Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2290 ggr
Imasy
0

Baby-Boom!

Idag födde lilla Greta 13 levande bebisar, plus en som dog. Hon var så stor, att det såg ut som att hon svalt en tennisboll ;)

Silvia födde också i natt, 4 st, men två var till synes dödfödda, och de resterande 2 hittade jag döda nu på kvällen :(

Nästa vecka är det dags för Gretas syster Ebba, men hon har inte lika många i magen hoppas jag ;)

Bilder kommer så snart det bara går ;)

Hamzter95
0

Okej :D grattis :)

[dbbiie]
0

GRATTIS! :)

Imasy
0

Hoppas ju att alla överlever nu också :)

GylleneAvel
0

Wow, grattis :-)

Imasy
0

ja, jag tror att jag har räknat rätt. de 3 första gångerna fick jag det till 12-13 st, men fjärde gånger jag räknade fick jag det till 13 små levande krabater.

[Popcorni]
0

Vad kul! Grattis =0)

Hamzter95
0

längtar till o se bilder :)

Noomie
0

Grattis till kullen :)))

13 st de va inte dåligt de ;)

Imasy
0

Men som sagt, de ska överleva allihop, en har ju redan strukigt med, men tyvärr så får man väl räkna med lite svinn :(

ska sätta in en bild imorgon på Big-Mama, men inte ens bilden gör hennes ballong mage rättvis ;)

Ham-Madam
0

GRATTIS till storkullen

[Mariaxx]
0

Grattis!

Sara87
0

Grattis! Synd bara att alla försvann i den ena kullen :(

Imasy
0

mjo, alla försvann iof ena kullen, men å andra sidan så vägde ju hennes polare upp rejält ;)

ska se om jag kan få nåt bra foto på dem idag :)

Imasy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer de utlovade bilderna ;)

Först ut är "lilla" mamsen :)

Imasy
0

**

Imasy
0

å så bebisarna, som efter dagens räkning såg ut att vara samma antal som igår :)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=cd0b6fd0-e202-4738-81fc-36a14e94f93b&Filename=gretas bebis.jpg)

Linda-Lou
0

12-13 st det får jag det till=) Många bebbar…vad sött.

Lycka till med dom små…

Sara87
0

#14 Gode gud! haha.

[Mariaxx]
0

Tog mig friheten att ändra på bilderna så dom inte blev så sammantryckta.

Men vad stor mage hon har din hona.

/Maria- Sajtvärd

Imasy
0

# 19

tack tack ;)

MonaF
0

dom två första bilderna på de ser hamster tjock ut

inga djur ska va övervicktiga se till att banta de på direkten för annars kan hamstern få sjukdom

men söta hamstarr Kyss

Imasy
0

Hon är dräktig på bilden, inte fet/överviktig.

Imasy
0

Nu får jag det bara till 12 ungar. Hmm, kanske inte var fler från början heller?

Har sett att 2 st har blivit lite mörka iaf :) Ska försöka få till ett nytt foto, dom blir ju hela 3 dygn idag ;)

Imasy
0

3 dygn var de igår, men nu får jag antalet till både 11 och 12. *förvirrad*

Totte-
0

Hehe kan fatta att det är svårt att räkna när alla ser lika dana ut och såå söta:)

MickiRosa
0

vilken megamage;) och lite "svinn" får man nästan räkna med. tyvärr. mamma hamster avgör ju själv hur många hon orkar med, dessutom finns det säkert någon "inbyggd funktion" i hamstern att de känner av de sjuka och små om de ens har en chans att överleva. De som överlever kommer däremot att vara starka och friska. ^^

Lycka till och hoppas på många friska glada hamstrar^^

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Imasy
0

det är 12 st nu tror jag, och några har börjat få färg, och några är fortfarande grisrosa :)

Ham-Madam
0

nu börjar den roliga tiden, förändringen å färger som man ser tydligare å tydligare

Imasy
0

ja, nu börjar de bli lite tjocka och goa, och är hela 1 vecka gammla imorgon :)

Imasy
0

Nu kan jag bara se 10 st ungar :(

Sara87
0

#30 Hmm Tråkigt :( Men de är ju en stor kull ändå. Hoppas de återstående klarar sej!

Imasy
0

ja, det hoppas jag också. skulle behöva städa buren åt dem, kan man göra det nu, eller ska jag vänta ett tag till?

[dbbiie]
0

Jag måste bara fråga, om man hittar en död unge, ska man ta upp den då eller sköter mamman det och äter upp bebisen,..?

Imasy
0

de bebisar jag såg som varit döda har legat så inknölade i i resten av högen, att jag inte fått tag på den. men den har varit "bortstädad" vid nästa tillfälle jag tittat till dem i buren.

jag vet inte om det är rätt eller fel, men om de hade legat så jag fått tag på dem, så hade jag städat bord den döda ungen. tycker det låter lite ohygieniskt med döda djur som sprider bakterier efter ett tag.

Noomie
0

Jag städar buren tidigast när de är 2 v gamla…den gamla lukten är " trygg" å då bra för mamman…helst tills de  e 3 v …därför använder jag pellets…däremot städar jag hörnerna å slänger sparad mat å så så att det inte ligger å ruttnar …

Imasy
0

ja, mamman har kissat ner hela buren typ, och det är blött,/fuktigt och jag tycker det stinker ;) och hon är en dam som vägrar gå på potta :/

RatLover
0

Grattis! En riktig "baby-boom"!

Asa-N
0

Ser jag någon död bebbe i buren så tar jag bort den.

Akrobat
0

Grattis till alla bebbar!

Imasy
0

okej, nu är jag förrvirrad. Nu kan jag räkna det till 12 st igen! undrar vart de två saknade hade gömt sig någonstans?!

Idag är de iaf en vecka gamla :) Bifogar en dagsfärsk bild på de små. Som ni ser är det några mörkingar däri, och några tycker jag börjar ta en orange ton, och några tycker jag ser lite mer grå-vita ut.

Imasy
0

å en till :)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=184724b6-02f4-4f4f-99de-72a8c661a12e&Filename=greta bebis 7 dygn.jpg)

Sara87
0

#40 På den bilden fick jag det till 10 st :P

Kul när de börjar få färg! :)

Imasy
0

ja, jag har också fått det till 10. en stund senare blev det 12 i högen, fattar inget ;)

Sara87
0

#43 Märkligt ;D De lär väl visa sej så småningom hur många de är.

Imasy
0

Nu kan jag med ganska så bestämdhet säga att det är 11 st ;)

7 st som ser ut att vara nf, och 4 st som jag skulle tippa på blir cinnamon eftermamman :)

Mymlan
0

#45 Visa mer bilder på de små lite nämre bilder där de ej är suddiga..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Ham-Madam
0

tänk på att blixt inte är bra för några nyfödda djur. inte ens för människobebbar.

ta det lugnt med blixt tills de är ca 3v å utvecklat synen bättre.

nf såg jag. sen tror jag på cinnamon.

Imasy
0

tar jag bilder på närmare håll förstör blixten hela bilden och man ser nada. Det är väl isåfall om du spar bilden för att sedan zooma in den då?

Achatina
0

Blixten handlar ju om att kameran får för lite ljus. Ställ en lampa i närheten så bör den inte blixtra och ha sig.

Imasy
0

ungarna står under en lampa ;) har bara mobilen, och kan ej stänga av blixten på den, den reglerar sig själv.

Imasy
0

åh, dom är ju så söta så man vill äta upp dem ;) hade glömt bort hur det var att ha bebisar ;)

ett par av dem har varit upp i handen en pyttekort stund och kravlat runt på ostadiga ben. äter av glatta livet gör de också, och alla ser ut att vara lika "stora" och runda :)

Sara87
0

#51 Låter kanon du! Är alla i livet än??

Imasy
0

11 st lever än så länge :)

Sara87
0

#53 Kanon! Har Ebba fått bebbar än eller..?

Imasy
0

Nope, hon brunstade ju istället för att föda, så hon blev omparad den 2/4. Detta var 3:e gången hon blev parad sen hon kom till mig. Okej att det inte tog första gången, för då hade nog hennes kavalier gjort slut på juvelerna hos greta, även om han gjorde sin grej riktigt duktigt ;)

men tar det inte nu, då ger jag nog upp :/

Sara87
0

#55 Ok, så synd att hon brunstade. Hoppas det tog den här gången då! Då ska hon alltså ha om 1 ½ vecka c:a då om det tagit?

Imasy
0

hon ska väl ha omkring den 18-19 april om det tagit nu då :) Tyckte igår se några små bulor på sidorna, men det kan ju vara mat också. Och ser man redan efter så kort tid som 5 dagar?

[Mariaxx]
0

Det verkar trögt för vissa honor o bli dräktiga…hoppas med på min hona nu, omparad 3 ggr.

Håller tummarna för dig att din parning tog sig.

Imasy
0

ja, den första parningen kan jag ju som jag redan skrivit räkna bort. Men nu efter andra gången av ordentligt frieri hoppas jag att det blev något :)

[Mariaxx]
0

Hihi….hoppet är ju det sista som överger en vet du väl…

Vi är då två som hoppas.

Imasy
0

Ja, det får vi göra, hålla tummarna tills de blir blå :)

Imasy
0

Har nu kollat könen, och med reservation för fel, så tror jag att det är:

3 st Cinnamon honor

1 st Cinnamon hane

3 st Nf hanar

3 st Nf honor

1 st Ev mörk Nf hona, kan vara satin ev.

Tycker att alla 4 cinnamonerna är både större och kraftigare än alla nf:arna.

En bild från ikväll

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=6f157bcb-f384-4b8b-b498-64d6d08a14a4&Filename=Greta bebis 11 dygn.jpg)

Totte-
0

Nä va söta. Dom växer värkligen fort:)

Imasy
0

ja, det har gått undan :) satt och små skrattade iag när hela bunten kravlade ut ur boet och stackars mamma greta skulle försöka samla ohop dem alla, men det gick inget bra ;)

Noomie
0

hehe grattis till jättehögen.

Mina honor har luktat brunst fasten de har varit gravida. Twixie t.o.m stank ursäkta språket men det luktar inte blomma.Skrattande 

kram Noomie

Imasy
0

hihi, näe, fattar inte hur den där brunst lukten kan lukta så mycket skurk på burk!

när jag parade (eller anders då) greta så satt jag instängd i sonens rum, och efter ett tag luktade det så jag trode jag skulle kräkas, fy bubblan, ingen ljuv rosenbuske där inte ;)

men det är en av nf:arna som är så plutteliten jämfört med de andra, hoppa på att den lille parveln klarar sig den med.

Imasy
0

Dagens bild, hela 2 veckor gamla idag :) Dubbelkollade könen igår, och det ser ut som att det vart rätt sist jag kollade :)

Två sekunder senare har Greta kastat ner dem i boet igen :/ Den lilla plutt som är under vattenflaska pipen och bredvid Greta ska vara kvar ;)

För övrigt så är de inte det minsta pedantiska vad det gäller att hålla ordning och fräscht i buren ;)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=0e63af0c-2971-469f-8eef-2ded5a238be8&Filename=Greta bebis 2 veckor.jpg)

Totte-
0

Stora dom blivigt! Finisar=0)

Imasy
0

Ja, alla är jättestora, utom 1 som är mycket mindre än de andra. Men lilla mini äter och hänger med endå :)

[Mariaxx]
0

gillar satinet!

Imasy
0

ja, mamma greta har satin så det räcker och blir över ;)

Akrobat
0

#67  Super gulliga!

Sara87
0

Jättefina!

Noomie
0

åhh vad gulliga dom är..hmm läker mörk nf du har…är det inte umb på den ? Eller jag vet inte man den är verkligen mörk Skrattande

Imasy
0

Jo Noomie, det är en av dem som är mycket mörkare än de andra. Funderade också på om den är umb eller bara mörk nf. Har lagt ut denna fråga även på mailing listan men inte fått nåt svar.

men för att ungarna ska bli umb, måste väl en av föräldrarna vara umb? ingen av föräldrarna är det iaf ;)

Nicolina
0

Då kan den inte vara Umb. för som du skriver så måste en av föräldrarna vara Umb. för att ungarna ska bli det. Anlaget är Dominan med andra ord = )

Att den Nf ungen är mörkare kan bero på att den bara är lite mörkare, att den ä mörk Nf eller att den ä Satin = )  Det får tiden utvisa!

Imasy
0

den mörka ungen, som fö är en tjej, är jag ganska säker på att hon är satin :) men jämför man henne med glenn, som är nf satin, är han iaf mycket ljusare än vad hon är.

men hur kan en del ungar bli mörk nf? är det bara slumpen eller?

Imasy
0

Här ser ni skillnaden på dem i färg

Noomie
0

tja hon är ialla fall defenetivt mörk nf i alla fall ^^

Imasy
0

men ska jag regga henne som mörk nf då?

var bara lite nyfiken på hur det kommer mörk nf i en kull, eller om det bara är en slump?

Noomie
0

jag har ingen bra förklaring på det däremot blev vissa av mina nf mörka eller umb men då hade jag en svart hane med :)

tror att det måste ligga mycket svart i linjerna för att det ska bli så men det är enbart min chansning.

Men regga henne som mörk nf , hon ser ju ut att vara det. kan ju alltid regga om henne annars:)

Imasy
0

# 81

Ja, jag täkte så jag också, det är u inte värre än så, att hon blir omreggad :) pappan är ju nf, och mamman cinnamon. i nästa generation finns offwhite+ nf, och mink+ dove.

Noomie
0

Dove är ju svart baserat ..mink är creme umb r,ö ? nått åt det hållet så det finns väl lite mörkt där bakåt i alla fall =)

Imasy
0

fråga mig inte om mink, inte min färg ;)

iaf så är det en caramel och sobel roan som parades och fick en mink, dvs mina ungars mormor.

Imasy
0

när jag sedan särar på dem ifrån mamman,så är det ju bestämt att det blir åtminstonde en som stannar. henne kommer jag ju att flytta över i hennes permanenta Bur på en gång, men kan jag ta med några syskon i den buren tillsammans med henne innan de flyttar till egna hem, eller är det bättre att hon får en helt egen Bur på en gång?

Noomie
0

jag brukar sära ungarna från mamman vid 5 v ( när hon är less…det märks)

då sätter jag hanar i en Bur och honor i en annan för att övergången ska bli mildare. När de är 8 v om några är kvar då så får de egen Bur.

mvh Noomie

Imasy
0

ja, jag kan säga att greta ser hemsk ut. hon är bara en skinnbit, har trott flera gånger att hon varit död. skulle gärna vilja underlätta för henne så mycket jag kan, så snabbt det är möjligt, så hon kan återhämta sig lite. det är väl iof då om jag skulle låta tjejerna jag ska spara vara kvar med henne lite längre, så får de andra busarna en egen Bur.

Noomie
0

Låter som en god ide =)

Imasy
0

Lite mysbilder från ikväll :)

Imasy
0

Imasy
0

Imasy
0

Noomie
0

åhh goingar..inte lite godis mat heller ;)

Imasy
0

ja, det är svårt att slita sig ifrån dem ;)

Och ena riktiga matvrak är de ;)

Har börjat att försöka pott-träna dem idag, och först var pottan en riktigt rolig leksak, men nu på kvällen såg jag att de hade fattat poängen med den, och det låg små microskopiska kisshögar i sanden ;)

Noomie
0

hehe bra jue ^^

[Mariaxx]
0

sötisar!

Sara87
0

Fy tusan så söta! De ser riktigt fina ut :) Va duktiga dom är som fattat poängen med toaletten då ^^

Imasy
0

Ja, de är mina små sötis-grisar ;)

Har märkt med de andra att buren håller sig betydligt fräschare om de har en potta. Och med 12 st pink-nissar blev det snabbt ganska äckligt i buren, så jag tänkte att jag testar. Har satt in en åt Greta tidigare när ungarna var mindre, men hon vände upp och ner på tjottan för att släpa med den in i boet, vilket inte riktigt var tanken ;)

Imasy
0

Har fotat de små lite till, när de slåss om att få kissa i kors ;)

Imasy
0

å igen

Imasy
0

Imasy
0

" Jag var här först!!"

[Popcorni]
0

Vad söta dom är!!!!

Sara87
0

Hihi, sööötisar! Är de en Cinnamon å en Rost på sista eller?

Imasy
0

det blev bara nf och cinnamon. var du sugen på en? ;)

Sara87
0

#105 Ok, är de mörkare nf:arna Mörk Nf då eller? Tyckte den va så ljus i jämförelse med resten :)
Nja, sugen blir man väl alltid när man ser söta bebisar, men nu är de fullt hos mej :)

Ham-Madam
0

satin kan ge fartränder å se ljus ut.

nf tyckte jag hade ögonringar på andra bilder jag såg så då är det ju mörk nf

Imasy
0

inga fler bebisar har kommit ännu, men jag väntar med spänning, kanske kommer de inatt ;)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.