Frågor om hamstrar
Jag funderar lite på att skaffa hamstrar men först så har jag lite frågor.
Är det som med råttor att man måste ha minst två stycken ihop?
Är det vanligt att folk är allergiska mot hamstrar?
Hur tidskrävande är de och hur mycket kostar det att ha hamstrar?
Vad rekommenderar ni som burunderlag?
Jag har läst att det finns hamstermat att köpa men vad finns det för Färskmat som hamstrar gillar och finns det något som de absolut inte tål.
Finns det någon Bur som ni tycker är bra och inte för dyr?
Om det är något annat viktigt ni vill tipsa mig om så gör gärna det.
Är det guldhamster du tänker på så ska de leva en och en, då de är solitärer och kan döda sin burkamrat.
Hur det är med allergier tror jag är väldigt individuellt vad man tål och inte.
Jag tycker personligen inte att det kostar så fasligt mycket. Har man bara en så räcker ju tex 1 kg mat för 20-30 kr ganska länge.
Burunderlag använder väl de flesta spån eller papperspellets, och det kostar väl ca 15 kr för spån och 30 kr för en påse papperspellets, och dessa räcker väl kanske till 2-3 städningar.
Ang maten så finns det flera artiklar i detta ämne här på sajten du kan söka efter.
Vad man vill ha för Bur är väl en smaksak. En del använder akvarium, en del duna-burar, andra gallerburar eller plastbackar ifrån Ikea mm.
Om man vill ha guld eller dvärg är väl en smaksak. Själv föredrar jag guldar ;)
En del dvärgar kan man ju ha ihop, men man bör ändå ha i åtanke att man kan bli tvungen att sära på dem en dag. Sedan beror det ju på om man ska ha två av samma kön eller en av varje, men då får man även ungar på köpet.
Skillnaden mellan dem rent skötelmässigt tycker jag inte det finns någon, mer än att dvärgarna vill ha sandbad, men det tackar väl förvisso inte en guld nej till heller ;) Annars så är det väl bara storleken som skiljer dem åt typ ;)

Hej!
Jag har en hel del fakta om hamstrar på min sida, kika gärna där: www.annashamstrar.zoomin.se
mvh Anna, Curlys Guldhamsteruppfödning

Tack, den sidan har fått mig att bli ännu mer sugen på att skaffa hamster :)

Hejsan!
Jag har just fått hem min hamstertjej, min sambo har astma och allergi, men det har gått superbra hittills och hoppas det ska göra det.. men tror det är mest höet han varit allergisk mot tidigare!!
Jag har bara haft guldisar <3
Kram Katja.

Om du vill ha saker i lådan, som hus, Hjul osv så bör du ha nät som tak. Annars är det lätt hänt att hamstern klättrar och tar sig ut. Eller om man köper en jättestor låda så kan man skära ut mittendelen av locket och sätta fast nät där ifall man tycker det är lättare.
Vet att en del inte har sånt i sina lådor men jag tycker personligen det verkar vara lite tråkigt.
Men vanligt fyrkantsnät funkar jättebra.

1, nej hamstrar ska hällst leva ensamt.
2, nja,, om man är pällsallergiker så….
3,ganska billigt och man ska hellst ägna ungefär 1 timme per kväll åt dem
4, spån eller "toalätt
5.gurka brukar vara en favvis!
6, Dunabur
7,hamstrar får inte väckas på dagen!

Tack så mycket för svaren. Men jag tror att jag på flera ställen på den här sidan har läst att hamstrarna vänjer sig vid att vara uppe på dagen och sova på natten istället efter ett tag. Stämmer inte det? Eller är det onaturligt och dåligt att vänja din hamster vid den dygnsrytmen?

Ja, man kan vänja dem vid en annan dygnsrytm, men man skall inte hålla på och väcka dem på oregelbundna tider.
Min hamster sover på natten och är vaken på dagen.
Det är superbra för hons sover typ till 10,11 någontin, och sen somnar vid typ 10!
Fast hon sover ju på dagen med, men är mest uppe.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

och vår hamster vaknar när vi kommer hem från skolan vid ca. 17 och somnar på natten när vi har gått och lagt oss vid 2. ungefär.

Mina hamstrar vaknar runt 6 halv 7 och är vakna tills vi går och lägger oss ungefär :) Tycker det är skönt att dom är vakna på kvällarna då det är då jag vill hålla på med dom (: