Han äter inte
Behöver väldigt kunniga svar nu för läget är liksom lite akut nu. Tottes Hjul gick i förra veckan sönder och jag har inte haft möjlighet att köpa ett nytt. Han har blivit helt konstig sen dess eller ja han har varit det tidigare också men han äter INTE. Jag har försökt ta upp och ge honom pelletserna direkt i handen, ja han äter 1-2 st men inte mer. Han älskar fodret så det är inte något med det för han äter inget annat torrfoder heller. Jag har provat sallad som han älskar men icke sa nicke- salladen är orörd. Har även probvat med äpple, melon, gurka,morot, majs, pasta- ja nästan allt. Förra veckan åt han en halv bit melon ( biten var liten. Han dricker ibland och kommer ut kanske 5 min just för att dricka.Jag tar upp honom och då är han hur pigg som helst men i buren somnar han på fläcken ( tar upp han 5-6 min).
Jag är jätteorolig, kan detta vara slutet? När han hade Hjul sprang han inte helle så värst mycket. Jag vet inte vad jag ska göra, han ser ut som ett vandrande skelett i princip. Han tynar bort mer eller mindre. Finns det något som små hamstrar brukar gilla? Något vitaminrikt? Har kvar hans vitamindroppar- kan man göra något med dem? I allra allra sista hand måste jag ta till tvångsmatning för näring måste han ha.
Jättejättetacksam för svar för jag vill inte förlora han nu. Bara 1 år gammal 
Bilden visar Totte i februari klättrandes på mina ben. Gör så ont att veta att han snart kan vara borta
Kollade nosen nu, den är snustorr. Lilla hjärtat 
Bilden är Totte i månadens Hamster Mars, bilden är så fin <3 Det är inte alls samma Totte nu, nu skulle ni inte känna igen honom, nu är han bara en mager spillra av den vackra Totte som bode i min Bur för bara någon månad sen 

Torr nos kännetecknar jag tyvärr som att det kan vara slutet, var det inte Totte som råkade bli klämd i diskmaskinen? Eller var det en annan här på forumet?
Om han verkligen inte vill äta och inte dricka och har magrat kraftigt samt torr nos ska du kanske försöka ha honom hos dig ifall det är slutet nu liksom? Tråkigt att han bara är ett år, me det kan ju bli så iblnd. Invärtes saker som inte syns men som påverkar de små väldigt mycket.
Att han är pigg när du tar upp honom kan ju vara för att han fejkar att han mår bra, de kan göra så, det är en instinkt att inte visa att de är sjuka.
Hoppas verkligen att han bli bättre snart!

Förlåt, det var nog en annan Totte som blev klämd i diskmaskinen. Men iallafall så kan det kanske vara så att din Totte inte mår så bra? han uppvisar väl kanske tyvärr de klassiska symptomen på det.
#3 Jo det är samma Totte som blev klämd i diskmaskinen.

#4, Ja…då kan det ju tyvärr vara så att Totte inte riktigt klarade diskmaskinsklämningen så bra 
Nix det var inte min Totte som blev klämd i diskmaskinen för vi har ingen
. Igår åt han en bit bröd och drack vatten men vad kan man ge honom? Tog upp han en stund igår i vardagsrummet och då blev han jättepigg å sprang runt och nosade men direkt efter så somnade han i buren.

Tja…det är kanske bara att testa allt tills han hittar något att äta? Eller så kanske han äter i sitt bo utan tt du mäker det? Han kanske samlar in saker där och äter i lugn och ro?
Min Happy äter nästan aldrig när jag tittar på, hon gömmer alla godsakerna i boet (ser jättelustigt ut när hon släpar in knäckebrödsbitar större än henne själv) och smaskar sen i lugn och ro både nattetid och dagtid.
Ge honom fri tillgång till fröer och sen godsaker utöver det och hoppas på det bästa?
Ja, får köpa solrosfrön å så. Jag vet att han inte äter för jag kollar hans bo varje dag och dessutom känner man ryggkotorna jättetydligt och revbenen.
Hur gammal är han?
Totte var ju 1 år står det, :/
Hoppas Han blir bättre..
Om han nu är så pigg när han kommer ur buren som du säger, kan han inte vara deprimerad då?
// Sofia

Han var kanske "hjulberoende" och om man tar bort hjulet då kan dem ju bli deprimerad, det är nog därför han är så kanske. Om du ser till att han får vara ute mycket och få mycket aktivering med roliga saker, som t.ex i den där artikeln om lekar, att man gör labyrinter och så utanför buren, och ser till att den har mycket att gör i buren, så kanske han mår bättre. Om han inte blir det, så blir han kanske det när han får ett nytt Hjul. Hoppas han blir bättre!
Har du kollat tänderna?
// Sofia
min hamster gjorde så när jag hade henne i en liten duna. när jag gav henne mer att göra och en större Bur, alltså mer plats och intressantare saker som stimmulerade henne, så åt hon mer. för jag hade pellets till henne innan och då åt hon dåligt.
en trevåningsfantasybur har jag nu och den fungerar perfekt till en guldhamster.
Mvh
Mig
föresten ring veterinär. det ska man alltid göra.
Mvh
Mig