Ny hamster
Hej!
Idag så skaffade jag och min familj en dvärghamster! Jag tycker att det är jättekul och spännande men jag har redan fått ångest, jag läste t.ex att man inte kan bli bra vän med sin hamster och jag är rädd för att den ska dö. Stämmer det att man inte kan bli bra vän med sin hamster, och har jag slösat 1500 kr på någon som kommer sova hela dagarna?
- Redigerat 2020-12-20 23:20 av Cireea
Självklart kan man få ett bra band till sin hamster, jag har flera hamstrar som jag klickat bra med och fått en bra relation till. Sedan är det inte alla hamstrar som är jättesociala eller ens vill ha den sortens närhet, och då får man respektera det.
Hamstrar sover stora delar av dagen, det stämmer. Dom är aktiva sent på kvällar och tidigt på morgonen. Detta är något ni bör ha läst på om innan ni bestämde er för att köpa hamster, låter kanske hårt men så är det.
Sedan ska dvärghamstrar enligt lag bo med ena artfrände, det är något ni bör vara medvetna om.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#0: den måste ha en kompis. Det borde du väl vetat innan, när det är en dvärg. Och vadå slösat? Det är ett djur du pratar om.
- Redigerat 2020-12-19 23:04 av blåbärskulan
Oj vad jag känner igen mig i det du skriver. Har en guld, men det kändes verkligen så i början, och då är jag ändå över 18 och har haft andra djur innan.
Du har en dvärghamster (Utgår ifrån att den är en Sibirisk/hybrid då en Campbell eller en vintervit ej får hållas enskilt)! Från vad jag läst så är de lättare att tämja än en guldhamster, så där har du en boll i mål. Är det en Hybrid så kan den vara svårare att tämja än en uppfödd, men det borde inte vara helt omöjligt.
Din hamster kommer att vara vaken på kvällen. Min tös är uppe vid klockan 8 eftersom hon vet att hon får mat då, sedan är hon framme lite längre runt 23-07 tiden på morgonen. Ibland lite tidigare, ibland lite senare. Var konsekvent med mat-tiden, så kommer din hamster snart att lära sig även om du inte ser röken av den i början.
Att tämja min hamster var verkligen inte världens lättaste sak, men det hjälpte enormt att sätta sig i ett slutet utrymme (Dusch/badkar med handduk i botten) med henne i ca åtta minuter några kvällar i taget. Då klappade jag henne inte eller någonting, satt med en bok och läste. Tänkte egentligen sitta i tio minuter, men hon blev stressad efter ca 8. Detta såg man på att hon desperat började försöka ta sig ut.
Efter detta kunde jag plocka ut henne med hamsterhissen då och då och låta henne springa på mina armar medans jag satt ner i ett slutet utrymme. Nu är hon hur fin som helst, helt orädd för människor och har inget emot att bli upplyft. Men i början var jag nästan säker på att det inte skulle bli något av, hon hade starka revirkänslor och bet mig så det blödde(100% mitt fel).
Och ja, de kan dö av så mycket. De överlever också mycket, folk har ju hamstervadd och hyllor trots att det ökar risken för fatala olyckor. Det bästa man kan göra är att miska risken att en olycka sker. Hantera den när du sitter ner och med händerna nära golvet, så minskar risken för fallolyckor avsevärt.
Som #1 säger blir inte alla hamstrar supersociala, men de som inte är det är fortfarande väldigt söta när de springer omkring i sina aktiveringslådor. Man får ha dem att titta på helt enkelt.
- Redigerat 2020-12-19 23:21 av Hampton
#2: när jag hade mina ihop började dem bråka
#4: Dvärghamstrar ska enligt lag bo minst två och två. Dock gäller detta inte Kinesisk hamster, då de sällan acceptera att bo tillsammans med en artfrände. Det finns även vissa undantag till om de inte ska bo tillsammans, som exempel om hamstern inte trivs med en artfrände eller ska gå i avel senare. Jag kan personligen också tycka att hybrider (korsning av Campbells dvärghamstrar och Rysk Vintervit dvärghamster) inte ska bo tillsammans. Då de inte direkt talar samma språk och kan lät missuppfatta varandra, vilket till sin tur ofta leder till bråk.
Det kan såklart hända att Campbells, Rysk Vintervit och Roborovskis dvärghamster kan bråka och att man behöver sära på de. Det kan ofta bero på eventuellt för liten Bur och att man endast har en sak av varje inredningsdetalj i buren. Vilket är starkt rekommenderat att ha minst så många saker i buren som det finns hamstrar, alltså två hamstrar, två Hjul eller tre hamstrar, tre matskålar osv. Men även andra saker kan det bero på.
Man bör dock så gott som det går följa lagen och ge hamstern möjlighet att bo med en artfrände. Om det inte funkar så gör det inte, men hamstern ska ha möjlighet till att kunna erbjudas att bo med en artfrände. Dock inte om speciella förhållanden finns, som t.ex att hamstern inte trivas att bo med en annan hamster.