Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhamsterhybriderdvärghamster
Läst 345 ggr
Hamstertokig
0

2 eller 1?

Jag undrar över om man ska skaffa 2 hamstrar från djuraffär eller 1. Och ska de vara syskon eller ”främlingar”? Jag har inte möjlighet att köpa från uppfödare.

Cireea
0

Varför har du inte möjlighet att köpa från uppfödare?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Herveaux
4

#0: Har man inte möjlighet att köpa från en seriös uppfödare tycker jag man ska avstå inköp överhuvudtaget. Så mitt svar är köp 0 hamstrar från djuraffär.

// Harley

• Redigerat 2021-01-26 22:34 av Herveaux
[Cute hamster ]
0

Eller så kan du kolla i en köp och sälj sida istället

Jillyana
0

Här är en från våran egen sida som har några småtttingar som snart kommer behöva nya hem: https://hamster.ifokus.se/discussion/1492405/chockade-hamsterforaldrar

Problemet som de över mig, och mig själv, har med djur från djuraffärer är att man vet aldrig om man får rätt kön, hur de fötts upp, om de har genetiska sjukdomar, vissa honor har blivit havande och föder så en dag hemma och då har du inte en eller två(beroende på art) utan en massa småttingar. Detta är bara vad jag kommer på för stunden men finns så klart flera anledningar till stt inte köpa från affär. Kolla runt på en del djurhem också kan jag tippa om. Hittat ett här i östergötland som tar emot smådjur också. Såg där en kanin och ett marsvin. Så kan ju vara en ide att kolla på djurhem, här på forumet eller exempelvis blocket.

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
blåbärskulan
0

#0: Varför skulle du inte kunna köpa från en uppfödare? Är det priset du funderar på tror jag det brukar vara ungefär samma.

Du vet väl att många är massproducerade, som inte kommer från uppfödare? Det hör man nästan själv att det inte är bra.

blåbärskulan
0

#0: I vilket fall ska dvärgar vara 2 och guldhamstrar ensamma. Men köp inte av djuraffär. Du gjorde ju en tråd för ett tag sedan där du skulle köpa av uppfödare, varför har du ändrat dig om det då?

• Redigerat 2021-01-27 21:20 av blåbärskulan
91Marran
0

Varför inte från en uppfödare? De kämpar för friska djur med bra personligheter. Genom stamtavla så vet man vad som ligger bakom, både sjukdomar och annat.

Varför vilja stöda grossister som säljer till djuraffärer. Du vet inget bakom, så som sjukdomar eller andra avvikelser.

Det är du som väljer. Men alla vill väl skaffa ett djur som mår och har mått väl.

Dvärgar ska vara minst två (även hybrider). Guldhamster och kinesiskhamster ska vara ensamma.

Mvh
Mig

Hampton
0

Hej och välkommen!

Om du vågar berätta ungefär vart du bor (landskap) så kanske någon på den här sidan kan (eller känner någon som kan) erbjuda skjuts från närliggande uppfödare?

Hur mycket hamster du skall ha beror på vilken ras du vill ha. Rent slött: Guldhamstrar och Kineser skall vara ensamma, alla andra dvärgar skall vara två och två. Dvärgar från djurhandel råder det delade meningar om, men i de flesta fall är risken större att de börjar bråka. Enligt mig är det ofta bättre att hålla dem ensamma, men andra användare lägger lite mer tid på att försöka hitta en kompis som passar. Uppfödda dvärgar burkar säljas i syskonpar, då är risken att de börjar bråka mycket mindre.

Det brukar vara svårt att hitta ’syskonpar’ i butik då de ej hålls koll på vilka som är släkt med vilka. Om du handlar hos en stor kedja som tex Arken Zoo är dessvärre risken stor att personalen kan komma för sig att ljuga för att sälja hamstrar eller hamstersaker.

Vill starkt lobba för att handla hamstergrejer som Bur och dyl. på en lokal djuraffär som inte är en kedja, om du har FB kan du kolla på Svenska Hamsterföreningens FB-sida om du kan hitta information om just den butiken. Läs också gärna på på hemsidan om vad du behöver till en hamster, även om man handlar prylar på en djurbutik med bra rykte finns ändå risken att de prackar på en saker som var OK för tio år sedan, men som nu anses vara skadligt.

http://www.hamsterforeningen.se/ Har information om alla raser.

https://www.dvarghamster.se/ Verkade vara mer inställd på dvärgar sist jag tittade efter, det verkar ha ändrats nu.

Svenska Hamsterföreningen, Hamster, Gerbil, Dvärghamster, Utställningar hamster och gerbil, utställningar, hamster, gerbil, forum för hamster, hamsterforum, uppfödare, registrerade uppfödare, SHF, shf,
  • Redigerat 2021-01-27 23:13 av Hampton
Cireea
1

#8 TS är inte ny på sajten, har tidigare sökt vintervit och roborvski i norra delen av Sverige. TS har också fått tips i sin tidigare tråd men verkar tycka att det är bättre att stötta oseriös avel än att ta kontakt med uppfödare och se över möjligheten för frakt.

Frakt är aldrig ett problem. Det enda problemet är sin egen lathet. Jag har skickat hamstrar med chaufförer över hela Sverige, till och med utanför landets gränser. Jag har inga speciella kontakter utan har sökt i Facebook-grupper och fått hjälp. Finns hur många som helst som ställer upp för en liten peng om man är villig att söka och ha is i magen.

TS skrev alltså för bara ett par dagar sedan och har omöjligen kunnat utforska möjligheterna på såhär kort tid. Det finns alltid en möjlighet, det handlar snarare om vilja. För övrigt håller jag med #2, kan man inte stötta seriös avel kan man avstå från att köpa något djur alls. Sedan är det fruktansvärt frustrerande när vi lägger ner tid på att svara och sedan ignorerar TS oss totalt för att istället lägga upp en ny tråd.

Sedan finns det inga raser, bara arter, inom hamstervärlden. 😊

TS tidigare tråd:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1494387/uppfodare!?postId=19418366

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
  • Redigerat 2021-01-27 23:32 av Cireea
Thea.1
0

Om du hade tänkt att köpa från en butik från början får du tänka om, hamstrarna i butiker kommer oftast från dåliga ställen med oseriös avel som #4 skriver så vet man inte säkert.

:)

• Redigerat 2021-01-27 23:34 av Thea.1
Cireea
1

#10 Hamstrar i butik kommer alltid från oseriös avel.

Hampton
0

Kolla på denna FB grupp om du har FB! Här kan du be om leveranshjälp. Om du inte har FB själv kan du fråga någon som har att kolla åt dig (om du känner någon som har).

https://www.facebook.com/groups/606594433072164

Svenska Hamstersällskapets offentliga grupp, hit är alla välkomna och prata hamster.
Meraxes
0

Min hamster kommer från djuraffär då jag trodde det var okej eftersom just den djuraffären jag köpte henne i är väldigt bra. Alltså de hade bra kunskap och väldigt fint för djuren och så. Plus att min hamster var väldigt pigg och nyfiken och inte rädd som man hört att de brukar vara (de andra bebisarna var inte heller rädda, jag fick titta på dem också). Så djurhållningen såg väldigt bra ut och de gav bra råd och så. Och jag frågade "hamstrarna kommer väl inte från en sån där massgrossist?" och hon sa "nej då, de kommer från en uppfödare i X". Så jag tänkte "vad bra!" och trodde allt var lugnt. MEN har lärt mig nu i efterhand, främst från den här sidan faktiskt, att seriösa uppfödare aldrig säljer till djuraffärer. Nu fick ju jag en jättefin liten tjej som jag aldrig skulle byta bort för något i världen, men det är inte det som är grejen. Grejen är att man vill ju inte stödja oseriös avel och en djurhållning där djuren ofta far väldigt illa. Även om just den djuraffär som jag var i är bra så är de ju ändå en del av ett system man inte vill stödja.

Känner mig lite som en hycklare nu som själv köpte min älskling från djuraffär och jag hoppas att ni inte tycker illa om mig för det, men allt jag kan säga är att jag vet bättre nu och har lärt mig. När jag skaffar fler hamstrar framöver blir det från seriös uppfödare alternativt att adoptera en hamster som behöver ett nytt hem.

• Redigerat 2021-01-28 00:49 av Meraxes