Ska skaffa en hamster, tips!
Det jag har läst mig till är.
Bottenmaterial kan man ha Alspån i
2 bomaterial: care fresh men vart har man det någonstans? Över Alspånen eller vid sidan?Hus gärna trä
Hjul i trä rätt stor storlek
En toalett för hamstern där man kan ha toasand i
Lekhage gärna i trä
Trä
Leksaker överlag , finns mycket!Pellets fritillgång blanda gärna med frön? Eller vad köpte ni för mat?
Grönsaker frukt? Hur ofta?
Kan testa ge skinka? Ägg?
Vattenskål och matskålen i keramik.
I bolådan: toapapper
Hur gör ni med Bur?
8- B-natural hamstermix från Djurlycka rekommenderar jag. Beroende på vart du bor så har jag så att du kan få billigt.
1- Carefresh går inte att få tag på längre.
3- Jag hade tagit ett i plast. De kissar gärna i hjulen och trä suger åt sig kisset. Ska du skaffa guldhamster, så rekommenderar jag ett tic tac Hjul. De flesta andra Hjul är så smala. Bättre att lägga pengar på ett riktigt Hjul direkt.
2- Tänk på att huset minst ska vara i laglig storlek.
14x11x10 -Dvärg
15x15x10-Guld
Mvh
Mig
- Redigerat 2022-12-29 15:23 av 91Marran
Kokt ägg kan du ge till din hamster, men inte skinka för det är inte bra, det innehåller salt och salt är inte bra för hamstern att få i sig,
Grönsaker ger jag till min hamster minst 1 gång i veckan
Jag vet inte heller om jag missförstod för förstod inte riktigt frågan men bomaterialet kan du bara lägga i buren så hamstern får plocka det själv :)
Jag brukar köpa märket Brit Animals Hamster Complete Foder till min hamster och sen ibland blanda med lite frön!
Lycka till med din hamster och läs på ordentligt!
Cindy ~2022-02-27~
#3: man kan ha det. Det delar ofta av så att hamstern vet att den ena är toa och den andra är bad.
Jag skulle inte rekommendera chinchilla Sand, det är gjort för att damma otroligt mycket.
#3: en guldhamster ska ett Hjul som minst är 28 cm i diametern :)
Skulle inte reckomendera att ge skinka då det ofta är ganska salt!
#6: man måste ha tak på burana va
#8: Ja, man köper ett tillhörande lock, och fixar ett hål med tex lödpenna och sätter på hönsnät/galler av något slag, kan länka någon beskrivning hur man kan göra.
här är ett alternativ, du gör detta med en samla 130l: https://hamster.ifokus.se/discussion/1369069/gora-egen-bur-eller-transportbur
hittade inte någon likande på hamster i fokus men på guldhamster i fokus: https://guldhamster.ifokus.se/discussion/1447644/sa-bygger-du-en-bur-av-samlaladan?adlt=strict&toWww=1&redig=92DD59AD910D42198349EC3D49664CCA
#9: bra info du hittade!😊
Tack!
Hur ofta ger ni grönt? Kan man ge lite på kvällen?
Hur ofta ger man sån gnagarstäng
#11: jag ger 2-3ggr per vecka.
förstår inte vad du menar med gnagarstång..
#12:
Läst vissa ger sån stång de kan gnaga på: med fröer .
#12: så annars är de bara pellets du ger? Mjölmask?
man brukar rekommendera att ge Färskmat 2-3 gånger i veckan.
Utöver det så kan du ge godis (fröer, insekter, torkade växter) det kan också räknas som färskmat
- fri tillgång till förblandning.
En viktig grej som ingen har nämnt är att:
köp inte djur från djuraffär.
Det stöttar oseriös avel. Köp istället en hamster från en seriös uppfödare (stamtavla ska medgå helst) eller omplacering.
https://hamster.ifokus.se/discussion/1494711/varfor-ska-man-stotta-uppfodare
Här har du en lista på olika Färskmat 😊