Sjuk hamsterpojke
Hej!
Min Alvin har dels problem med sitt ena öga som ni ser på bilden. Det rinner och är rött. Jag har en Fucithalmic vet. 1%-ögonsalva som är utskriven åt katt. Den innehåller antibiotika. Kan jag använda det i hans öga?
För en vecka sedan upptäckte jag en ytlig knöl på hans mage. Den är inte stor och gör inte ont.
Han har även proglem med sin doftkörtel på magen. Den rinner väldigt. Jag försöker badda honom med vatten. Vet inte riktigt om det finns någonting annat jag kan göra då vatten inte är tillräckligt.
Som ni ser på bilden är inte hans päls i så fint skick. Beror det på ovanstående eller finns det något jag kan göra för honom?
Han är 1-15 år gammal och är annars pigg och alert och social och äter och dricker bra. Han vill ofta komma upp i handen och kommer alltid fram så fort någon går in i rummet där de är. han tycker inte om att springa i hjulet, men det har han aldrig gjort. Däremot älskar han att vara ute och springa i deras boll.
Jag behöver tips och råd för hur jag kan behandla honom.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Tycker du ska kontakta veterinären!
Har han sandbad?
Ja, men inte chinchillasand, utan sådan här Sand man köper i små tetra pappersförpackningar.
Är det verkligen doftkörteln som rinner, den sitter mitt på magen. Typ där naveln i normala fall sitter.
Han är 1-1,5 år gammal ska det stå.
Ja, det är doftkörteln.
jag skulle inte använda ögonsalvan för katt, man bör inte experimentera med sånt på egen hand.
Hur går det för den lille?
testa att göra egen koksaltlösning å rengör öga å körtel med det.
Koka upp salt å vatten, låt svalna :)
Jag har baddat ögat med koksalt några dagar, nu verkar det bättre.
Alvin har också fått chinchillasand i ett fågelbad i buren sedan i fredags. Pälsen verkar lite bättre av det. Självklart har han även kvar toaletten med Sand också.
Doftkörteln gjorde jag rent ordentligt och fick ut en massa klegg, doftkörteln håller jag nu efter och får hjälpa honom att försöka hålla rent i den. Nu när man vet att han har problem med den.
Han har även fått ny trevåningsbur sedan i torsdags och är mycket mer aktiv än i sin gamla plastbur. Jag märkte idag att han har blivit mager, hoppas det bara är på grund av att han har blivit mer aktiv.
Han äter jätteduktigt och är jättepigg. Finns det någon speciell mat som man kan komplettera med som är bra för hamstrar som behöver lite extra hull? Har en flicka (Bianca) också som skulle behöva lite extra, tyvärr har jag henne tillsammans med en överviktig Alice. Ariel är den som jag inte behöver bry mig omm angående vikt. Hon är så fin så.
Men lite mattips skulle inte sitta fel. 
Tack! 
Så bra att han verkar må bättre nu, hoppas det fortsätter i den riktningen!

hej hur har det din hamster i buren då.
jag har läst allt som du har skrivit
Han fick kalops med potatis Barnmat från 1 år igår kväll och det sa bara glufs, glufs! JÄTTEGOTT sa han. Tror nog bara att han har blivit mer aktiv i nya buren. Han kutar som 17 i den mellan våningarna och de olika sakerna. Chinchillasand och Hjul överst till höger, blötmat och grönsaker i mitten till höger, timmerhus överst till vänster, vattenskål och vattenflaska i mitten till vänster och toalett, trähus och hamsterblandning nederst. På väggen hänger också ett plasthus med ramp upp till. Mellan mittenvåningarna kan ham hänga i sin nylonkoja. Jag kan kolla om jag kan ta ett kort. Mycket bättre än hans gamla plastbur iaf. 

bra att han trivs i buren. min hamster trivs jätte bra han heter totte han vill jätte järna komma upp i handen och han äter: grönsaker,ärter,pasta, frukt och mycket annat han trivs jätte bra.

Det ser ut som att du har ett plasthus med botten i plast? Vad jag har hört så är det inte bra att ha plasthus med sluten botten, det ger dålig luft och det blir fuktigt i huset har jag för mig, så kanske är det en anledning till att han har rinnande ögon eller så? Hade han plasthus innan den nya buren också? Hoppas han blir bra snart :)
Nä, i gamla buren hade han inget plasthus. Så jag ser inget sammanhang och han är redan bättre i både doftkörtel och ögat, så jag vet inte riktigt vad det var. Jag är iaf glad över att han mår bättre nu. Favorithuset nummer 1 är trähuset i botten på buren. Han sover inte så jätteofta i plasthuset. Och timmerhuset allra högst upp vet jag inte om han någonsin är i. Hjulet har han aldrig tyckt om, inte innan heller, så att ha en större Bur var nog inte fel för honom. Jag vet inte om det har med att göra att det blev luftigare för honom med en gallerbur.
#11 Så söt bild :)

#14 Okej, men vad bra att han mår bättre nu då :)