Wihu, detta behövdes ^^
Jag har igår och idag kollat igenom mina hamstrar, inte kännt varken knyck eller defekt i bröstet på dem, känns superbra. :D Fick även hem min stamtavla på Mango, efterlängtad :D Dock står inte hans mors färg med, det var lite knäppt.. Någon som vet vart man kan vända sig?
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Tinwe: Såg också klart på Death Note för ett tag sedan. Och ja den var jättenbra men kändes lite utdraget i slutet. Just nu tittar vi på Fruit Basket jättebra!, ett litet tips bara;)
Blä håller fortfarande på med min fallbeskrivning på lilla John(uppsats) har skrivit en sida och tycker jag är klar men tydligen ska man skriva två sidor få se vad man hittar på, lägga in en bild på Mrbean kanske;P
// Pabblo
#2 Okej! :D Har du sett Full Metal Alchemist? Ohh guud vad jag älskar den.. Men tack för tipset! :D Håller med om att det var segt i slutet.. Sen blev jag jätte arg när "L" dog >.< haha
Lägg in en bild, det gör ju arbetet lite längre.. *hihi* xD Själv måste jag plugga inför nationella prov imorn… orkar inte.. men måste ;/
/Matilda
#3 jo sett några avsnitt men kom av mig, min pojkvän är galen i den serien så får ta och se klart någon gång:P
// Pabblo
#4 Absolut det tycker jag du ska göra! ;D
/Matilda

Hehe, fattar inte vad ni pratar om xD
Skriver iaf in mig nu då :P
#6 förlåt.. haha, ska sluta prata om det :D
/Matilda

#7 Haha, nejdå, ni får prata om vad ni vill XD
Äh :D jag har inget mer att säga… O.o Hahaha ;D
/Matilda

#9 Haha xD

Nu har jag blivit intervjuad av sundsvalls dagblad!
dom var nyss hemma hos mig och knäppte massa kort och intervjuade ^^ thihi :D
//Anja
#11 Vad kul! :D
/Matilda

#11 hihi jaa!! :D nu känns det som att det här kommer gå vägen! jag höll nästan på att ge upp hoppet! men nu tänker jag inte ge upp, jag har tillochmed planer på att starta ett stort "djurhem" för oönskade smådjur när jag blir äldre! :)
det här med tidningen är verkligen till hjälp! jag tippsade om hamster.ifokus också ^^ och sa massa skötselråd mm. mm. :D
//Anja
#11 Vad roligt! =)
Jag har pluggat på ganska bra idag, två uppgifter kan jag nu stryka ifrån min Åh-nej-jag-ligger-efter-dax-att-panik-plugga-lista =)
Och så har jag nog hittat en lösning för mitt burproblem! En terrarieställning! Har så stora burkar överallt som tar upp all min plats!! Burkarna var lite mindre än vad jag egentligen föredrar men det kan jag nog delvis lösa =)
Ska se om jag får låna päronens bil till helgen så kör och och hämtar det =)
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

#14 jaa :DD
//Anja
#16 Mums! :D
Själv så måste jag snart börja läsa mitt texthäfte. Men det får inte bli förens min kille kommer hit.. konstigt nog kan jag koncentrera mig bättre när han är här. :S
/Matilda
#18 Jag har ingen aning :O Vad är det? ;D
/Matilda
#19 Gissa… :D ^^ XD
#20 men jag som är så kass… kan inte XD något bröd kanske..? :O
/Matilda
tjusiga pizzor!!!
Haha, jag fick värsta aha-upplevelsen nyss. Jag flyttade för en vecka sedan och jag går alltid runt med raggsockar och en filt här hemma. Hamstrarna har sovit DYGNET runt sedan vi flyttade. Skojar inte, de har varit vakna MAX en timme om dygnet alltså. Jag trodde först att de vart stressade över flytten och sov mer pga det men efter en vecka.. Jag har tvingat ut de i hagarna ibland men då har de slutligen krypit in i biten med fleecetyg och somnat. Mycket otacksamma djur :P
Jag har varit så sur på de o inte riktigt förstått varför jag har hamstrar. Kul med enorma akvarium som upptar hela lägenheten o djuren ligger o sover HELA dagarna. Dessutom så visar de sig aldrig o uppskattar inte då man plockar upp dem utan de vill bara sova.
Men som sagt, nu har jag nog hittat svaret. De är ju så enormt kallt så de stackars djuren har väl gått i Dvala eller ngt!
Ska ringa min hyresvärd direkt imorgon och se vad man kan göra åt saken. Mina föräldrar kommer på besök imorgon så jag ska be dem ta med ett eldrivet element som en tilfällig lösning.
Haha, att jag inte tänkt på det tidigare :D
// Emmily

Jag är så GLAD nu! Fick precis ett sms där det stod: Ärligt talat, du borde söka till idol! Du är ju asbra!
(Gick runt och sjöng på bilden idag…Höhö, hela klassen hörde mig ^^)
Blev ju såklart superglad, det är alltid kul att få komplimanger :D
Måste tacka Jonathan imorgon :P
#22 Ameeen! XD hahaha ååhh det ser så gott ut! :O :D
/Matilda
Har skickat iväg ett mejl till ett ridhäst och galopp stall som söker hjälp :) Hoppas jag får börja jobba där.
Har ju ridit i hela mitt liv, bara haft ett uppehåll på ett år nu.
Borås Zoloogiska, på knallerian, skulle var den bästa djuraffären i Borås, bra utbud och bra priser, bra personal, enligt en diskussion och recensioner på internet.
Persnalen verkade okej, men sotimentet var litet och dåligt, vissa priser var okej andra helt sjukt höga. Hur går den affären runt?
Personalen bad även en utlännig som de kände, som var och besökte affären, att vaka över mig som en höök. gick efter mig hela tiden.
rekomenderar inte den affären.
Mvh
Mig

#28 jag HATAR affärer där personalen går och bevakar en! jag blir så besviken och sårad på nått sätt… som att jag ser ut att vara kriminell :S
kom nyss hem från en promenad med hunden. det är så mysigt att ta en promenad med låten "the river flows in you" i öronen
btw så har jag gjort ganska mycket på min hemsida idag :D
//Anja
#30 Jasså :O Vem var det du valde bort..? ;o
/Matilda
#31: Vivaldi.
Varför ska du inte använda honom i avel? Om du inte vill skriva här så kanske du kan skicka ett PM.
#33: PMar. =)
#32 Ah okej .. Kan du PMa mig med..? Fast du måste inte.. ^^
/Matilda
#35: Sure. =)
Sitter här och käkar chokladpudding till frukost ;)
*suck* Electronica har tuggat igenom vattenflaskan. Blir till att köpa en porslinskål till vatten, tillsjag kan använda en borr till att borra håll och fästa vattenflaskan på utsidan av SAMLAN. Om nu hon inte tuggar sig igenom hålet. Någon som vet hur troligt det är?
Men, men. Idag fick jag studiemedel så nu ska jag shoppa. Hon ska få ett riktigt hus och lite leksaker :)
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#38 Bäst du vaktar henne, inte bra att hon listat ut att plast går att gnaga sig igenom, jag har faktiskt funderat på detta när alla använder samla lådor, tänkt om den gnager sig genom
Men lådan är väl ganska tjock? Så det kanske inte går lika lätt som en vatten flaska. Förresten minns att det förr fanns vattenflaska i glas, men det kanske de har slutat med, har då inte sett det på senare tid…
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#38 Ojj! Här hemma i samla lådan som hon bodde i så var vattenflaskan utanför lådan och den klättrade hon bara på, inte gnagade på.. :O Här biter dem hellre på toarullar *tur för min plånbok*.. xD
/Matilda
#40 O jag hittar inget som min kille gillar att bita på
Har försökt med allt men NEJ, han vägrar, vare sig trä, papper eller kartong.
Funderar på att lägga ut en annons o be om att få köpa ngr fruktträds grenar, men jag vet inte om det blir dyr frakt (här uppe växer inga fruktträd
)
--------------
#40 Men då duger det nog med en vattenflaska utanför buren. :)
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Har precis varit ute i skogen och kört upplet med min hund :) Har var jätte duktig och kom tillbaka tillochmed ;) Under vintern har jag inte tränat så mycket och det har märkts för han har stuckit iväg med sakerna istället. Men nu så verkar lite träning ha gett resultat och han kommer tillbaka men föremålen :D
#43: Skoj! ^^
Saknar skogspromenaderna vi brukade göra med vår vovve.
Svärföräldrarna hade en väldigt bra skog i närheten av deras hus.
Vintertid gick vi i princip överallt, men på sommaren var det inte så trevligt med midjehögt ogräs.
Så då höll vi oss till stigarna istället.
Han var alltid lös och höll alltid koll på vart vi var någonstans. ^^
Som max var han 5 meter bakom eller framför.
Höll man inte koll på matte och husse så kunde de ju försvinna = inte roligt. 
Sitter i mitt soliga kök, äter sallad och lyssnar på min nya "kärlek" Adam Lambert, han är verkligen helt fantastiskt :)
Värd på Choklad iFokus
Idag har jag bara slappat.. Så härligt! Blev inget nationella idag heller.. mådde inte alls bra imorse. Men nu mår jag bra! :D Robin fotade en bild på mig och Baloo imorse, haha, så söt är vår lille pöjk! :D *morgontjurig som tusan* xD
/Matilda

orkade inte gå till skloan idag -.- det är verkligen de värsta stället i världen!
//Anja
Var på arbetsförmedlingen idag på information ang jobbgarantin. Träffade en gammal klasskompis där och när dom skulle dela ut samtalstider sa jag på skämt "Kommer säkert få tid på min födelsedag som är på måndag". Haha, tror ni inte jag fick det? xD
Nu ska jag skriva lite ansökningsbrev till djuraffärer som jag ska dela ut nästa vecka tillsammans med mitt CV. Fast jag funderar på om jag kommer behöva skriva två versioner.. Kanske behöver tona ner mig lite till stans lite mer oseriösa djuraffärer? D:
Är det någon som har läst Champagneflickan? (A)

#41, jag kan skicka till dig gratis, bara du betalar frakt, men det blir nog inte så jättemycket då 
// Dodat :)
Har precis badat, filat klorna och smörjt tassarna på mitt marsvin som ska på utställning imorgon :) Ska bara tätta öronen lite senare ikväll.
Lite mer förberedelse inför en marsvinsutställning än vad det är inför en hamsterutställning.

Har undrat länge var mina Medaljer har varit, men nu hittade jag dom precis… Ojj, så många det blev! :O
Ja, för jag har ju samlat på mig några under åren märker jag ^^
Måste nog göra en tavla eller nått med dom i, för över sängen kan ju inte ALLA hänga, det är nämligen: 3 guld i gymnastik, 2 silver i gymnastik, 1 silver i cheerleading dm, 2 guld i cheerleading dm och ett brons i nån amatör-skidåknings tävling ;)
Samanlagt 9 Medaljer hänger över min säng nu…Höhö, blev lite fullt :P Så nu får jag gitta på någon lösning :P
Och snart så blir det tillökning där då vi kommer vinna SM i cheerleading också (alltså, vi har inga motståndare så det blir inge svårt ;))
Haha ^^
Sitter här och käkar chokladpudding. Ska åka iväg på utställning om 1 timme och en kvart :)
Kollade marsvinet och hon var fortfarande vit och ren från kissfläckar :)
#50 Jasså
, men då ska jag kolla vid tillfälle hur mkt man t ex får stoppa i ett vadderat kuvert, för man kan väl kapa ganska korta delar, så de får plats.
--------------

Kolla upp det. Men jag kan skicka små bitar, så blir det inte lika mycket frakt.

Såg en annons om en svart bandad hamsterhane som bortskänkes, han hade hett temperament…Blev sugen på att ta på mig ansvaret för honom, men jag får inte för det första, och jag har faktiskt inte tid då jag funderar på att skaffa en till VV hamster ^^
Jag ska få marsvin!

#58 Ändrade du dig? Du ville ju ha chinchillor häromdagen.
Blir djurflytt för mig nästa lördag / söndag, ska flytta upp till killen :D
#59.. japp jag ändrade mig hihi
Ja, jag har svårt för att välja djur x)
#60 Oh vad spännande! :D Jag och min kille sedan 1 år tillbaka ska testa att flytta ihop till en lägenhet nu. :) Vi ses varje dag, så jag tror inte det kommer bli några problem :D
/Matilda
Såg nyss en annons jag med (blocket)…i Västmanland om sibiriska guldhamstrar?? Som dessutom skulle väck inom en vecka. Kullen var född i början av April. Inte lev.klara….hade jag haft plats så hade jag hämtat en av dom.
Kram!
#63 Såg också den. :/
// Sofia
#64 Ja, och dom ska inte springa i Hjul när dom är mellan 2-3 veckor heller. Reagerade på en del i annonsen.
Verkligen… =/
// Sofia
Jag såg också den..
Jag reagerade.. och skickade nu iväg ett mejl. Jag skällde inte på henne eller något sådant, men jag skrev lite tips… :)
/Matilda
Hittade en gammal artikel om ett marsvin jag fann i skogen och tog hem för omplacering…
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.153079-marsvinet-macgyver-overlevde-brutal-kattattack
#69 *Läser* …….
Vad fint av dig att du tog hand om den lilla kämpen! Synd att hans 2 kompisar inte klarade sig… :( Sjukt hur man kan släppa ut sina djur bara sådär… Det är ingenting en äkta djurvän skulle få för sig att göra - någonsin. Vad hände med MavGyver sen då? :)
/Matilda
#70 Han fick ett hem hos en underbar familj. Jag åkte med familjen och köpte en liten kompis åt honom. Det var 4 marsvin inkl. Mcgyver. En hona och deras två bebisar…någon hade slagit ihjäl honan och bebisarna, men Mcgyver verkade ha undkommit.
Jag börjar bli JÄKLIGT trött och förbannad på SHF. De är så jäkla slöa med att fixa stamtavlorna. Amazona är 6 månader och jag har INTE fått hennes stamtavla ännu.
Amazona har blivit mamma och nu KRÄVER jag att få veta Amazonas stam från hennes mamma Ingeborgs sida samt färg och hårlad.
BUUUUUU FÖR SHFs Slöa registrering av stamtavlor. SKÄRP ER SHF!!!!!!!
Foderbud
Ngn som handlat av dem? Såg precis annonsen på blocket o blev lite nyfiken, hade ngr grejer som jag var lite intresserad av. O endast 99.- extra, annars blir det oftast både frakt & postförskotts avgift.
--------------

#69 Neej, hur kan man bara göra så! Så fint av dig att ta hand om honom :)
Satt o läste lite SHF forum, hittade detta:
SATIN Det är inte tillåtet att satin/satin parning då det kan orsaka hårlösa djur
Kom då att tänka på en grej, finns det naken hamstrar? Vet att de finns råttor, mullvadar & marsvin men tror aldrig jag sett en hamster.
Ska googla lite, hihi
--------------
#75 Det finns nakna hamstrar. Skulle gärna vilja ha en själv ;) Har ju skinny marsvin och ska köpa en sphynx katt om några år.

#77 Frys i frysen :)

#77 Dela upp det i iskubs-behållare och frys in. Sen är det bara att trycka ut en bit i taget och tina.
Min Electronica är så smart. Hon flyttade runt på saker inuti lekhagen så att hon skulle kunna ta sig ut ur lekhagen genom att hoppa. Hon lyckades inte, men jag är stolt över min smarta hamster.
Ska försöka göra en lekhage av trä i sommar, så att man slipper oroa sig över att hon ska tugga sig igenom tejp och kartong och klättra ut över gallret.
Jessica Jones (2015-)

Någon som vet om detta är ett lagligt mått på kaninbur: Längd 75cm, bredd 43cm, höjd 43cm??
Låter vääldigt litet… Hittade den som annons på blocket :-/
Nu har Electronica nästan lyckats klättra ur samlan. Genom att klättra i det släta hörnet. Vilket underbarn. Vilken söt underbar otroligt uttråkade underbarn.
Bäst jag sätter på locket och hoppas att hennes nya leksaker kommer i posten snart.
Jessica Jones (2015-)
Nu är jag förbannad
. Har god lust att köpa en sköldpadda fast jag inte ens funderat på det tidigare. Jag har haft förr men de är ett tag sedan.
Hittade en annons på blocket, en vattensköldis, på bilden var den utomhus på en lite torkad gräsplätt, BREVID en snöhög
Allvarligt talat, inte f*n ska en sköldpadda vara ute när det är snö!!!!!!!
Jag blir så förbannad av sånt
--------------
#81 Den är inte laglig. Minst 100cm lång och 50cm hög.
#81 Jag har sett en liknande på annons, såldes som STOR kaninbur
--------------
#81: Precis som Sofia säger så är den kaninburen inte laglig.
En kanin under 3kg ska ha minst 0,5 kvadratmeter och minst 50cm i höjd.
Så både ytan och höjden är alldeles för liten.
#82 Aww, haha, söta gumman! :P Hoppas hon inte är för jobbig för dig! ;o XD
/Matilda
#87 Näh, det är bara roligt med ett litet busigt monster. Synd att hon verkar ha tråkigt och vill ut. Jag är rädd för att hon ska smita ut i köket så jag kan bara släppa ut henne i lägenheten någon gång i veckan då jag vet att jag kan hålla extra koll.
Hon verkar bli tamare och tamare i alla fall. Igår smet hon ifrån mig två gånger när jag skulle hålla i henne ordentligt och kolla hennes päls (efter tejp och kartongbitar) och hon verkade inte alls gilla mig just då, men bara några timmar senare var hon mycket lugnare och kunde hållas lättare och klättrade upp i handen(för att hon ville ut, inte gosa), och hon satt stilla när jag klappade henne i buren, fast hon vanligtvis är en aning rädd för min hand och drar sig undan. Så det blir bättre och bättre. Förhoppningsvis kommer hon att vilja kela sen också.
Så det går framåt. Jag blev jätteglad när hon var någolunda villig att hållas även fast jag jagat henne en aning runt rummet bara några timmar senare. Det är synd att hon verkar ha förvildats sen hon kom till mig, eftersom du pratade om hur tam hon var, men vi kommer ditt.
Jag är också glad att hon verkar lyssna på mig när jag pratar med henne. :)
Jessica Jones (2015-)
#88 Jo, det tyckte jag med var synd, hos mig var hon jättemysig, en av de mysigaste. Kanske hon saknar sina syskon (?).. De kanske är på ett visst sätt när de är tillsammans, alltså att de inte verkar lika rädda, än när de är ensamma. Jag tror det lägger sig. :)
/Matilda
#90 Impulsköp vid djuraffären?
Jag är nästan rädd för att gå in i en djuraffär. Det är så frestande att köpa med sig ett eller annat djur.
Jessica Jones (2015-)
#91 på sätt och vis. blev förälskad i ett par möss i lör och nu var jag tvungen att åka dit igen och hämta hem dem. Sjukt söta och inte ett dugg rädd av sig. Och JA! aldrig mer gå in i djurhörnan på en djuraffär! ;)
// Pabblo
#91 Jag kollar ALLTID i djurhörnan för att inte missa chansen att hitta en mandarin. Hihi…min sambo blir förvånad varenda gång jag håller mig i skinnet. Men jag köper såklart helst från uppfödare såvida djuren på affären inte är privatuppfödda från början vill säga.

Har precis fått veta att mormor har blivit påkörd!!! 
Har nog forfarande inte smält det… Som tur är så var det ingen större skada en en bruten fot. Vad dom vet än så länge alltså!
Men, guud så rädd jag blev! Lilla mormor blev påkörd, när hon cyklade 

Läskigt… 
#94 Men vilken otur! Hoppas det läker fort nu då.
Kram!
Så. Himla. LÄSKIGT!
Jo, vår granne, som är känd hos oss som "Arga Gubben"/ "Vargen", som är jättearg på vår familj, för att pappa ringde polisen en gång, när han hade kommit hem me polis efter att ha kört rattfull. En stund efter att polisen hade åkt, stack han iväg till sin stuga. Så pappa ringde och sa det till polisen.
Sen har han bråkat mycket med sin mamma. När hon dog började han klä sig i hennes gamla kläder, mer och mer som en tjej. Han "vaktade" också en annan av våra grannar. (Satt utanför sitt garage och tittade mot hennes hus, bjöd in henne till sig, stannade henne för att prata mm) Nu har han också köpt en peruk, sminkar sig, har kvinnokläder på sig, bh…
Jag vet att han har släppt in min katt några gånger (mina andra grannar har sett det) och mamma såg honom på våran bro en gång, där han stod och pratade och klappade Sniff! (Mamma blev jätterädd)
Kan ju bara nämna att han inte har pratat med oss sen polisgrejjen, han har typ bara sagt att vi inte får hälsa på honom…
Och idag, nyss, när jag var ute med Sniff, satte sig den tjuriga katten utanför hans hus. Jag lockade på Sniff, men han bara satt där… Och tittade på mig. Så öppnades dörren och Vargen började locka på Sniff, fast han såg att jag var där. Han försökte alltså ta in Sniff, när jag stog bredvid. När Sniff fortfarande satt och tittade på mig (okej, han tittade lite på honom, men mest på mig), gick han in igen. Men han kom strax ut igen och gick fram och klappade honom! När han hade gått in igen gick jag bort en liten bit, men var ganska nära. Vargen kom ut igen, gick fram, lyfte upp Sniff, släppte ner honom (och Sniffen gick och satte sig och tittade på mig) och gick mot dörren. Han höll upp dörren för Sniff igen, men Sniffie rörde sig inte ur fläcken. (Så stolt över honom^^)
Alltså, min superläskiga granne försökte lock in min katt, när jag stog där! Och jag var liiite rädd…
Ser jag honom göra det där igen ska jag säga till honom. Hade Sniff gått mot dörren nu hade jag sagt till honom direkt, men eftersom Sniffen inte gjorde det, lät jag det vara.
Ville bara skriva av mig… (A)
Det var ju otrevligt. Jag tror ju inte att katten är i fara, men ifall han såg att du inte ville att han skulle klappa honom borde han acceptera det. Du kan ju alltid kolla med polisen ifall man får ta i andras tamkatter om de går i det fria/på ens egen gård och säga till honom att det är olagligt. Men han kanske är lite för "annorlunda" för att märka att ni ogillar det.
Annars låter han inte så farlig om det är ända sättet han trakasserar er. Han verkar mer udda är farlig. Fast det är ju svårt för mig att säga, eftersom jag aldrig mött honom. Men han verkar vara en slags person som verkar mer otäck än han är. Beror på ifall han klär sig i kvinnokläder p.g.a. av hans läggning eller galenhet.
Jag fattar i alla fall varför ni är rädda, ifall han har en skruv lös. verkar han bara sur över att ni ringde polisen eller oresonligt arg?
Jessica Jones (2015-)
#98 Jo, farlig är han ju inte… Jag stör mig mer bara på att han är med min katt, och det är absolut inte okej för oss att han tar in honom till sig!
Att han vill vara tjej har vi ju inget problem med, klart att han får vara det om han vill:)
Men det är ganska lungt nu, han var väldigt otrevlig förut, men sen hans mamma dog och han började klä sig som kvinna har det blivit bättre:)
Det var ju tur. Trodde att du fick otäcka psyko-vibbar från honom. Men det är inte så roligt ifall främmande tar på ens djur bara sådär. Det är en sak att klappa när ägaren inte ser och störs, en annan att släppa in i huset.
Jessica Jones (2015-)
Har nyss badat och klippt klorna på mina marsvin, så nu är dom rena och fina.
Mamma smörjde Klowns Hjul igår, och idag såg jag att han är helt svart och flottig i sin fina länga vita päls. Väldigt fint. Han skulle också behöva ett bad, men han är ju trots allt hamster (även om man ibland tror att han är en dammråtta) så vi skippar nog det.
Värd på Choklad iFokus
Jag har skaffat Halebop ! :):D
… och jag har äntligen köpt min ipod touch! :D *wohoooo* 
/Matilda
Och jag har fått bekräftat att jag får sommarjobb! =)
// Emmily
#104 Oh vad härligt! :D Jag ska själv upp och jobba imorn .. Inventering .. kul! .. XD
/Matilda
#105 vi ska också inventera på mitt jobb snart. Sååå tråkigt! Jag som är godis/tobak/tidningsansvarig också. Typ det jobbigaste :P
// Sofia
#106 Ojj! :P Jag ska inventera en bokaffär.. ganska jobbigt det med :O
/Matilda
Mitt sommarjobb går ut på att torka röv så klaga inte;)
// Pabblo
Haha :P Låter som att du har en trevlig sommar framför dig BMEXX!
Själv ska jag, precis som förra sommaren, dela ut post! Fast endast 4 veckor den i år jämfört med 8 förra året. Fick ingen sommar alls och så fort jag var ledig så regnade det… min enda solbränna blev på högerarmen som fick sin lilla dos av sol då armen sträcks ut genom rutan för att lämna breven i lådorna :P
Slutar iaf tidigt varje dag vilket e bra =)
// Emmily
#78-79 tack! men försvinner inte några viktiga ämnen när man fryser in det?
Mvh
Mig
Usch, det kom precis krypandes en fästing på min skärm :/
#111 USCH!!!!!!! Jag skickar genast en radar sprayburk åt dig!!
--------------
Nu har jag verkligen hittat något som Caine älskar, TORKADE MUNGBÖNOR, men jag vet inte om han älskar att äta eller gömma dem, hmm…
Oavsett hur mkt jag fyller i skålen så tar han allihopa! Men sedan hittar jag en hel del både i boet och i sandbadet, det är den enda mat jag någonsin hittat däri, så de vete tusan varför det ska vara så roligt att gräva ner dem överallt
?
--------------

#113 Hehe, så gör mina me^^
Men hos mig är det så att dom tycker "gud vad gott det här var!" så proppar dom in allt i munnen, sätter sig på toan och börjar äta xD
Efter ett tag är det inte lika gott och då spottar de ut det i toan :P
Idag har jag jobbat :D Jättejobbigt var det.. har väldigt ont i ryggen nu.. :/ Ska snart hem och sova, oh så skönt det ska bli! :) Sovmorgon till 10 med.. gött :D
/Matilda

YESSSS! äntligen så har jag fått en moppe!! har längtat hela mitt liv efter en!! en aprilia sr50 r factory :DDDD är superglad! :D
//Anja

#116 När jag blir 15 ska jag också skaffa moppe - Så det så! ;)
Jo, men det skulle vara SÅ mycket enklare att ta sig till skolan då eftersom jag får gå upp typ en timme för tidigt nu, bara för att bussarna går 1 gång i timmen! :o
Nu håller min J-kull på att födas :) Hon har precis börjat, kikade in genom ett lufthål och det var lite rött i boet. Hoppas att det går bra nu bara.
#118 Oh, spännande! :D Lycka till :D
/Matilda

Alltid spännande med nya kullar 
#118 Spännande
--------------
Hmm… Detta är konstigt, jag som var helt besluten att inte ha mer än en hamster….
Nu plötsligt sitter jag o letar passande Bur & funderar på fina namn till den lille (trots att han inte ens är tillverkad ännu på fleeeera veckor…)
Men jag är ändå spänd, hihi
--------------
Har fixat en hemsida åt min lilla Tösabit nu, har inte lagt in så mkt ännu, men de kommer mera vart efter.
Hemsidan
Ska snart iväg och jobba och ikväll blir de att åka in te Stockholm och se på The Baseballs. Såg de i helgen som var också fast nere i Gislaved i Småland :P
Nu är min klocka 07:44, så det betyder att min pojkvän antagligen är framme vid sjukhuset nu. Han ska ta massa prover och tömmas på blod *stackarn*.
Själv så börjar jag vid 10:00 idag *som jag nämnde igår, hihi :D* Så jag passar på att sitta här ett tag, för kommer nämligen gå på en föreläsning och då kommer jag inte kunna sitta vid datorn… :)
/Matilda
Allt verkar ha gått bra :) Det blev bara 6st små ungar, så hoppas alla överlver och att det är många honor ;)
#125 Vad mysigt! Tycker 6-7 stycken är aldeles lagom *hihi* :) Ska du behålla en hona eller? =)
/Matilda
#126 Ja, det ska jag och så är en hona tingad. Så får hoppas att det blir många :) Fast just denna kullen är det rätt skönt att det blev få i, då det är så svårt att sälja normalfärgade korthår.
#127 ja, det förstår man.. Fast fina är de allt :)
/Matilda
Dagens visdomsord: Blunda
Acceptera. Gå vidare. Glöm bort.
Visst är det jobbigt att vara kär! :/ (A)
Sitter och kollar efter namn till ungarna samtidigt jag lyssnar på Prodegy…I got the poison, I got the remady… Ett namn till en hane har jag redan…Prodegy blir hans namn. Först måste jag kolla könen. Men det blir om några dagar det!
Installerade precis Firefox, ville pröva lite, men usch så hemskt när jag är van IE, blä! Jag valde dessutom ett tema med en massa blommor så jag ser ju i kors. Nä, nu stänger jag o byter tillbaka
--------------
Firefox är mycket bättre än IE och det går snabbare också :)
NÄ hua, tar jätte bred plats högst upp o inte är de nå snabbare heller
(Är man en gammal envis stegosaurus som inte gillar ändringar, så är man, hihi
)
--------------
Hur små är dvärgis ungar? Alltså går de att ha i en gallerbur (11mm mellan gallret).
Satt o kikade på blocket o blev lite sugen, hihi.
--------------
Man ska helst inte ha gallerbur alls till dvärghamstrar utan en dunabur är mer lämplig :)
Jag vet, men eftersom det är en gallerbur jag har så tänkte jag om de fungerade åtminstone att börja med. Men är ju lite knivigt om hamstern kan gå mellan gallret.
--------------
Det funkar inte när dom är små. Finns flera videoklipp på youtube där vintervita/campbells trycker sig igeom gallret.
Så gallerbur är inget att föredra till en dvärghamster. Allra bäst är samlalåda och akvarium :)
Fy för oseriösa och okunniga människor.
Kollade på blocket på hamstrar och hittar en "uppfödare" som skriver att deras ungar är leveransklara det datum dom blir 3 veckor.
Skickade ett mejl till dessa.
Är glad att jag inte sålde min ena hona till dom. För nu är mamman också tills salu till kullen. Kunde ju varit min hona, då h*n ville ha honan för avel.
Hittade en till annons som kommer från en REGISTRERAD uppfödare hos SHF. Hon säljer sibiriska dvärghamstrar.
När jag skrev och påpekade det för ett tag sen fick jag väldigt snäsigt svar att jag skulle sköta mitt och inte bry mig om andra. Herregud säger jag bara.
Jag svarade då att som registrerad dvärghamster uppfödare så bör man ju veta vilket art man föder upp och att sibirisk dvärghamster är djuraffärens påhittade namn.
Nu förtiden kan ju vem som helst regga sig som uppfödare.
#140 Men hon kanske kallar dom sibirisk dvärghamster för att dom som inte vet att det heter vintervita ska veta vilken sort det gäller? För dom kommer ju ursprungligen från Sibirien. Så hon är ju inte fel ute….
#139 Ah ja kollade på samma annons och reagerade också på ungarnas ålder vid leverans, skickade också iväg ett mail. Man borde faktiskt veta vid vilken ålder de är levklara om man dessutom är medlem i SHF och går djursjukvård. Står ju att de har flera års erfarenhet av hamstrar men man bara suckar. Sen har de ju flera hamstrar från uppfödare och då borde de la veta när en unge är levklar då de själva köpt från flera uppfödare. Men men, finns folk till allt. Men får hoppas de tar mailen bra och att de ändrar annonsen o ser till att de i fortsättningen läser på lite mer om avel, levtider osv.
#141 Jo, fast när jag skrev och påpekade det så fick jag ett väldigt surt mejl tillbaka att hon faktist visse vad hon sysslade med. Skulle hon sagt det du skrev nu med vänlig ton och förklarat varför hon skrev som hon gjorde skulle jag förstå. Men inte när hon skriver otrevligt. Då låter det som att hon inte har så stor koll och blev sur när jag påpekade vad som faktist stämmer.
Sen finns det ju faktist inga "sibiriska dvärghamstrar" och det borde ju en reggad uppfödare veta :)
#143 Hon tog väl illa upp. En del kan bli lite griniga när man påpekar sånt. Det kunde vara värre…finns ju dom som inte ens bryr sig att ta hand om dom ungar dom fött upp eller missköter djuren.
När det gäller regler kring leverans på hamster ungar så är det ju som så:
Enligt Jordbruksverket är det tidigast 3 veckor som gäller.
Enligt Shf är det rekomenderat att inte sälja tidigare än 4 veckor.
Så dom går inte emot lagen, men man kan på ett fint sätt informera dom om att läsa shf:s rekomendationer kring leveransålder.
#145 Fast dom flesta vet ju att JBV regler inte alltid är så bra om man säger så ;)
#146 Jag skulle gissa på att denne uppfödare går efter JBV regler då denne som du skriver går naturbruksgymnasium. Så ibland kan det bara handla om att någon läser på denna sida och inte har kollat upp rekomendationerna på SHF. Alla har vi varit nya någon gång och gjort misstag.
Jag har haft den turen att få min hand stukad tack vare min så kallad "klasskompis"!

#148 ojj, vad hände :O?
#149 Lite svårt att förklara… :/ Jag, några kompisar och några andra körde fotboll i skolan. Av nån anledning stod jag i mål. Innan vi körde matchen sa vi att man inte fick skjuta hårt eftersom det var en liten plan. Men ***(INGEN KOMPIS!!! Allvarigt, alla tjejer i klassen hatar honom!!) lyssnar aldrig och skjöt bollen jättehårt, när jag tog i mot bollen knäcktes min hand innåt. ;(
(OK, jag vet, kanske lite mitt fel :P men han skulle ändå ha lyssnat!)
Jag hitta en annons på blocket att någon sålde sin "sibiriska" dvärghamster och gissa vad det det var…. en GULDHAMSTER!!!!
#151 Det var ju liiite skruvat!XD
Ska snart gå till vårdcentralen och kolla mina sjukt irriterande utslag på benen!
Halloj :D
Hur ska jag överleva denna kväll? Med 3-4 fulla 18-20 åringar och 2 antagligen fulla 18-20 åriga tjejer? O_o
Jaha blir det att kolla någon brasa för er då? Själv ska jag hem till mamma och mina 2 småsystrar Lea och My för att laga en god middag och senare om vädret håller sig ska vi nog och kolla på brasan.
Känner att jag festade tillräckligt förra helgen så ingen festande för mig inte, jag ska ta de lungt med ett glas vin till maten som jag ska laga hos mami :D
Nej jag tror inte det. Men vi ska tydligen smälla raketer. Och fylla människor som smäller är inget att rekomendera xDD
Jag har inte en aning om vad jag ska göra ikväll. Finns inget att göra här förutom att kolla på brasa, och det är inte direkt något jag tycker är kul. Inga vänner, ingen fest eller nått sånt heller. Det är ganksa tråkigt när alla kompisar bor långt bort. Har ju alla mina kompisar i Stockholm, Skåne, Norrland och t.o.m Finland och inte en enda här.
Men hittar väl på nått senare, haha.
Värd på Choklad iFokus
Vi ska grilla… Alla i klassen ska typ till någon brasa, men jag får inte det, så jag är bara hemma med familjen:)
Har städat burarna nu, det tog typ tre timmar:O Det brukar inte ta så lång tid…
Eh… Lite dum fråga… Men… Hur sätter man fast gallret på dunaburen? :O (A) Jag får inte fast det! :O
#159 Håller med dig totalt! :D Jag har verkligen inte festnisse :P Ska bli härligt att bara sitta hemma och mysa :D
/Matilda
#161 Du måste trycka fast det jätte hårt. Känns nästan som plasten ska gå sönder.
Typ sista dagen att rösta för djurhemmet, Gemensan styrka!
Det är 250 röster till ettan! Lägg ut länken lite varstans så att vi kommer upp i ledning nu! jag har lagt ut på facebook och bilddagboken, igen :P
Ikväll ska jag vara hemma o det kommer över ett gäng kompisar =) Får se om jag kommer upp imorgon. Haha :P
// Emmily

#165 Men åh så söta smååå! Illrar är så fina.. synd bara att man inte kan ha iller :(
/Matilda
ahhh,, illrarna är som små avlånga igelkottar jue! Fräcka små grejer, grattis till dom Ulrika! Nu är du väl allt bra stolt å lycklig 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#165 De är så söta:D Jag läste på iller.ifokus… Visst är det de som hade en jättejobbig födsel? :O Grattis till småttingarna, iallafall:D

Tack så jättemycket. Ja, det stämmer, det slutade med 6 timmar på blå stjärnan för en bebis satt fast. Så det fanns två döda bebisar också. Sen höll dessa tre på att stryka med för de klarade inte av att äta själva. Men med fyra dygns dygnet runt hjälp så vände det och de är nu pigga och glada alla tre.
Så jag är väldigt glad att iallafall tre stycken klarade sig. Mindre glad för räkningen hos veterinären på 5000 kr.
#169 Läste tråden! Tycker verkligen INTE att du ska behöva betala 5000 när du gjorde i stort sett allting själv.. :/ Men det är skönt att tre stycken klarade sig, och jag tycker verkligen att du var stark som klarade av 4 dygn! :) Lycka till med dem små!
/Matilda
#169 Oj 5000kr, de blir mkt dyrare när man åker in akut, var de helg med? Då brukar de också gå upp i pris även fast man har försäkringar osv. Men vad bra att 3 klarade sig :)
Jävlar, hur mycket kostar en illervalp? Surt att måsta lägga ut så mycke pengar men guud va glad jag är att det gick bra för dessa tre iaf! Ska in å läsa på illerifokus nu, blev ju nyfiken på förlossningen..
kram på dig å dina underbara små djur! Illrar, chillor, hampisar å allt va du nu har hemma 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

#170 Tack igen! Tyvärr är det ju bara betala som gäller….

#171 Självklart var det ju helg också. Jag är bara tacksam att vi klarade oss utan kejsarsnitt, det hade gått på 15000kr till.
#172 En illervalp kostar 3000kr men då lägger man ut en del själv på den innan i form av vaccinering, chippning och vet.besiktning.
Har precis varit och akuthämtat en guldhamster vars matte hamnat på sjukhus. Han ser lite förvirrad ut, men hoppas att han ska känna sig hemma här ett tag.
#174 okej, ja det kostar ju att ha dem i drift också eller va man ska säga :P men som du säger, skönt som tusan att ni lsapp kejsarsnitt iaf!
Men pööpen… stackars liten förvirrad hampis hihi, tur dom är ganska anpassningsbara ;)
_

#175 Ja, man lägger ju en tusenlapp ungefär i snitt per valp innan de flyttar hemifrån med chip osv. För att inte snacka på all mat de käkar!!

Hittade en rolig annons på blocket, läs beskrivningen 
Länk borttagen då man inte får länka till annonser från blocket //Maja (nusse123)

Valborg blev lyckat som vanligt :D
Jag badade i 9 grader, det var kallt :P
Höhö, men jag kom direkt från bastun så jag frös inte ihjäl iaf xD
Brasan var väldigt fin, men som vanligt glömde jag kameran
Typiskt mig, jag glömde den på nyårsafton också xD
Så några foton blev det då inte…
Nu sitter jag och lyssnar på musik samtidigt som jag laddar in bilder i datorn :)Bilderna är ganska bra, det är jag och underbara Sara (min kompis) som hoppar studsmatta med en röd sjal i handen. Det blir coola bilder :D
Kan bjuda på en utav bilderna när jag har laddat in någon passande :P

Okej, då bjussar jag på en utav bilderna:
Kära Sara hoppar så fint :D
hahaha… vilken rolig annons ja hitta, man kan ju undra hur personen har räknat ut priset… lol!!
_"Det är två burar med i annonsen. Den lilla får du för 600:-. Den stora för 1000:-.
Totalpris: 600.000:-_
(kan lägga till att den "stora" buren inte såg nå stor ut. alls. ) hihi
_

#180 hahaha, jo, man kan ju undra hur det går med matten där :P

En till bild, nu är det jag som hoppar - inte lika snyggt :P

Hachiko - en vän för livet, är det någon som har sett den? Min kompis har sett den, och sa att den var superbra… Handlar tydligen om en hund :O
Höhö, kanske ska jag se den…?
Ny tråd kanske?
P.s fina hoppkort!
#183 Jag har sett den! :)
#186 Vi har den som hyrfilm på boxen. Kanske skulle kolla på den med döttrarna sen då.
#183 Detta ovan var till dig.

#184 Jaa, snart är det nog dags, men jag tycker vi kan komma upp till 200 först ;P Och tack för komplimangen :D
#185 Var den bra då? :)
#186 Ja, gör det! Den verkar bra, men sorglig :')
#187 Jo, jag förstod det :D
#188 Den var bra fast på slutet blev den riktigt sorgligt. Jag såg den med min mormor, mina 2 mostrar, min mamma och min kusin och alla började gråta! :P
#189 Och jag som lätt gråter….men jag sätter på den då så får vi se om krokodiltårarna kommer.

haha jag och några kompisar blev tagna av polisen på valborg xD
nu har Bejla fått ungar! :D är superglad! :)
//Anja
#191 Varför då? Grattis till bebbarna.

#191 Ja, varför då? Men grattis iaf xD
Nu har jag suttit och varit fyndig: jag har hittat på kullteman fast jag inte ens ska ha någon kull xD
Men bra måste jag ju erkänna att dom är :P
Vill ni ha förslag? Okej, ehh… amerika-tema :)
Exempel:
Miss Mississippi
eller Flo in Florida
Haha, visst är jag fyndig? :P Hade inget annat för mig ju, så det blev till att hitta på kullteman :D
Har en 2 sidors lista här nu xD

För vi hade dricka (tro inte att jag är värsta suparn men vi hade bara lite kul o skulle på fest) och så råkade jag precis hålla i flaskan när poliserna kom så det var ju såklart jag som var tvungen att lämna alla uppgifter och dom ringde BARA till mina föräldrar som kom och hämtade oss på engång xD men jag kom på världens bästa ursäkt som både poliserna och föräldrarna gick på :))
//Anja

#194 Vad var det för ursäkt då? ;)
#194 Nu ska jag komma med ett moderligt råd:
Även om det är kul med att hänga med kompisarna och ev. smyga iväg på fester när man är ung och inte får köpa eller inneha alkohol så tänk på en sak:
Varför en mamma eller pappa förbjuder en att röka, dricka alkohol eller kanske testa droger har sin goda anledning. Är man under 18 får man inte röka, än mindre dricka. Droger är inte ens lagligt så det kommenterar jag inte. Tro mig när jag säger att det finns en anledning till att polisen haffar drickande ungdomar.
Vad jag inte förstår är varför alla unga har så bråttom att växa upp. Min erfarenhet från när jag var tonåring och stack iväg på fest är att alkohol orsakar pinsamma händelser och man kommer få ångra sig bittert någon gång.
Jag är själv mamma till två tjejer och denna fråga har vi tagit upp många gånger när situationen väl uppkommer. Ska man låta barnen smaka en öl första ggn? ska man totalförbjuda rökning och alkohol?
Mitt svar är Nej, mina döttrar kommer inte få smaka en klunk alkohol överhuvudtaget här hemma och jag kommer absolut inte köpa ut åt dom heller. Vill dom ha sånt får dom vänta tills dom är 20år då det är lagligt för dom att själva köpa. Rökning är jag strikt emot innan man är 18 år även om jag själv smygrökt…har förlorat flera släktingar i cancer och vill absolut inte främja det.
Ojojoj. Långt svar…men jag blir så illa berörd när jag läser om fulla tonåringar som råkat i slagsmål eller när en ung flicka ex. blir våldtagen p.g.a alkohol. Läste nu senast om ett gängslagsmål här i Västerås, samtliga var onyktra.
Nu säger jag inte att du är en stökig tonåring, men försök lyssna på dina föräldrar och ha detta i åtanke. Kul kan man ha utan alkohol och giftpinnar.

Poliserna: var har ni fått drickan ifrån?
Jag: asså vi träffade några kompisar på vägen som var ganska beruasde och så frågade dom om vi hade nån dricka och vi ba nää, och då gav dom oss en flaska och ba: här har ni.
dom gick verkligen på det!
//Anja

#197 Hmm, smart…Fast egentligen är det ju bara dumt att dricka; dricker man inte behöver man inte ljuga för poliserna! ;)

#196 mina föräldrar tycker precis som dej ;) men man måste ju få ha lite kul me polarna :P jag går inte ut så ofta men när jag gör det så dricker jag aldrig så jag blir jätte full!
//Anja
#199 Så sa min sambo med….tills han på en fest blev lite fullare än vanligt, förlorade medvetandet och blev kallduschad av polarna…vilket resulterade i nerkylning och nära döden var han med. Fick åka in akut till sjukhuset och han ångrar bittert att han drack.

#200 Gud så läskigt
Kallduschad av polarna…Hur kallduschad då egentligen!!?
Äm, jag vet dum fråga men… Vad betyder PM:ar? 

#202 Alltså Personligt Meddelande, så om du ska skicka PM till mig så går du in på min personliga sida och "kontaktar" mig, det är att PM:a :D
#203 Aha, ok, tack!!

#200 nä stackarn! :'o
//Anja

#204 Ingen orsak…Är det säkert att du fattade min krångliga förklaring? :P
#201 Dom sköljde honom med iskallt vatten i nacken, det ska man absolut inte göra. Kanske ska tillägga att han var tonåring när detta hände. Nu är han lite äldre och klokare.
Nu har jag kollat på Hachiko och när mamman satte sig brevid honom i slutet så rullade stora tårar trots att jag försökte att inte gråta. Vilken fin film men lite sorglig. Och den var byggd på en sann historia med…

#207 Okej, det är bra att veta då! Jo, men blir klokare med åldern ;)
#208 Ohh, nu vill jag verkligen se den :P Men jag gillar inte sorgliga slut för då får jag en sån där hemsk känsla som sitter kvar i flera dar xD