Hamster iFokus

Hamster

Etikettoff-topic
Läst 3221 ggr
Music96
0

Hamster eller marsvin?

Haha, hörde en sån rolig sak på djuraffären idag, som jag faktiskt aldrig hört förut. ;)

Stod och kollade på dvärghamstrar när en mamma plötsligt kommer fram till marsvins och kaninburarna tillsammans med sitt lilla barn på kanske fem år. Mamman bara: "Ser du, här finns kaniner. Och ser du där? Det är en hamster."
Barnet: "Är det en hamster?"
Mamman: "Ja, det där är en hamster." Sen var det tyst en stund, sen hörde man mamman: "Men förlåt, det är ju ett marsvin! Jag ser ju ingen skillnad."

Hehe, jag höll på att dö! Kanske ingenting "stort" egentligen, men det var så sjukt roligt när man hörde det för första gången! ;P

Är inte säker på om tråden hamnade i rätt kategori.

Odette
0

Hahaha.. ja ibland får man höra det mest tokiga sakerna xD

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

EternalWinter
0

Det fick jag höra massa av nar jag jobbade i djuraffar.. det var en mor och en dotter som stod och kollade pa hamstrarna, efter en stund sa mamma till mig att dom ville kopa ett av marsvinen medans hon pekade pa en hamsterFörvånadFlört

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

amandapi
0

hehe, min syster säger ALLTID fel på marsvin och hamster, och detta trots att hon har två marsvin och två hamstrar själv Tungan ute

Fast hon gör det inte av okunnighet, mer tillfällig blackout ellr nåt, hehe.

Roxie
0

Fick jag höra när jag åkte spårvagn med en av hamstrarna i en transportbur.

En mormor/farmor som sa till sitt barnbarn att jag nog hade ett marsvin där.

Kan lova att ett marsvin hade inte fått plats i den transportburen :P

// Sofia

Ellenfyrkant
0

Det är fakstikt inte så ovanligt att folk tar fel på hamster och marsvin. Tungan ute

Mvh Ellenfyrkant

Music96
0

#1 och #2, ja det kan ju bli ganska tokigt med sånt där. ;)

#5 Nej jag vet, har själv varit med om det, men det lät så himla kul när det lilla barnet bara: "Oh, en hamster!" ;P Undrar hur det hade blivit om hon hade vuxit upp med tron att hamstrar såg ut sådär? ;)

SJälv kan jag inte alls förstå likheten mellan dem, de ser ju helt annorlunda ut. :O ;) Men så jag ju något av en djurnarkoman också. Tungan ute

SweetCheeks
0

Det är fascinerande det där. Det som är mest fascinerande är att när jag hade marsvin frågade folk hur det var med hamstrarna och när jag hade hamstrar frågade folk hur det var med marsvinen… Nu har jag både hamster och marsvin så nu kan jag i alla fall svara när någon frågar! ;)

Håller med #6, de är inte ett dugg lika till varken utseende eller levnadssätt och hör ju till helt olika familjer. När jag var liten hette det att marsvin inte ens låg inom Rodentia men det verkar ha "gått över"…

Ulrika uppmärksammade tidigare om en annons där man sålde en "hamster" och visade ett marsvin på bilden… Det är faktiskt lite skrämmande.

Det känns ändå rätt grundläggande att veta vad det är för djur man har.

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Music96
0

#7 Haha, ja det är ganska intressant, hur folk kan förväxla dem sådär…. ;)

Något annat roligt just med situationen i djuraffären är att det faktiskt finns små skyltar där det står "marsvin- honor" eller tvärtom. ;P

Men att de faktiskt kan skriva så fel i en annons, och inte verkar veta vilket djur de har, det är ju lite otäckt…. :/

PawsOnPaws
0

När jag var yngre såg jag ingen skilnad på hamster och marsvin.. Jag trodde att dem var lika stora, men marsvinet hade större huvud xD

Odette
0

En gång när jag var ute å promenerade med en av mina råttor på axeln, så stannade en gubbe å sa; men vad är det där.. är det en hund?"

eh… ja, förmodligen har man sin hund på axeln? xD

_

PawsOnPaws
0

#10 Hahaha, han måste ha varit smått senil :c

Music96
0

#10 ops, lite synfel kanske? XD

Annisch
0

#10 Hahaha xD Hade det varit jag hade jag inte kunnat hålla mig för skratt..

vad gjorde du då om jag får fråga? ;'D ba: eeeh.. nääe, hehehe..

UlrikaD
0

Äsch, själv har jag fått frågan var man köper en sån bäver, när jag varit ute med en av illrarna. Svarade att jag bara plockade en i närmaste vattendrag.

Odette
0

Hahahahaha! en bäver…. *asg* folk är ju bara för roliga ibland Flört

_

Geishas
0

Ja men bävrar kan folk få fram av vad som helst.
Kommer ihåg en eftermiddag/kväll som jag var ute med min syster och hundarna plötsligt springer alla hundarna fram till ngt och plötsligt hoppade alla tillbaks.
Min syster ropar titta en bäver.
I själva verket var det en rätt stor sork som gick till anfall mot hundarna, en riktig tuffing men bäver? nej knappast.
Retar henne fortfarande för detta trots att det är över 6 år sen :)

Music96
0

#14 en bäver?! Haha, det var ju för roligt. X)

Annisch
0

Haha, en bäver… XD

TildaH
0

#14 Om du verkligen får tag på bäver, så hör av dig! Jag är intresserad av en (eller ska de bo i par kanske?)Flört

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

UlrikaD
0

#19 Tyvärr, dåligt med bävrar, men hade en mink förra året.Flört

UlrikaD
0

Fast angående det här med hamster-marsvin så har jag faktiskt fått frågan någon gång för de som enbart köpt zoohamster tidigare och sen varit här och hälsat på mina.

Är du verkligen säker på att det där är hamstrar och inte marsvin?Skrattande

TildaH
0

#21 Det kan jag däremot förstå, åtminstone till viss del. Caine utseendet (nf kh) är ju helt klart vanligast.

Minns för 1000 år sedan när jag köpte en tidigare hamster i affär, jag sa att jag ville köpa en hamster, han frågade dvärg, guld eller vanlig  hamster? Jag svarade en vanlig o blev visad en Bur med ungar i alla möjliga färger, misstänker att guldburen endast innhöll nfar.

--------------

Music96
0

#22 Jasså, du har levt så länge du? Flört 

Här har vi endast nf, möjligtvis nf bnd, guldar, och de enda dvärgar jag någonsin sett är aoguti (stavning? :P) tror jag.

SweetCheeks
0

#23 Agouti. =)

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Music96
0

#24 Hehe, ops. Skäms

TildaH
0

#23 ibland känns de så, jag funderade när jag köpte den honan o insåg att de är snart 10år sedan o före det har jag ju hunnit ha en tidigare hamster, jag är ju gammal för tusanSkäms

--------------

[RoxannaH]
0

Mina kusins guldhamstrar heter antingen råttor eller marsgrisar (marsvin) och gud man blir ju tokig när man sagt åt samma person 70 gånger att nej det är guldhamstrar! O_o

Music96
0

#26 Gammal? :O Nej men vad är det jag hör? ;O Man är inte gammal bara för att man har haft lite hamstrar. ;)

#27 Hehe, här hemma kallas de små för råttor. X)

[RoxannaH]
0

#28 Mega stor skillnad på dem och ändå tar folk fel! Förvånad

Music96
0

#29 Ja, det är otroligt vad fel folk kan ha. :O Hamstrar är ju inte särskilt lika vare sig råttor eller marsvin. :/

Fast att de kallas råttor känns ju faktiskt lite mer.. "normalt" eller vad man ska säga. Hittar inte ordet jag söker efter. X)

PawsOnPaws
0

#30 Ja, råttor är ju faktiskt lite mer lika hamstrar än marsvin x)

om man täcker för svansen.. :P

TildaH
0

#28 Nä, inte för den skull, men när man tänker tillbaka o inser hur många år det gått mellan de olika djuren. Var tusan tog alla åren vägen?

--------------

Music96
0

#31 japp, om man täcker för svansen är det i stort sett bara storleken som skiljer… :P

#32 Mysteriumet med de försvunna åren? :O  ;)

[RoxannaH]
0

#30 Ja förutom att råttorna väger runt 300-900 gram eller nått xD

TildaH
0

Har ni två verkligen sett en råtta, måste fnissa lite för mig själv, nä jag kan inte se några som helst likheter, svans eller ej, hihiOskyldig

--------------

Music96
0

#34 Ja, men det ju inte alla som plockar upp dem…. OskyldigTungan ute

#35 Vill försvara mig själv med att säga att jag faktiskt sett råttor. ;) De var visserligen ungar, menmen. Tungan ute

[RoxannaH]
0

Jag hade råttor förut så ja :D

PawsOnPaws
0

#35  Jag sa bara att dom var mer lika råttor än marsvin :P

TildaH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet, har bara lite tråkigt, som de kanske synsOskyldig

--------------

PawsOnPaws
0

Oh, snygg bild Cool

[RoxannaH]
0

#39 Fräsigt ;)

Tinwe
0

#39 Haha, klockren :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

91Marran
0

#39 häftig bild!

när jag var på min förra skolas djurhus, kom det dit en unge som sa att gerbil var hamster med svans. Jag visste inte hur jag skulle förklara, för honom hur det låg till.

Mvh
Mig

Music96
0

#39 Haha, skitsnygg! XD