Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2183 ggr
dragonstar
0

Vad kan jag roa henne med?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Misstänker att denna fråga varit uppe förut men föröker igen.

Tipps på sätt att roa hamster. Vår hamsters enda nöje är att klättra uppåt. alltså på soffan och likande.

Hon är inte intreserad av mat ellr av mys och det enda som gäller är alltså att springa och klättra inte små söta ställen som i buren utan upp på soffryggen och rammla ner bakom eller likande.

Hur kan jag roa henne på ett givande sätt, Hon är snart 1 år och har alltid varit likadan. Försökte även köpa en större Bur men lämmnade tillbakak då den bara var läskig för henne.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Charlie2006
0

I buren kan du jag ha toarullar, sprida ut mat i buren så att hon får leta och "jobba" lite för den. Men även kan du hänga upp hängmattor i taket bl.a.

Utanför buren kan du ju ha en rasthage med massa olika saker i som hon kan klättra på Flört.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

dragonstar
0

Har försökt med det men hon värkar inte ett dugg road av det.. Allt jag hänger upp bits snabbt sönder och alla toarullar som kommer in skiter hon bara i. Maten vågar jag inte sprida ut för då hammanr det helt under pelletsen och ajg vet inte om hon kan få fram den då. Men maten allmänt är jättetråkig och hon brukar alldrig röra den förens när hon sak gå och lägga sig.

Charlie2006
0

Maten kommer hon hitta ;). Menar du att hon tycker maten är tråkig? du kan ju alltid fixa hamsteromelett, pannkakor, Barnmat m.m om hon tycker den är tråkig. Vanliga majs och ärtor är populärast här hemma Skrattande, tar slut först av allt.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

dragonstar
0

Ja jag tror både den är tråkig och att hon allmänt ogillar mat. Hon äter men om hon hittar mant sammlar hon alldrig på sig utan äter bara sen när hon ska såva inne i sitt hus.

Vill att hon ska få ett mer stimmulerat liv men det är lite såvrt då hon bor i en vanlig duna som börjar kännas lite liten. Ville ge henne en större men efter en väcka var hon fortfarande rädd att gå nära så jag sak kolla efet en annan.

dragonstar
0

Fins det någon tråd med tipps på mat. alltså inte listan utan mer dehär ärter dom ifag. och vad man kan göra och ge, för maten verkar hon tröttnat på.

Sen såg jag att hon inte får äta äpple men det får hon ofta, så ska jag sluta med det? och vad kan hon då få?

Charlie2006
0

#5 Äpple får hamstrar äta, bara inte i mycket mängd. Någon liten skiva (som hamsterns huvud ungefär) då och då.

Menar du om det finns lista på basfodret? eller tillägsmaten?

Jag blandar ihop eget så skulle ju kunna skriva vad jag ger för basfoder till mina.

Min hemsida

//Frida

dragonstar
0

Ja jag köper nån fröblandning lösvickt på djurafären och så får hon färskt varje dag, men jag hr idetorka på färsk mat till henne och jag äter inte så mycket själv så man vill int köpa och det blir liggande.

Det hon brukar få är

• Äpple
  • gurka
  • sallad
  • paprika
  • banan
  • yogurt
  • morot

Ja det är ugefär det. Sen kommer det ju nya grejer ibland men jag ger det jag har hemma tänkte om ni har förslag vad man kan ge.

Tex hamsteromellet vad är det? hur kan jag lyxsa till det så hon får mer livsglädje =)

Hoppas det är förståligt nu.

Charlie2006
0

#7 Broccolie kan du ha, melon, Barnmat, ärtor, majs.

Jag brukar köpa färdig frysta grönsaker som är majs, ärtor och broccolie i så tar man den mängen man vill ha och låtter det rina över kallt vatten tills det har tinnat. Räcker länge och bra utan att det blir gammalt ;).

När du äter ex pasta, ris så kan du ta lite från den innan du saltat, du kan även ge rå kykling, rå köttfärs, fisk. Om du äter det så ta bort en liten bitt innan du tillagar maten.

Hamsteromelett blandar du i ett ägg med lite mjölk och sätter in i miccron på ca 25-30 min, sen tar du ut det och blandar om sen sätter du på miccron igen i ca 15-20 min.

Min hemsida

//Frida

dragonstar
0

Rå kyckling viste jag inte.

• Rå köttfärs och någongång tillagad har hon fått
  • Blomkål och majs när jag har
  • Ost
  • knäckebröd
  • mjuktbröd
  • Mysli

Det blir att göra llite omelett i kväll då =)

Andra tipps värlkommans varmt

dragonstar
0

Är det inte lite läskigt med bakterier på rå kyckling?

Charlie2006
0

#10 Samma bakterier som på rå köttfärs. Ha inte inne det för länge i buren, utan ta ut det om det inte blir uppätet.

Min hemsida

//Frida

dragonstar
0

Okej då vet jag =)

91Marran
0

ris kan klibba ihop sig i hamsterns kindpåsar och paprika är för starkt.

maten hittar hon.

Mvh
Mig

Eviis
0

Om du vill ge henne som en belöning, alltså när hon är i din hand. Blöt grejen du ska ge lite. Hehe min älskar frukt som är ''blött''

dragonstar
0

Att ge henne saker funkar inte, hon tar alldrig emot saker i handen eller saker som finns ute på golvet endast det so ligger i matskålen i burne. Och det tar hon bara när hon är hungrig elelr ska såva.

Är rätt avundsjuk på er som har matglada hamstar, för min bryr sig värkligen inte om det.

Tinwe
0

#15 Jag har en väldigt tam hamster, men han vill heller inte ta mat när man ger honom. Han vill plocka det själv x)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

SandyCipper
0

köp ett Hjul?;p

dragonstar
0

Ja hon har en dunabur och ett Hjul, var rolig i början me ninte längre. Hon biter på vattenflaskan och då får hon komma ut och springa i kanske 2-4 timmar en kväll. Hon kan helatiden gå in i buren igne och hon får vara i hela vardagsrummet.

dragonstar
0

Har även en boll me nden verkar hon få lite panik av.

Solan1976
0

#19 Hur märker du att hon verkar få panik av bollen?

dragonstar
0

Hon gillade inte att var nära den och då jag sätter henne i den så vå börjar hon springa runt mycket och föröker klättra i bollen sen när ajg öppnar klätrar hon föbrilt på mina händer för att komam ut. Jag sätter in henne i den ibland för hon springer värkligen av sig då. Men när lite orolig att hon blir för strässad av det.

Solan1976
0

ok, för annars är den ju till för att de skall klättra så den rullar Flört

Hon kanske bara är ovan?

dragonstar
0

JA mycket möjligt. Låter henne springa i den ibland men mestadels inte då hon får komam ut på kvällen och den låter så mycket att det ka nstöra grannar och mina läxor. Men att handskas med henne är inga problem. jag ka nlyfta henne nästan hur jag vill och hon värkar alldrig rädd för mig då.

Så hon är jättelugn så, fast jag känenr att hon behöver stimmulans matväg och sysselsättning. Rör och allt sådant värkar itne roligt.

annaLi
0

jag har en hamsterboll som min får springa i och det låter inte alls om den, det är ju i plast så hon springer runt i hela lägenhetn i den.

Tinwe
0

#24 Var det inte du som hade en yngre hamster..? Skulle nog tipsa om att hellre ha henne lös så hon får utforska fritt :) Ta inte detta som ett påhopp :)

/Matilda

dragonstar
0

JA min låter då hon bumpar i väggarna hela tiden. Så det är lättare att låta henne springa fritt och bättre för ryggen =)

Tinwe
0

#26 vad bra :)

/Matilda

91Marran
0

#15 så var min förra hamster, hon åt bara så att hon precis överlevde.

Mvh
Mig

dragonstar
0

Okej ja vi var till en djurafär och bad om tipps vad man kunde sätta in i buren som skol, men inget värkade vara nått som funkade.

Tack för alla svar tipps och råd.

Castanj
0

Du kan sprida ut mat i buren så att hon får leta efter dem också :)

dragonstar
0

Ja jag funderar på att gära något sådant men hon är ju itne intreserad av maten. Så det ger inte så mycket.

amandapi
0

varje vecka du städar buren så se till att möblera om lite, göm lite mat (jag vet att du skrivit att hon inte är intresserad av maten men kanske hon blir det då, eller så kanske hon inte ätar maten men tycker det är kul att leta?).

Vet ej om det var här eller på SHF som jag läste och såg en bild på nån som hade hängt en massa toapapper i gallret (tex i gallret som är i locket på en dunabur) så att hamstern själv kan försöka dra ner det och boa med. Det gillar mina hamstrar ialla fall, de kan sysselsätta sig länge med att dra ner toapappret Glad

dragonstar
0

Nej funkar inte på henne, hon bäddar när hon ska såva fins inte papper lättiljänglit tar hon papperspelletnsen istället.

Hon spenderar all sing energi (vilket är massor) på att föröka rymma. Och släpper man ut henen är det nästa rum som gäller.

91Marran
0

#33 prova med en större Bur och byt leksaker varje dag. låt henne utforska hur mycket hon vill. det är hon som ska ha roligt.

Mvh
Mig

dragonstar
0

Ja ho nahr nu en Bur på 120*50*28 och det räcker inte alls. Vet inte heller vad för leksaker hon ska ha, föröker komma på men kan värkligen inte komma på vad som kan funka.

ge gärna tipps på vad man kan köpa/ göra.

Toapapper äggkartonger kartongrör i tanket, ja hon har en del sådant.

Zheverez
0

det mina gillar är att få gräva i blomjord.

brukar ta en 2L glassbytta el liknande. göra ett stort hål i locket. fylla till hälften med jord, på med locket.in med den i buren och viola så har de en ny leksak.

vill jag ge dom extra lyx så har jag nån dag innan haft i tex solrosfrön,vattnat och haft plastfolie över så det fått gro. de älskar att gräva fram groddarna och äta upp dom.

dragonstar
0

#36 Tack det sak jag tästa! Det är ett riktigt litet energ knippe du fött upp =)

Solan1976
0

eller så har du en Glasslåda utan att göra hål i och istället ställer något  hon kan klättra upp och ner i glasslådan på.. då kan du fylla den lite mer och behöver inte heller få ut allt genom något hål i lådan när hon gräver.Flört

dragonstar
0

Ja ajg sak leta lite hemam vad ajg har.. dock tror ajg hon kan klättra på allt.. Hon är superhamster hamster…

Odette
0

haha, ja "tyvärr" är en del hamstrar ganska svåra att sysselsätta så de blir "nöjda"… hade en sån hona förut å hon höll på suga musten ur mig.. tänkte att "jag kommer inte orka!"

Hon fick aldrig nog.. Men det är bara att kämpa på och hitta på så mycket man kan, använda den lilla fantasin man har till roliga klätterställningar, labyrinter etc. Å kanske gillar hon även att gräva å ha sig :-D

tycker ändå det låter som hon får bra med motion, kanon att hon har fri tillgång att springa lös!
Hon lugnar sig kanske med tiden :)

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

dragonstar
0

Ja nu har hon ju en stor Bur och så funkade det bra med likadelar Jord och Sand med torrfodret där i så hon måste gräva fram det. Så nu är hon lite lugnare. =)