Att väcka eller inte...
Jag har ett litet dilemma. Jag har en guldhamster som sällan vaknar innan 22-23 tiden (brukar vara runt tiden jag ger henne mat och vatten) och jag är så fundersam på hur man ska tänka med hantering och aktivering. Hon har en ganska bra Bur (Detolf-skåp från ikea) som jag möblerar om ca 2-3 ggr/v. och jag sprider alltid ut maten för att hon ska få något att göra, men det känns ändå som att det skulle vara kul för henne att få komma ut ur buren lite mer. Jag har så att jag kan sätta ihop en stor lekhage och en period så brukade hon sitta med lite var- och varannan kväll när vi kollade på tv. Men sen kom jag av mig lite och jag tycker att hon började vakna lite senare också så nu har hon mest suttit i sin Bur.
Hur skulle ni tänka, ska man väcka henne för att hon ska få komma ut och springa lite? Och i sånna fall hur ofta? Eller ska jag tänka att hon har det bra i sin Bur och får nöja sig med att springa i hjulet? Har ingen större lust/ork att sitta med henne mitt i natten när man ska upp till skolan dagen efter, men får samtidigt lite dåligt samvete för att hon mest får sitta. Man vill ju att dom ska ha det så bra som möjligt så är tacksam för lite tips och tankar :)
- Redigerat 2021-05-27 22:43 av Cireea
Nej, du ska inte väcka din hamster om det inte är av absolut vikt. Det vill säga exempelvis veterinärbesök eller dylikt.
Hamstrar är vakna på sena kvällar, nätter och tidiga mornar. Detta är något man måste vara medveten om när man väljer att skaffa hamster. Du får helt enkelt anpassa dig efter hamsterns dygnsrytm.
Har man inte lust eller ork att aktivera sin hamster när dom är vakna kanske hamster inte är för dig. Det låter kanske hårt men det är sanningen.
Din hamster kan naturligt ändra sin dygnsrytm lite genom att du ger färskmat/mat samma tid på dygnet. Exempelvis runt 20-tiden eller liknande. Då brukar hamstern efter ett tag vakna av sig själv för att den "inre klockan" säger att det vankas något trevligt.
Du ska dock aldrig väcka hamstern aktivt utan den ska vakna själv.
Dom flesta av mina vaknar runt 18-19, och det har bara blivit så naturligt då jag alltid kikar in i rummet vid den tiden med Färskmat (3 gånger i veckan). Så nya hamstrar faller naturligt in i den rytmen för att andra vaknar. Jag tvingar inte upp någon och tar inte ut någon om denne inte vill. Allt sker på hamsterns villkor. Har flera som är segstartade och dom vaknar sent, och då får dom komma ut då om dom vill det. 😊
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Min hamster vaknar ibland lite olika tider (väcker henne aldrig utan hon vaknar av sig själv), oftast någon gång mellan 21-23 men även senare. Det senaste tror jag var 01.30… 😊 Så det blir ofta att jag står och monterar ihop lekhagen vid ett på natten 😅 Nu precis nyss till exempel har jag tillbringat lite kvalitetstid med henne eftersom hon vaknade runt 23.30 ikväll, så nu ska jag gå och lägga mig. Det är som Cireea skriver, man får anpassa sig efter hamstern! Jag är en nattuggla så därför passar en hamster mig väldigt bra, men jag har ju jobb och så på vardagarna som jag ska upp till. Så ibland sover jag en stund lite tidigare på kvällen så att jag orkar vara uppe med hamstern en stund sen när hon vaknar. Men hon vaknar som sagt inte alltid supersent så behöver inte sitta uppe och uggla varje natt 😁
Jag brukar fylla på hennes mat/ge henne Färskmat runt kl 19 och då brukar hon komma fram en stund, men mest för att hämta mat och sen slinker hon tillbaka in i sitt hus. Så vill jag umgås med henne en längre stund får jag vänta till senare.
- Redigerat 2021-02-12 01:37 av Meraxes
Jag har 2 hamstrar och den ena är vaken mitt på dagen till 14 ungefär. Medans den andra vaknar runt 16 tiden ibland så mina har ändrat dygnet av sig själva.
Jag har dvärghamstrar och vi väcker inte dom men tycker de fått lite samma vanor som vi. De kommer ofta upp och kollar runt lite om man går in på em och t.ex. rengör sanden eller plockar iordning i buren (men inte där de sover såklart).
Även de dagar då vi inte grejar i buren så har jag märkt att de har börjat vakna vid den tiden.
Sen sover de en stund till och vaknar på kvällen vid 19 kanske när vi fyller på mat eller ger Färskmat. Om de känns pigga då brukar vi ta upp dom en stund.
#0: vad menar du när du skriver att du kom av dig lite? Tänker om det är någon vana du hade förut som gjorde att hon vaknade tidigare? Isåfall kanske du kan gå tillbaka till den så kanske hon vänjer sig med det igen.
Min är ofta framme vid 6-7 på kvällen nu för tiden. Innan var det bara vid 11 sådär. Men det är sedan hon fått komma ut i hagen. Så jag har vant henne lite försiktigt vid att komma fram tidigare. Men det är ju inte alltid hon är framme då ändå, men då får det vara så.
Bara en tanke, Om man rör om i buren och hamstern kommer fram så här man väckt den.
Mvh
Mig
Min hamster är vaken nu. Hon gräver för fullt men oftast är hon vaken från 23:00 till kanske 7:00 men hon sover ju lite emellan, och sen är det ju lite olika oså.
:)
- Redigerat 2021-02-12 15:20 av Thea.1
#7: Klart man inte vill väcka dem men ibland måste man ju städa, lägga i mer mat eller så.
Sen kan man ju inte smyga runt heller. Någon gång råkar man kanske tappa något i golvet och då vaknar den ju för det med kanske. Har hört att många har hamstrarna i samma rum som de är i och de lär ju bli väckta rätt ofta då. Brukar inte väcka min. Men ibland är man ju som sagt tvungen att lägga i mat eller städa tex. Men man behlver ju inte härja runt för det.
- Redigerat 2021-02-12 17:17 av blåbärskulan
Man ska inte vara och härja i buren om det inte är nödvändigt.
Det är inte nödvändigt att väcka hamstern för att det är bekvämt för dig som ägare. Eller för att du inte "orkar" eller "har lust" att vänta tills hamstern vaknar av sig själv.
Det är däremot nödvändigt att vara i/runt buren för att ge mat, Färskmat eller byta vatten. Sedan behöver man inte klampa in som godzilla och slänga upp burens lock för att lägga ner mat. Inte heller är det nödvändigt att rumstera om i hela buren för att ge ny mat.
Man gör det lugnt och försiktigt och dröjer sig inte kvar i onödan. Skulle hamstern vakna och kommer ut från boet av egen fri vilja så absolut, kolla om den vill hänga ute en stund. Dock är det långt ifrån alltid som en hamster kommer ur boet även om dom "vaknar till" för att man ställde in mat i buren. Ofta somnar dom om igen om man låter dom vara.
Det är dessutom skillnad på att ställa ner mat och hamstern vaknar än att man sitter och krafsar, lockar och petar runt i buren för att hamstern ska vakna. Vet många som lyfter i husen, petar på hamstrarna i boet och liknande för att hamstern ska komma upp. Det är inte okej någonstans att vara så respektlös mot sitt djur.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#11: Precis. Jättebra förklarar av dig.
#5: Vi skaffade valp nyligen vilket gjorde att jag 1. Sov i köket ett par veckor, och 2. Inte lika lätt kan dra fram hagen och släppa ut henne.
Men kan inte riktigt koppla det till att jag hade någon annan kvällsrutin egentligen, mer än att jag var mer i mitt rum då än när jag sov i köket såklart. Men kanske får börja fixa hennes mat och vatten lite tidigare och se om hon väljer att börja komma upp lite tidigare för det…🤔 verkar som att det är det många andra gjort
#1: att skriva att jag inte har "lust" var kanske lite dåligt formulerat. Men jag klarar helt enkelt inte av att fungera som en normal människa om jag aldrig får mer än 6 timmars sömn pga att jag sitter uppe med hamstern hela natten. Jag är väl påläst och fullt medveten om hamsterns dagsrytm, även innan jag köpte henne 🙂 men jag kan väl inte vara den enda som känner så? Jag vill hennes bästa men är kluven om hur man ska tänka och hur jag ska få till det om man inte får väcka sin hamster. Därför jag skrev här för att få lite tips av andra med "spökhamstrar" 🙂
Men jag kanske får börja fixa hennes mat och vatten lite tidigare på kvällarna och se om hon väljer att börja komma upp. Verkar vara så många gör🤔
#7: så jag tänkt också. Har hört att vissa tycker att man ska väcka dom för att ändra på deras dygnsrytm men har själv inte tyckt att det har känts så snällt. Därför jag fixar hennes mat och vatten så sent, för att minska risken att jag väcker henne 🙂
Det jag menade med att greja i buren var iaf att ta ut sandbadet som står i andra änden av buren från där de sover och rensa den och sen lägga in den igen försiktigt.
Jag tar bort överbliven Färskmat om det finns synligt och fyller på med Foder om det behövs. Om de ska få Färskmat den dagen så ger jag det då.
Allt detta gör jag försiktigt. Ibland sover de vidare men ofta kommer de upp och kollar sig omkring och är sen vaken en stund innan de sover nån timme till.
Jag lyfter alltså inga hus eller rör om i ströet. Jag tror mer att de förknippar det med mat och därför vill komma upp.