Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterhamster
Läst 1897 ggr
Jillyana
0

Norris dagbok

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

14/5-22

Idag så väckte matgivaren mig tidigt, rätt ohyffsat ärligt talat, och satte ner mig helt ensam utan brorsan i en superliten but utan förklaring. Och ärligt talat var inte det så shysst!

Kort därefter tar en annan människa mig från fodergivaren, hamsternappning! Men för att lura hamsternapparen så låtsades jag sova, men varje gång som hamsternapparen såg mig röra på mig sa hon ”god morgon norris”, som om jag faktiskt sovit!

Nu har jag lyfts över, med en stilig mussepigg kopp, från lilla buren till en ny. Hamsternapparen har ialla fall valt ett trevligt Hjul!

Rätt läskigt här men vi får se vad som händer.

[Lilium]
0

heter den nya rackaren ( hamstern) norris?

Jillyana
0

#1: japp, det heter han :) försöker skriva ur hans perspektiv :)

[Lilium]
0

riktigt söt liten plutt :)

Jillyana
0

#3: tackar, är en av cireea’s :)

[Lilium]
0

#4 jaha

Cireea
2

Fina Norris 😍
Saknar hans lilla nos här hemma, men jag vet att han kommit till ett toppenhem!

Hoppas han inte surar för länge, då får du muta med lite gott 😂 ❤️

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Jillyana
0

#6: han utforskar för fullt men cerkar som att jag får ändra lite på buren, keramik huset verkar vara lite för brant vinklat.

[Lilium]
0

hur gammal är lille Norris?

Jillyana
0

#8: ca 1,5månad

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

Åååh vilken gullunge! Med tanke på buren som du har fixat så kommer nog Norris att stortrivas!

Att det är en av Cireeas är ju bara en bonus ❤️

Jillyana
0

#10: tackar, och jag hoppas så :) Än så länge har jag bara sätt honom vid hjulet dock.

Jillyana
0

15/5-22

Idag är min första fulla dag med min hansternappare. Hon dyker upp obland och pratar med mig, som om det skulle funka! Jag har för närvarande satt ihop ett bo bakom hjulet samt mellsn sandbadet och växtlådan. Kag uppskattar verkligen penseerna, de har en väldigt god smak!

Jag har fått vattenmelon från min hamsternappare, och strök mig lite mot henne som tack. Har dock inte tagit något än.

(Har ännu inte sett norris dricka eller äta gurkan så gav vattenmellon för att se om det hjälper.)

Felix:)
0

Hur har det gått idag? 😊

0

Förlåt såg inte

Jillyana
0

#13: rätt bra, han kikar fram och utforskar lite, mest fram till växtlådan där han sitter och knaprar lite. Han har även kommit fram och nosat på mig :D Men har tyvärr inte sett honom dricka :/ såg inte vad?

• Redigerat 2022-05-15 20:11 av Jillyana
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#12: han är ju så söt 🥰🥰

Jillyana
0

#16: precis! Helt underbar<3

Jillyana
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

16/5-22

Idag var hamsternapparen inte hemma under dagen, hon sade något om att jobba. Men människan kom hem runt 16.30 vilket uppskattades. Blev lite väl ensamt liksom så jag gick snällt fram och sa hej. Då ville hon ge mig en gräshoppa, säkert drogad då jag vände och sprang. Hon kommer och pratar med mig då och då.

Idag så sov jag lite i ett kersmikhus jag hittade, mysigt måste jag säga även om hjulet är det bästa jag har. Idag fick jag lite mer toapapper stt gosa med, det ska göras när hamsternapparen sover. Har även hittat sandbadet vilket är rätt skönt.

[Lilium]
0

#18 😍😍

Jillyana
1

17/5-22

Ursäkta att dagens inläg läggs en dag sent, jag hade fullt upp med att motionera igår.

Så, igår hände inte mycket. Hamsternapparen slängde ner mer toapapper och det uppskatades. Jah sprang i hjulet medans människan pratade och höll handen i buren. Jaggick fram och nosade lite men hon försökte klappa och då sade jag nej och sprang iväg! Jag är för snabb för henne :)

Jillyana
0

18/5-22

Idag så springer jag en del i hjulet medans hamsternapparen sitter utanför min Bur och pratar med mig. Hon är fortfarande rätt så läskig men jag nosar i alla fall för det mesta på henne. Om jag känner för det alltså. Måste bara säga att än så länge är hjulet helt klart det bästa med min Bur.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#21: ååååh vad liten han är 😍

0

Hur har det gått dem senast dagarna? Är lite nyfiken 🤪

Jillyana
0

#23: sådär, jag sitter utanför och pratar på kvällarna när han är vaken, har in hand inne under korta stunder (så det inte blir för lång tid på en gång) men han verkar inte sugen på mer än att nosa lite. Fick dock klappa lite i går <3 Så frammåt men sakta antar jag

[Lilium]
0

#24 ja det kan ta ett tag 😪

Jillyana
0

#25: ska försöka få honom ut från buren idag (behöver städa ur den) men vill inte stressa ihjäl honom med att rota runt när han är där.

[Lilium]
0

Ta en kopp eller liknande kanske?

Jillyana
0

#27: han är lite misstänksam mot den men ska försöka :D

[Lilium]
1

#28 ett tips lägg i något gott ☺️

Jillyana
0

#29: tänkte inte på det, tackar <3

Cireea
1

Han har varit van daglig hantering här så det är ju viktigt att man fortsätter den processen även efter flytt. Har skrivit mer om det på min hemsida under FAQ då det är så viktigt att man inte väntar för mycket eller för länge så processen backar.
Se här: https://eyosuppfodning.weebly.com/faq.html

Dom är lite "popcorn" i denna ålder så man får vara lite stadig i handen. Man behöver inte hålla länge, små små stunder på bara någon sekund i början är fullt tillräckligt för att lära hamstern att du, precis som jag, inte alls är farlig. ❤️

Heja heja!
Det kommer gå framåt 🥰

← Tillbaka
Jillyana
1

Okej :) har inte lyckats lyfta honom med handen än men gan nosar och jag har precis fått börja klappa så går ju frammåt i alla fall :)

Cireea
0

#32 Ja det är helt klart framsteg 🥰

Jillyana
1

22/5-22
Framgångar, tror jag. I fårlyckades jag lyfta norris till lekhagen(en stor kartong) fylld med mat, hans vatten och leksaker samt Hjul. Jag lyckades dock bara flytta honom då han gömde sig i sitt keramikhus. Men ut kom han så jag knde killa hans Bur i lugnan ro. Väl klar satt jag med honom på golvet och lyckades klappa en hel del.

Idag så har jag lyckats klappa lite igen. Efter en stund föesökte hsn klättra ut så jag lade armen över kanten, nen han klättrade upp på mig. Sekunden senare insåg han vad han gjort och hoppade in till mitten av buren, iväg från mig. Så lite pluss och lite minus antar jag. Men i snitt cerkar han lugnare och lugnare runt mig. Idag drack han till och med vatten framför mig! Dethar han inte gjort förut!

[Lilium]
2

#34 så bra!

Jillyana
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

23/5-22

Idag så ungicks jag och norris först en del i buren, eller han och min hand var i buren. Det gick lätt att klappa honom under hela tiden i buren, även vid huvudet så klart framsteg! Jag lyfte sedan över honom till leklådan där han var mer avslappnad än sisst och vi pratade/ungicks där med. Efter ca. 1tim och 30 minuter där en lång tid spenderats i hjulet lyfte jag över honom till buren igen då han verkade trött. Väl där sökte han sällskap och klappar en liten stund innan han gick och lade sig i sitt keramikhus igen för att vila och jag lät honom då vara.

Cireea
0

Så kul att det går framåt 😍 Verkar som att ni börjat hitta varandra nu!

Jillyana
0

#37: precis, kör relativt korta pass och stressar inget:) dock verkar han inte hilla när jag lägger ner handen med öppen flata, han ignorerar sll mat i den XD Han tar inga mutor.

Jillyana
0

24/5-22
När jag vaknade idag såg jag att Norris har grävt ner sig! Har inte sett honom gräva görut så det var kul!

[Lilium]
0

#39 kul!
Min hamster är inte så intresserad av att gräva 😂🤪

Jillyana
0

#40: trodde inte norris grävde heller men så poff, inatt hade han grävt massir

[Lilium]
0

#41 ja ibland blir man överraskad 😉

Jillyana
0

25/5-22

Idag så hade någon, enligt borris så var det en orangutang, stökat runt rejält i buren. Så, jag städade till den. Får se om jag lyckas se ”orangutangen” någon gång XD

[Lilium]
0

#43 orangutang? 🤪

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#43: haha, ja ibland så bara kommer dem! Vad är det för material du har i buren? Skulle kunna var ett intressant extra material :)

Jillyana
0

#44: precis, var min reaktion med men norris insisterade på att det var en orangutang.

Jillyana
0

#45: precis, tydligen inte så ovanliga i min lägenhet som jag trott. Kan ta kort på mitt strö efter jobbet idag så får du rätt namn :)

Jillyana
0

#45: här är alla mina material
Snakebedding - riven asp

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#48: oooh tack!

Jillyana
0

#49: nemas problemas :D

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Skulle vilja ha grönt Bottenmaterial men hittar inte i så stora påsar :’

Jillyana
0
Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
  • Redigerat 2022-05-25 21:18 av Jillyana
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#52: ah tack! Men var det inte zoo.se som man helst skulle undvika?

Har redan mossa 😊

Jillyana
0

#53: confused noises Jag minns inte…

0
Chipsi CareFresh Skogsgrön Small Pet Bedding. Naturligt burströ tillverkad av pappersmassa. Högabsorberande med luktkontroll. Säker och bekväm för alla små husdjur. Dammfri.
0

Hittade en 60L, var inte riktigt samma förpackning men men.
https://www.crtzoo.se/smadjur/burtillbehor/bomaterial/carefresh-gron-60-liter

CareFRESH är tillverkad av pappersmassa, en naturlig och hållbar resurs, är säker och bekväm för alla små husdjur. Giftfri, dammar inte och färgar inte av sig. 100% biologiskt nedbrytbar och komposterbar. Suger upp 3 gånger sin egen vikt.
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#56: tack! Vi beställde nyss Bottenmaterial men för nästa gång kanske :)))

[Lilium]
0

Vad har du för Bur till honom då?

Jillyana
0

#58: det är en ikea detolf :) Ville inte gå mindre

[Lilium]
0

#59 aha

Jillyana
0

28/5-22
Senaste dagarna har gått ungefär som alltid. Jag sitter och snackar vid buren i 15-ish minuter innan Norris pallrar sig fram (även om det går lite snabbare varje gång). Jag pratar med honom och klappar, lyfter över honom till leklådan när han
Är i en lämplig behållare (det blir oftast keramikhuset).

Där klappar jag honom Och låter honom röja runt tills han vill ut. Då lyfter jag ut honom till buren igen där vi fortsätter kafferepet. Jag har även hittat vad som verkar vara hans favorit mat, DILL! Han har till och med tagit dill från mig, set gör han inte med något annat <3

Idag så har jag dessutom kunnat klappa honom på huvudet samt med ett eller flera fingrar på vardera sida om honom samtidigt och han är ändå lugn, så glad på det underbara framsteg som sker även om de ibland känns små :)

Norris önskar dessutom grattis på morsdag till världens bästa (och sötaste) mamma!

[Lilium]
0

#61 bra med framsteg!

Jillyana
0

#62: precis :) är kul när man ser skillnad liksom :)

[Lilium]
0

#63 ja, Unix var tam När han kom
han klev upp i handen 2a dagen han var här 😅🤭😂🤷‍♂️

Jillyana
0

#64: hahaha, norris typ vänder och skyndar åt andra hållet om jag lägger nee en öppen hand, om det är dill på den sttäcker han sig mot dillen. Men om han inte tycker att han når så går han iväg XD

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#61: kul med framsteg! Jag äääälskar när dem gör hål så att man kan se 😍

Jillyana
1

#66: precis! Det är riktigt kul att se, igår sov han typ ståendes upp och ner ett bra tag, när jag skulle kolla att han kunde röra sig, satte han sig upp, kollade runt och lade sig lika dant igen så han fick sova upp ich ner XD

[Lilium]
0

#65 XD

Jillyana
1

29/5-22

Idag när jag kollade till Norrris första gången så såg det ut som om hans lya kollapsat över honom, så jag lockade och försökte få fram honom men ingen reaktion. Så orolig som jag var började jag plocka ut och försöka gräva fram honom, ville ju kolla att han var okej. Det var INTE populärt. Aja, bättre att kolla en gång för mycket :)

[Lilium]
0

#69 haha ser framför mig vilken blick han ger 😂

Jillyana
0

#70: trött, förvirrad och VÄLDIGT irriterad XD

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#71: hahah ja, känner igen känslan ;)

Jillyana
0

2/6-22
Idag blir det bara en snabb tjeckupp med norris. Mår apa och känns som jag kommer spy hels tiden. Men över lag så går det stadigt frammåt med vårat umgänge. Numers ksn jag klappa nästan när jag vill :) pluss han har typ rusat över min hand från kopphissen till sin Bur igen. Mycket bättre än när han hoppade över XD

[Lilium]
0

#73 Krya på dig!

Kul med framsteg!

Jillyana
0

#74: tackar<3

Jillyana
0

10/6-22

Idag fick norris för första gången undersöka pvc rör i sin leklåda, dessa gillar han skarpt så blir bog att köpa några fler med tiden. De är ju dock så dyra :/ aja, imorgon är det lördag och då ska han få lördagsgodis igen (äpple/päron puree) vilket han gillar. Över lag verkar han lugnare med mig och kommer gärna fram och kollar numera. Öppen hand är dock fortfarande rätt läbbigt!

[Lilium]
0

#76 😍

Jillyana
0

12/6-22

Idag blev det renovering av norris Bur då han visat tecken på att vara uttråkad. Det har låtit som om han gnagit lite på gallret men har inte sett spår av detta. Så jag tänkte att en ny inredning gör det mer spännande :)

Jillyana
0

14/6-22
Idag blev det lite av två steg frammåt ett steg bakåt här hemma med Norris. Han har varit riktigt avslappnad ocv lugn när jag klappat honom ett bra tag nu. Så jag klappade honom på bägge sidor samtidigt. Jag klappade även längre och längre ner påsidorna och ingen fara. Så jag tänkte jag provar eyt steg längre idag, och jag försökte lyfta honom/ta tag i lillen men det uppskattades inte! Han fick panik och typ hoppade frammåt och halvt studsade in i väggen. Så tillbaka ett steg eller två men han verkar inte skadad i alla fall.

Jillyana
0

15/6-22

Idag provade vi vattenmelon och hela jordnötter i lekhagen. Båda uppskattades men det blir inte mycket jordnötter pga min allergi XD

Jillyana
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

16/6-22

Inget speciellt idag under lekstunden men när Norris sattes ner i buren igen blev han grymt nyfiken på kameran!

[Lilium]
0

#81 för söt!!!😍😍😍😍😍

Jillyana
0

#82: det är ungefär min realtion på allt han gör, riskerar diabetes pga det XD

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#81: alltså sista bilden.. 😍

Jillyana
0

18/6-22

Idag är veckostädningens dag hemma hoss mig Och Norris. Jag lade även in en ny bit av träd i hans Bur. Eftersom grenen har håligheter passade jag på att lägga torkade insekter i dom. Då haf norris något att klura på och dessa kan fyllas på varje dag, varannan eller mindre för att ge honom stimulering :)

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#85: vad smart!

[Lilium]
0

Håller med #86

Jillyana
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

19/6-22

Idag är den nya leksaken en öggkartong som jag har sprinklat ut mat över så att Norris kan fiska upp något gott. Har även rivit ampellilja och lagt in i ”dalarna”.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#88: omg vad söt han är

[Lilium]
0

#88 åh vad smart!

Jillyana
0

#89: javisst är han <33

Jillyana
0

#90: tackar :)

Jillyana
0

20/6-22

Inte mycket att säga, dagens lekhage är tre olika tunnlar, korkbarken är mest populär utan tvekan.

Jillyana
0

21/6-22

FRAMSTEG!
Idag så har vi umgåtts massor, han var keligare än någonsin. Så jag klappade och pratade så mycket dom han ville och årkade. Ungefär halvvägs igenom så sträckte han på sig och sträckte fram sin lilla tass, tassen vilade då mot mitt finger och det blev som en highfive!!

Senare under lektiden så lyckades jag lyfts honom i en sekund innan han insåg vad jag gjort, fick panik och slrivade sig loss och rusade iväg. Jag kunde dock klappa honom direkt igen så var nog inte lika läbbigt som sisst. Detta firade vi med popcoarn. Norris fick ett halvt popcoarn osaltat och jag knaprade i mig resten XD

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#94: åh vad roligt att höra!

[Lilium]
0

#94 framsteg, det gillar vi!

Jillyana
0

#95: ja det tyckter jag med <3

#96: jajamensan :)

Jillyana
0

25/6-22
Så då är det löningsdag idag. Hur firar man detta bäst? En storatädning av buren! Det tog mig 2.5timme innan jag rensat hela buren. Jag har antingen bärldens renaste hamster, eller är värdens sämsta burstädare! Varför? Tja, efter 2.5timme av sorterande av ströt hittade jag ytterst lite bajs och inget strö som verkade kissat på. ^^! Aja, norris har nu en nu burdessigne att roa sig med :)

Idag har han dessutom nosat ordentligt på mig, inte så att han sniffar och sen går undan utan han satt oxh verkligen luktade på mig. Undrar om han tyckte jag luktade gott efter att han rotat efter hans bajs XD

Jillyana
0

29/6-22

Kan man dyka utan vatten? Det kan man enligt norris i alla fall. Han fök nämligen från ett gömställe rätt ner i en äggkartong ^^!

Jag har märkt att Norris ofta hoppar uppåt vid väggen på sin lekbur, som för att komma ut. Är detta normalt ”jag vill utforska” neteende eller tycker han att lekburen är tråkig? Det kan bli ganska intensivt hoppande upp mot kanten liksom.

• Redigerat 2022-06-29 22:38 av Jillyana
Jillyana
1

2/7-22

Snabba framsteg denna vecka. Tidigare denna vecka kinde jag lufta norris halvt(baktassarna behövde vara på marken), men idag har jag kunnat lyfta hinom helt i några sekunder och det var helt lugnt enligt min pälskling !

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#100: 🥳🥳

Jillyana
0

#101: exakt! Jag blev superglad över det<3

[Lilium]
0

🤩

Jillyana
0

6/7-22

Idag fick norris sin favorit lekbur! Jag har märkt att han cerkligen älskar när det är mycket grenar att klättra över och kravla under. Strödde dessutom ut en nypa med Foder som han kan leta efter. I skrivandets stund ditter han och gör något i korkbarks tunneln XD Han är alltid mycket mer aktiv med denna typ av lekhage har jag märkt.

Jag försökte lyfta honom förut men det var inte populärt idag XD

Jillyana
0

9/7-22
Dagens mini renovering var enkel. Varannan vecka byter jag ut leksakeroch dylikt i buren så Norris får det lite roligare.

Jag bytte helt enkelt ut några leksaker samt lade in en bro och en stor ägglåda. Ägglådan fick toapapper instucket i några av hålen och sedan fylldes ägghållarna med mat, godis och örter.

I lekhagen har han idag en ”slowfeeder” :)

Jillyana
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

23/7-22

Idag fick Norris vara ute extra länge då kag storstädade buren. Allt utom typ 1/6av ströt åkte ut. Det som var kvar blandade kag ut nya ströt med :) det var obehagligt i början och så men när han hittade den gömda jordnötten var det inga problem mer :)

Jillyana
0

30/7-22

Idag är norris mer aktiv än på länge i sin lekbur. Nör han hittade sandlådan utforskade han den inte ens, samt ignorerade maten jag lagt i den. Istället blrjade han bara gräva, mycket och länge :) men det är kul att se honom mer aktiv igen :)

• Redigerat 2022-07-30 21:26 av Jillyana
[Lilium]
0

Han har blivit större nu 😍😍

Jillyana
0

#108: ja verkligen! numera får han inte riktigt plats i sin mussepigg mugg längre. Han KAN klämama sig in men det är inte rymligt numera. Så jag har en tupperwearburk när jhag flyttar honom till och från lekburen :D

[Lilium]
0

#109 De växer för fort 😅 man måste hinna köpa nya koppar innan ju 😅😂

Jillyana
0

#110: …. eller så tar man en burk XD

[Lilium]
0

#111 ja 😂 till Unix behövde jag ingen, jag hade handen i buren första dagen han nosade lite och tredje dagen tyckte han det var tråkigt så han klev upp i handen och utforskade den, 😂

Jillyana
0

#112: Grattis :D Norris typ nosare på min öppna hand men springer sedan iväg numera. Bättre än i början då han bara rusade iväg direkt XD Jag kan lyfta honom en liten stund så jag sätter honom i hans hissdunke då han inte vill bli hålld långa perioder.

[Lilium]
0

#113 det går framåt 😀

Jillyana
0

#114: jajamensan, han gillar inte att hållas men gillar att nosa och klias.

Jillyana
0

1/8-23

Idag så är någon VÄLDIGT trött XD han har sovit såhär ett bra tag nu…

[Lilium]
0

#116 😍

Jillyana
0

2/8-22

Ursäkta ordvalet men fy fan, djävlar i mig vad rädd jag blev idag! Jag kollade mot Norris när han sov i lekhagen (han leker lite, sover, leker och upprepar), och jag trodde jag såg en fästing stor som hand ben! Tog mig typ 30sekunder innan jag insåg att det var hand öra ^^!

Annars har Norris mest grävt i sanden, kelat med mig och bara chillat :)

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#118: ahh jag fattar känslan 🥲😰

Jillyana
1

#119: jaaa, bidde några hjärtattacker XD

[Lilium]
0

Pjuh!! Fattar känslan 😮

Jillyana
0

#121: ja fy sjutton vad läbbigt

[Lilium]
1

#122 Unix sover gärna i hörnet på akvariumet… Och jag får alltid en hjärt atakk och stannar för tar se så han andas… Jag har hittat husdjur så.. Fast inte vid liv…

Jillyana
0

#123: ne ush vad hemskt! Jag veklagar cerkligen.

Jillyana
0

20/8-22

Idag var det svettigt och någon bestämde sig för att rymma!
Jag vet inte hur det är med er men i den här värmeb svettas jag som en gris i ugnen av veckostädningen. Det är inte så kul men aja.

Så när jag var klar med veckostädningen gick jag på toa. Norris hadeprecis lagt sig att sova i lekhage så passade på liksom. Men så helt plöttsligt när jag sitter på porslintronen hör jag ett klingande. Har nog aldrig varit så snabb från toan förut. Så när jag kommer till lekhagen sitter norris utanför, stårndes på musse pigg muggen och kollar dig nöjt om. Som tur är så har han inget emot att lyftas så nu är han åter i finkan(lekhagen)!

• Redigerat 2022-08-20 21:09 av Jillyana
Jillyana
0

13/9-22

Misstag och otur

I morse (5.15 ungefär) vaknade jag av att det lät från en pappkasse intilö huvudändan i min säng. Jag ligger stilla och hör det igen några sekunder senare. Så, jag fräser till och hör små tassar springa iväg. Jag görväntade mig en mus/råtta så jag följer snabbt efter klappandes i händerna för att skrämma djuret till hålet. Jag hör hur den lille rusar in bland min hög av papppåsar i köket varvid jag tänder lampan. Jag ser då hur jag glömt att stänga buren! I panik kollar jag igenom buren och han är borta! Med hjärtat slåendes lika snabbt som en kollibris vingar och 150tusen hjärtattackertarjag min transportskål och värjr leta efter Morris där han gömde sig i köket. Efter att jg flyttat två pappkassar så kommer han glatt fram till mig, stannar och tittar på mig. Jag plockar upp min pälskling och eftet att ha kollat up honom och han verkar ok hamnar han i buren igen. Efter detta kollar jag buren igen typ 10gånger för att se att gallret är där vilket det är. Sommnar med tiden igen lch är bara glad att han är ok!

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#126: usch! Vilken upplevelse.
Har också varit med om det där (3 gånger ) 🙃

Tur att norris är i buren nu. Han verkar, precis som kiwi vara en mästare på att rymma.
De jobbigaste är att man börjar tänka,, ”tänk om jag inte varit där precis den sekunden?!”

Jillyana
0

#127: ne gud va jobbigt! Tre gånger?!? Jag hade dött av ängslan.

Mja, jag hlömde lovket på delen av mondetolf som är vid hns hus, så lätt att klättra ut ^^! Men han verkar ju förtjust nog i mig att komma fram när han är på rymmen :)

[Lilium]
0

#126 ursh vad jobbigt! Tur att han kom fram iaf 🙃

• Redigerat 2022-09-13 14:51 av [Lilium]
Jillyana
0

#129: aaaa, han kom fram medans jag kollade i papperskassarna och bara stirra på mig, ungefär som ”hörru dumsnut, här är jag!”

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Ja en gång så glömde jag helt enkelt att stänga locket. Jag la in henne i buren och gick på toa, toan är precis bredvid mitt rum. När jag kom ut så ser jag en mus. Jag stannar upp och tänker ”AAAAAAAAAH EN MUS” men jag bara står helt still. Sen ser jag att det är en tjock gul mus, några sekunder senare inser jag att det är kiwi.
Känslan efter att jag tagit upp henne: 😭🥹😳💔

Den andra gången så lärde sig kiwi att på något vis KLÄTTRA på en platt TRÄ VÄGG..
Hon kom ut, i ett litet hål. (Som nu är igen spikat). Hon han komma typ 5 trappsteg ner innan mamma kom ungefär kl. 01.00 på natten. Den känslan! 🤢😭

Sista gången så rymde hon ut i samma hål som förra gången in i pappas garderob. Mamma hittade henne igen för att hon hörde ett ljud från den. När hon öppnade så var,, suprise suprise! Kiwi där, hon duschade..

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Norris är så sööööööt

Jillyana
0

#131: Hahahaha snacka om mission impossible där! och javisst är han söt <3

Jillyana
0

19/9-22

Idag blev det lite extra mums mums! Jag lad ner en del av en äggkartong och droppade/lät det rinna äpple och päronpuree på den :) det uppskattade mycket.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#134: mmmm gott🤤

Jillyana
0

#135: ja verkligen, han slickade även från flaskan XD

[Lilium]
0

#134 mums :P

Jillyana
0

27/9-22

Korkad matte gör hamstern glad!

Så senaste dagarna har jag kunnat ha Norris i handen en stund utan problem. Då något inte såg lustigt ut på foten lyfte jag honom närmare(i öppen flata) för att se bättre. Då hoppar helt enkelt lille mannen ner och springer bakom hullan som buren står på. En minut senare var han dock i lekhagen igen. Det lustiga? En bit riven asp …

[Lilium]
0

Oj oj vilka äventyr ni får 😅

Jillyana
0

#139: aaaa, och man känner sig inte särskillt smart. Men som tur är gillar han mig nog för att hålla sig nära ^^!

[Lilium]
0

#140 det är ju kul!

Jillyana
0

#141: aaaa det är det verkligen

Jillyana
0

29/10-22

Jag vet att inläggen är mer sällan numera men det lunkar på i sin egna, lugna takt. Vi kommer bättre och bättre överens hela tiden, kelar(jag kliar hans rygg), pratar och bara umgås. Idag vart det storstädning av buren och en ny dessigne jag verkligen gillar. Norris verkar glad i den med :) har den påklipp men inte på yt så kan tyvärr inte visa just nu. Norris gör sig hemmastadd så vill inte störa för honom nu. Men ni kan få en bild på honom med dillplantan;)

EquusCaty
0

#143: Lilla Norris <3

Tjena^^

Jillyana
0

#144: ja han känns liten, men om jag kollar på mina första foton med honom så är han ju enorm nu XD

Jillyana
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9

13/11-22

Inte mycket att raportera här hemmifrån så bar liye blndade bilder från en veck eller två tillbaka på Norris :)

[I_love_iller1]
0

#146: norris är ju för gullig!

[Lilium]
0

#146: sötdöden, tycker då ögat ser konstigt ut, bara bilden?

[I_love_iller1]
0

#148: jag gjorde ocksså det

Cireea
0

Rexhamstrar får lite lättare ”sovskit” som ligger kvar vid ögat när dom vaknar. Detta på grund av dom krulliga ögonlocken. Det är inget att oroa sig för utan man kan hjälpa dom bort med smutsen med en liten tops.

EquusCaty
0

Gulligt❤️

Tjena^^

[I_love_iller1]
0

#150: okej

[Lilium]
0

#150: okej, kul att lära sig något nytt😁

Jillyana
0

ja han är verkligen underbar min lilla norris. Tyvärr är han ytterst motvillig till att jag ska tvätta hans öga rent från "sovskiten". Och det är ungefär som att han vet om jag ska göra det. Kan gå för att hämta material och när jag kommer tillbaka har han tvättat bort allt XD Försöker att hjälpa så lite som möjligt men när det behövs så får man ju bråka lite med honom.

Cireea
1

Som tur är så sköter dom det oftast helt själv 🥰

Jillyana
0

#155: japp, är bara några få gånger jag behövt brpka med honom om det :)

Jillyana
0

Lite bilder på Norris jul Bur (ett winter wonderland), tar nog ut det mesta av ”snön” efter nyår. Även ett par bilder med grönkål och Norris :)

Cireea
0

🤩🤩

Jillyana
0

#158: <3

EquusCaty
0

#157: aww Norris😍

Tjena^^

[Lilium]
0

Så fint du fixar!

Jillyana
0

#161: tackar <3

Jillyana
1

Idag var det åter ommöblering av Norris Bur, under dagen hade kag köpt in torkad fisk(100% fisk) som jag tänkte prova att ge honom. Den lilla fluffbollen nosade innan han gick till andra änden av lekhagen. Så resten ges till mamma’s fästman’s katt, hon borde gilla dom i alla fall :)

[I_love_iller1]
1

#163: norris är ju för charmig! 😍😍😍😍😍

Jillyana
0

#164: ja visst är han min lilla fluffboll

[I_love_iller1]
0

#165: hur gammal är han nu?

• Redigerat 2023-01-18 15:14 av [I_love_iller1]
Jillyana
0

#166: hmmm, tror han är runt året. Några månader yngre men inte långt ifrån.

[I_love_iller1]
0

#167: aha så han blir 1 år snart

Cireea
0

Norris fyller 1 år den 26 mars 🥰

Jillyana
0

#169: då var kag ju nära :)

[I_love_iller1]
0

#169: aha men då är min bara typ 1 månad äldre

Jillyana
0

#171: vilken gammling 😂

[I_love_iller1]
0

#172: haha 😂

hamsterr
0

#173: haha min fyller 1 år 27 februari

Cindy ~2022-02-27~

[I_love_iller1]
0

#174: då är dem ju lika! Min fyller 16

hamsterr
0

#175: 11 dagar i mellan! :)

Cindy ~2022-02-27~

Jillyana
0

#174: oj vilken gamling

Jillyana
0

Massa fina, äldre hamstrar och människor som trillar in här, vad trevligt 💕

hamsterr
0

#177: jaa haha

Cindy ~2022-02-27~

Jillyana
0

Uppdateringarna har varit glesa ett bra tag nu men har inte mycket att raportera. Vi umgås, pratar, provar lite gott gott men nu har jag LITE att informera om i alla fall.

För ett tag sedan började jag vänja norris vid min säng. Vi går dit då och då under hans lektid och det verkar han gilla mer och mer. Han går dessutom alltid fram och nosar på mig, han har till och med självmant börjat klättra över mina armar samt nosa mig i nyllet!!

Dagen till ära, fettisdagen, fick han ”semlor” av mig. Den ena är gjord på morotsskivor, mosad banan och en liten bit vindruva. Den andra, och mest populära, är gjord på äggula, mosad banan och wn liten bit vindruva.

Jillyana
0

Hjulet var igentligen för när Norris fyller år men jag kunde inte vänta, det gamla var VIDRIGT!

Jillyana
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Hipp hipp hurra!! Idag fyller världens bästa hamster ett år! Norris fick en hamstertårta dagen till ära. Grattis på födelsedagen min älskade norris!

Botten: äpple
Sylt: hamstersäker puree
Grädde: mosad banan
Topping: jordgubbe och blåbär.

[Lilium]
0

#182: Grattis i efterskott fluff bollen! 🥳 <3

Jillyana
0

#183: jag hälsar det till honom ikväll :)

hamsterr
0

#182: Grattis i efterskott Norris 🥳🥳🥳

Cindy ~2022-02-27~

[Lilium]
0

#184: Känns som om du nyss fick hem honom, tiden går sååå fort :)

Jillyana
0

#186: ja herregud! Han kändes som rn plutte lutt här im dagen och så i förrgård vart han typ medelåöders XD

Jillyana
0

#186: hälsade honom det igår kväll från dig ^^

[Lilium]
0

#188: :) dem växer upp sååå fort ;) känns som om jag nyss fick hem min, han är 1år och 7mån nu :O

Jillyana
0

#189: ooooh, en äldre liten sötnos!

[Lilium]
0

#190: ja , en liten äldre herre är det här hemma. Sen mina andra 2 är 1,2 & 7 mån på dagen :)

Jillyana
0

#191: oj! det var en salig blandning

[Lilium]
0

#192: Jup :)

Jillyana
0

Igår var första hången vi kunde prova labyrinten, den är ätbar, som vi fick i förrgår. Den kändes liten men jag tänkte att det kanske bara var inbillning. Så jag lät Norris prova men nepp. Det var INTE inbillning. Så om du är i linköping och har dvörgisar kan du få den om du vill då jag inte är bekväm med att låta Norris fortsätta använda den. Använd 1gång, 2.5-5min totalt. Fick sig ett gnag här och där men det är allt med den. Notris har aldrig visat tecken på att vara sjuk så borde inte finnas smitta på den. Om ingen säger något förrens måndag kväll slänger jag den.

Jillyana
0

Vi har ett kultur event här i linköping under ett par veckor nu. En grej man kan göra är att pröjsa 100kr och man får prova på att måla med olika material. Jag valde olja och självklart Norris som motiv och fy fan vad nöjd och stolt jag är! Här visas både tavlan (ofärdig) och referensfotot!

Jillyana
0

Dubbelinlägg XD

• Redigerat 2023-07-26 18:30 av Jillyana
Cireea
0

Wow vad fint!

Jillyana
0

#197: tack :) färgerna matchar dock bättre i cerkligheten XD

UlrikaD
0

#194 Utmärkt lösning av problemet av Norris tyckte jag.😀

#195 Jättefin!!

Jillyana
0

#199: tackar :)

Jillyana
0

Räknar med att bli klar i morgon :)

Jillyana
0

Vart klar idag, ca 6timmars arbete och grubblande

[Lilium]
0

#202: oj vad snygg!

[Undertaker]
0

#202: Så vacker!

Jillyana
0

#203: tack så mycket :D

Jillyana
0

#204: tackar <3

Jillyana
1

En viktig men tung uppdatering. Jag kollade idag på en video på Norris från bara någon månad eller så sedan och insåg hur krasslig han blivit. Han är nu ca 2år och 2månader. Jag skulle kunna he honom mediciner och gudarna vet vad för att förlänga det hela med en chans att han blir bra igen. Men det känns inte sjysst mot honom. Så imorgon kommer jag tyvärr ringa för att reservera avlivning. Förändringen var så sakta att jag inget märkte förens jag kollade på videon idag. Jag ville låta er alla veta detta beslut.

Cireea
0

#207 Lilla Norris ❤️

Jillyana
1

#208: Norris har nu somnat ln sedan ca 15min. Det gick snabbt och lugnt till.

UlrikaD
1

#209 Beklagar sorgen. Men Norris hade ett långt och bra hamsterliv.💖

Cireea
1

#209 Jag beklagar 🌹
Nu får han springa med sina bröder 💕

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.