hamster kliar sig mycket!!
Hej!
Min hamster kliar sig väldigt mycket! Men jag har bara haft en hamster så har inte erfarenhet hur mycket en hamster kliar sig.
Det är en Campbell.
Jag tror inte att det är ohyra har redan försökt att kolla runt i pälsen jag tycker att hans hud är jättefin där han kliar.
Tidigare har han haft sår under hakan som är borta nu. Men han har ingen päls under hakan… och han har typ som ett myggbett på hans huvud…
Hans hud under hakan hänger ner över fötterna när han står normalt men nar han står på två ben ser det helt normalt ut.
Han kliar sig mycket vid öronen och mitt på kroppen. Han nästan som typ biter eller slickar (vet inte riktigt) Vid hans bakben typ och under hakan men det är sällan.
Han har tunnare päls lite bakom mitt på huvudet men annars har han tjock och tät päls. Vad är detta är det någon mat eller något spån han inte tål? (Han värkar inte ha ont)
Eller vad! Är jätteorolig!!
Vågar typ inte åka in till veterinär tänk om de skulle avlida honom!
HJÄLLPPP
- Redigerat 2022-01-16 00:37 av Herveaux
Han kanske bara tvättar sig? Min hamster gör så ibland. Du får nog vänta på att Cireea svarar..
- Redigerat 2021-08-19 20:03 av HaMsTeRpLaMsTeR123
#0: Är du orolig så ska du kontakta veterinär.
En veterinär avlivar inte djur hur som helst så det behöver du inte oroa dig för.
// Harley
#2: okej, Jag ska nog vänta tills Cireea svarar.
#1: jag tror inte att han tvättar sig. Han gör liksom jättefort med bakbenet på kroppen och vid örat:)
#3: Det kostar inget att ringa och rådgöra med en veterinär.
Cireea är grym på hamster, men är inte veterinär.
// Harley
Jag blir jätteglad över förtroendet ni har för mig, men tyvärr är jag inte någon veterinär och kan därför inte ge några medicinska råd. Det enda jag kan göra är att spekulera och fundera tillsammans med er andra.
Utifrån det du beskriver hade jag åkt in till veterinären för en kontroll. Låter som att det kan vara kvalster eller någon form av allergi och då behöver du få rätt medicinering.
Åk till en veterinär som är kunnig inom "exotiska djur" (hamstrar räknas som det) och be om en undersökning samt skrapprov. Ett skrapprov hjälper att fastställa om det är ohyra och även vilken sort i så fall.
Stort lycka till och uppdatera gärna när du fått hjälp.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#6: okej, tack! Ska kanske inom en vecka försöka kontakta veterinär.
#7: Inom en vecka? Varför vänta så länge? Klåda kan vara otroligt stressande för ett djur.
// Harley
#7 Kanske inom en vecka? Stackars hamster, varför inte kontakta veterinär direkt? Varför vänta om man är orolig och tror att något kan vara fel?
Enligt lag måste du kontakta veterinär direkt! :)
Mvh
Mig
#7: jag tänker kanske åka in till veterinär någon gång i veckan eller ringa.
Jag tänkte fråga om du vet hur mycket det kostar att åka in till veterinären för en koll.
Tänkte också passa på att fråga: är det normalt att huden hänger ner över fötterna när den är på alla fyra? (För en Campbell)
#10: ska göra det så snart jag kan.
#9: ska kontakta veterinär så snart som möjligt.
#11 Hamstern måste till veterinär omgående då den lider av klådan.
Nej, det låter som att din hamster är gravt överviktig.
#14: okej om den är överviktig vad ska jag göra för att den går till baka till ”vanlig” kropps form? Han väger ca 104 g senaste gången (han är en Campbell de ska väll väga runt 80-100?)
#16: han har en stor Bur och ett Hjul (som han inte springer i så mycket vet inte varför) men sedan tar jag upp honom varje dag så han får springa av sig i en lekhage. Jag ger honom frön och maskar.
Jag vet inte riktigt vad Färskmat är men jag antar att det är ärtor, ägg, färs och gurka?
Jag ger honom ibland gröna ärtor men rätt så sällan han fick faktiskt fem stycken gröna ärtor idag. Han kanske får det varannan vecka eller någon gång i månaden.
#17 Är "frön och maskar" basfodret? Ger du ingen hamsterblandning? För i så fall låter det inte konstigt med övervikt då frön och maskar är massor av fett och protein.
Hur stort är hjulet i diameter?
Din hamster behöver en ordentlig diet och en undersökning hos veterinären för den är inte hälsosam.
#18: vad kommer veterinären att göra?
Och vad är en hamsterblandning?
Hjulet tror jag är ett ”vanligt hjul” (Trixe) liksom 28 cm eller vet inte om det är diameter eller cm. 28 något i alla fall.
Kan veterinären avliva honom eller vad kommer veterinär göra?🥺
Det är svårt för jag säger att vi måste åka in till veterinär men hon säger bara ”nej, vi väntar tills det blir värre” då blir jag arg såklart och liksom säger att om det blir värre kanske han måste avlivas och att hon inte är en djurvän osv…
men jag fattar inte varför hon inte vill eller hon säger att det kostar mycket.
Jag vet inte hur mycket det kostar vet du hur mycket det kostar?
#18: och juste glömde även fråga vad en diet är:)
#18: han får också solrosfrön som jag läste nu man borde plocka bort om hamstern är överviktig… tur att jag ska göra en big clean i idag eller imorgon! (Byter ut allt i buren) så kan jag kolla med dig all mat jag ger då och då (Campbell som sagt, hane)
Så jag läger i rätt mat för honom och inte mat som innehåller håller mer än 4% fett var det va?
#19 Veterinären kommer ta skrapprov och göra en undersökning för att se vad som ställer till problem. Eventuellt andra prover.
Vad priset blir vet jag inte och du kan hälsa din mamma att det är såhär att ha djur. Dom kostar. Även små djur ska till veterinären om det behövs, det är lagstadgat och ger hon inte vård när det krävs så kan det anmälas.
Ju längre ni väntar desto allvarligare blir det och då kan även kostnaden öka.
- Redigerat 2021-08-21 11:43 av Cireea
#22: ok ska säga till mamma att vi ska ringa veterinär idag:) för att ringa är gratis säger de att vi ska åka in gör vi det:)