Ny hamster!
Idag hämtade jag hem en söt liten hona från min kompis som just haft ungar! :) En nf bandad lh, eller en mörk nf bandad lh (ev. umborous?) tror jag att hon är. Mycket mörkare än sina syskon i alla fall.. Just nu är hon väldigt liten, men ska "göda" henne, så hon blir större :P
Behöver hjälp med namn! Funderar på Ciara, Maiya eller Fiddeli, men vill ha fler förslag :)
Kommer bilder på henne, men vill inte störa nu i början :) En bild på hennes Bur här istället:
/ Emma

hur gammal är hon ?
för dom ska helst inte ha Hjul förns dom är 4 månader.
#1 Oj, det visste jag inte.. Hon är ca 5 veckor gammal bara, så ska jag ta ut hjulet ur buren?
#2 Tack! Jättegulliga namn :) Men har svårt för att bestämma mig ;)
/ Emma

#3 ja, jag skulle tagit bort det :)
#4 har tagit bort det nu, och satte dit ett slags "hus" istället :) La in en skål med grönsaker också :D
Har bestämt mig för namnet Ciara, så det heter hon nu, min lilla tjej <3 Ska ta bilder på henne imorgon :)
/ Emma
#1 Undrar bara varför det är just en 4 månadersgräns

En hamsterbebis växer väldigt fort och det kan vara skadligt för dem att använda Hjul då. De kan skada ryggen. Bättre att vänta tills de har vuxit klart. Finns ingen speciell 4-månaders gräns utan det är mer en rekommendation. Men jag skulle aldrig sätta in Hjul till mina innan dess heller. Brukar oftast vänta längre än så. Bättre då att låta dem få mycket utevistelse med bus och lek.
Jag misstänkte att det var något sådant. Tack för det snabba svaret!

Inga problem.
Idag har jag börjat ta upp henne :) Det gick bättre än förväntat! La lite mannakvick på en sked och la skeden i min hand, stack sedan ner handen med skeden framför henne. Hon började äta på en gång, och medans jag drog skeden långsamt mot mig så gick hon tillslut upp och satte sig i min hand! :D <3 Åhh, vad glad jag blev! Lite senare på eftermiddagen så testade jag att lyfta upp henne för att kunna fota henne på mattan, och det gick jättebra! Väl på mattan när jag sträckte fram min hand så gick hon upp frivilligt! :D Hon fick krypa runt där en stund, medans jag fotade :)
Har märkt att hon är kladdig i ögonen? :O Är hon sjuk?
Här kommer lite bilder..
/ Emma

Svårt att se på bild direkt men jag tycker hon ser väldigt liten ut. Hur gammal var hon? Angående ögonen ser det ut som om hon kan ha stått i drag kanske. Tvätta lite lätt och se ifall det går över. Det ser helt klart irriterat ut och går det inte över kanske någon bör titta på det. Har ingen riktig erfarenhet utav rinnande ögonen själv.
#14 Fem veckor ska hon vara, men hon är väldigt liten som du säger :o Okej, ska jag badda med varmt/ljummet vatten då? Eller ska kolla om vi har något destillerat ögonvatten här hemma.. Kanske hjälper?
/ Emma

Du kan ta och koka upp vatten som du sen baddar med. Då är det rent och destillerat. Hellre lite svalt vatten ifall det är irriterat än varmt.
#16 Okej, ska göra det imorgon! Tack så mycket för hjälpen! :) Har du någon aning om hennes färg?
/ Emma

För att vara umb så måste en av föräldrarna vara det. Är någon det?

Gud vad söt! jag dör av söthet! 8'D
#18 Nej, ingen av de är umborous.. Men är hon mörk nf då? Eller helt enkelt bara nf? ;)
#19 Haha, både Ciara & jag tackar :D
/ Emma

Har svårt att se det men det finns andra som har mer koll på Nf än jag härinne. Du lär se det tydligare när hon växer till sig iallafall.
Blir lite nyfiken, är hennes föräldrar små också? Hon ser ut som mina bebisar brukar göra när de är 3v ungefär.
#21 Ja, vi får väl se när hon växt till sig lite då ;)
Nej, de var rätt stora faktiskt.. Fick hålla i dem när jag skulle hämta Ciara :) Mamman har varit mindre (har varit där och tittat flera gånger, före och under dräktigheten), men har vuxit till sig ordentligt sen sist gång jag såg henne :O
Kullsyskonen var också väldigt små, bara en hona som var något större.. Funderade på att välja henne först, men fastnade för Ciaras färg och livlighet :) En hane var till och med mindre än Ciara! Han verkade vara något efter i utvecklingen.. Hade dålig balans, och såg inte ut att kunna gå så bra.. :(
/ Emma

Får ge henne ordentlig med bra mat och se till att hon växer ikapp sig. Skriv igen hur det går med ögat sen också.
#23 Det känns som att jag ger henne mat stup i kvarten xD Tar allt bra jag hittar här hemma :) Massa grönsaker/frukt har hon fått (gurka, sallad, morot, äpple m.m.), lite mannakvick, en liten bit pasta och en stor skål med torrfoder ;) Kan man mixa lite goda grejer till henne? Ska kolla igenom matartiklarna här på Hif! Har inte gjort det på ett tag..
Visst, det ska jag göra! Absolut! Ska testa på min mushona också, som har ungefär samma problem med ögonen.. :( Hon har fått massor av mediciner, men inte blivit riktigt bra… Min stackars problem-mus <3 Blir till att badda bägge då!
/ Emma
#25 Nej, jag tror inte att det kan ha smittat så snabbt (bara gått en dag, och de har inte fått varken nosa på eller röra varandra) , vet inte ens om det kan smitta mellan två helt olika djur, som du säger :/ Så det tror jag inte.. Men Ciara kanske fick ögonproblemen innan, hon hade nämligen flyttats från min kompis pappas lägenhet till hennes mammas nya lägenhet pga att hennes pappa skulle bort. Så det kanske kom drag på henne när de gick in och ut ur bilen? Hon bodde i gallerbur.
Ska be mamma köpa lite :]
/ Emma

Nej, då har det ju inte smittat. Men de är ju mycket känsligare när de är så små så det är ju mycket möjligt att hon fått någonting på vägen. Hoppas det ordnar upp sig iallafall.
Oj den där lilla bebisen ser inte ens ut att vara 3 veckor gammal, hur gammal är den egentligen ?

Som sagt, som mina brukar se ut vid 3v. Står i ett inlägg högre upp att hon är 5v gammal.
Jätteliten ser hon ut att vara. Men Gud så söt :D Och Grattis till din nya hamster :)
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#29 Oj säger jag bara igen, menar absolut inget illa mot någon men hade mina bebisar varit så små hade de fått stanna hemma ett tag till 

Vad liten hon är för att vara fem veckor. Jättegullig iallafall 
Lite och söt hamster. :)
Gud vad söt hon är. 
Jääääääättesöt <3<3<3 Jag har blivit helt kär i henne !! Hoppas det ordnar till sig med allt ! :)
Oj, så många kommentarer! :D Tack! <3
Liten lägesrapport kommer här;
Igår kväll baddade jag hennes ögon med "ACO Fysiologiskt ögonvatten". Hon tyckte inte alls om att jag strök på medlet med en tops i ögonen på henne, men det ser ut som om det blivit något bättre idag i alla fall :) Ska fortsätta tills det har försvunnit helt!
Var med mamma idag och köpte Barnmat åt henne :) Två burkar, en Nestle och en Semper. En burk med Pasta & Kycklingsmak och en med Grönsaker & Oxkött (tror jag? har glömt :p). Gav ca en matsked till både Ciara och Ruth (Ruth är min mus) och frös sedan in resten i "portioner" i frysen, så att det ska hålla sig längre. Hon älskade det! :D Så jag ska ge henne en "portion" varje dag nu och variera mellan smakerna så att hon blir stor och fin :) <3
Haha, måste berätta att hon har blivit helt tokig på kvällarna xD Så fort jag sträcker ner min hand så kastar hon sig på den och vill UT! :D Det räcker inte att hon bara får springa av sig på mattan en gång, nej hon vill tydligen springa minst tio gånger innan hon blir nöjd XD (om ens det!) Detta tycker jag är jätteroligt, för så sent som igår så tog hon en smakbit av mig så fort jag sträckte fram handen… Efter jag släppt ner henne så börjar hon att hoppa längs väggarna och klättrar upp på allt som går att klättra på! ;D Haha, hoppas att hon blir lugnare med tiden :p
Oj, vad långt inlägg det blev! ;o Undrar om ni orkar läsa allt? ;)
Ciara hälsar :]
/ Emma
#37 Jag har läst :) Vad roligt att hon har blivit tam ;)

Angående det här med hjul…
Vår hamster fick vi när hon var två månader, och hon var alldeles tokig innan hon fick sitt Hjul. Klättrade på gallret, bet sönder plasten i buren. När hon väl fick hjulet var allt frid och fröjd. Tyvärr gick hon bort förra veckan :( Det kan väl inte ha varit pga hjulet?
#37, min hamster var med så galen, men det var för att hon tröttnade på leksakerna efter 5minuter. de vill ha roligt hela tiden. och få springa av sig. vill hamstern ut och springa måste man ta ut den. man kan inte bara tänka. har inte tid, eller, den har varit ute länge. utan man måste aktivera den precis när den vill. man ska leva som hamstern vill inte som man själv vill. man kan inte ta hand om en hamster 20minuter varje dag utan det är ett heltids jobb. ta för vana att så fort din hamster inte ser ut att må bra ring veterinären istället för att fråga här. för är man inte beredd på att slänga ut pengar på en veterinär, så ska man inte ha hamster. och får man ett tips på vad man kan göra, vänta inte till dagen efter.
gurka och sallad är inte nyttigt. iallafall inte isbergssallad. isbergssallad är bara vatten och fibrer. det fyller magen istället för att den får i sig nyttigt.
Mvh
Mig

#40 Vi har hört så olika råd om Hjul. I djuraffären sa de att det var mycket viktigt för hamstern att ha ett Hjul. Tyvärr hade de inte rätt storlek på hamsterhjul inne just då, så vi köpte en hamsterboll så länge. När jag kom tillbaks till samma djuraffär (!) var det en annan tjej som sa att det visst skulle räcka med bara hamsterboll, men jag köpte Hjul eftersom hamstern fortfarande var tokig trots att hon fick vara i bollen mycket ofta och länge. Och nu säger ni att hjulet kan ha varit farligt 
Så man vet inte hur man ska göra, känns som det blir fel vad man än gör..

#41 hur kan gurka vara onyttigt?? det är vatten och vatten är ju inte direkt onyttigt?!Och dessutom är det ett bra sätt för dom att få i sig vatten om dom inte dricker så mycket…

Ja , gurka är inte onyttigt bara vatten istort sätt.
det fyller upp magen med vatten. det är farligt om de får i sig för mycket vatten. har varit med om det en gång, veterinären sa att hamstern skulle dö, men jag kunde avakta någon dag och se om det blev bättre annars skulle jag åka in med den, väntade 3 dagar sedan var den död.
Mvh
Mig

Vilken sötnos! :D
#41 Nu undrar jag hur du tänker.. Du tycker alltså att jag ska ta upp henne från kl. 20.00 då hon vaknar och ha uppe henne ända tills kl. 02.00 på natten? Det är då hon är aktiv och vill komma ut. Men jag behöver faktiskt få sova också, annars orkar jag varken sköta om henne eller mig själv… :/
Hon mår ju bra för övrigt? Aktiv, tvättar sig och äter bra. Det har förresten rättat till sig nu, på egen hand (jag varit bortrest i ett par dagar nu och inte kunnat badda ögonen), så jag tycker inte att man ska behöva anlita en veterinär om det inte försämras? Vi har varit hos veterinär ett antal ggr med våra andra djur, så kom inte och tro att vi inte har råd eller inte "orkar" åka till en veterinär om det verkligen behövs!
Gurka och sallad har hon bara fått i små mängder. Ingen isbergssallad. Blev faktiskt irriterad när jag läste ditt inlägg, du kan väl vara lite mer positiv och inte bara klaga på allt jag gör/inte gör? Vore trevligare! :)
Ursäkta om jag låter tyken, men blir inte glad över en massa klagomål. :(
---------------------------------------------------------------------------
Vill bara uppdatera med att medans jag varit bortrest nu i 4 dagar så har lilla Ciara blivit minst dubbelt så stor som innan! :D <3 Kände knappt igen henne! Ska fota någon dag :) Barnmaten älskar hon! Kanske därför hon växt till sig så bra, alltså pga barnmaten? Hennes färg har blivit riktigt mörk nu och det brutna bandet på ryggen syns knappt, kanske beror på att hon är långhårig? Hon är "orange" i ansiktet som en vanlig nf men kroppen är som sagt mycket mörkare.. Aja, spelar väl egentligen ingen roll vad hon har för färg - hon har ju ingen stamtavla och ska inte avlas på, men det är alltid kul att veta :)
Mvh Emma
(Ciara hälsar ^^)
/ Emma
#46 Tack! :D
/ Emma
#47 har man inte tid till en hamster ska man inte ha en. jag blir klagig på alla på internet. det blir lätt så.
Mvh
Mig
Oj, vilken bedårande liten flicka! :O <3
Nu tycker jag vi ska hålla tonen i denna tråd, alla tycker vi olika och alla gör vi olika. Inget fel i det.
För övrigt, ang gurkan, så har jag gett det till alla mina hamstrar jag har haft sedan 1986. Ingen har dött av det. Tvärt om tror jag gurkan har räddat livet på dem de dagar det blivit varmt.
Sedan så har de ju bara fått en ca 1 cm tjock skiva åt gången, för de hinner iallafall inte äa upp gurkbiten innan den blir gammal.
Vilken sötkorv

Otroligt söt liten tjejja.
BTW, våra hampisar har smaskat i sig både sallad och gurka med hälsan i behåll… 
Otroligt söt hamster och jättefina foton! Hon verkar supermysig:)
Jätte söt :)