Pank med hamster
Hej! Jag undrar hur man kan skaffa hamster och ta hand om den billigt? Jag vill såklart att min hamster ska få ett så bra liv som möjligt men kan inte lägga tusenlappar i månaden på min hamster. Tacksam för all sorts kritik!
Vet om minst en som lagt ut ungefär 5700:- i veterinärkostnader. På ett bräde. Så det gäller att ha sparpengar. En hamster är inte billig att ha. En avlivning kan på upp till tusen kronor. Var det priset när jag gjorde det för flera år sedan.
Många köper en hamster och tror att de kommer undan billigt men så en dag kan det skita sig.
Ett bra Hjul kostar en del. Sen behövs det minst en lagligt stor Bur (gärna mycket större) och lagligt stora hus.
Läs på om lagen på Jordbruksverket så du inte missar något.
En hamster är ett trevligt djur. Tänk på att de är nattdjur så all städning och gos får ske när den är vaken. Vissa vaknar tidigt på kvällen andra sover in till sent på natten och är uppe tidig morgon. Du ska aldrig väcka en hamster om det inte är akut, som veterinär eller medicin.
Mvh
Mig
#1 Håller med i allt du skriver.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Jag håller inte med föregående. Jag har haft många hamstrar och de har alla varit väldigt billiga i drift, då den ena kostnaden per månad har varit spån och mat. Vi snackar mindre än ett par hundra i månaden. Det är mest inköpet av alla tillbehör som blir dyrt. Vet inte vad man jämför med när man säger att hamstrar inte är billiga. Kanske inte jämfört med akvariefiskar eller vandrande pinnar, men jämfört med de flesta husdjur så är de det.
När de har behövt till veterinären så har det blivit dyrare, men det har ofta varit när de har varit gamla och behövt avlivas t.ex., eller behandling mot ohyra. Men även de kostnaderna har aldrig blivt särskilt höga. Exemplet i det första svaret är extremt.
Med det sagt så behöver ju hamstern ändå spån och bra mat varje månad och ibland ny inredning till buren så du kan inte ha hamster om du är helt pank.
Sajtvärd på Skrivlust
#3: Det kan bli så dyrt när man t.ex opererar bort tumörer.
Mvh
Mig
Vad som anses vara "dyrt" skiljer förmodligen en del. Jobbar man och har en fast inkomst tycker man förmodligen inte att det är så dyrt med en hamster, har man bara vecko/månadspeng så blir det en jämförelsevis större utgift.
Sen är det veterinärkostnader som man alltid måste räkna med, åtminstone att man har råd med en avlivning under jourtid. Jag har ingen aning om hur mycket det kostar men det är lätt att kolla upp.
Om man läser trådar här på iFokus och vill måla f-n på väggen så kan det även vara bra att ha pengar undanlagda för transport dit. Om inte för taxiresa så för bensinkostnad. Bra är förstås om någon av föräldrarna i förväg går med på att vara "back up" om något händer akut så får man lösa det ekonomiskt sen.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
- Redigerat 2024-06-07 09:51 av Lona
Det är faktiskt inte särskilt extremt exempel i #1, veterinärbesök är dyra och vill det sig illa kommer man snabbt upp i flera tusen i veterinärkostnader. Och som #5 säger så är allt relativt, 5-6 tusen kanske är en struntsumma för någon med ett bra jobb och gott ställt medan 1-2 tusen är mycket för någon som har ett sämre betalt jobb.
Vi har allt för ofta unga medlemmar som skriver här inne för att föräldrarna inte vill ta djuret till veterinär för "det bara är en hamster" eller för att det inte finns pengar för att åka in på kväll, helg eller bara rent allmänt. Det finns otaliga exempel där djur fått lida in i det sista för att man inte tagit djuret till veterinär.
Jag tycker det är viktigt att man ger dyra exempel just för att man aldrig vet när man måste åka in. Kanske har man turen att äga 10 hamstrar och aldrig åka in eller så har man oturen att äga 2 och åker in flera gånger under hamsterns liv. Det är inte billigt att ha djur och det är jätteviktigt att man har pengar till en eventuell resa till/från veterinär samt själva besöket.
Om hamstern exempelvis har ett bettfel eller tänder som växer väldigt snabbt så kan man behöva åka in för att slipa tänderna 1-2 gånger per månad, vilket snabbt blir mycket pengar att lägga ut. Eller klippa klor som vuxit för mycket. 5000 kanske inte läggs ut på en gång men man kommer snabbt upp i tusenlappar om man måste åka in ofta för slipa tänder, klippa klor eller liknande.
Eller om hamstern är känslig för vissa Bottenmaterial eller Foder så man måste ge speciellt foder/bottenmaterial, förekommer mer än man tror.
Nu är ju TS under 18 år, vilket betyder att allt ansvar ligger på föräldrarna. Så det är väldigt viktigt att föräldrarna är med på det här och förstår vikten av att ta på sig en hamster. Alldeles för många ser det som slit och släng djur.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2024-06-07 13:48 av Cireea
#1: avlivningen av Norris gick på ca. 2400kr men då tog jag allmän kremering då jag inte har plats för egen begravning(lägenhet)
Många av de andras kommentarer låter bra, men jag vill bara tillägga några saker. 😊
Ledsen för långt inlägg!!!!!!! 😅
Jag bor själv hemma hos mina föräldrar och har haft hamstrar i snart nio år. Jag är väldigt engagerad kring hamstrar och allt som har med hamstrar att göra Mina föräldrar kan ibland tycka att jag "överdriver" och sådana saker, men det som är så bra är att det inte spelar någon roll! Varför? Jo:
När jag var liten och hade hamstrar tog mina föräldrar hand om allting. Vi hade kanske inte den bästa hamstervården, men allt var lagligt och hamstrarna hade det åtminstone hyfsat bra (min pappa hade hamstrar när han var liten så han visste lite saker). De fick i alla fall massor med kärlek 😉❤. När jag blev äldre började jag alltmer ta över vården av hamstrarna (mata, tvätta Bur m.m.) och efter ett tag kom jag över olika hamsterfakta och bra hamstervård via t.ex. hamster iFokus, olika hamstersidor, Victoria Raechel (Youtuber) och mycket mer. Jag tyckte att det var väldigt intressant och så småningom började jag bli allt mer oenig med mina föräldrar kring vården (ville ha större Bur, hus, bättre Hjul m.m.). Mina föräldrar ville inte lägga allt ansvaret på mig. De känner till allting med att det är föräldrarnas ansvar att se till att hamstern inte blir lidande om barnet inte vill ha den längre, men de var inte beredda att betala för allt som jag tycker att en hamster ska ha.
Så vi gjorde en deal: mina föräldrar betalar för allt som är nödvändigt: mat, spån, Sand m.m. + viss inredning typ vattenflaskor och jag betalar för alla "extra" (enligt mina föräldrar) hus och inredning samt vissa leksaker.
På så sätt kan jag köpa in så att min hamster har bra vård samtidigt som mina kostnader inte blir så stora och regelbundna och det är helt säkert att min hamster inte blir lidande.
Jag säger inte att det här är vad du och dina föräldrar måste göra, men det har fungerat väldigt bra för mig. Jag tror helt enkelt att det är viktigt att ni sätter er och kommer överens samtidigt som ni har i åtanke att det är dina föräldrars ansvar om ni skaffar en hamster. Inte ditt.
Jag håller med de andra om och tror också att det är viktigt att tänka på att en hamster kan bli dyr, men för mig har de aldrig varit särskilt dyrt och så länge man har sparade pengar för oväntade kostnader och en välplanerad Budget behöver man inte oroa sig. Veterinärkostnader borde dina föräldrar också ta hand om eftersom det kan vara dyrt för dig som antagligen inte har jobb. 🤑
Hoppas du hittar en bra lösning! 🤗Ledsen för långt inlägg igen! 😅
#0: jag äger typ 300 kronor endast. Har en liten hamster och lägger ungefär 50-100 kronor varje månad. Hitta det bästa och billigaste. Det är mitt tips
Om du vill ta hand om din hamster billigt finns det massor du kan göra utan att du minskar din hamsters livskvalitet. Du kan t.ex. göra massor av DIY:s av papp, toarullar m.m. Man kan göra nästan vad som helst!
Mitt nästan bästa tips är dock att gå på loppis och vanliga butiker för hamstergrejer. Du kan få saker så mycket billigare! T.ex. en liten keramikmatskål på loppis: 7 kr jämfört med en liten keramikmatskål på djuraffären (nästan likadan): 50 kr. Tro mig jag har tittat! Jag har hittat så många saker: keramikhus, skålar, sandbad (eller andra material). Jag tipsar om att titta efter: glas och keramikskålar små och stora, värmeljushållare av olika slag (
), muggar, burkar m.m. Det finns så mycket!
Det enda som är viktigt att tänka på är att det är säkert för hamstern och att rengöra noga!
Lycka till med allting!
#9: Hur gör du med veterinärkostnader? Tänkte eftersom du har en sådan liten summa att spendera på hamstern.
Mvh
Mig
Ofta lägger man inte tusenlappar i månaden. Inköp av en hamster från vettig uppfödare, boende, inredning, Foder, strö och sånt kan kosta lite i början.
Men även där kan man komma lindrigare undan om man hittar begagnat, gör en hel del saker själv med lite fantasi på inredning.
En del uppfödare söker fodervärdar osv. Även finns det omplaceringar med Bur. Även där bra ta med stamtavla att de är från vettig uppfödare. För att ta från vettig uppfödare minskar riskerna av problem och behov av veterinär. Säger inte att det tar bort riskerna helt, men att köpa utan stam. Från okunniga mer oseriösa som inte har koll på släkten och zoo djur så ökar riskerna mycket mer. Så hamster kostar inte mycket varje månad, men då kan man smart nog istället välja lägga undan lite pengar till veterinärkonto.
Sedan lägger man sällan mycket varje månad. Det som kostar lite mer är om du har långhårig hane då de är lite knepigare att underhålla och behöver oftast ett strö som inte fastnar i pälsen. Vilket ofta är lite dyrare och mindre valmöjligheter.
Men hamster är ofta lätta att städa på och kräver inte att man byter hela burens strö för ofta. Underhålla med att ta bort bajshörn, toalåda, gammal Färskmat och skrubba rent inredning vid behov. Så kan det gå allt från nån vecka till flera veckor innan man övh behöver städa hela buren.
Köpa ett bra Foder kan även minimera utgifter på mat. Ett bra Foder som mättar och täcker hamsterns behov brukar inte gå åt lika mycket av som ett sämre Foder.
Sämre Foder med sämre innehåll mättar inte alltid lika mycket och kan brista på näringen så hamstern på sikt även behöver veterinärvård.
Och som med alla djur kan du överväga att skaffa försäkring. Tror agria har olika val mellan ca 40-80 kr månaden per hamster.
Då 25% rörlig kostnad. Alltså man betalar endast 25% av kostnaden för vården.
Samt en engångskostnad på 800kr per kalender år som man får stå för själv om man söker vård.
Så skulle en hamster behöva vård för 3000 kronor med agria försäkrad.
800kr fast självrisk du behöver betala. Sedan på resterande summa av 2200 behöver du bara betala 25%
Så för första vården det året om det skulle nu gå på 3000 behöver du betala 800+550 = 1350. Förutsatt att jag nu räknat rätt 🙈.
Skulle du behöva ett besök nummer 2 samma kalenderår för samma hamster. Så har du redan betalat fasta kostnaden på 800.
Så denna behöver du då inte betala igen på ett kalenderår utan efter det så betalar du bara 25% på nästa besök.
Så skulle du behöva nytt besök och betala 3000 igen. Så står du endast för 25% av den summan av besök nummer 2. Dvs 750kr. Resten betalar försäkringsbolaget.
Den lägsta månadskostnaden för hamster hos agria ersätter upp till 10 000 i vård per kalenderår. Den dyrade man kan välja ersätter upp till 20 000.
Så vet man att man har en sämre ekonomi och ingen möjlighet spara undan till ett veterinärkonto, låna av någon eller skaffa ett agria kort(kredit kort för veterinär behov). Så kan det va bra överväga försäkring.
I slutändan är det alltid bra lägga undan lite slantar på ett sparkonto till veterinär och akut behov. T.ex buren tuggas sönder osv.
Men kan va värt tillägga att även om man valt att inte ha försäkring och spara ihop en bra summa på veterinärkonto. Så kan mycket ske på kort tid att man ändå är pank.
Svårt säga man är dålig ägare för att pengarna tar slut. Speciellt för oss med flera djur. Min hund är ett måndagsexempel för sin ras, duktig på att skada sig och pendlat till veterinären hela sitt långa liv.
Sedan har jag råttor på det som sällan behövt vård men när det väl är nån som behövt vård så är det ofta mer än en. Så även att ha ett sparkonto kan med mycket vård tömmas av rätt fort. Alltid bra att ha en backup plan med att kunna låna från någon. Jag har alltid haft mina föräldrar, syskon och några vänner som jag vet kan fråga om det skulle krisa sig. Dock är jag för stolt och vill inte låna.
Så jag har skaffat mig ett agria kreditkort om jag behöver akut backup och det är även minskat efter en massa vård behov som jag nu sitter och betalar åter. Bara hoppas för gudskull att inget mer kommer kosta mycket nu på ett tag. Då måste jag låna av någon. Har flera djur dom kostar lite mer i vård så lite mer behov av att ha en plan på lösning ifall att något händer.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2024-06-10 16:18 av zickan