rex, satin, långhår och korthår)

// Sofia

Zvintos
0

Är det en hane så är det en väldigt dålig pälsad (har ex en sådan här hemma, som rent pälsmässigt ser ut som en hona).
Sobel vette katten, i sådana fall med väldigt dåliga ögonringar.
Men jag tycker inte riktigt den ser sobel ut (på min dator).

Hjärtligt välkommen hit förresten. ^^
Resten har du fått bra svar på redan.

Roxie
0

Glömde skriva att din hamster antagligen är Långhårig. Man kan se små tofsar bakom öronen, och så tror jag att jag skymtar en lite tofs på höften. Men har han mycket korthår i sina linjer så får han nog inte så mycket längre päls än han redan har.

// Sofia

Emel
0

#2 Tack så mycket!

Jag vet inte heller vad jag menar med guldhamsterkorsning.. Står bara i boken att det är en ''Roströd guldhamsterkorsning'' på bilden.. den ser ut som en vanlig guldhamster tycker jag :)

Roxie
0

Jag tycker han ser ut som en sobel Cool

// Sofia

Emel
0

#4 Vilken fär tror du? Ja, dålig långhår kan han ju va!

#7 Humm.. Jag hittar iallafall innget annat som är likt ;)

Anfa
0

Välkommen hit Glad

Söt hamster :*

southdakota
0

Tycker också det liknar en sobel, i alla fall på min skärm, för den har väl ljusare ögonringar? :)

Emel
0

#9 Tackar :D

southdakota
0

Välkommen förresten, söt hamster! Frågorna har du ju redan fått svar på ;)

Emel
0

Jag har ju bara denna bilden att gå på och på min skärm har han ögonringar.. Tror jag ;)

Tack så mycket :)

Odette
0

Tycker också att jag ser ögonringar, de kanske inte är så markanta men de finns där :)

Välkommen hit förresten!
De flesta böcker och zooaffärer etc har inte den blekaste om vad det är för info de egentligen lär ut till folk.. hamstervadd är också en sån grej. Helt överflödig och dessutom farlig i vissa fall…

Men det finns lite artiklar här på hif där du kan läsa lite allt möjligt om hamstrar.. du hittar dem under texten "Hamster i fokus" Glad

Mycket fin kille förresten, han ser så mjuk å fin å rund ut! Däremot måste jag nästan fråga- är du säker på att det är en kille? Jag skulle annars kunna slå vad om att han ser ut som en hon, både i kroppsbyggnad och storlek. Honorna brukar i regel vara större och rundare i kroppen å det skulle även förklara den lite kortare lh pälsen Flört

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Emel
0

Jo jag har läst och jämfört och boken verkar helt klart vara skriven av någon som inte vet ett skit om hamstrar… Borde nästan starta en ny tråd om denna sorgligt dåliga bok.

Näe, jag är absolut inte säker på att det är en hane :P Har aldrig träffat ''den'' . Men jag får vänta och se, hehe!

Odette
0

#15 naw, men då kanske det är en flicka ändå… va spännande! Tungan ute

_

TildaH
0

Läste lite i en bok på djuraffären, passerade en bild med en , hmm, hette det silvergrå guldhamster, på bilden hade hamstern dock 2cm svans, hmm.. HostOskyldig O det var himla roliga namn på de olika hårlagen, hihi. (En rosaaktig bok m ätande hamster på framsidan)

--------------

Emel
0

Denna boken är typ röd med en stor bild på en hamster som äter en tomat… Om jag förstått det rätt så är väl tomat inte sådär jättebra för hamstrar?

Läste igenom boken igår och visst står det en del vettiga saker men, ehm också en del riktigt konstiga saker!

Odette
0

Hamstrar kan äta tomat, men det brukar inte alltid vara så populärt bara :P

Här har du en liten artikel om mat till hamstrar, alltid bra att ha en liten mall att gå efter ^^

_

TildaH
0

#18 Ganska säker att vi talar om samma bok. Jag var mest road av guldhamstern som var en kines, haha. Men annars, visst de fanns lite vettigt i den, bara man inte "lyder den som bibeln" så är det inte skadligt att läsa o se om man hittar några intressanta tipsGlad

--------------

SweetCheeks
0

#17 Det står silverfärgad guldhamster, boken heter Hamster lycklig och frisk (Lange, Monika. ICA bokförlag 2004) och det är en jättesöt "förvånad" guldis på framsidan. Glad Men som sagt, det är inte helt lyckat att kalla Kinesisk hamster för silverfärgad guldhamster… Tror dock att det kan ha något med översättningen från tyska att göra. Eller bara ren okunskap förstås.

#18 Boken heter Hamster (von Frisch, Otto. ICA bokförlag) och tillhör Djur hemma-serien. Det tyska orginalet skrev 1989 och trycktes på svenska för första gången 1991. Jag har lånat den fjärde upplagan (1999) och den är inte vidare uppdaterad. Det kan hända att den boken du har också är gammal, jag vet inte om det finns några nyare (och bättre) upplagor.

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Emel
0

#21 Jo, den boken är det! Detta är också den fjärde upplagan från 1999. Och som du säger är en inte speciellt aktuell länge..