Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 2449 ggr
Music96
0

Dvärghamster frågor

Har börjat fundera på att skaffa en till hamster, men det blir i så fall längre fram, efter att skolan börjat. :)

Hursomhelst, har jag funderat lite på dvärghamstrar, och det är en del frågor jag inte hittat svar på.

Kan dvärghamstrarna äta samma saker som en guldhamster? Har just nu "Hamster nature" som jag blandar med "Hamster complete" och undulatfrö.

Gäller samma saker för Färskmat också?

Dvärghamstrar - har tänkt skaffa vintervita om det blir något - ska ju bo 2 o 2, ska dom ha var sitt hus i buren? Kan de dela på samma "toalett"/"bad"?

Sen vill jag gärna veta lite om hur vintervita är i förhållande till guldhamstern. i temperamentet, hur kontaktsökande de är mm.

Sen har jag hört att de "biter" ibland? Eller nafsar, kanske är rätt ord… :/

Kan dvärgar ha tex. samma hjul/boll som en guldhamster?

Tacksam för svar. :)

SweetCheeks
0

Vad roligt att du funderar på vintervita! =)

Här kommer svar i huvudsak baserat på egna erfarenheter. Hojta om du upptäcker ett faktafel! (Riktat till samtliga forummedlemmar.)

För dvärghamstrar skall generellt sett ca hälften av blandningen vara undulatblandning. Känner dock inte till de märken som du nämner så kan inte svara på om de är bra eller inte. Många dvärgar ogillar pellets så har man det i blandningen är det oftast onödigt.

Dvärghamstrar skall ha en mindre mängd Färskmat än guldhamstrar förstås men annars vet jag inte om något som den ena kan äta men inte den andre. Möjligtvis skall man vara extra försiktig med frukt till dvärgar då de kan drabbas av diabetes. Jag gissar att det är "farligare" med mycket frukt för en dvärg då de ju är så mycket mindre än guldhamstrar.

Det är bäst att ge dem varsitt hus, bad osv, i synnerhet hus och matskål. Tänk dock på att båda måste få plats i respektive hus så att de kan välja att sova tillsammans.

Jag har inte haft guldhamster så länge i förhållande till dvärghamstrar så har lite svårt att svara på den frågan. Det bor nu sju dvärgar hemma hos oss och jag tycker att varje har en unik personlighet så det är väldigt svårt att säga något generellt om beteende och temperament. Det beror mycket på miljön men även arv, dvs det är delvis ärftligt.

Så länge man inte stör sin dvärghamster, alternativt inkräktar på dess revir bits de inte. Generellt sett bits de inte om de inte blir provocerade, det vill säga de hugger inte utan orsak. Jag har en hane som är väldigt naffsig i buren men så fort han kommer upp är han gosig. Han var väldigt rädd när han kom hit och är fortfarande ganska skygg.

En glad och trygg hamster bits inte. Väcker du den däremot så får du se upp med fingrarna men det är ju inte heller så konstigt.

Rent krasst tycker jag att dvärgar skall ha de Hjul och bollar som rekommenderas till guldhamstrar, men då skall förstås guldhamstrarna ha något ännu större. Det Hjul jag har till min guldhamster kan knappt mina dvärgar rubba så det är tyvärr inte helt kompatibelt.

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Odette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har bara erfarenhet av ett fåtal vintervita.. men guuud så kär jag är. De är verkligen helt underbara om man bara får tag på rätt individer. Jag har köpt mina av privatpersoner samt uppfödare.. å dom har blivit hanterade sen de var små och är vana vid händer å allt.

När jag stoppar ner händerna till mina, så sätter de framtassarna på handen och väntar på att man ska plocka upp dem :')
Sen sitter de bara stilla i handen, går runt lite, tittar, funderar. Inte alls springiga av sig när man håller i dem.. de är mer som små paddor hihi.

Ingen av dem har ens nafsat när jag hållt i dem, förutom min hane haha- men han är ett undantag. En äldre omplacerings hamster som jag hittade på en annons och han är ju huuur söt å charmig som helst..
Förutom i buren, där hugger han som en liten vampyr ;)

Men det är bara i buren (han försvarar sitt revir), en del är så.. men så fort jag fått ut honom blir han liten å from som ett lamm :')

Mina honor (har två systrar i en Bur, samt två andra systrar i en annan) trivs jätte bra tillsammans och äter ur samma skål , använder samma toalett, sover tätt intill varandra osv osv.
Men det är väl att föredra att ha en lite större bur/akvarium samt att man med fördel kan ge dem fler kryp-in, än ett. Så får de själva välja om de vill sova ihop eller inte :)

Bifogar en bild på två av mina flickor.. jag tycker personligen att Vintervita är bland det underbaraste som finns!

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

PawsOnPaws
0

#1 Förut så hade jag sånna små pellets i matblandningen, och dom förblev orörda, men man kan köpa rått & muspellets, som då är större, och dom kan man ge då och då, dem är bra att gnaga på och omtyckta! :)

Music96
0

Tack för svaren. :)

#1 Tycker att det är ganska självklart att man riskerar att bli biten om man väcker djur som sover på dagen. :) För det mesta väcker jag dom inte, så det borde inte bli några problem…. Vad har du för mat till dina? :)

#2 Vilka söta små tjejer! KyssDet är precis såna bilder som får en att smälta! ;)

Anledningen till att jag frågar om temperament och liknande är först och främst för att även om jag är lite sugen på att skaffa dvärg, så är jag smått rädd för dem. Har typ hållt i en enda som inte bitit eller försökt bita mig i hela min uppväxt, så jag har mer förtroende för guldisar. :) men så kom ju alla dvärgar från djuraffär. ;) Sen är det ju så att min låtsasbror gärna väcker guldisen jag har nu och håller på med honom… Fast han ska ju skaffa egen nu, så han kanske låter dom vara förstås. :/

SweetCheeks
0

#3 Ah, med pellets menar jag "bara" de med pressat hö, allätarpellets kan jag tänka mig går ned. Jag ger mina hundkex att knapra på.

#4 Jupp, inte alla som verkar se logiken tyvärr. =/

Just nu har jag Vitakrafts Menu som grund för det var det som fanns och sedan har jag köpt undulatblandning/finkblandning, solrosfrön, valsade ärtor, bananchips och annat smått och gott i lösvikt som jag blandar i. Ger bara lite av solrosfrön och nötter och ca hälften undulat/finkblandning. Min guldhamster får samma blandning men häller på mer basfoder till honom så att han proportionellt sett får ca 1/4 undulatblandning.

I någon tråd skall det finnas ett recept på dvärgblandning men kommer inte ihåg vilken. Just mat är något som fortfarande känns väldigt "osäkert", svårt att veta vad som är bra och inte men puffarna verkar må bra.

Kom ihåg att långsamt introducera dem till det nya fodret, oftast får man med en påse invant Foder från uppfödare etc så att hamstrarna inte får dålig mage.

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Odette
0

#4 hihi, jag var också rädd för dvärghamstrar innan jag skaffade min första.. då försvann allt så fort den lilla hoppade upp i handen- tittade på mig med sina svarta små ögon och jag bara smalt… det glömmer jag aldrig :')

Innan jag började med hamstrar så hade jag råttor i väldigt många år, sedan jag var pickeli liten.. Men ändå var jag rädd för möss :D
Men det är ju sånt som "sitter kvar i bakhuvudet" från de djur man träffat förut.. de enda mössen och dvärghamstrar jag mött innan jag själv skaffade, var just såna där som kunde nafsa å bita..

Så då tror man ju att alla är så. Men. Det är dom inte, jag har lärt mig jätte mycket om dem bara sen jag fick min första. Allmänt sånt som hur man "är med dem", och jag blir bara mer å mer kär i dem för varje dag som går!

Tycker defenitivt att du ska testa på ett par vintervita eller liknande, någon gång. Leta upp någon som har bra hand med djuren och hanterar dem sedan de är små.. så ska du nog inte bli besviken ^^

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Music96
0

#5 Hm, känner inte till det märket. :/ tror inte vi har någon egentlig lösvikts avdelning så att säga, heller. :/

#6 Ja, är verkligen sugen på små vintervita. :) Speciellt efter att ha sett en annons på blocket, där dom hade min favoritfrärg. ;P

Det är ju svårt att egentligen veta hur hamstrarna har blivit hanterade, eller hur de är. Det finns inte många uppfödare häromkring som jag skulle välja/litar på, och djuraffär är uteslutet… Dessutom finns det inte mycket transport hit upp heller. :/

Haha, usch vad negativ jag lät. ;) Jag hinner ju tänka efter ordentligt iaf. :)

Någon som vet om maten skulle funka? :O