Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1681 ggr
MajaL
0

Vad bör jag tänka på?

Funderar på att skaffa en teddyhamster (hona). Vad bör jag tänka på innan jag skaffar en hamster? Tips på något speciellt som bör finnas i buren?

Ska de ha en liten sandlåda?

Vilket Foder är bäst?

Vill ha tips från er proffs med andra ord. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Popcorni]
0

Det finns ingen hamster som heter teddyhamster utan då är det nog långhårig guldhamster som du tänker på. :)

Det är bra om det finns något att bita i, för att hamstern ska kunna fila ner sina konstant växande tänder. Man kan ha toarullar, pinnar från frukträd.
Det är bra att komma ihåg att man aldrig ska ha en saltsten i buren då det inte är bra för hamsterns njurar. Sen ska hamstrar heller inte ha plasths då plast inte andas så som trä gör.

Det är alltid bra att ha en sandlåda till hamster då det är roligt att bada i den också gör dom rent pälsen med hjälp av det. Du kan ta en glass låda och fylla den med lite Sand, kanske ca 3 cm upp.

Det är bra att välja ett Foder som inte harcket feta fröer i sig.

Det finns många bra artiklar på forumet om hamstrar som du kan läsa.

Hoppas på att du har fått lite svar. :)

MajaL
0

#1 Tack så jättemycket. =)

Kan / bör man ha två honor tillsammans?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Royalz
0

Nej, guldhamstrar ska bo ensamma. Men du kan ha 2 dvärghamster honor ihop.

MajaL
0

#2 Okej. =)

Vilka brukar bli äldst? Eller blir raserna lika gamla?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Sara87
0

#4 Ingen större skillnad på det viset. Kinesisk dvärghamster brukar väl kunna bli lite äldre än andra dvärgarter och guldhamstrarna men annars skiljer det inte mycket.

Helena1978
0

Om du har möjlighet bör hamstern få möjlighet att gräva, köp en Bur som har mycket bottenyta.

Så sent som i dag har jag hört om en hamster som bodde i en hög modell av hamsterbur, och hon såg inte till att ha heltäckande hyllor och ja den hade fallit och brutit nacken. Behöver jag säga att jag påpekat farorna med att ha höga burar.

Använd INTE hamstervadd.

Med papperspellets som tex remiss, eller Toa-Lätt fastnar inte lika lätt som spån i pälsen på långhåren.

Själv ger jag hamstermat av märket Pretige, funkar bra på mina hamstrar härhemma. Dock måste jag ge mat som innehåller  animaliska proteiner som tillskott. Tex rå nötfärs, mjölmaskar (själv ger jag torkade ämnade för reptiler då jag tycker de färska är osmakliga, samt att de blir mjölbaggar i slutändan).

Kyckling bör man koka innan man ger. Kattorrfoder, och burkmat går oxå bra att ge. Samt en hel del annat.

Enligt jordbruksverket är det förbjudet att hålla guldhamstrar från 8veckor  tillsammans med artfränder, då det slutar med att den svagaste dukar under vid ett slagsmål, samt att båda kan ådra sig svåra skador.

Själv har jag haft honor ur samma kull som rykt i hop ordentligt vid 5veckor och 2dagars ålder. Hade jag inte reagerat så snabbt som jag  gjorde kan jag lova att blodvite uppstått.

MajaL
0

Tack så mycket för artikeltipsen. =)

jag har skaffat en urgröpt gren med hål i på flera platser, samt att jag har en Bur som är 60cm lång och 30cm hög, om jag inte minns fel. Jag har inte galler, utan glasväggar då det känns säkrast.

Jag har strö i form av träpellets (inte papper).

Jag har ett stort jul på en bit av ena kortsidan, fäst med superstark magnet.

Jag är själv av meningen att jag tycker hamstervadd bör förbjudas, så det tänker jag aldrig skaffa. Jag har dock sett något som er ut som torkad blast, som jag tror kanske kan uppskattas i ett bo.

Sedan håller jag på att fixa en sandlåda, Sand har jag redan, hur djupt bör det vara med Sand?

Har en vattenflaska med sugprop.

Tänkt skaffa ett jättegulligt träbo som jag sett i djuraffären också. =)

Blå matskål, men jag bör alltså ha två matskålar?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

UlrikaD
0

Har du vanlig träpellets som är samma som eldningspellets? Det är isåfall för hårt för hamstertassar.

Toa-lätt (pappers-pellets) eller stl-strö funkar bra för hanar och spån funkar bra för vissa honor som inte är för långhåriga.

Det räcker med en matskål till torrfoder, sen har du en annan som du ger Färskmat i.

Jag fyller en yoghurtskål i keramik till hälften med Sand.

Ifall det är en bebis så behöver den inget Hjul ännu och när den har blivit över 4 mån ett Hjul som är minst 20cm i diameter.

Istället för hamstervadd, riv massa mjukt hushålls eller toapapper som den kan boa med. Uppskattas väldigt mycket.

MajaL
0

#10 Nej, det är något speciellt från djuraffären. Tyckte det såg mjukare ut än det andra jag blev rekomenderad, träflis.

Vad jag gissar är det pressat trä, men det kan vara något starkt pressat papper också.

Tack för tipsen. =)

Har keramikskålar i massor (små för yoghurt) tar en av de då. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

UlrikaD
0

Ok, bara du känner så att det inte är för hårt. Tänk på att den lilla ska sova i det.

Ofta har man massa bra skålar som kan användas till allt möjligt hemma.

flack
0

#10 En vän till mig hade hushålls/toapapper i buren, men hennes hamster åt upp det och kvävdes till döds, så jag köper en speciell sort i djuraffären. Liknar rivet tidningspapper men det är mjukare och är till för både guldhamstrar och dvärghamstrar. 

Jag föredrar alspån eftersom det inte luktar så mycket, och eftersom min hamster trivs med det. Har provat mig fram till denna sort, finns att köpa i Bromma zoo. Kom ihåg att underlaget måste vara minst 10 cm djupt så att hamstern kan gräva i det. Lägg gärna upp en bild sen på din hamster!

//Medarbetare på Hamster iFokus och Akvariefisk iFokus.

MajaL
0

#13 Okej, ska kolla efter det! =)

Lägger upp bild så fort jag har pyttisen här hemma. =P

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se