Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterhamsterinredningburar
Läst 1582 ggr
91Marran
2

Pommes är hämtad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag har hämtat hem en hamster. Pommes heter hen. Skulle ta upp och kolla könet men det gick inte alls. Har satt Pommes i ett akvarium. Det är mindre än hens Bur men det får gå. Hen har en del att göra i akvariet ändå. Spred ut maten så att hen alltid kommer åt mat. Vattenskål på våningen.

Pommes Bur ska säljas. Vågar inte använda den. Även om man gör stora heltäckande hyllplan så har vi ju katt.

Vilken färg kan Pommes ha? Kanske svårt att se på dessa bilder.

Mvh
Mig

Cireea
0

Behövs bättre bilder för att avgöra färg 😊 Du får fota lite i dagsljus!

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[Elina07]
1

Det märker du om några dagar om det är en tjej 😅

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Åh vad kul! Och super söt namn. Pommes 🥰🥰
Vad bra också att du bytte ut gallerburen. Pommes kommer att få ett jättebra liv😊

Jillyana
0

Sa inte uppfödaren/säljaren vilket kön Pommes har?

91Marran
0

#2 Längtar inte till en illaluktande brunst.

Mvh
Mig

91Marran
0

#4 De kom inte ihåg.

Mvh
Mig

[Elina07]
1

#5: Men då vet du om det är en hona eller hane :)

[Elina07]
0

#6: Jag kanske är lite dömande nu men hur kommer man inte ihåg vilket kön ens hamster har?

Men jag är glad att Pommes har fått ett bättre hem

• Redigerat 2022-02-08 09:18 av [Elina07]
91Marran
1

Jag kunde klappa i buren, men fick ta hjälp av en tunn filt för att lyfta. Det blev blodvite av en klo, så jag vågade inte hålla utan ifall jag skulle tappa.

Mvh
Mig

91Marran
1

#3 Det hoppas jag med att Pommes kommer att trivas.

Mvh
Mig

91Marran
0

#6 Den är född den 21 oktober. Det är allt jag vet. Den sov när vi hämtade den, så jag kunde bara se att det var en hamster i buren och inte vilken färg och hårlag. Det hade haft den en månad sen blev ena ungen allergisk.

Mvh
Mig

Jillyana
0

#11: låter som en djuraffärs hamster, ungen tröttnade och föräldrarna säger allergi för att det låter bättre. Så flräldrarna kan mycket väl ha glömt könet då de bara köpte den så ungen slutade tjata om hund eller dylikt.

[Elina07]
0

#12: Hamstern hade lika gärna varit en hamster med stamtavla.

Cireea
4

Diskussion kring hamsterns ursprung kan vi bara spekulera kring om inte den tidigare ägaren sagt var den kommer ifrån. Finns ingen stamtavla kan man såklart anta att det är köksavel eller butik, men den kan ju lika gärna blivit glömd eller kastad hos tidigare ägaren. Dock är ju det lite väl irrelevant.

Tycker också det blir lite tråkig stämning att sitta och döma dom tidigare ägarna såhär på sajten utifrån det TS skrivit. Ingenstans framgår det att tidigare ägaren bara tröttnat eller försökt "få tyst på barnets tjat". Så vi skippar att diskutera det.

• Redigerat 2022-02-08 11:19 av Cireea
[Lilium]
0

#4 kunde ej sakt det bättre

91Marran
0

Lagt ut buren och tillbehör på FB. Till exempel en labyrint och två rör i trä. Hoppas att det säljs snabbt. Vill ha den såld inför att sambon kommer på onsdag.

Mvh
Mig

[Elina07]
0

#16: varför så snabbt? Jag förstår att du vill få sålt det

91Marran
1

#17 Jag ville inte att det ska stå en massa saker när han kommer hem. Han är inte så jättehappy med en hamster. Jag mår inte helt okej just nu, så jag vill få bort det.

Mvh
Mig

91Marran
0

Är blocket bättre än marketplace?

Mvh
Mig

91Marran
0

Ska ta bättre bilder när hen har bott in sig. Får ge det några dagar. Det var en lång resa igår, sen byta Bur till en insynsvänlig Bur gör det inte bättre.

Mvh
Mig

91Marran
0

Nu ligger buren på blocket. Tillbehören lägger jag inte ut där.

Mvh
Mig

91Marran
1

Pommes vågar sig fram i buren när jag är i närheten.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#22: vad kul!!

91Marran
0

Måste ha ett nytt lock. Detta är jobbigt att ta bort och Pommes kan bli rädd av att det händer så mycket ovanifrån.

Mvh
Mig

91Marran
0

Pommes fick med två sorters mat. Valde den med 19% protein så länge.

Orkar inte blanda Foder till denna hamstern. Det tar sådan tid. Måste hitta något bra att köpa.

Mvh
Mig

91Marran
0

https://www.djurlycka.se/produkt/b-natural-hamstermix/

Står inget om kolhydrater och fibrer.
Men har någon testat detta och varit nöjd?

Mvh
Mig

Cireea
1

#26 Vet en som var i kontakt med henne och fibrer ligger på 8%. Tror kolhydrater var runt 65% eller något sånt, minns inte helt men det är fullgott Foder.

Rekommenderar den utifrån det jag hört av andra, är bra balanserat och utformat.

91Marran
0

#27 Hade gärna haft mer fibrer, men man kan inte få allt. Ska köpa det när hen har bott in sig. För det är väl så att man ska slussa in det nya fodret och att de ska ha kvar det gamla fodret några dagar?

Mvh
Mig

Cireea
0

#28 Fibrerna är ändå inom ramen som tur är, men du kan ju lägga till lite Färskmat på sidan av som är mer fiberrikt så jämnar det ut sig.

Ja fasa över till det nya fodret över ett par dagar, det brukar räcka.

91Marran
0

#29 Jag får köpa fodret och se. Det var en bra tanke med fiberriktfärskfoder.
Det är ju som du skriver inom ramen.
När jag har blandat själv har jag legat på 9-9,8. Minns inte exakt, så det är lite skillnad. Jag märker ju om det är lagom med sju eller inte. Borde ju inte vara någon fara.

Mvh
Mig

91Marran
0

Använder ett smalt Hjul nu. Får inte plats med ett större i buren som används för tillfället. Vad är tecken på att det är för smalt? Hade en hamster som inte trivdes med det "smala" hjulet. Hon sprang snett och sakta. Då fick hon ett större Hjul och blev gladare.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#31: tänker väl att det är för smalt om hamstern inte kan springa i det, slinter ut med foten eller har problem med att springa i det för att det är för smalt?
Vet inte säkert men det verkar rimligt

91Marran
0

#32 Det är bra anledningar. Har inte sett Pommes i hjulet ännu.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#33: Pommes testar nog snart ;) h*n är väl vara lite överväldigad.
Jag tänker att det är helt okej som ett tillfälligt Hjul (eller permanent) om inte ryggen böjs och att h * n inte ramlar ut eller slinter med fötterna utanför 😃

Måste bara säga att Pommes är en supersöt fluffboll! hans färger är så fina också🥰

• Redigerat 2022-02-09 20:49 av HaMsTeRpLaMsTeR123
91Marran
0

#34 Hen testar nog när jag sover. Får hålla lite mer koll och smyga mig fram.

Mvh
Mig

• Redigerat 2022-02-09 21:09 av 91Marran
HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#34: menade hens* Whoops

91Marran
0

Pommes

Mvh
Mig

91Marran
1

Pommes igen. Tar sådan tid att ladda upp bilder.

Mvh
Mig

[Lilium]
2

#38 😍

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#38: bara fråga, är inte det ljusblåa huset för litet?

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Nämen vilken sötnos😍

91Marran
0

#40 Använder det som en leksak. Pommes använder inte det till att sova i. Skulle hen börja använda det, så tar jag ut det.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#42: aha okej :)

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

.

• Redigerat 2022-02-10 12:21 av HaMsTeRpLaMsTeR123
91Marran
0

#40 Du menar det med tre ingångar va?

Mvh
Mig

UlrikaD
1

Med all den pälsen är det troligtvis en kille. Jättefin dessutom. 💖

91Marran
0

#46 Ska bli spännande och se om du har rätt.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#45: ja, den skulle nog passa mer för en dvärghamster ;)

91Marran
0

#48 Den finns tydligen i en större storlek.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#49: okej 😊
Tänkte mer på just den storleken

91Marran
0

#50 Funderar på någon annan "leksak" att ha där. Vet inte vad ännu. Men får leta bland mina gamla grejor. Har mycket saker i förrådet men har inga nycklar dit.

Mvh
Mig

[Elina07]
0

#51: Vet du vilket kön Pommes har ännu?
Hur länge har du haft Pommes?

91Marran
0

Hämtade Pommes i måndags. Ska se om jag kan se på måndag. Då har det gått en vecka.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Du kan ha en kruka? Det är supersött!
Eller en kartong, målat och klippt som ett hus! Eller en kork tunnel.. :D

[Elina07]
0

#53: Det kanske är en hane?

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#55: vissa hamstrar doftar inte när dem brunstar (ex.kiwi) så det kan fortfarande vara en hona :D

• Redigerat 2022-02-10 21:06 av HaMsTeRpLaMsTeR123
91Marran
0

#54 Tips på kruka.

Mvh
Mig

[Elina07]
0

#56: "blöder" de som en människa?

91Marran
0

#58 De kan göra det, men väldigt lite.

Mvh
Mig

[Elina07]
0

#59: Eftersom Pommes är vitfärgad, så kanske du borde kunna se det?

Cireea
2

#58 Nej, honor blöder inte vid brunst.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#57: alltså, du tar ju då en kruka, en stor som hen får plats i och försöker få till ett hål. Jag hade tur med min och hittade en som redan vara sönder, men jag antar att du får hamra lite på den på ett ställe, hela kan ju dock gå sönder då.. annars så kan du ta krukan och lägga den ner och lägga lite Bottenmaterial i, jag gjorde det i Kiwis sandbad :)

Kan se om jag hittar nån bild🪐✨

91Marran
0

#62 Det var bra tips!

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#60: om de blöder från underlivets så är det nog något som är fel, brunsten är mer genomskinlig/vit/gul

91Marran
0

#61 Då var det något fel på hamstern jag hade när jag var yngre. Det var gult och lite halvt rosa.

Mvh
Mig

Cireea
3

Pommes ser ut som en hane med tanke på pälsen. Jag benämner det som en hane fram tills könet är fastställt, blir lättast på det sättet.

Rödögd är han i alla fall och jag tycker mig se färg på huvudet vilket gör att jag tror att det är en del vitteckning med i bilden. Kanske dubbbelbandad. Hamstern är inte vit i alla fall utan någon färg är det där. Kanske offwhite bö rö ba? Eller silvergrå rö bö ba?
Det är så pass ljust allting så jag tror det är flera blekgener i spel. Behövs bättre bilder i dagsljus och från fler vinklar.

• Redigerat 2022-02-11 15:28 av Cireea
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#63: 😃

Annars så är kartonger väldigt bra, med en utklippt dörr, jag tycker dock inte om det då det inte blir så ”fint ” haha.

Du kan även ta en tillplattad äggkartonger och lägga in, det blir lite kul att gå på och söka i för hamstern :)

[Elina07]
0

#64: Jag vet inte riktigt om jag har fel eller rätt men jag googla lite och fick upp detta
https://hamster.ifokus.se/discussion/1051869/guldhamster-som-bloder-eller…..

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Hamstrars kiss kan ju också färgas, om det äter något rött som de inte brukar äta, hände med Kiwi en gång :/

Kan säga att det inte alls var kul att hitta det i buren första natten hos oss också..

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#68: som både Cireea och artikeln sa så blöder inte hamstrar vid brunst 😊

Det är troligtvis isåfall något annat

HaMsTeRpLaMsTeR123
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#63: här ser du Kiwis båda krukor:

91Marran
1

#71 Det får jag testa.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#72: ja gör det! Pommes blir säkert supergod med ett till gömställe ;)

91Marran
0

Hittade detta huset i förrådet. Kom bara in i det lilla förrådet. Är det ens värt att sälja som dvärghus? Storlek S.
https://www.djurmaxi.se/smadjur/trixie-trakoja-100-27702.html?gclid=Cj0KCQiA0p2QBhDvARIsAACSOOPGmGuLgQJg1FvhP24DaY032OKY5kMQG1D6wsRwCdNwAOsEVCysw_gaAtRfEALw_wcB

Mvh
Mig

Smådjurshus för mus, hamster och andra små gnagare. Tillverkad av högkvalitativ furu utan klammer och spik. Med rundat tak, ingång och fönster med spröjs.
  • Redigerat 2022-02-12 15:54 av 91Marran
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#74: skulle du nog kunna göra? Jag vet inte riktigt en dvärghamsters minimåt..

91Marran
0

#75 14x11x10cm

Mvh
Mig

91Marran
0

Får leta vidare i nästa förråd.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#77: då är den laglig för dvärghamster :)

Ja gör det

91Marran
0

#48 Taket rundar ju neråt, är det fortfarande okej?

Mvh
Mig

91Marran
0

Ska se om Pommes är vaken ikväll när jag kommer hem. Då kan Pommes få lukta på mig igen och kanske bli lyft. Annars får jag vara uppe tills han vaknar.

Mvh
Mig

91Marran
0

Idag blir jag uppe sent. Han har varit vaken i sitt bo flera stunder men inte kommit fram. Fyllde på mycket mat i torsdags, men det är svårt att se hur mycket han har ätit. Vill känna på hullet, men det får vänta.

Jag är redan trött, men ja har man "spontant" köp en hamster så får man skylla sig själv.

Mvh
Mig

• Redigerat 2022-02-12 21:08 av 91Marran
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#79: det har jag ingen aning om, vet inte om höjden räknas från lägsta höjd eller högsta.. vid högsta är den laglig, lägsta är den nog olaglig

91Marran
1

Nu har jag klappat på Pommes och gett en bit broccoli.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#83: vad bra med framsteg! Om du inte kan ta upp hen än för att kolla könet så tycker jag att du borde ta hen i genomskinlig skål grej

91Marran
0

Pommes är så försiktig att det skulle vara svårt att få i honom i en skål eller liknande. Kan testa i morgon.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#85: Okej, bättre att ta det lite långsammare än för snabbt, du skulle ju kunna lägga något gott i och låta honom gå in, det är ju bra om han vänjer sig vid att lyfta från marken och bli buren. I början så kan de ju tro att du är ett rovdjur (som har fångat den) .

91Marran
0

#86 Får låta honom gå in i något nu i början på nästa vecka. Måste städa buren lite. Städar inte ut allt på en gång utan lite då och då.

Ska sätta in ett sandbad på övervåningen tänkte jag. Där det ljusblåa huset står.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#87: vad kul för pommes med en dusch!

91Marran
0

Har sålt en del hamstergrejor till en kompis idag. Ska leta efter mer i nästa förråd. Blir lite för billigt, men hon är inte gjord av pengar så det blir till en behövande.
Hon har en dvärg så det mesta passar i storlek.

Mvh
Mig

• Redigerat 2022-02-13 21:05 av 91Marran
HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#89: vad bra!

91Marran
0

En hungrig Pommes. Han fick precis plats i matskålen. Den ska bytas ut (är i plast), men han hade den med sig och tryckte att han kunde känna sig trygg med den.

Mvh
Mig

91Marran
0

Svårt att få bra bilder då akvariumet står med kortsidan ut.

Mvh
Mig

[Elina07]
0

#92: Pommes högra öga ser konstigt ut. Det kan vara bilden dock

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#93: menar du den lilla vita pricken i?

[Elina07]
0

#94: ja i hans öga. Jag vet inte om det är något eller om det är ögonfärgen.

91Marran
2

#95 Får ta och kolla på det andra ögat och se hur det ser ut.

Mvh
Mig

91Marran
1

Såg Pommes stå i hjulet igår och det såg bra ut. Han sprang inte i det, utan tog något steg bara.

Mvh
Mig

91Marran
0

Måste hitta en till glimmaljuslykta. De passar så bra i McDonalds mugghållare. Ska finnas i förrådet tror jag. Har bara en lykta framme. Det var ju populärt med sådana skålar ett tag. Det är ju tuggvänligt material på mugghållaren.

Mvh
Mig

91Marran
0

Ska bygga ett nytt tak till buren. Det jag har nu är svårt att flytta på. Måste åka och köpa listor. Vilken tjocklek ska man ha?

Mvh
Mig

[Elina07]
0

#99 listor på vad?

91Marran
0

#100 Till locket att sätta nätet på.

Mvh
Mig

[Elina07]
0

#101: Bör va tjocka lister ifall att han skulle börja gnaga

91Marran
0

#102 Listerna ska sitta på utsidan av buren och gallret ovanpå.

Mvh
Mig

91Marran
0

Tänkte odla lite, men hittar inte min vadd. Får ta blött papper istället. Lättare att odla i vadd, sen tar man bort grödorna från vadden och lägger in. Papper har jag ju mycket av hemma så det går väl lika bra. Blir solrosgroddar denna gången.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#104: mums för
Pommes ✨

[Elina07]
0

#104: Vadd?

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#106: du lägger frön i vadd, blöter och låter växa upp till små skott, sen så tar du upp skotten (lämnar vadden) och ger till hamstern 😊

Samma sak kan du gör med papper

91Marran
0

Nu har jag beställt den nya maten och lite annat till som torkade insekter, hirskorvar och bomaterial. Får se hur det går, om det uppskattas. Var tvungen att komma upp i 650 för fri frakt.

Mvh
Mig

• Redigerat 2022-02-19 15:41 av 91Marran
91Marran
0

Ett sandbad, en ny matskål och ett stort hus har tillkommit i buren. Pommes verkar lite nöjd. Han ville inte bli upplyft. Jag få ta tag i det i morgon. Han fick ett bär av mig i alla fall.

Mvh
Mig

91Marran
0

Hittade mitt stora Hjul. Ett tic tac Hjul. Det får inte plats i denna buren, men jag vet att någon ville ha bilder på hjulet, för att lägga in i artikeln om Hjul.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#109: vad kul för pommes! Och bra att du tog ut det lilla huset ✨
Har du kollat nu för att se om det är en hane eller hona?
Hur går det med träningen?

110: det kanske bara ser ut så på bilden men hjulet ser väldigt litet ut? Vilken diameter har det?

91Marran
0

#111 "The bucket wheel including the metal stand is approximately 34cm in height x 30cm wide and 30cm in depth (11.5 inches diameter). The wheel dimensions are a generous 5.5inches running depth."

Mvh
Mig

91Marran
0

#111 Håller med om att det ser litet ut på bilderna.

Mvh
Mig

91Marran
0

Pommes la sig på rygg när jag tog ner handen i buren och närmade mig. Nu har jag ett projekt nästa vecka att ta tag i. Funderar på att få honom till transportburen och se om det är lättare att få Pommes tam där och kunna se könet. Han slängde sig inte på rygg och pep inte, utan la sig sakta på rygg. Får se hur det går i morgon.

Mvh
Mig

[Elina07]
0

#114: vad betyder det när de lägger sig på rygg? att de blev skrämda eller vill bara inte?

91Marran
0

#115 De är rädda och undergivna men kan attackera.
Typ så.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#113: jaha, okej! Då var det bara bilden som lurades lite 😅

91Marran
0

Jag har blivit sjuk. Så får vänta lite längre på att få honom tam.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#118: åh nej! Krya på dig.<3

Du behöver absolut inte svara men vilken sjuk ?(🥴) tänker att om det är en vanlig förkylning så kan du ju fortfarande försöka hantera honom :)

[Lilium]
0

#118 krya på dig 🙂

har du kommit fram till om det är en hona eller hane?

91Marran
0

#119, jätteont i halsen, hes, ont i kroppen och mycket ont i magen. Hostar också.

Mvh
Mig

91Marran
0

#120 Skulle ha kollat igår men blev sjuk igår kväll.
Tack!

Mvh
Mig

[Lilium]
0

#121 har du testat dig? Tänker corona då jag hade lite liknande symtomen när jag hade det 🙂 jag bara undrar

[Lilium]
0

#122 okej krya på dig så får du titta när du blivit frisk 🙂

91Marran
0

#123 Kommer att testa mig om jag inte är något bättre i morgon.

Mvh
Mig

[Lilium]
1

#125 okej krya 🙂

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#121: usch vad jobbigt😖

[Elina07]
1

Krya TS🤧

91Marran
0

På måndag ska jag hämta paketet från djurlycka. Ska bli spännande att se vad Pommes tycker om det. Jag längtar också.

Mvh
Mig

91Marran
0

Nu har jag sått. Hoppas det blir lika bra som vanligt.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

Var roligt med båda senaste inläggen! Pommes kommer att bli superglad!

91Marran
0

#131 Det hoppas jag. Inser nu att jag sådde lite väl mycket kanske. Behöver ju inte ge allt. Det kommer att ta en stund för ärtorna att växa, så det blir nog bra.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#132: kan du inte frysa in isåfall?

91Marran
0

#133 Det kan man nog. Brukar lägga in i kylskåpet.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#134: tänker det med så att det håller, annars så kan du väl bara låta det växa tills han ska äta det? Hur går det med förkylningen? Har du kunnat kolla pommes än?

91Marran
0

Pommes var i matskålen innan. När jag vände mig om för att se vad katten gjorde så hann han gå ner och gömma sig. Är lite snuvig fortfarande. Det tog honom max fem sekunder att gömma sig. Han sprang lite sakta i hjulet igår när jag gick och la mig.

Mvh
Mig

91Marran
0

Idag har jag klappat Pommes. Han ville inte riktigt men jag lyckades. Sen fick han något gott.

Mvh
Mig

[Elina07]
0

#137: Så kul!!
På väg i rätt riktning

91Marran
0

Har ett jobbigt lock till buren. En öppning i mitten med galler som går att ta bort. Ta av hela locket är så tungt och jobbigt. Tänkte att han blir rädd om jag gör det. Annars hade jag nog plockat upp honom en bit.

Mvh
Mig

[Elina07]
0

#139: Skaffa en SAMLA till honom så länge tills du har skaffat en annan Bur, det blir kanske lättare

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#137: vad roligt med framsteg!

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Hur ser buren ut nu?

91Marran
0

#140 Den är inte genomskinlig så då märker inte Pommes när kan kommer till buren. Då ser han mig som ett rovdjur när jag kommer uppifrån. Men annars en bra idé. Har en sådan Bur i förrådet.

Mvh
Mig

91Marran
0

#142 Jag letar efter ett större akvarium. Men hittar inget med mina mått som jag vill ha. Letar både på blocket och marketplace.

Mvh
Mig

[Elina07]
0

#144: bra att hålla koll på blocket och marketplace.
Försök att hitta ett akvarium eller den största dunan begagnat,de är annars svin dyra nya.

91Marran
0

#145 Hur hög är en största dunan?

Mvh
Mig

[Elina07]
0

#146: 37 cm.
Den får plats med ett 28 cm hjul

91Marran
0

Jag vill ha ett akvarium 90 i längd 40 högt och sen rätt så bred (över 35 är ett måste. Gärna 45). Jag får leta vidare.

Mvh
Mig

Loviiisa
0

#148 Om du letar efter en stor, bred, djup Bur och (som inte är akvarie desvärre, + dock därefter inte heller är så tung) så skulle jag rekommendera denna https://www.amazon.se/Living-World-Green-Moving-Gnagare/dp/B00E1XWJ2O/ref=sr_1_1?crid=1VMBIXM9L5SAD&keywords=eco%2Bhabitat&qid=1645873878&sprefix=eco%2Bhabitat%2Caps%2C96&sr=8-1&th=1 har den själv, min hamster älskar den. Dock kostar den ju lite, men kan säkert finnas de som säljer begagnat.

100 x 60 x 50 (höjden minus hjulen är ca 50 cm).

Living World Green Moving Home Gnagare Bur, Brun, M : Amazon.se: Husdjurstillbehör
  • Redigerat 2022-02-26 12:15 av Loviiisa
91Marran
0

#149 Tack för tipset!

Mvh
Mig

91Marran
0

Höll i Pommes en kort stund igår. Det gick nästan bra.

Mvh
Mig

[Lilium]
0

#151 vad kul 😊

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#151: nästan??😅

Vad roligt med framsteg🥰

91Marran
0

#153 Han var inte jättesugen. Jag hann inte kolla könet, eftersom jag ville sätta ner honom innan han fick panik.

Mvh
Mig

91Marran
0

Pommes Bur är städad. Gjorde om den så han får stimulans. Jag har kollat och det är en hane. Han bet mig rejält när jag tog ut han ur buren. Tog en mikrofibertrasa och höll honom i när han skulle in i buren igen. Då gick det bra att hålla och han var stilla. Glömde kolla klorna.

Vår ena katt la en död mus i ena ströet, så det vågar jag inte använda. Nästan en hel påse carefresh. Om man tar bort det ströet och det runt om som musen låg i kan jag använda det innersta i påsen då? Bara en fråga, tänker inte lägga in det i buren.

Mvh
Mig

91Marran
0

Tar sån tid att lägga in bilder så kanske kommer en till senare om jag orkar.

La ner en massa Bunny bedding active i buren, så nu har han att gräva i.

Mvh
Mig

Cireea
0

#155 Oj, nej jag hade inte vågat använda ströet alls om det legat en död mus där. Man vet aldrig vad man kan få in för skit då.

91Marran
0

#157 Nä det åker ut till soptunnan.

Mvh
Mig

91Marran
0

Han åt en solrosgrodd från mina fingrar.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Hur har det gått?

Auch för bettet 🙄

91Marran
0

#160 Ja det var inte kul. Spolade med vatten ett bra tag och sen spritade jag.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#161: spritade du såret? Det gör ju suuuuuuuuuper ont 🤒

Edit: stavfel

• Redigerat 2022-03-10 20:58 av HaMsTeRpLaMsTeR123
91Marran
0

#162 Jag vet! Men jag hade inget val. Var tvungen att få det rent.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#163: har du ingen sån där rengöring sprej utan smärta eller vad man nu ska säga?
Det är som att sprita fast i sprej, och man känner ingenting! Förutom lite kallt.

”Lifechanging” 😂

91Marran
0

#164 Det låter bra. Det får jag testa.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Gör det! Det borde finnas på exempel apotek (?)

(Tror jag)

91Marran
0

#166 Ska kolla upp det.

Mvh
Mig

[Lilium]
1

Dem brukar funka (vi har sån hemma)

91Marran
0

I fredags var det fart i hjulet. Eller ja han sprang lite. Annars så brukar han bara gå lite. Han gillar höet men använder inte sin grävdel. Grävdelen är i halva buren ungefär. Vid nästa städning tar jag ut en del av ströet som han inte gräver i och sätter dit något roligare istället.

Mvh
Mig

91Marran
0

Jag är i och för sig inte uppe vid fyra på natten.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

Hur går det med att bondingen?

91Marran
0

Ut med en tung låda full med djurgrejor. Det gick bra men när jag skulle in igen med en tom låda så trillade jag mig lite illa med foten. Men nu är lådan inne och Pommes får en större Bur. Foten känns lite okej nu efter en stund. Lådan blev lite trasig vid hjulet, men den ska stå på en annan låda så det gör inget hoppas jag.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#172: vad kul för Pommes!
Hur går det nu?

91Marran
0

Det tar tid att ladda upp bilder här, så om de inte kommer ikväll så kommer de i morgon. Kanske inte orkar vänta på att bilderna uppladdas ikväll.

Mvh
Mig

91Marran
0

Det är lättare att bonda från denna buren. Den andra stod så dumt till så man kom bara in från kortsidan. Han tar från min hand.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#175: oh Yay!!

91Marran
0

Så ser det ut.

Mvh
Mig

91Marran
0

Har toalettpapper i huset.

Mvh
Mig

91Marran
0

Intressant.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#177: åh fint! Har du testat med mycket Bottenmaterial än? Alltså så du vet om Pommes gillar att gräva?

#179:
Ingen:
Verkligen ingen:
katterna: MMMmmMmMm MeLLAnMåL🥵

91Marran
0

Det testade jag i akvariumet. Han grävde bara så han kom under hyllplanet. Det var lite strö under hyllplanet så att gräva under dit gick fort.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#181: då kanske du skulle ta och lägga lite mer under hallplaner? Då blir det ju som Pommes egna hus :D

91Marran
0

I nya buren så är det mer strö under hyllplanet.

Mvh
Mig

91Marran
0
91Marran
0

Hittade en whimzeez hemma. Han ska få den i morgon. Den låg bland min medicin. Vad den nu gjorde där.

Mvh
Mig

91Marran
0

Pommes är död!!!

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#186: va?❤️

91Marran
0

#187 Helt ofattbart!

Mvh
Mig

Cireea
0

Åh nej 😰😰 vad hände?

91Marran
1

Bytte vatten i går kväll. Reagerade på att det var mycket vatten i skålen. Kollade matskålen. Där fanns mycket mat. La in en tomatbit. Tomatbiten låg kvar i morse. Försov mig så han inte titta då. Nu när jag kom hem från jobbet så låg han död i ett hus. Såg inget på honom. Tydligen något underliggande. Skulle ta honom till veterinär när han kom men jag gjorde aldrig det. Han var så lugn och det var ingen fart på honom när han kom. Han sprang inte fort i hjulet heller och det höll i sig. Kan ju ha berott på det. Annars så har jag ingen aning.

Mvh
Mig

91Marran
0

Måste man ha virkon S eller kan man köpa bara ytdesinfektionsmedel?

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

Åh nej jag beklagar så❤️Vila i frid Pommes

91Marran
0

#192 Tack!
Letar hamster nu. Inte lätt. Hittat dvärghamstrar men de ska ju bo två och två. Vill helst ha bara en hamster.

Mvh
Mig

[Lilium]
0

beklagar

<3
vila i frid pommes

91Marran
0

#194 Tack!

Mvh
Mig

91Marran
0

Min nya ska heta popcorn om den är ljus har jag sagt. Hittade en som hette det i grannstaden. Men det var en dvärg. Vill ha en guld. Finns bara dvärgar här omkring. Har ingen lust att åka en längre sträcka denna gången. 2 oreanga dvärghamstrar kostar 450:-/stycket. Orangea låter inte som en seriös uppfödare. Så den uppfödaren vill jag inte gynna.

Mvh
Mig

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#196: 👍🏽 Låt dem inte vinna på dålig avel, ifall det är det då

Cireea
0

#196 Var bor du?

91Marran
0

#198 I Nybro utanför Kalmar.

Mvh
Mig

91Marran
0

Hur får jag tag på en ny hamster? Letar på blocket. Hittat några men då måste man enligt uppfödaren åka dit och hälsa på. Och det är ungefär 2h bort. Jag vill inte åka så långt som 4h för en hamster. Har gjort det tidigare men det måste ju finnas närmare tycker jag.

Mvh
Mig

Cireea
0

#200 Kika hos uppfödare längre bort och fixa frakt 😊 Jag vet en som ska till Gotland som ska förbi mig nästa helg och jag har en hane som kan följa med då om det är av intresse.

91Marran
0

#201 Vart ifrån åker ďe till Gotland? Oskarshamn?

Mvh
Mig

Cireea
0

#202 Dom åker från Västerås via Stockholm och så neråt 😊

91Marran
0

#203 Tänkte om de åker över med båten vid Oskarshamn?

Vill gärna ha en hamster från dig. Har velat det länge. Men nu är det kanske möjligt!

Tingade en hamster för 500:- för några år sedan. När jag frågade om hon kunde hjälpa till med att hitta leverans, så fick jag svaret att jag var tvungen att åka dit själv och hämta den. Fick inte skicka någon annan att hämta den. Den bodde andra sidan landet. Ville ha tillbaka mina pengar men det fick jag inte.

Mvh
Mig

Cireea
1

#204 Oj det vet jag inte men kan fråga!

Vad sjukt 😱 Sånt kan man ju inte kräva tycker jag. Inte med så stora avstånd. Lite hjälpsam måste man vara..

91Marran
0

#205 Ja fråga! Kan ta mig till Oskarshamn hela helgen.

Mvh
Mig

Cireea
0

Fick precis svar, dom åker via Nynäshamn.

91Marran
0

#207 Vad synd!

Mvh
Mig

91Marran
0

Blir ingen ny hamster av olika anledningar. Kanske nästa år, vi får se.

Mvh
Mig

[Lilium]
1

#209 tråkigt
Hoppas det blir någonting nästa år då!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.