Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1194 ggr
hunniebunnie
0

snart blir det hamstrar här hemma!

Hej, jo som rubriken säger så blir det dvärghamstrar här hemma snart. Därför har jag lite frågor:

1) Toa-lätt, är det bra? Var kan man köpa det? (är det oftast så att det står att det är för katter?)

2) Hur borde man inreda för två dvärghamstrar?

3)Vad för märke använder ni för Sand?

4) Mat, vad ska man ge i foderblandningen? Och ska jag köpa lösvikt? Asså att man köper en skopa av det och en skopa av den sorten osv. (om ni fattar Flört)

Kanske kommer mer frågor sen, men det är bra att ha en tråd för alla frågor så det inte blir så utspritt Glad

Sara87
0

1. Toa-Lätt är bra för speciellt långhåriga hamstrar. Spån trasslar gärna in sej i deras päls å tovar till den. Ja, det står att det är för katter, men tror det står att det även är för kaniner å marsvin.. Toa-Lätt hittar du på vissa mataffärer, i djuraffären eller på Granngården.

2. För att minska risken för rivalitet bör du ha två av allt i en Bur för dvärgar, eller åtminstone två bon å två matskålar.

3. Jag köper Chinchillasand eller Rådasand.

4. Jag köper Hamster Crispy tror jag det heter. I lösvikt på Djurmagazinet. Ett bra Foder enligt mej, som jag vet att fler här inne köper. Mina hamstrar gillar det också :) Jag blandar i lite pressade ärter i det å ger dom en bit torkad banan när jag fyller på matskålen. Sen får dom ju Färskmat varje kväll också.

hunniebunnie
0

Är det den här chinchillasanden som är bra?

http://djursport.com/catalog/images/chinchillasand.jpg

hunniebunnie
0

en till fråga, vad för matskålar rekomenderas?

#2 Så ska jag ha två matskålar (en stor skål för Färskmat?), två sandbad, två hus, två Hjul och flera leksaker? :) Är två vattenflaskor nödvändigt?

Tycker ni att jag ska strunta i Hjul? För då är det ju bäst att inte ha det alls från början. Så aktiverar jag dem på annat sett

[MissDiss]
0

Vattenautomat kanske räcker med en. (Rekomenderar automat-flaskan framför skål)

Jag tror att #2 menade en matskål för vardera hamster. Och keramik eller porslin är nog bäst, minskar risken att de blir välta.

hunniebunnie
0

#4, jo jag menade två skålar för torrfoder eller vad det kallas och en stor för fäskmat :) hihi jag skriver inte så tydligt ibland x)

[MissDiss]
0

Haha, det borde nog funka :)

Sara87
0

#5 Det låter bra :) Det va lite så jag menade.. :)

#2 Inte använt just den själv men den funkar säkert. Hur stor skillnad kan det va liksom.

hunniebunnie
0

Borde man ha två sanbad eller räcker det med en? :)

hunniebunnie
0

*putt* :)

hunniebunnie
0

Vet inte var jag ska köpa hamstertillbehör! Ngt förslag på affär som finns i stlm? Fundera på stockholms zoovaruhus, men finns det ngn bättre? tack för svar :)

hunniebunnie
0

Igår var jag och köpte en jättestor dunabur och massa tillbehör! :) Nu väntar jag bara på att buren ska bli bebodd! Skrattande

Ska jag ha två toaletter eller räcker det med en? För jag köpte bara en.

Lägger upp en bild på buren sen för jag måste gå nuTungan ute

hunniebunnie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är buren med måtten 65x40x30 och en hylla.

[MissDiss]
0

Härligt! :)

hunniebunnie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 jaaa :)

Tillbehören jag köpte till:

När jag öppnade trähusen när jak kom hem blev jag lite besviken på kvalitén på dem… de var lite sköra, men de är så fina! Skrattande

[MissDiss]
0

#14 Gulligt! :)

hunniebunnie
0

#15 hihi tack! :) sen blir det bilder på hamstrar med Glad

[MissDiss]
0

Underbart! :D