Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1688 ggr
[Mariaxx]
0

Nya avelsregler inom SHF!

Avelsregler

Har man frågor kring dessa regler så ser jag till att vidarebefodra era frågor till Lisa Andersson som är ordförande på SHF.

Reglerna är insatta här i samråd med ordförande.

/Maria- Sajtvärd

P.s eftersom det klagades på stavningen valde jag att direktlänka.

Imasy
0

April April eller? ;)

Asa-N
0

Nix dagens sanning. Alla reggade uppfödare kommer att få det med posten för påskrift nu i dagarna.

Imasy
0

okej, men säger inte det sig självt att man inte avlar på sjuka/defekta djur?

och hur ska isådanfall kontrollen fungera ifall någon bryter mot dessa regler?

jag är ju medlem i shf, men ej reggad uppfödare. jag skulle ju i principo kunna bryta mot dessa regler hur jag vill, och vem får reda på det? man kan ju inte bli avstängd pga ryktesvägen menar jag.

GylleneAvel
0

Oerhört bra med dessa regler!!! Nån som vet om detta kommer med i nästa Gnagis eller kan jag skriva ut det, rama in och sätta upp det i hamster-rummet? Borde alla göra som avlar på dessa djur!!!

Imasy
0

vad vad är egentligen nytt i detta? det mesta som står i denna text har ju varit rekomendationer hela tiden. bryter så många emot dessa att man måste göra en regel av det? ligger inte det i allas intresse att ta hand om sina djur + ev ungar?

Asa-N
0

#4 de är med i nästa Gnagis tror jag om inte annat har Lisa lagt ut dem även på SHF:s forum, där kan du skriva ut dem.

GylleneAvel
0

BRA!!! Alltid bra med klartext, regler på svart och vitt!!!

[Maxidor]
0

Vad har Imasy för namn IRL då?

Själv heter jag Lisa Andersson…

Ham-Madam
0

å vad bra.

hoppas nu det även når ut till de oreggade som inte ställer el är medlemmar i föreningen.

det borde nå ut till så många som möjligt. kanske nåt att trycka upp å ha med på infoborden.

tom storgrossisterna borde få ta del av infon

[Maxidor]
0

Det kommer med i nästa GB o finns på forumet, kommer även att finnas på hemsan när de uppdaterar

Imasy
0

Lisa, det är jag som mailat dig om felreggade Anders, där har du alla mina uppgifter ;)

[Maxidor]
0

Redan kommit på det;)

Imasy
0

jag fick med ett info blad ifrån ett av djurmagazinet butikerna här, för de sa något om att de hade en skyldighet att lämna info vare sig jag visste allt eller inte. men det stog messt lite allmänt om skötsel och Foder, Hjul mm.

kanske detta även skulle vara något att sprida till djurbutikerna?

[Maxidor]
0

Detta är ju SHF-regler, kan ju inte "tvinga" alla o leva efter dessa tyvärr…

Alla ska ju följa JV:s regler, men djurklubbar kan ju ha andra regler också´:)

Imasy
0

men vad händer då med de som inte vill acceptera dessa regler då? hur kommer man åt dessa? SHF har ju dryga 100 medlemmar, och jag antar att alla inte är uppfödare, reggade som oreggade. Är det inte då bättre att försöka nå ut med denna information till djurbutiker där kreti och pleti kan handla och sätta ihop färg som färg. Och så kan man ju passa på att informera om SHF samtidigt ;)

SJV regler kommer ju ingen ifrån, som egentligen även de skriver att man ej ska avla på djur där sjukdom/defekt kan nedärvas. vilket även står detsamma i dessa regler.

är det egentligen inte onödigt att en klubb stakar upp regler på egenhand när lagen redan förbjuer detta? hänger ni med?

[Maxidor]
0

Man skulle ju kunna tycka det är onödigt ja…

Men varför tror du att reglerna satts på pränt i SHF?

Imasy
0

men dessa regler har väl alltid varit en rekomendation, eller hur? jag tror ju inte att varken fler eller färre väljer att para tex vitmagat+vitmagat, oavsett om det är en regel eller rekomendation. För vem vill ha ögonlösa ungar, oavsett hur många klubbar/föreningar har med sina regler/rekomendationer?

Det står ju i det senaste ifrån SJV, visserligen inte direkt riktat till hamstrar, men att man inte ska avla på djur där defekt eller sjukdom kan nedärvas. oavsett hur shf (eller någon annan förening för den delen) väljer att göra, så har vi ju ändå våra lagar att följa i första hand?

[Maxidor]
0

17# Detta var inte ett svar på min fråga i ruta 16#

Imasy
0

Så du menar alltså att rekomendationerna har blivit regler för att shf´s medlemmar struntar i rekomendationerna?!

Caspia
0

Det är kanske bara på min dator som texten ser konstig ut, men det verkar saknas "inte" här och var och en del meningar upprepas. Om det här är texten som ska spridas vidare borde den nog kontrolläsas innan den sprids.

Förlåt om jag är petig… Jag tycker att tankarna bakom besluten är goda och lite skrivfel får man stå ut med, men det är synd när det blir så mycket att man kan bli förvirrad.

Envishet och drömmar

[Maxidor]
0

19# Det är alltid lättare att ha regler än rekommendationer då vissa alltid går runt rekommendationerna och man kan då inte göra nåt åt det.

Finns det regler så ska de följas och man kan göra nåt åt de som inte följer reglerna inom klubben, rekommendationer är ju som sagt bara rekommendationer.

Titta bara på creme-stammen som finns idag! Hur många tror du varit ärlig o fyllt i "troligen skp alt. creme/gul" när de reggat djur eller ärlig förresten de kanske inte kunnat genetiken eller bara tyckt de sett ut som en vanlig creme.

Nu måste man se till att plugga lite genetik också, inte så illa det eller hur;)

Imasy
0

Det är inte det att jag inte tycker dessa regler är bra. shf har kommit bra mycket längre i ett avseende ang uppfödarproven. vet många inom sverak som vill ha till ett prov för att få bli reggad uppfödare. idag kan alla bli reg uppfödare bara man 1500 kr, kunskapen kan lysa med sin frånvaro bäst den vill.

men det är ju ganska enkelt endå. passar inte dessa regler för någon, så kan man ju köra sitt eget race, och para / blanda hejvilt efter eget tycke. Det enda man inte kommer ifrån är ju SJV regler. Men hur når man fram till dessa? jag tror ju knappast att ett zoo som knappt kan se skillnad på könen kan informera om allt detta. och tänk vad dessa kan förstöra då, med tex creme/ svart?

och varför vara med i en intresseförening om man indirekt förstör genom att inte vara ärlig?

Nicolina
0

Personligen tycker jag detta är kanonbra!!!
Nu när allt är nerdskrivet på papper och är lätt att tillgå, tänk så mycket lätter det blir för nya uppfödare att få reda på detta direkt!

Imasy: Varför ska det finnas allskönns regler för ex. hund och katt men inte för hamster?? Varför är det så fel att sätta dessa rekomendationer som regel istället?

Imasy
0

Läs mitt inlägg #22 ;)

Nicolina
0

#24 Såg det nu efter att jag klickat iväg mitt inlägg…

Asa-N
0

Ja jag tycker också dessa regler är kanonbra. Nu finns allt, som nico så riktigt skriver, på pränt, så nu kan ingen säga att "det hade jag ingen aning om".

Ham-Madam
0

jag personligen tycker det är bra å välkomnar reglerna/rekomendationerna.

hade gärna tagit emot dom för ett år sen istället för att ha fått leta info här å där å frågat å alla har tyckt olika.

hade detta om tex skp informerats om mkt tidigare så hade jag avstått från att köpa in tex Flora som förstörde endel i min avel. hade när jag startade inga planer på skp å trodde hon var nf. köpte in henne för att få in storlek å bättre huvuden på mina kh.

då visste jag inte vad man ska undvika å trodde ju att nf går bra i alla lägen å det gjorde det hon gav fina ungar meeen det dök upp skp hos några av köpare som parat på sin hona där både jag å köparna trott de hade ett enfärgat djur.

för mej var det ett erfarenhet jag kunnat vara utan.

detta om creme å svart fick jag veta tidigt å har därför avstått från att köpa in creme.

som sagt välkomnar de nya reglerna å att reggningen ska vara tydligare

Imasy
0

men de som är reggade uppfödare får väl frågor på provet som tar upp en del av det som skrivs i denna regel antar jag? de kan ju inte skylla ifrån sig vad de skrivit på provet ;)

lättare lär det väl bli att skylla ifrån sig för de som föder upp men ej är reggade, oavsett om det handlar om okunskap eller att man inte läst på av någon anledning? fram tills nu då, då detta kommit klart på pränt ;)

skulle det finnas en möjlighet att sätta ihop ett info häfte om hamsterna, som tar upp det viktigaste, som tex zoo butiker kan sälja, uppfödare skicka med sina köpare osv? Djurskyddet har tex jättebra info om katter som jag brukar skicka med alla köpare. det kan ju ibland bli lite mycket info på en gång att ta in, och då har de detta material att kika i, och förhoppningsvis lärt sig något iaf :)

[dbbiie]
0

Gud vad jag måste läsa på detta nu.. :)

Ham-Madam
0

#28 jag är inte reggad än å har fått lära vissa saker den sk hårda vägen.

ideen om ett häfte vore bra.

alla har ju inte dator el skrivare å att sitta vid datorn är inte samma sak för mej som att jobba med papper å penna.

[dbbiie]
0

Jag tycker att ett häfte med vado som gäller 8regler) låter bra, om det inte var det du menade Eva. :)

Ham-Madam
0

jo det var ett häfte om regler som vore bra å få även innan man blir godkänd uppfödare.

jag hade uppskattat ett brev med posten från föreningen i början då de såg att jag födde upp.

på ett år kan man hinna föda upp rätt många kullar om man har många honor.

så för att mota olle i grinden behövs infon spridas nu å vi får ta å hjälpas åt.

Noomie
0

hej alla !

SKITBRA ! ENTLIGEN!!!! allt på svart å vitt..så nu VET vi vad som gäller och att det kan bli konsekvenser för dem som " fuskar" inom föreningen med…

Håller helt med om att det borde finnas ett svenskt häfte med regler ..avelsråd ..även grundläggande genetik..kan vi inte titta på det inom föreningen?

Vet några seriösa zoo affärer som dessutom hade välkomnat något sånt …

KraM Noomie

Sara87
0

#20 Ja, jag upptäckte det jag med, fel i texten alltså.

Nicolina
0

#20 & #34 Texten som gått ut till oss uppfödare är helt rättstavat, så det måste ha hänt ngt när texten lades ut här…

[dbbiie]
0

#32, 33 jaa ett häfte.. låter som en toppen idé. Någon som kan framföra det till ordförande Lisa?

Sara87
0

#35 Ok, de är nog inte omöjligt.

Asa-N
0

Jag ska läsa och skriva under när jag kommer hem, det hade kommit idag hörde jag :o)

MickiRosa
0

Bra, mycket bra. Ut med mer info till alla, reggade som oreggade. Vi vill ju alla det bästa för våra hamstrar och det är inte alla som vet att man kan få ögonlösa eller snedvrinda ryggrader som djuren lider oerhört mycket av. Det är bra att det satts upp som regler så då kanske folk tar det mer på allvar. Detta borde sättas som rekomendationer även för dom som inte är med i föreningen.

Jag har haft himlans tur med min avel. Köpt djur jag tyckt är fina och jag fått en förälskelse för, men inte vetat/tänkt så mycket på bakgrunden. Nu visar det sig att alla mina hamstrar är bra att para med varandra och att ingen har något gult som kunde förstört mycket för just mig som inte håller på med gult.

Rekomendation till alla som avlar att de minst har en nf hemma;)

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Asa-N
0

Problemet är att flera hamstrar som är reggade som creme, de facto är cremegula…. jag har ett par stycken bakom Vimsan som är reggade som cremar men som visat sig vara creme-gula.

Ham-Madam
0

hur är det på dvärghamstersidan, regler på g där med?

[Mariaxx]
0

KANONBRA regler! Inget att orda om, jag kunde inte vara gladare att delta i en förening som faktiskt gör saker för djurets bästa, inte för människans förmåga att vilja ha allt enkelt.

Att följa regler och lagar bör vara självklart för alla uppfödare, såväl oreggade som reggade. Vore det en baggis skulle vem som helst föda upp.

MickiRosa
0

beklagar åsa :(

Asa-N
0

#43 Ingen fara :o) jag vet om det och visste det när jag fick hem henne. Uppfödaren misstänkte sin hona som creme-gul och lånade därför Ådi till parningen för att se om där kom någon skp och det gjorde det. Så jag är fullt medveten om att det kan finnas något gult strå på Vimsan och har därför i min parningstråd skrivit att det kan komma skp. Men jag har parat henne med Utter som ju är nf också.

[Maxidor]
0

Dessa regler kommer att komma med i nästa GB=Gnagblad…då når det ut till alla medlemmar!

[Maxidor]
0

36# Det är liksom jag som är "Lisa ordförande"Cool

[dbbiie]
0

#46 hihi, RESPEKT! ;)

[Mariaxx]
0

#47 Japp, hon förtjänar uppfödarnas fulla respekt då Lisa är toppen, sköter sin post alldeles strålande. Sug åt dig nu Lisa: Du är bäst!

Kram!

/Maria- Guldgruvans

[dbbiie]
0

#48 gäller det oreggade uppfödare. Hihi :)…

[Mariaxx]
0

#49 Det säger väl sig självt? *ler*

Klart alla som är med i en förening ska respektera ordförande i den.

[dbbiie]
0

#50 Ja det är sjklart. :) & det gör väl alla i denna förening :)

Ham-Madam
0

ja lisa är toppen, nu kommer stamtavlorna på nån dag.

men det finns så mkt mer i en förening å hela styr bör få heder.

alla  ställer ju upp frivilligt på sin fritid å får ibland avstå från annat.

att driva en förening är mer än en fritidssysselsättning. mkt jobb görs utan att folk tänker på det, de ser inte allt som görs.

heder också till medlemmar utan styruppdrag som drar sitt strå till stacken.

styr är stommen,medlemmarna är byggstenarna.

[Maxidor]
0

Tack för det Maria och Eva;)

Nu är det så att jag tycker detta med SHF är så himla roligt! Men visst lägger jag ner tid, skulle säga i snitt ca 20-30 tim i veckan och under veckor innan utställning mer ändå…

Ham-Madam
0

funderade på en sak.

borde inte pälslängd/kvalite stå med på de som är mellanting kh/lh?

för mej skulle sån info vara viktig.

skulle nog då om jag var tvungen att ta in lh för tex huvudformens skull el storleken då välja en mellanting kh/lh istället för rent lh. inbillar mej att då förstör jag inte kh pälsen lika mkt som med ett rent lh.

hoppas ni förstår hur jag menar.

har ju fått djur som inte varit lh å inte heller kh utan nåt mellanting, de borde ha en notering i stamtavlan el ett frågetecken efter sitt kh el lh.

Ham-Madam
0

nu har min skalle kommit igång så nu får jag väl kortslutning snart.

funderar på detta om vita tänder.

om man vet om att en släkting bakåt haft vita tänder (tex 3 gen)å den hamster man har nu efter den förfadern, har gula tänder kan den då ge ungar med vita tänder? bör inte den honan användas alls i aveln fast hon har gula tänder?

hon har snart åldern inne å jag sitter å funderar på om jag ska sälja henne till sällskap istället. kan inte ha en massa sk burvärmare.

uch så svårt det blev nu,tror jag bör rensa ut flera djur nu bara för deras osäkra bakgrund som tex zoodjur i andra tredje led

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Mariaxx]
0

*putt*

qiiwie
0

ska ju bli ett medlemsmöte angående dessa fegler,, hoppas snart

###

neva masquerade

**_Titta gärna in på min hemsida.

Välkomna :)_**

**_www.123minsida.se/scuzzies_**
qiiwie
0

regler,,hehe

###

neva masquerade

kajsa08
0

#33 Fusk? Det finns säkert många oärliga men en del har varit ovetandes om dessa regler inklusive jag (tillfällig turist!). Hade ingen aning om detta men har läst på och gör så gott jag kan från och med nu!

Tack för mer info i nästa gnagis Lisa och du gör ett bra jobb!

qiiwie
0

möte lördagen den 17 maj i kalhäll ang de nya reglerna,,

iom att det blev så mycke prostester angående dem

###

neva masquerade

Linda-Lou
0

Det är toppen=)

mocchino
0

Rackarns att man jobbar.. Har sett framemot det här mötet.. :(

// Nathalie

qiiwie
0

kan du inte byta dag,,,med någon

###

neva masquerade

Nicolina
0

#64 Du är inte ensam, enda helgen jag jobbar i HELA Maj… suck! Så jag kan inte heller komma, har lovat att jobba då så jag kan inte heller komma loss…

[Mariaxx]
0

kan inte heller komma…

Asa-N
0

Jag firar min 50-årsdag den dagen så jag kan inte heller komma….

Nicolina
0

Haha! Lyckat möte när ingen uppfödare kan komma^^

[Mariaxx]
0

precis….många uppfödare som inte kan komma….

[PixelMollan]
0

Ni kanse kan ändra datumet?

Nicolina
0

#71 Tja.. det är ju styrelsen som har satt datumet, tror inte att man kan ändra på det hru som helst tyvärr.

qiiwie
0

skulle vara kul o se hur många som kommer att komma?

jag kommer i marie kommer det vet jag :)

o caroline ska komma,.,, o sen ska ajg försöka o få med tomas absolut ,,,hehe hör du det tomas,,hehe????

###

neva masquerade

qiiwie
0

är det inga fler härifrån som tänker komma?

###

neva masquerade

qiiwie
0

verkar inte så ,,,vad synd

###

neva masquerade

mocchino
0

Ja känns lite tråkigt att det är så få som ska dit.. Det är ju ändå nått väldigt viktigt som ska disskuteras! Man borde se till att åtminstonde minst hälften av alla reggade uppfödare kommer iaf.. Men kan folk så kan dom ju inte.. :/

// Nathalie

Englatassens
0

Nääää jag kanske inte heller kan komma….Skrikandes

MickiRosa
0

Jag kan komma iaf. man kanske kan spela in mötet med mobilen? fast det kanske man inte får..