Dräktighets tecken ?
För ett tag sedan fick jag ta över en guldhamster från en väninna. Hon ägde även en hane. Nu misstänker jag att honan är dräktig. Jag har haft henne i cirka 10 dagar. Och hon har blivit allt rundare.
Min väninna sade att barnen tog hand om hamstrarna så hon vet inte om en parning inträffat.
Vad är det viktigaste att tänka på?
Hur vet jag om hon är skendräktig eller dräktig på riktigt? Hon har boat lite och spenarna är röda, idag vill hon heller inte riktigt äta som hon brukar och hon har gått upp cirka 30 gram sen jag fick henne.
Putt

Låter som om hon faktiskt är dräktig. Men när man är osäker är det enda man kan göra är att vänta ur det. En guldhamster är dräktig 16 dygn. I och med att du inte vet om/när hon blir parad får du räkna med att det kan ske närsomhelst. Om det inte skett om 6 dagar och hon fortfarande är rund så får man gå vidare och kolla annat.
Nu bör du ge henne en nystädad Bur med massa bomaterial. Innan du börjar städa nu, kolla henne noga så att du ser att inget är på gång nu. Kolla också noga i buren att det inte är något blod. Eller för den delen bebisar. Då rör du såklart ingenting.
Det viktigaste är lugn och ro samt bra mat. Hantera försiktig. Extra färskfoder som ärtor grönsaker, kokt pasta osv.
Det är en avvägning med att hålla koll på och låta vara ifred. När man känner sin hamster mer så vet man ju om den är lugn och trygg med en i vanliga fall. Men om du precis fått henne är det svårare för dig att se tecken på att hon mår dåligt. Och svårare för hamstern att veta om hon kan lita på dig eller inte.
Hej! Tack för infon. Hon bor just nu tillfälligt i en maxi duna Bur utan våningar med massa clean & cozy strö. Har hört att toapapper är bra som materiel och boa med, stämmer det? :) Hon vill inte äta , jag har provat osaltad gröt och äggvita. Finns det något annat säkert jag kan testa?
Hon är ganska ung med så jag är lite orolig över det..

Hur gammal är hon?
Rivet mjukt toapapper är jättebra att bädda med.
Dom flesta grönsaker kan du ge men just ärtor är nyttigt. Broccoli brukar vara populärt. Sen nån protein typ kokt pasta eller potatis. Du kan också ge Barnmat på burk utan kryddor. Sorten för dom yngsta brukar gå bra. Spagetti med köttfärssås, kalops, fiskgryta osv. Har aldrig träffat en hamster som inte gillade det. Testa lite olika.
Tack , det ska jag prova. Kollade till henne nyss och hon har gjort ett litet bo i ena hörnet. Hennes spenar syns ganska väl. Hon dricker iaf.
Så vitt jag vet ska hon vara runt 3-4 månader gammal. 😊 vet inte om det är för ungt(?) Det går ju inte att påverka nu ändå (tyvärr). Håller tummarna för att detta går bra
Provade att ge henne mjölmask och det gick ner :)

Det är lite ungt men det kan gå vägen ändå. Du skrev att hon gått upp i vikt, vad vägde hon när du fick henne?
Viktuppgång kan ju bero på mer än dräktighet. Med tanke på hennes ålder så växer hon ju och lägger på sig vikt rent naturligt.

Liten skrutt. Det är mindre än mina bebisar brukar väga innan dom flyttar hemifrån. Men en normal vikt för en del från djuraffär.
Så det är ju möjligt att det ärven normal viktuppgång. Men är ju bäst att vara beredd på bebisar ändå.
Så om du tar hand om henne på bästa sätt ger du henne möjligheten att ta hand om eventuella bebisar.
Men jag hoppas att det är falskt alarm.
Tack för hjälpen, ja hon är väldigt liten. Hoppas också för hennes skull att det inte blir bebisar. (Vet inte om jag är redo heller)

#11 Det finns många uppfödare, och hamsterägare här på sidan som kan hjälpa till ifall det blir så.
Eller om andra funderingar under tiden.
Uppdatera gärna hur det går:)
Tack. Frågar om jag undrar något 😊 det betyder jätte mycket att ni ställer upp! Just nu har tösen grävt ner sig lite. Men jag uppdaterar vad dom händer. (Försöker att inte hantera henne för mycket då jag fortfarande är ganska "ny" för henne.
Ska nog ringa veterinären med så kanske dom kan ge mig lite tips också 😊

Låter som en bra plan.
Det är jättebra att veta också var den närmaste veterinär som kan ta emot finns. Om det händer nåt akut är det inte direkt tid att googla. Vet tyvärr smådjursägare som fått vända då dom kommit till veterinären och dom bara tar emot hund och katt. Så kan vara bra på att ha koll på sånt innan.
Okej ska kika runt lite.
Förresten vad visar dom för tecken när det är "dags" att föda och hur vet jag om jag måste åka in till veterinären?

I min erfarenhet har det oftast skett på natten. Kvällen innan har dom varit precis som vanligt sen på morgonen hör man pip i buren. Du har otur i att du inte vet när hon gått för länge. Du får hålla utkik efter om hon ser ut att må dåligt, om du ser att hon har ont men det ändå inte händer nåt. Om hon inte kommer fram när hon brukar passa på att kika när du ger mat om hon går upp då. En hamster ska inte ha värkar länge som människor utan det brukar gå ganska snabbt. Det som är extra viktigt med bra mat är ju att dom ska orka föda många ungar och inte tappa orken under tiden.
Tack ! Ska hålla koll. Uppdaterar. Än sålänge verkar hon lugn iaf. Tänker ge henne lite lugn o ro. Ja det är verkligen otur att jag inte vet hur länge hon har gått (om hon nu är dräktig) hade varit betydligt lättare om jag hade vetat :/ stackars min lilla tjej

Nu har ju du koll på henne iallafall. Vad som än händer:)
- Redigerat 2022-11-10 20:59 av UlrikaD
Nu kommer jag in med en annan reflektion och infallsvinkel på det hela.
I inlägg #3 skriver du att hon inte vill äta, gäller det bara Färskmat?
Annars tänker jag att matvägran är ett tecken på att något är fel, och då tänker jag mer i linje med sjukdom. En viktuppgång på 30g på 10 dygn låter för mig väldigt mycket även om hon är ung och på bilden tycker jag att magen ser lite uppblåst ut?
Nu KAN hon givetvis vara dräktig och då är en snabb viktökning normalt, men jag tänkte att en annan infallsvinkel kan vara bra att ha utifall det kan vara något annat som orsakar viktökning. Lätt att man snöar in sig på att det är dräktighet och sedan missar att det kan vara något allvarligt.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Tycker hon springer runt väldigt mkt och klättrar. Finns det något sätt jag kan aktivera henne?
Funderade på att byta Bur till ett nagarium men det kanske inte är så smart att göra nu ifall hon är högdräktig?
Jo hon äter sitt Foder nu men inte färskmaten
#23 Har hon alltid ätit bra av sitt Foder? För äter hon dåligt av sitt Foder överlag hade jag nog kollat henne hos veterinär. Kan ju vara allt från tänderna till smärta på grund av något annat som gör att hon inte äter normalt.
Att hon ratar Färskmat är jag inte lika oroad över. Vissa är kräsna och då kan det vara svårt att hitta vad som fungerar just för den individen.
Jag tycker att hon ätit bra av sitt Foder. Men får nog boka in henne hos veterinären för säkerhetens skull
Däremot har hon ätit väldigt mycket av fodret, tills idag . Har tidigare behövt fylla på oftare än vad jag behövde när jag hade hamster tidigare
Hon har grävt mycket idag och ätit och druckit.
Lyfte upp henne nu och syns tydligt spenar. Vulvan på henne är lite större än normalt nu . Börjar bli liiite orolig över att hon ändå är dräktig..(?)
Hon är riktigt rund o go.
Är det något mer jag kan göra än att erbjuda bomaterial & låta henne vara?
Nu har det kommit ungar 🙈
#30: Hur mår honan? :)
Hon mår bra, hon har käkat lite gurka och diar sina ungar 😍

Vad skönt att det gått bra allting. Nu behöver hon fortsätta få näringsrik mat. Om hon gillar gurka ska hon naturligtvis få det men det är mest vatten så det ger inte så mycket rent näringsmässigt.
Oftast tar honan hand om allt själv nu så länge du tar hand om henne.
Håll koll på honan allmäntillstånd framöver och att det piper i boet emellanåt. Annars är det mata på och vänta dom närmaste dagarna. Grattis till att blivit "hamster-mormor) även om det inte var meningen:)
Tack så mycket 🙏💜 hon har fått gröt, Barnmat (osaltad) och mjölmask. Tänker att jag låter henne vara mycket nu dom första 2 veckorna. Tack för all hjälp 💗
Finns det något annat jag kan ge henne?
#35: broccoli i mindre mängder brukar vara uppskattat:-)
Tjena^^
Ger man det rått eller kokt? Sorty för dum fråga men är ny på detta :)
Okej, tack för tipset! Ska kika direkt

Som jag skrev i tidigare inlägg; ärtor är nyttigt. Broccoli serverar du rå. Färsk spenat, fast inte varje gång, ägg kan du ge. Tror att du skrev i nåt inlägg att du gav äggvita. Du kan ge hela ägget, vissa ger bara gulan. Groddar av olika slag kan du ge, alfalfa-groddar brukar gå hem. Grönkål blir det ju säsong för nu, brukar också vara populärt, paprika, röd och gul brukar gillas över grön.
Som tidigare skrev finns det en lista härinne också, finns säkert fler tips där.
Tack så jättemycket det får jag testa! 😌🙏
Är det normalt att hon inte ligger vid ungarna på en stund?
#42 ja, honan behöver ju göra sina behov och sträcka på benen. Så länge hon inte är borta i flera timmar åt gången såhär i början så är det lugnt.
Hej igen!
Allt går bra, det är 7 stycken
Där emot börjar mamman tunna av lite, stödmatar för fulla muggar här men det hjälper inte. Sen luktar buren illa, när får man göra rent?
Hej igen! Hon har ögat stängt borde jag lyfta upp henne och kolla?
#44 städa buren gör man när ungarna öppnat ögonen. Dvs efter 14 dygn.
Om du misstänker att honan är sjuk eller liknande så bör du givetvis ta upp henne för en hälsokontroll. Det är lika viktigt nu, om inte ännu viktigare, som i vanliga fall.
Ögat är definitivt skadat. Vad kan jag göra för att hjälpa henne?
Tack för svar. Lyfte upp henne , hon bet mig men det är ingen fara. Kan man åka in till veterinären med henne och ungarna?
#48 hur gammal är kullen?
#49: 5 dagar tror jag, dem var födda 13.
Då är det absolut uteslutet att flytta ungarna. Jag hade tagit mamman till veterinär och sett till att ungarna var ordentligt nedbäddade, eventuellt också lagt en liten värmematta under buren så dom får värme medan mamman är borta.
Sen hoppas på att besöket hos veterinären går snabbt. Oavsett så behöver ju mamman vård om hon är skadad.
Absolut fixar det. 😊 Har droppat ögat sålänge med koksalt och hon har öppnat det nu. Så det går lite bättre. Absolut ska se när vi kan åka in. Jag uppdaterar hur det går. Tack för svar 💗