Kaninbur till hamster?
Hejsan! Jag funderar på att köpa en liten dvärghamster🥰
Men jag har en kaninbur på L=120cm, B=ca 60cm å h=50cm, skulle den funka om jag sätter hönsnät på gallret så den inte rymmer? Självklart kommer jag att ha hus, rör, ett Hjul, matskål, vattenflaska(en mindre kaninflaska).
Har kaninburen över då jag har kaninuppfödning å vill INTE ha djur i små burar💕
Meow:3
- Redigerat 2021-03-23 17:33 av Cireea
Ja 👍 jag tror det er funka bra 😄
Jag hade en guldhamster i en kaninbur. Jag satte typ fyrkantsnät som hade hål som var ca 1x1 cm stora. Vet inte hur smått det behöver vara för en dvärghamster dock.
#2: tycker dvärghamstrar är nästan lika stora som guldhamstrar, fast dock så var ju guldisen från djuraffär😅fast sen kommer de ju igenom olika hål
#1: åå okej tack!
Risken är väl att hamstern gnager och klättrar i gallret/nätet vilket inte är så bra. Eller det kanske inte är en sån kaninbur som har gallerväggar? 😊
Rekommenderar inte galler i buren som #5 det finns risk att hamstern biter på gallret och klättrar
:)
Rekommenderas inte!
En kaninbur är inte alls lämplig till en hamster, finns alldeles för många risker. Gallergnag, klättrande i gallret, släppa taget och falla illa, fastna med benen.
Nej. Skaffa en Bur lämplig till hamster istället. En utan gallerväggar. Satsa på akvarium, samla 130, detolf eller liknande.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Detta är inget som rekommenderas överhuvudtaget!
Jag vet inte riktigt hur din kaninbur ser ut och vilket sorts galler buren har. Men galler väggar i buren till en hamster kommer bara leda till galler gnag och klättrande på väggar.
Inte bara det! En dvärghamster är så mycket mindre en vad en kanin är, tänk på att hamstern kanske klämmer sig igenom gallret och rymmer. (Detta beror på vilket galler du har).
Inomhus burar till kanin, kan hamstern lätt klämma sig igenom!
Det finns utomhusburar som är byggda med hönsnät eller liknande, det kan funka men jag skulle aldrig våga testa!
Köp hellre att akvarium eller bygg eget från vitrinskåp 😊
Vänliga hälsningar
- Redigerat 2021-02-26 10:44 av CupcakeΣ(>Д<)
#0: utsäkta att jag lägger mig i såhär i efterhand men reagerade på några saker.
1) du sa att du skulle köpa EN dvärghamster. Enligt lag ska de hållas i grupp (alltså minst två). Ville bara informera om du inte visste detta.
2) du sa att du hade kollat på en hamster i en djuraffär, detta avråder vi alla strikt ifrån då det handlar om ytterst oseriös avel, kolla gärna upp uppfödare runt om med den här kartan: https://hamster.ifokus.se/
Tack för att du läste och ha en trevlig dag :)
Passar på att lägga denna artikel här också då den är nyttig, köp inte djur från butik utan stötta hellre en seriös uppfödare: https://hamster.ifokus.se/discussion/1494711/varfor-ska-man-stotta-uppfodare
#9 Din länk leder bara till Hamster iFokus, så hjälper med länken till uppfödarkartan: https://hamster.ifokus.se/discussion/1493503/uppfodarkarta
#10: tack för hjälpen, mon mobil krånglar rätt mycket XD
#0 Vilken art ska du köpa? Dvärghamstrar ska bo minst två och två.
Mvh
Mig
Jag har tidigare använt mig av kaninbur för guldhamster, använde mig då av laminerad plast som jag fäste på nedre gallerdelen, men hade även då turen att ha en hamster som var helt ointresserad av att klättra eller gnaga (han gnagde enbart på trä). Jag kan tänka mig att det går att använda sig av någon typ av mindre nät eller hårdare plast, men det är nog väldigt individuellt för vilken typ av rackare du får hem och hur denne beter sig, men det går ju alltid att prova och vara beredd för en backup om det inte går (brukar ofta finnas billiga akvarium på marketplace om det inte skulle funka).
#5: okej, jo ja det är en med gallerbur, fast tänkte ju att jag kunde ha den då vissa i USA har det( ksk inte ska jämnföra med det i USA) det har verkat funka bra för dem…
#13: ja då ska jag försöka fixa en plastskiva runt om, hade tänkt mig två dvärgisar:) har hört att de mår bättre i par, även att det är lag på det…
#14 #15 Bara för att det "fungerar" så betyder det inte att det är optimalt eller bra. Min åsikt är att det finns alldeles för många risker med gallerburar för att man ska överväga att använda en. Hellre att man väljer en bra Bur från början än att behöva byta på grund av skador eller olämpliga beteenden längre fram.
Sätter man dock plastskivor som du nämner blir det lämpligare då hamstern inte kan komma åt gallret för att tugga eller klättra. Så den lösningen är toppenbra.
vänd dig till en seriös uppfödare som avlar på renartiga dvärghamstrar (kika exempelvis på vår uppfödarkarta). Då har du större chans att hamstrarna klarar av att bo tillsammans. 😊
#16: aah okej, har tyvärr inga seriösa runt om mig…de närmaste är 2-3h eller mer från mig:/
#17 Transport brukar gå att lösa. Finns grupper på FB med transporthjälp. Eller att ni möts upp halvvägs.
Mvh
Mig
#17 Var bor du?
Transport brukar gå att lösa precis som #18 säger.
Kan du inte köpa från seriös uppfödare eller omplaceringar så tycker jag att du ska avstå från att köpa några hamstrar över huvudtaget. Stötta inte den vidriga aveln bakom djuraffärsdjur. Läs artikeln nedan och fundera ett varv.
Har du dessutom en kaninuppfödning borde du vara ännu mer insatt i hur vidrigt det är med djur från butik och att det inte är någon hälsosam eller etisk avel bakom dom djuren.
https://hamster.ifokus.se/discussion/1494711/varfor-ska-man-stotta-uppfodare
- Redigerat 2021-03-10 01:03 av Cireea
#19: är inte insatt i vad som händer bakom djuraffärer, den djuraffär jag har köpt fåglar från har fått från uppfödare/personen som inte kan ha kvar djuren. De köper upp vuxna kaniner som folk inte längre kan ha kvar:)
Vet ej riktigt hur det funkar med transport hjälp då jag aldrig haft behövt hjälp mä transport.
Hamster skaffar jag efter kaninungarna har flyttat eller iaf tjejerna i kullen gjort det🙂då tjejerna åker till släktingar då de ville ha de😅
#19: är inte insatt då jag inte haft en anledning då den djuraffär jag alltid stödjer med allt är seriösa…köper dock lite saker från Arken Zoo men de har inget man kan köpa som är bra till kaniner där jag bor…
Men jag kan titta runt efter uppfödare som säljer Campbells helst eller kanske Vintervita, så tar jag två systrar🥰😅
Inget djur från butik kommer från seriösa uppfödare. Djur i butik kommer från en okontrollerad och vidrig avel. Läs länken jag postade ovan.
#22: finns djur som kommer från seriösa uppfödare hahaha, min kompis är seriös uppfödare på möss hon sålde sina ungar till den butiken å jag köpte de ungarna. Vi hörde med djuraffären å de berättade lite om var de kom ifrån och vad de åt för mat samt vad de tipsade om. Det var för uppfödaren hade sagt att de skulle berätta lite om mössen
#23 Säljer man till butik är man ingen seriös uppfödare, oavsett djurart.
En seriös uppfödare behöver ha koll på sina linjer och måste följa upp sina kullar för att kunna utvärdera sin avel. Något som blir omöjligt att göra när dom säljs till en butik. Utvärderar man inte sin avel är man inte en seriös uppfödare.
Man är inte bättre än en köksavlare eller grossist när man skickar sina djur till en butik där man har noll koll på var dom hamnar. Spelar ingen roll om djuren då har stamtavla. Utan utvärdering blir aveln okontrollerad och värdelös.
#23 jag rekommenderar verkligen inte att du köper från djuraffär, speciellt inte efter zoo.se kaoset. Har en i min närhet som köpte hamster från zoo.se och hon sa att de verkade seriösa men de var ju inte det. Samma sak kan hända i ditt fall, man vet ju aldrig.
Det är verkligen ingen som är seriös som säljer till butik. Väljer man som uppfödare att sälja till butik är man inte en seriös uppfödare. Det spelar ingen roll om du så är reggad i en förening, sekunden man väljer att sälja till en butik är man också oseriös. Finns inget seriös i att sätta djur i butik.
Som seriös uppfödare måste man kunna hålla koll på sina linjer, var djuren hamnar och hur dom utvecklas, hur länge dom lever och eventuella sjukdomar eller olämpliga beteenden. Allt sånt förlorar man samma sekund som man säljer till en butik. Du har inga som helst rättigheter att veta vem som köper djuren och därmed förlorar du möjligheten att ta kontakt med köparna efter köpet för att se hur det går och hur djuren utvecklas.
Dessutom kan vem som helst, impuls eller inte, gå in i en butik och köpa djur. Folk utan kunskap köper hem djur till minimala burar, olämplig inredning och dåligt Foder. Inte alla, absolut inte. Men en överhängande majoritet som köper från butik kommer hem med fel saker där en del av det till och med är rent skadlig för hamstern.
Jag som uppfödare skulle aldrig i mitt liv vilja att någon av mina djur som jag lagt ner tid, kärlek och massor av pengar på hamnar hos en köpare med olämpliga saker till djuret. För mig handlar min avel inte bara om att en etisk uppfödning utan också om att djurens välfärd är av vikt. För mig är Foder och burar lika viktigt som alla andra delar av en uppfödning. Så för mig är det ens otänkbart att man sätter sina djur i en butik och låter dom hamna var som helst med vilken olämplig Bur och inredning som helst. Jag vill välja mina köpare med omsorg och försöka matcha rätt individ med rätt köpare där dom kommer till lämpliga hem med bra inredning, lämpligt Foder och bra burar.
Djur hör inte hemma i butik. Spelar ingen roll var dom kommer ifrån, det kan vara djur från en grossist eller en köksavlare. Det kvittar för mig för det är inte djuren i sig det handlar om utan det är aveln bakom djuren och försäljningen jag är emot. Ska man köpa djur vänder man sig till en seriös uppfödare.
Nu sätter jag stopp för den här diskussionen.