Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhamsterskötsel
Läst 446 ggr
[Elina07]
2

Hiss eller diss?

Hej!
Kan vi inte ha en "Hiss eller diss" tråd? Där vi lägger upp en länk på hamster saker som vi är osäkra eller vill bara dela med oss av.

[Elina07]
0
Köp Kylsten hos FirstVet! ✓ Enkel betalning ✓ Snabb hemleverans | FirstVet
sxnoo
0

#1: bra att ha på t.ex. hus om man vill ha t.ex. kallare vatten eller kallare Färskmat till sin hamster på sommaren
annars fattar jag inte direkt grejen med det

sunoo

[Elina07]
0

#2: så typ utanför huset att sätta vattenskålen på?

sxnoo
1

#3: ja men typ, eller uppe på taket (skulle nog inte ha det där) ELLER på en helt annan plats om man nu väljer att använde en kylplatta

sunoo

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Skulle säga precis som #2: att det är till för att kyla hamstern under varmare perioder.

Pilspets
0

Hamsterburen: skyline fun area leon smådjursbur från zooplus.

Pilspets
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ganska dålig bild…

Cireea
1

#7 Diss.
Inte alls lämplig Bur till hamstrar i mitt tycke, dels på grund av allt galler men också för att det är väldigt lite Bottenmaterial. Och definitivt inte lämplig till dvärghamstrar då det lätt blir att dom bildar egna revir när buren är uppdelad sådär.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Pilspets
0

Tänkte väl det. Hade den förut men har bytt till detolf,plastback och dunabur. Mina föräldrar tycker att den är jättefin och så. Lyckades övertala dom till att byta!

[Elina07]
0

Diss.
Det är bättre att ha en Skyline Marrakesch där man kan dra ut frontskivan för lättare städning, eller en Ferplast Maxi Duna Multy som är nästan lika stor som Skyline och väldigt enkel att städa.
Jag länkar till bra burar:

https://www.hornbach.se/shop/Gnagarbur-SKYLINE-Marrakesch-100-96x47x40cm-natur/5780368/artikel-detaljer.html

https://www.ferplast.com/collections/rodent-cages/products/maxi-duna-multy?nosto_source=cmp&nosto=6216702d3aa7ba3544dba0a1 (den är lite billigare på Arken Zoo)

Detolf från IKEA har många och SAMLA 130L

Beställ Gnagarbur SKYLINE Marrakesch 100 96x47x40cm natur på HORNBACH.se! Alltid hög kvalité till ständigt lågt pris. Byggbranschens nöjdaste kunder. Stora byggvaruhus med Drive-in.
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Skulle också dissa, hamstrar behöver inte våningar utan istället ett tjockt lager med Bottenmaterial. Det är ju också galler vilket ofta leder till gallergnag eller gallerklättring. Båda är farliga. Gallergnag skadar tänderna och nosryggen. Vid gallerklättring så kan de ramla och skada sig.

Sen även det som Cireea nämnde att dvärgar kan skapa revir = bråk

Bortsett från alla dissar så måste jag dock säga att den är väldigt fint inredd (med sakerna) 😊

Cireea
0

#9 Har du kopplat ihop flera burar menar du?

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#12: jag har uppfattat det som att hen har 6 campbells, uppdelat i tre grupper. En på tre, en på två och en på en 😊

Pilspets
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#12 Nej,dom är inte ihopkopplade.
#13 Ja,det stämmer.

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#14: vilka fina burar! I den mitterstas buren så skulle jag lägga in mer Bottenmaterial och kanske någon kartong till :)

Man ser dock inte hur mycket Bottenmaterial som du har.

Vad är det för spån som du har?

En annan fråga också, vart kommer dina hamstrar ifrån?

Pilspets
0

#15 Tack! Då går jag på kartongjakt. Nu har jag åtta centimeter eftersom han inte gillar att gräva. Jag använder kutterspån,och vet att det dammar men dom har inga rinniga ögon eller snorig nos. Borde jag byta ändå? Dom kommer från hamsterdalen.

[Elina07]
1

#16: byt. Det finns Care Fresh, alspån och millamore supersoft på marknaden

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#17: jag håller med, det finns så mycket bättre botten material som gör superbra gångar!

Hur är grävkapasiteten med det materialet?

Att det dammar är inte bra för detta luftvägar

Pilspets
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#17 och #18 Då byter jag bottenmatrial,även fast det håller gångar bra. Kan ni rekommendera något naturligt,billigt och bra bottenmatrial? Är det akut eller kan jag vänta tills nästa städning om 2-3 månader. Har just nu spånet på bilden.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#19: är det bottenmaterialet från gran?

Pilspets
0

#20 Ja,det är det.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#21: byt, gran är jätte dåligt för hamstrar och kan skapa allergier och är cancerframkallande, bland annat, det finns mer dåliga saker.

91Marran
0

#19 Hur ofta städar du? :) Och hur stora burar har du?

Mvh
Mig

Pilspets
0

#23 Jag har en detolf,en miniduna och en plastback(145liter) Tidigare bodde dom i samma bur(Fyra i en och två i den andra.) som i inlägg #7 som jag städade varannan månad. Vet inte hur ofta jag ska städa nu.

[Elina07]
0

#24: Jag städar min hamsters Bur varannan vecka. Ibland känner jag att jag inte behöver städa den.
Jag brukar säga till mig själv att jag ska städa buren när det börjar lukta snus😅
Jag har den största dunan (Ferplast Maxi Duna Multy)
Allt beror på hur stor Bur du har och hur grisig/renlig hamstern är.

Pilspets
0

#25 Menar du att du byter spån då?

[Elina07]
0

#26: Ja, men bara lite där han sover så det blir fräschare. Alltså att man inte byter ut allt där de sover.

• Redigerat 2022-02-24 10:32 av [Elina07]
Pilspets
0

#27 Okej,får se hur ofta jag måste byta då.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Jag byter typ var tredje månad, eller vartannat månad.. men Kiwi kissar dock bara i sin låda :)

Pilspets
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

#29 Vad duktigt av henne! Mina kissar i sandbadet och i sina hus. Jag har faktiskt ochså en Kiwi!😁

Cireea
0

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#30: nämen åååh🥝🥝🥝

Pilspets
0

#31 Va?

[Elina07]
0

#33: Allmän skötsel

Cireea
0

#33 Jag tycker det ser ut som att du behöver lite koll på Allmän skötsel så jag länkade en artikel till dig som kan hjälpa dig 😊

Pilspets
0

#35 Jaha,då förstår jag. Har läst den många gånger men jag läser gärna igen. Tack!😃

Pilspets
0

#35 Jag hittar inte länken till artikeln om bottenmatrial?

HaMsTeRpLaMsTeR123
0
Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
Pilspets
0

Tack!🙂

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#39: inga problem!!

Denna kommentar har tagits bort.
Cireea
1

Rent lagligt får ungar flytta redan vid 3 veckors ålder. Det är sinnessjukt och inte rätt men rent lagligt är det så.

5 veckor är något som föreningarna kräver av sina uppfödare då vi vill ha en högre standard och för att djuren behöver dom extra veckorna för att vara redo.

Sedan är det ni håller på med INTE okej. Att sitta och öppet diskutera specifik annons och sen använder sajten för att kunna skicka länken mellan varandra. Nej, det accepteras inte.

Raderar kommentarer.

• Redigerat 2022-02-24 20:05 av Cireea
[Elina07]
1

#47: Då ber jag om ursäkt.

Pilspets
0

#47 Jag ber om ursäkt,hade inte koll på det ännu. Jag som hade läst igenom reglerna…

[Lilium]
0

#47 jag ber om ursäkt om jag gjorde någonting.

Cireea
0

#50 Du var inte delaktig.

[Lilium]
0

#51 vad skönt mins ej vad jag skrev

Cireea
0

#52 du har inte skrivit något alls av det som är raderat.

[Lilium]
0

#53 okej

Pilspets
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Kan jag tvätta burar,matskålar,sandbadet och inredning med denna sprej? Den är köpt på en djuraffär.

[Elina07]
0

#55: matskål, sandbad, Hjul och rör räcker att man diskar av med diskmedel.

Jag brukar skölja av träbroar med vatten och mild parfym fri tvål.