Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburardvärghamsterhjul
Läst 331 ggr
Atnes
2

Passar hamster för mig? Hjälp!

Hej!

Jag är en 14 årig tjej med ett stort djurintresse och mycket fritid. Jag har aldrig haft hamster innan men har två marsvin och en katt. Katten är otroligt trevlig och snäll och vi har haft han i 8 år, när marsvinen kom för ungefär 7 månader sen så var han intresserad i början men sen tröttna han. Så katten skulle inte vara så mycket problem (marsvinen bor i ett annat rum). Jag är iväg måndag kväll på ridning annars så är jag hemma varje dag, jag går inte i skolan just nu av personliga skäll.

Vilken Bur?
Jag har ett ställe på mitt rum där en Bur 100 x 50 cm skulle få plats, problemet är att mitt rum är ganska litet, ca 10 kvadrat och jag har en ganska stor garderob, hyfsat stor säng ett litet skrivbord samt en hylla och en stol. Så det är ganska trångt redan. Min fråga är då: vad är det minsta en dvärghamster kan ha (ska nog inte använda minimum och försöka fixa större än det) och vart jag kan hitta en glas tank/plats låda så stor, helst ingen som kostar en förmögenhet.

Ljud?
Jag har hört att hamstrar låter mycket på natten, låter det mindre om man har ett tystare Hjul som står stadigare? Elle vad är det som låter på natten, det kanske inte är hjulet?

Skulle en hamster passa mig?
Va helt ärliga , tack.

[Elina07]
1

Det skulle funka perfekt 😀
100x50 är en bra storlek för hamstrar.
kan du inte ha buren på skrivbordet, om du inte använder alltså?
En bra Bur är den största dunan på ca 1 meter, skyline buren, (finns på hornbach t.ex), ett begagnat akvarium/terrarium.
Jag tycker inte om SAMLA lådan på 130 l, då den är ganska liten för 2 dvärghamstrar och även för en guldhamster. Ha heller inte en Bur med våningar då hamstrar inte klättrar i det vilda.

Om du ska ha dvärghamster så ska vissa bo 2 och 2 enligt lag. Guldhamstrar ska endast bo själva.
Hamstrar är nattaktiva vilket betyder att de är vakna på natten och sover på dagen.

Det som låter på natten är hjulet, men det kan fixas med hjälp av rapsolja, dock ej vanlig låsolja.
Vanliga trähjul låter inte lika mycket som plasthjul, men trähjul kan lukta efter ett tag när hamstern kissar där, och trähjul är lite svårare att skölja av än plasthjul.
Personligen tycker jag att plasthjul är lite stabilare än trä, men nu har jag aldrig använt trähjul.

Vattenflaskan kan också låta på natten. Men du kommer att vänja dig med hjulet och vattenflaskan. Du kanske kommer att vakna på natten, men det är bara somna om.

Om du har gallerbur (bör ej användas) så kan du höra att hamstern gnagar på gallret. Det kan leda till att hamstern får problem med tänderna.

Sammanfattning + tips:
En hamster skulle passa dig, men var försiktig när du har katt och låt den inte vara nära hamstern av säkerhetsskäl. Låt heller inte hamstern/hamstrarna leka med marsvinen. 10 kvm är inte jätte stort och inte jätte litet. Försök att möblera om i ditt rum och se vart du kan ställa buren. Kanske på skrivbordet?
Du kan höra hamstern/hamstrarna på natten.
Burar finns det en djungel av.
Att ha djur kostar, det är ingen hemlighet. Så se till att du har pengar ifall något skulle hända och du behöva åka till veterinären. Annars så kan man skaffa försäkring via Agria. Pris för försäkringen är ungefär 600 kr per år, då betalar du premien på hälften.

Vill du veta mer så kan du skicka ett PM eller invänta fler svar :)

• Redigerat 2022-04-04 14:47 av [Elina07]
Cireea
5

Jag skulle inte vilja säga varken bu eller bä när det kommer till om hamster passar dig. Utifrån din beskrivning så vet jag ingenting om dig eller det du söker i ett husdjur. Varför tror du att hamster skulle passa dig?
Bara för att man är hemma och har tid så betyder det inte per automatik att ett visst djur passar. Det beror helt på vad man själv söker..

Jag håller inte med allt som #1 skriver om så jag svarar på dom punkter där jag inte håller med för att ge perspektiv.

Samla 130L från IKEA är i mitt tyckte inte alls för litet för en guldhamster, det beror helt på individen. Tycker det ärligt talat är alldeles för mycket generalisering och man tänker sällan på individen utan pratar bara allmänt.
Jag har många guldhamstrar och har inga problem med mina samlalådor. Det är någon enstaka hona som kräver mycket stimulering men då få man anpassa sig efter det. Till och med mina krävande honor mår bra i sina samlaburar.
Däremot kan jag hålla med om att det blir för litet om man ska hålla en flock då det kräver mycket mer inredning för Att undvika bråk.

En Bur kan bli för stor, allra helst med dvärghamstrar där stora områden tenderar att resultera i att djuren skapa sina egna revir inne i buren och då leder det i sin tur till bråk. Det är något att ha i åtanke om det är dvärghamstrar som är aktuellt.

Alla dväghamstrar ska enligt lag bo med artfrände, alltså inte "vissa" arter. En viktig punkt att ta med sig när man funderar över vilken art som passar bäst.

Det som låter på natten är… allt. Hamstrar gräver, gnager, röjer runt bland inredningen, skalar fröer, springer i hjulet och möblerar om. Så jodå, höra hamstern kommer du absolut göra oavsett vilket Hjul du har i buren för det är så mycket mer än bara hjulet som låter. Kanske kan det vara bättre att ha hamstern i ett annat rum?

Mitt främsta tips är: Köp från en seriös uppfödare.
Oavsett art så vänd dig till en bra och etisk uppfödare. På sajten finns en uppfödarkarta och jag rekommenderar att du i så fall kikar på den när/om ett köp är aktuellt: https://hamster.ifokus.se/discussion/1493503/uppfodarkarta

Jag tipsar också om att ni i familjen verkligen pratar igenom det här så att dina föräldrar är med på noterna. Bland det värsta jag vet är när familjer köper hamstrar men sen vägrar föräldrarna ta ansvar för djurets hälsa och välmående. Dom är det yttersta ansvaret så länge du är under 18, det vill säga att det exempelvis är deras ansvar att ta djuret till veterinären om det behövs.
Många uppfödare säljer inte djur heller till barn utan att målsman tagit kontakt, jag brukar vilja ha kontakt med föräldrarna i förväg för att känna av lite innan köpet. Så involvera föräldrarna ordentligt redan innan köp.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
  • Redigerat 2022-04-04 14:50 av Cireea
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Håller med #2: men tänk även på att du, och helst alla i din familj som kan tänkas ta hand om hamstern / hamstrarna att ni måste vara pålästa.

Det beror ju också på vad ni söker i ett djur, men generellt så är inte hamstrar jätte gosiga. De flesta klara av att sitta i handen en stund men de (flesta) föredrar att springa och utforska.

En sista punkt som inte tagits upp jätte mycket är då att hamstrar är nattaktiva, alltså att de vaknar på kvällen, ibland sent in på natten. Det betyder att det kan bli väldigt sena kvällar.

[Lilium]
0

Håller med #3 och #2 fullt ut

Atnes
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1: hej 👋
Tyvärr så har jag inte möjlighet att möblera om eller ha buren på skrivbordet då jag har data på skrivbordet och har precis möblerat om på mitt rum. På bilden nedan är stället jag hade kunnat ha buren, elementet är inte igång och solen skiner inte in genom fönstret.

[Elina07]
0

#5: okej.
skulle inte rekommendera att ha buren så lågt ner. Ha i så fall buren på en EUR pall eller något liknade som håller uppe buren. Typ som en MALM byrå med 3 lådor, 80x78 mått.

Cireea
3

#6 Varför inte?

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#6: det är helt ok att ha buren på golvet, kan dock vara smart att ha den på Hjul för att kunna flytta på den enklare (ifall man tänker ha den på golvet då). Ser inte direkt något problem med att ha den på golvet

[Elina07]
0

#7: Om man dammsuger rummet och råkar komma åt buren, då skakar hela buren och det kan skrämma hamstern.

HaMsTeRpLaMsTeR123
2

#9: buren måste ju vara stabil? Eller vad menar du? Isåfall så kan man ju lika gärna råka skaka till en Bur på ben eller på en hylla osv-

[Elina07]
0

#10: Att det kan skrämma hamstern om TS skulle t.ex gå upp på natten när hamstern är vaken. Då ser hamstern inte TS utan TS fötter.

Cireea
3

#9 Jag har massor av burar på golvet och dammsugar utan problem mitt hamsterrum. Det är ett vardagligt ljud som en bra uppfödd hamster inte reagerar på.

#11 Men nu får du skärpa dig, vad har det för betydelse över huvudtaget?

[Elina07]
1

#12: Att det kan skrämma hamstern

Cireea
2

#13 Varför skulle ett par fötter skrämma hamstern? Då skulle den lika gärna bli skrämd av en hand eller en arm när du går förbi en Bur som står på en bänk. Just nu sitter du och skriver massa strunt som inte är förankrat i någon som helst fakta eller sanning.

TS, du kan absolut ha din Bur på golvet, se bara till så golvet inte är kallt så det kyler ned buren 😊

[Elina07]
1

#14: Ursäkta, men varför hugger du på folk?
Prova att skriva med en vänlig ton istället för att hugga på folk, det blir trevligare så.

Cireea
3

#15 Hur avgör du min ton i text? Jag är varken otrevlig eller "hugger" det minsta, vi för en vanlig diskussion. Du läser in något som inte finns där och börjar tjafsa om något helt annat istället för att fortsätta ursprungsdiskussionen.

[Elina07]
1

#16: Jag tipsade TS från början att TS kunde ha en byrå för att ha byrån på

Cireea
2

#17 Vilket inte heller har något med den konversation som vi fört. Min konversation med dig handlar om att du påstår att en Bur inte kan stå på golvet och sedan kommer med absurda påståenden om varför.

[Elina07]
3

#18: Men snälla.
Absurda påståenden, snälla överdriv.
Jag skriver att JAG tycker att man inte bör ha en Bur på golvet för det KAN skrämma en hamster. Det är inte att ha "absurda påståenden" utan bara en åsikt.

91Marran
3

Har haft burar på golvet utan problem.

Mvh
Mig

Cireea
2

#19 Det är absurt att påstå att hamstern skulle skrämmas av TS fötter eller att en dammsugare skulle skaka hela buren. Det är överdrivna påståenden.

Än en gång, varför skulle hamstern skrämmas mer av ett par fötter som passerar buren jämfört med en kropp, en hand eller ett ansikte?

91Marran
0

Jag har haft hamstrar i sovrummet. Jag har svårt att vakna så jag vaknar inte av dem på natten. Det som stör är när jag ska somna.

Mvh
Mig

91Marran
1

#21 Håller med dig!

Jag tror att en upphöjd Bur kan skrämmas precis lika mycket. Hade en gerbilbur i mitt sovrum där jag gick förbi hela tiden. Det störde dem mer att ha en upphöjd Bur än när den stod på golvet.

Mvh
Mig

[Elina07]
0

#21: Den kan bli rädd. Hur många gånger ska jag skriva det?

91Marran
3

#24 De kan bli rädd för upphöjd Bur också!

Mvh
Mig

[Elina07]
0

#25: Ja, men den ser bättre om det är en upphöjd bur

Cireea
2

#26 Ser vad bättre?

91Marran
0

Pommes, min hamster var mer stressad av en högre Bur än en lägre.

Mvh
Mig

[Elina07]
1

#27: Om den är högre upp t.ex på en byrå eller liknande, så ser den omgivningen bättre.
Det är det jag menar.

HaMsTeRpLaMsTeR123
3

#26: en hamster har jätte dålig syn, de ser bara ca 5-10 cm framför sig. De störs inte av fötter då en kropp blir samma effekt

Cireea
3

#29 Nej det gör dom inte med tanke på deras dåliga syn.

[Elina07]
0

#30 #31
Jag vet att de inte ser så bra.
Ni två missförstår mig, men jag ska försöka att förklara lite bättre då.
Om en hamster är högre upp, då kan den se skuggor och rörelser, t.ex om man ska ta upp hamstern från buren

Herveaux
1

#32: Hur menar du att hamstern skulle se sin ägare bättre om den blir upplyft från en Bur på en byrå kontra en Bur på golvet? 😅
Du får nog bara inse att du inte vet bäst här Elina.

// Harley

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#32: fast det gör ingen skillnad ifall de är på golvet eller på en byrå. Alltså de känner saker med deras morrhår och kropp, skuggor ser de ju inte ändå knappt 😅

Cireea
2

#32 Det har verkligen noll betydelse var dom står. Dom kan bli lika skrämd på golvet som på en byrå som uppe vid taket. Det gör liksom ingen skillnad. Den ser lika bra (eller lika dåligt snarare) oavsett var buren står.

[Elina07]
2

#33: Jag har aldrig sagt att jag vet bäst.

Om buren står på en byrå eller liknande så är armen/handen i samma höjd som buren.

Cireea
2

#36 Om du har ett terrarium eller hemmabygge kanske du kommer in i samma höjd, men ingen annan Bur då 99% av alla burar har öppningen i toppen. Då kvittar det fortfarande var buren står.

Och även om du har ett terrarium på golvet så kan du enkelt komma i samma höjd genom att sätta dig ned.

Herveaux
1

#36: Nej men du vägrar ju ge dig. Det du påstår stämmer inte. Punkt slut.

// Harley

[Elina07]
1

#38: Nja,
Det är du och några till som fortsätter spinna vidare

Cireea
2

#39 Nej vi svarar på dina påståenden som är felaktiga. Det är du som griper efter halmstrån för att försöka få rätt.

[Elina07]
3

#40: Det är ju ni som försöker få sista ordet inte jag 😅
Jag försvarar mig bara.
Inga fel med det

Cireea
2

#41 Jo jag kan faktiskt tycka att det är fel att försöka trycka på att det du påstår är sant när det inte är det. Du försöker sprida felaktig information och kommer inte med några som helst hållbara argument.

[Elina07]
4

#42: Felaktig information, Nope.
Jag skrev inte att det fanns källor kring det.
Jag skrev att jag TYCKER att man inte ska ha buren på golvet.

Lite omoget att va 2 vuxna mot 1 ungdom på nätet och bjäbba vidare 😅
Jag försvarar mig bara🤷

Herveaux
1

Elina, nu är jag mer än less på dig och din pissiga attityd här inne.
Du är härmed varnad och blir det inte bot och bättring NU så får du skrivförbud på obestämd framtid.

// Harley

Cireea
3

#43 Att du inte tycker att den ska stå på golvet är en sak, och ingen har påstått att du inte får ha den åsikten. Det är dina påståenden om varför som inte är hållbara och som är felaktiga. Vi är flera som bemött dina påståenden och förklarar varför det är fel, det är så en diskussion fungerar.

Varför är det "omoget" att föra en diskussion? Vad har ålder med saken att göra?
Den är du som är den som är minst trevlig i den här diskussionen, ingen annan här har gått på något personligt plan förutom du.