Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 2344 ggr
1da98
0

Vad ska man tänka på ?

Hej !

Jag är ny här på hamster i Fokus jag är aktiv på Marsvin iFokus ;)

Jag funderar på att köpa en guldhamster.

Men vad ska jag tänka på ?

Vad är bäst Bur mat osv. ?

Hoppas ni kan hjälpa mig :)

-1da98

Tack alla på hamster i fokus jag lär mig något nytt varje gång jag läser här :)

// Ida och marsvin.

"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"

Olyxashamstrar
0

Bästa buren du kan ha till en guldhamster är Dunabur då gallerburar kan dom fastna med tassarna i galler (beroende på mellanrum) sen gnager dom ofta på galler som kan förstöra tänder och även klättrar. Eftersom att en hamster inte alls har någon som helst koll på höjder så kan dom helt plötsligt släppa taget och göra sig illa.

Bästa maten? Det är ju helt olika för olika uppfödare. Så det beror på vad hamstern är uppfödd med osv. Men det finns även annan "människomat" som hamstrar älskar, iaf mina små. Som ex, Barnmat på burk, frysta ärtor, potatis och olika grönsaker.

Mvh Nicole
http://olyxa.webs.com

1da98
0

#1 Ja jag har hört att duna burar är bra men var kan man köpa det ?

Vissa har ju plastlådor är det bra ?

-1da98

// Ida och marsvin.

Olyxashamstrar
0

Dunaburar kan man köpa på vanliga djuraffärer sen finns det säkert folk som säljer på blocket och här på iFokus osv.

Ja, jag använder plastlådor just för platsens skull.
Men om man bara ska ha en hamster så är det ju bättre med en större Bur då antonius lådorna inte är så stor i ytan.

(bild på samlarlådorna finns på min hemsida)
Mvh Nicole
http://olyxa.webs.com

Odette
0

#2 Det finns en del artiklar och trådar om köpet, mat och Bur osv osv.
Men jag antar att det är Samla lådor eller Antonius system du tänker på när du säger plastlådor? Min åsikt är att de är för små för en vuxen guldhamster, går knappt att inreda en sådan Bur. Satsa hellre på en Duna Bur av den större modellen eller en gallerbur med lite platåer och annat skoj.. Roligare att inreda och roligare för hamstern att bo i :)

Det du absolut inte ska låta någon lura på dig är väl hasmtervadd- det kan i värsta fall strypa någon kroppsdel exempelvis ett ben eller så. Använd vanligt toalett papper ist för hamstern att boa med!

Hjul behöver absolut inte finnas i buren, många väljer att inte ha Hjul i buren utan bara utanför (i rasthagen till exempel) så hamstern inte blir helt knäpp å springer i det hela nätterna.. det är väl inte så bra Flört

Men kolla runt lite grann här å se vad du hittar, det finns nog trådar om det mesta Glad

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

PsychoTroll
0

Perfekta hamsterburen tycker jag är akvarium med nätlock. Man kan hitta stora, nya akvarium billigt på hornbach eller på blocket. Sen är de bara snickra ihop en ram av kantlister och häfta dit ett nät med lagom stora mellanrum. Fyrkantsnät är bäst o snyggast enligt mig :P I akvariumet kan man ju dessutom se hamstern hela tiden. De e de jag gillar med akvarium, sen också att de finns i så många fler former och storlekar än dunaburarna. Får man en hamster som gnager mkt, kan de ju faktiskt hända att hamstern skulle kunna bita sig ur en duna. Akvarium är ju lite svårare att gnaga sig igenom :P Terrarium är också bra, finns ju sådana med två skjutdörrar fram o ventilation i taket, funderar själv på att ev skaffa ett sånt :P

1da98
0

#3 Okej :) tackför hjälpen :)

-1da98

// Ida och marsvin.

1da98
0

#4 jag har läst om hamstervadd jag med låter ju hemskt så det kommer jag INTE ha ! tack för hjälpen ! ;)

-1da98

// Ida och marsvin.

1da98
0

#5 Okej tack för hjälpen :)

Hur städar du ditt akvarium ?

Jag har 2 marsvin och Kanin och jag tömmer hela  buren i komposten :P

-1da98

// Ida och marsvin.

PsychoTroll
0

#8 jag har en kattsandspade som jag tar ut allt bottenmatrial med, sen brukar jag ta en bunke med vatten och en trasa och torka bort eventuellt fläckar osv inuti akvariumet. Utanpå brukar jag ta fönsterputs, på glaset utanför buren då alltså. Man kan spraya lite virkon-s i buren med, sånt bakterie dödande och låta det torka och sen torka rent med en trasa.

1da98
0

#9 okej så smart :P

-1da98

// Ida och marsvin.

TildaH
0

#8 sedan beror de väl lite vad du har för hamster oxå. Jag har haft min hamster i snart 4mån och jag har fortfarande inte bytt spån i buren.

Pinkar gör han i sin sandlåda, så den rengörs varje dag. Sedan tömmer jag huset 1gng/vecka så att de inte ligger gammal mat däri. Men självaste "golvet" är alltid rent.

Alltså jag har ju en gallerbur, men principen är väl den samma antar jag. Är hamstern renlig blir inte golvet smutsigt.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

1da98
0

#11 Okej jag städar hela buren 2-3 gånger i veckan men ska jag inte göra det hos hamstern ?

-1da98

// Ida och marsvin.

TildaH
0

#12 Det ser du ju, är det smutsigt så måste det städas. Men det finns ingen anledning att slänga ren spån, eller?

Som sagt, många hamstrar använder toa, så underlaget håller sig ofta rent.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

1da98
0

#12 okej,;) tack för hjälpen ! :)

-1da98

// Ida och marsvin.

PsychoTroll
0

Vi städade på våran skola, 2-4ggr i veckan hela burarna, men jag tycker att det är alldeles för mkt, max 1gång i veckan tkr jag man kan göra helrent, sen får man ju tömma toalådor, kisshörnor osv lite oftare. Men typ kaniner ska man ju inte städa för ofta till då de äter sitt bajs, kommer inte ihåg vad de heter nu bara för de, men sen när man städar för ofta hinner ju aldrig djuret fixa ordning själv, har fått för mig att de kan vara en stressande faktor osv.

[Tovab]
0

Tycker akvarium är bäst :) Jag använder ett Foder som jag inte kan namnet på just nu :P Det innehåller fisk och räker och funkar superbra för mig!

1da98
0

#15 okej,:)

// Ida och marsvin.

1da98
0

#16 Okej men var köper du ditt Foder ? eller gör du det själv ? :P

Visste inte att hamstrar kunde äta fisk :)

-1da98

// Ida och marsvin.

PsychoTroll
0

Brukar finnas bra torrfoder på djuraffärerna, typ Hamster Crisp som man kan köpa i 3kg? påsar osv. Sen finns de ju många bra lösvikter, se bara till att lägga in torrfodret i frysen i 2-3 dagar innan, så ev all ohyra skulle försvinna om de finns de i fodret.

1da98
0

#19 Okej så det går bra att köpa Fröblandningar som djuraffären gjort själva som man plockar i Lösvikt ?

// Ida och marsvin.

1da98
0

Jag ska nog ha en duna Bur men vilka mått är lagom till 1 gulddis hane ? ;)

-1da98

// Ida och marsvin.

Mexxie
0

Jag ger en lösviktsblandning till mina. funkar perfekt. kompletterar med grönsaker, pasta och kött.

1da98
0

#22 Okej hur ofta ger du grönsaker pasta och kött och sånt ?

-1da98

// Ida och marsvin.

Mexxie
0

#22 Varje dag helst. Men det gör inte så mycket om man glömmer någon dag.

1da98
0

#24 okej tack,:)

-1da98

// Ida och marsvin.

Olyxashamstrar
0

Jag ger inte mina hamstrar färsk mat varje dag. Det är inget som säger att man ska göra det heller. Jag ger ungefär 1-2 ggr i veckan beroende på om dom e magra eller inte :)

1da98
0

#26 Okej :) hur mycket ger du åt gången?

-1da98

// Ida och marsvin.