Rädd hamster?
Hej! Nu har jag haft min hamster i ca 1,5 vecka och han verkar ha vant sig vid sitt nya hem, kanske inte helt och hållet men han är ändå mycket lugnare än när vi fick honom. Dock verkar han fortfarande bli skrämd ganska lätt. Tex så går det hur bra som helst att mata honom från handen, men slutar man ge honom mat så springer han blixtsnabbt in i sitt hus, nästan som att han helt plötsligt blir rädd? Låter det som något instinktivt (tänker om dom gör så i det vilda för att inte bli attackerad av något rovdjur efter att det samlat mat) eller blir han faktiskt rädd? Försöker just nu få honom handtam och bli van vid mig men stoppar man in handen i buren luktar han lite, sen nafsar han lite och sen går han in i sitt hus. Vill såklart inte pusha honom för mycket och försöker ta allt så lugnt och långsamt som möjligt, men ibland känns det nästan som att han bara blir mer och mer rädd. Vi har våra stunder då allt går jättebra och det känns som att vi bondar och bygger upp tilliten. Har till och med lyckats lära honom att ett visst ljud betyder ”godis”. Men sen kommer det tillfällen då han blir rädd av minsta lilla och då känns det som vi går tillbaka 3 steg. Har även tänkt skaffa en ny Bur till honom då den han har nu bara var tillfällig, men är rädd att det kommer förvärra situationen. Vad tror ni? Blir jättetacksam för alla typer av seriösa tankar och åsikter ni har :)
Jag tänker att en mindre Bur i början är bättre än att man sätter sin hamster i en stoooor Bur med en gång. I en stor Bur är det lätt hänt att hamstern inte har samma intresse för att lära känna dig. Vilken Bur har han nu? Kanske bör du vänta lite med uppgraderingen tills han känner sig tryggare.
Vad gör han om du skopar upp honom bara? Hur reagerar han då?
Med dom allra flesta hamstrar jag får hem så brukar jag bara plocka upp dom. Dom kan vara lite kinkig i början men tillslut inser dom att bli upplockad betyder att dom får komma ut, får något gott osv. och då börjar dom klättra upp själv. Många gånger är det en lättare process än att lirka och försöka muta..
Var kommer hamstern ifrån?
Det kan också ha betydelse för hamsterns beteende men också handvana.
Jag skulle säga att det är vanligt att man stöter på motgångar när man skapar ett band med sin hamster. Är han dessutom en ung hamster är det inte alls konstigt att det kommer dagar då "allt är läskigt", dom går igenom sådana perioder och det kommer lugna ner sig.
Bara fortsätt som du gör, börja lyfta och hantera honom samt ta ut honom så han börjar förknippa dig med god Färskmat OCH komma ut ur buren. 🙂Vissa hamstrar känner sig trygg från dag 1 medan andra behöver mer tid.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Just nu har han en såkallad "tower"-bur. Funkade skitbra för min förra hamster, men hon var också extremt aktiv och ville gärna klättra, springa i rören osv. Min nuvarande hamster verkar dock inte vilja göra det utan är endast på bottenplanet (sen kanske det egentligen är för tidigt att säga eftersom han inte är så gammal än). Tänkte därför uppgradera till en Bur med större botten och inte så många nivåer. Det händer också att han gnager på gallret och "gräver på plasten", nästan som att han vill ut därifrån, så det känns som att han inte trivs i sin Bur.
Det är ganska svårt att bara plocka upp honom då han oftast bara springer in i huset. Kanske att det skulle vara lättare om man har honom i en lekhage eller likannde, där han inte kan "fly" in i sitt hus? Eller tror du det bara skulle stressa honom ännu mer?
Han kommer från en djuraffär så jag antar att han inte är jättevan vid människor.
Ditt svar var iallafall väldigt lugnande, så tack för dina tankar och din tid :)
#2 "tower"-buren är ej lämplig till någon hamster. Guldhamstrar är inte bra klättrare vilket gör buren farlig för dem. Bottenlådan ger en inte heller tillräckligt djup för Bottenmaterial och är för liten för en guldhamster. Så länge du använder den bör du ta ut hjulet som följer med då detta är för litet för en guldhamster som kräver att hjulet är minst 28 cm i diameter samt byter ut huset till ett i trä eller kartong 🙂
// Lova
Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning
Ja