Hjälp angående hamsterkull!
Hej!
Jag köpte en guldhamster (omplacering) för 10 dagar sedan. Igår natt upptäckte jag blod i buren och blev helt förskräckt, insåg dock snabbt att allt var okej med henne men att hon fött ungar! Jag visste inte att hon var dräktig och personen som sålde hamstern svarar inte, så jag kan inte fråga något om när/var/hur/varför.
Nu till mina frågor, om någon skulle vilja ta sig tiden att svara.
- Eftersom jag inte visste att hon var dräktig så har hon fött i hennes stora trähus. Jag har kapat av ena långsidan som står mot glasväggen så att jag ska kunna se henne utifrån buren. Är det stressande för henne nu när hon har ungar? Ska jag täcka för med typ en filt så att det alltid är mörkt?
- Vad behöver jag ta bort från buren? Hjul vet jag, men något mer?
- Hon kommer bara upp för att äta en gång per dag. Jag vågar inte lägga dit för lite mat eftersom hon behöver mer nu när hon diar, men samtidigt rädd för att hon ska fylla boet med mat som möglar. Hur mycket är lagom att ge? Menar mest Färskmat.
- Jag vågar inte störa eller pilla i buren mer än att ge mat och vatten, men jag kan se lite gamla matrester mot glasrutan. Hur får jag bort dom utan att riskera att hon blir så stressad att hon äter upp ungarna? :( vad är mest riskfyllt, att låta det ligga eller att stressa upp henne? Har som sagt bara haft henne snart 2 veckor och hon var så extremt skygg/stressad när jag tog hem henne.
Hon är iaf 6 månader så hon har åldern inne, men tycker ändå synd om henne som behövt föda såhär kort tid efter att ha bytt hem. Är så rädd och orolig att något ska gå fel. Alla tips mottages tacksamt ❤
Låt det vara.
Ta bort allt som är tungt som kan skada ungarna. Låt dock huset vara så slipper du stressa honan.
Ge samma mängd Färskmat som vanligt. Det som spelar roll är vad du ger. Ge extra protein och någon extra klick Barnmat. Basfodret ger du som vanligt och det finns ingen risk att det möglar eftersom det inte är färskt.
Låt det vara för stunden. Annars kan du försiktigt beta bort det från boet med en pinne eller liknande när hon är uppe och hämtar mat.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#2 Ligger sanden i buren så låter du det vara. Ligger det i en behållare så bör du antingen ta bort det eller se till så det står stabilt på burbotten så ingen kan klämmas under den.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck