Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 1855 ggr
ladysurprise
0

Funderar på att skaffa hamster undrar lite..

1 eller 2? Är dom flock djur så man måste ha 2?

Ålder på honan o hanen om man vill alva i farmtiden?

Plast huvs ska man inte ha va vad jag läst?

kan en hamster bli arlägisk mot spån?

Galer Bur eller en i plast?

Kan dom äta sama Foder blandning som råttor? (jag blandar min mat till råttorna med grund från vanlig köpe mysli utan socker..)

Hö eller inte?

Nu kommer jag inte på nåt mer men de kommer nog ^^

gulzebra
0

1 eller 2 beror på vilken art du ska ha. Guldhamstrar ska bo ensamma iaf. Dvärghamster beror på art tror jag, kan inte så mycket om de.

Ålder vete sjutton… Men skaffa inte hamster bara för att avla direkt utan skaffa den som sällskapsdjur nu, lär dig en massa och avla sen om du fortfarande är intresserad då. Man får inte så mycket erfarenhet av en enda hamster.

Nix, plasthus ska de inte ha iom kondensen som kan ge svamp om jag inte minns fel nu. Kör på trähus eller kruka istället.

Spån ska inte användas till något djur öht, om det är det gamla vanliga kutterspånet du syftar på. Det verkar inte som om det där med hur skadligt spån är har nått ut bland hamsterfolk dock så du lär få en del svar där kutterspån går alldeles utmärkt… Det stämmer inte.

Gallerbur eller plast (duna) är upp till dig och hamstern.
Själv föredrar jag galler men har och har haft hamstrar som gnagt på gallret vilket gett kala fläckar/sår på nosen, så de måste ha duna.

Jepp, det kan de. Mina hamstrar får Euroshoppers fruktmüsli, ofta med torrfoder för hund nerblandat - precis som råttorna. Utöver det är det Färskmat som gäller för hamstrar också.

Inget hö, det kan skada kindpåsarna.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

TiinaN
0

Tillägg från gul_zebras inlägg;
Honan ska inte paras förrän MINST 4 månaders ålder, men 5 mån rekommenderas. Hanen något yngre.

[Mariaxx]
0

Tycket definitivt man ska prova på att ha hamster innan man ens funderar på att avla….och även ställa sig frågan: Varför vill jag ta en kull?

Det är ett bra tips med att läsa allt man kan om guldhamster/dvärghamster innan man bestämmer sig för att köpa.

Lycka till!

ladysurprise
0

jag tänker ju inte avla eller nåt sånt på ett bra tag men de är ju altid bra att lära sig i förväg..

ladysurprise
0

ska köpa lövträds spån till mina råttor så då kan jag ju ha de till hamstren med

gulzebra
0

#5: Går alldeles utmärkt, sålänge det är dammfritt… Men lövträspån brukar ju vara det iaf :)

Jag kan dock avråda från alflis om du ska ha en långhårig hane… Fy fan för att försöka få bort det ur pälsen xD Själv varvar jag mellan alflis, toa lätt och tidningspapper, men hanarna (bara långhår alla 3) får aldrig ha alflis här, fastnar för mycket i pälsen :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

ladysurprise
0

tänkte blanda med spån o toalet o läga in toa papper så den kan bäda..

gulzebra
0

Låter bra :)

Mymlan
0

Hmm, framgår ej här att du ska köpa till dina syskon..

Hoppas du finner en hamster som passar dig.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

ladysurprise
0

Varför skulle jag va tvungen att skriva de fackta är ju till mig med de viktigaste är ju att den kommer fram till dom sen om de står eller inte

ladysurprise
0

Sen som sakt så är jag med sugen när jag har tiden

[John-Weinerhall]
1

#1 Du säger att kutterspån är dåligt! Det är det inte alls och du säger att det inte riktigt har nåt ut till "hamsterfolket" Jag är uppfödare och jag tycker att kutterspån är jättebra!!! Jag tycker att toa-lätt luktar föär starkt och jag tycker att det är bra för hamstrarna med lite mjukt underlag som dom kan bädda och så i. Och du säger att gammalt kutterspån fördrar du hellre sågspån eller??? Det är mycket värre med små partiklar som sätter sig i lutfrören och allt möjligt!!! Det ända negativa med spån är om man har långhåriga hamstrar som jag eftersom det fastnar så mycket. Men eftersom jag har uppe mina hamstarra flera gånger om dagen så borstar jag ju varje hamster (i allafall hanarna) mint en gång varje dag! Så jag tycker inte alls om att det kommer folk som igenkligen inte kan ett jota men ändå ska lägga sig i!!! Och ursäkta att jag lägger mig i men jag tror inte att det är pga att hamstern kan få svamp som man väljer bort plasthusen utan för att det blir varmt fuktigt och hamstern kan bli förkyld och få lunginflammation och dö!!!! jag ber åter iugen om ursäkt men jag ville bara rätta dig och njag är på lite dåligt humör. Och förresten du ladysurprise jag kanske ska tala om vad du ska ha som dina hamstrar ska bädda med dom ska INTE ha hamstervadd!!!! Då hamstern kan fastna i den och kvävas, mista ben etc!!!!! Så undvik det riv istället pappersbitar, tygbitar osv mycket bätter alternativ!!! Lyssna inte på djuraffärerna som säger att det inte är farligt utan de vill endast tjäna pengar!!! Och om du ska ha Hjul till din hamster så kom igåg att din hamster ska ha ett Hjul på iallfall minst 18 cm Alla mina Hjul hemma är på 20! Oavsett vad djuraffärerna säger dom kröker sina ryggar och förstör dom! När jag var på en djuraffär för inte så länge sen försökte dom tvinga på mig ett Hjul på 12,5 cm!!! Jag hoppas jag har kunnat bidra med något och att någon har blivit lite klokare. O just det jag tycker själv inte att müsli är något bra och är den sockerfri??? Dessutom så är inte torkadfrukt bra för tänderna utan det fastnar!!! Och balndat med torrfoder till huindar äör inte bra!!! Använder ni det som basfoder??? Då msåte era hamstrar ha väldiga näringsbrister!!! jag brukar ge mina hamstarr hundmat ibland som tilläggsmat men inte som basfoder!!! Jag ger hamsterblandningar som jag blandar sjäälv med frön och nötter osv. Men detta är ju mina tankar och även jag tål o höra kritik så varsågod och skäll ut mig om det är något ni vill kritisera! Mvh John Eriksson Weinerhall

Nicolina
1

Ojoj.. ta det lugnt John!
För det första, vet du anledningen till att råttfolk säger att kutterspån inte är bra? Inte alls för de anledningar du räknar upp, åtminstånde inte i första taget, utan för att spån som vi köper i djuraffären är gjort av barrträd som innehåller terpentin och terpentin är cancerframkallande…! Kika in på råttor i.fokus och läs lite så hittar du säkerligen all fakta du behöver.

Nicolina
1

Haha, kikade nyss in i tråden "Bomaterial/spån" och där har Nathalie länkat till en artikel, läs den med = )

gulzebra
0

#12: Alltså snälla, radbrytning. Det där är sjukt jobbigt att läsa.
För övrigt, ska du sitta och kritisera det folk skriver så var lite konstruktiv istället. I mina ögon så framstår du bara som en gnällig unge.

Allt som behövs för att vara uppfödare är att sätta ihop en hane och en hona. Den dagen man automatiskt blir kunnig och får reda på precis allt av att göra något så simpelt som tom småbarn kan göra, den dagen heter jag Otto.

Nej, jag föredrar inte sågspån. Att kutterspån är bättre än sågspån gör inte automatiskt att kutterspån är bra, det gör bara att sågspån är sämre. Inget av de alternativen är bra. Även kutterspån dammar vilket ger problem med luftvägarna, bara inte lika mycket som sågspån. Varför använda något som är skadligt även om det är mindre skadligt när det finns material som är helt oskadligt?
Som Nicolina skriver så är kutterspån även cancerframkallande. Detta pga terpentinet som naturligt finns i barrträd. Terpentinet ökar dessutom halten av ammoniak vilket även det är dåligt för luftvägarna.

Mig veterligen kan hamstrar få svamp av att det är just varmt och fuktigt, så att jag har fel där kan du knappast påstå.

Ang müsli - kolla müslihyllan så ser du att det finns flera olika sorters müsli. Rätt müsli är sjukt mycket nyttigare än diverse feta blandningar som mest är fulla av insektsmedel som man egentligen inte ens får hantera utan skyddskläder enligt svenska lag.

Nästa gång du prompt ska rätta folk när du är på dåligt humör, låt bli. Sätt dig och läs på istället, och så återkommer du när du fått ihop korrekta fakta.