Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 24608 ggr
Rebbie
22

Hur städar man hamsterburen?

HEJ! Är snart en hamsterägare, hamstern kommer v. 9 och nu passar jag på att ta reda på allt om hamstrar innan dess, nog för att jag redan kan en del men ändå… :)

Nu är det inte så att jag inte har nån aning om hur man städar en Bur men jag skulle vilja veta hur andra brukar göra.

Hur ofta städar ni buren? Och hur gör ni när ni städar den? Byter spån, väl, men brukar ni "tvätta" buren också och sakerna? Hur ofta gör ni annars det? Och allt det där. ^^ om nån vill ge lite bur-rengöringstips så skulle det vara snällt :)

Zvintos
2

Hela buren städar jag inte förrän det behövs och det är lite olika hur snabbt de skitar ner.
Ena hanen tömmer gärna sin matskål och gräver runt det i buren, varpå det blir smutsigare fortare.
Burarna snabbskuras genom att jag sprayar vatten blandat med lite lite klorin och sen torkar ur.
Brukar även skura ur burarna ordentligt ibland.
Alla går på "låda" och har en varsin skål med Sand som däremot töms dagligen och skuras ur en gång i veckan.

HamsterMarie
0

#1 Hur ofta städar du burarna.. ungefär? :) städar en gång i veckan :)

Zvintos
1

#2: Som sagt så beror det på hur snabbt hamstrarna skitar ner.
Men varannan vecka kanske.

HamsterMarie
2

Oh, du påminner mig om när mandel var liten. Hon ville inte något skulle vara skräpigt. T.ex så la jag två torkade banan bitar brevid matskålen så tog hon upp de och la de i matskålen, där de skulle vara. Skrattande

TildaH
0

Silar sandlådan varje dag. Skakar ur bottenmattan + tömmer husen varje söndag.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Moas97
4

Jag städar min dunabur någon gång i månaden, men byter hans toalett varje vecka (kanske inte varje dag, då han är snål med kissandet :p)…

Tips när du städar hamsterbur: Ha hamstern i en sådan boll. Kanske inte jätte bra för hamstern att springa i pga ryggen, men någon gång i bland skadar ju inte. Passa på att ta undan sakerna och hälla allt spån i en påse.. Antingen med hjälp av händer när du har handskar på dig eller med en katt-spade… Att tvätta Bur och sådant behövs inte ifall du använder toalett till hamstern, för då blir det ju inte så mycket kiss och sådant på själva buren … Bajs brukar heller inte skitas ned så jätte mycket, mindre än vad man tror!

Rekomenderar även starkt dunabur… Gallerbur har jag, men inget jag kan rekomendera då jag har bytt till en dunabur… Finns mer risk att hamstern skadar sig i en gallerbur än i en dunabur…

/Moas97 :)

[Emma-Rhino]
0

Hej. Åh så kul med hamster! =)

Jag har en väldigt stor Bur med väldigt mkt spån och en toalett med Sand som hon kissar i. Alltså behövs inte allt bytas.

Toan får ny Sand varannan dag och då brukar jag plocka bort allt bajs och byta vatten i flaskan och skölja ur den.

Hm, allt spån byter jag nästan aldrig, fyller bara på nytt en gång i månaden.

Men som sagt, har en stor Bur och hon kissar inte i spånet.

Viktigast är att allt smutsigt spån tas bort och att man rensar boet ifrån gammal mat, färsk mat ruttnar fort.

Jag passar på när hon springer ute i sin inhängnad.

Moas97
1

#7: Min hamster sparar aldrig mat konstigt nog x) Så det problemet har jag inte.. Men han bajsar ju som sagt väldigt mycket, så får nog städa hos honom idag..

/Moas97 :)

UlrikaD
3

Även ifall hamstern inte kissar och bajsar i spånet så blir det ändå dammigt och smutsigt och behöver bytas helt. Det är inte nyttigt för hamstern att ligga och andas in dammigt spån.

Buren behöver också skuras ut emellanåt av exakt samma orsak, det blir dammigt och smutsigt precis som allting annat i ens lägenhet.

Jag skurar mina burar varannan vecka och byter då allt spån. Toalådan städar jag varannan dag.

DrJones
0

varje vecka bytar jag spån och inredningen tvättas och bytas.
och varannan vecka skurar jag buren :)

Nali
7

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är kanske lite extrem?? ;o Jag byter spån varje vecka i hamstrarnas burar och då jag byter spån passar jag även på att skura rent hela buren och alla saker den har så när den kommer tillbaka så luktar allt helt rent igen, jag brukar skura med liiiite diskmedel, hamstrarna har inget emot det och jag brukar även renovera i buren när den har torkat. Det är otroligt kul att sedan lägga tillbaka sin hamster och se hur han inte känner igen någonting och att allt luktar så annorlunda så dom måste gå igenom allt 10000 gånger Flört

lovemissu
0

Jag städar min hamsters Bur en gång i veckan ska göra det idag!:)

Då tar jag ut allt kutterspån/tidningspapper elr vad du nu har som bädd och slänger det. Sedan så skurar jag buren med vatten. OBS! Inte ha med diskmedel/tvål då förstör man hamsterns ''natur.'' Sedan lägger jag in ny bädd igen och lägger matskålen, sandbadet, sovhuset och allt sånt på nya ställen då hamster gillar omväxling!:D

Rocksey123
0

Städar 2 ggr i veckan.. Men då byter ja nt allt spån typ bara toaletten och bajsigt spån

//Selma

Stay strong, whathever they say.

Cafesinner
0

Jag gör så här:

Yuki bajsar i princip BARA i sitt bo och han kissar till 100% i sitt sandbad.
Jag vill inte förstöra hans bo för ofta för det är hans trygghet men tömmer det kanske en gång i veckan iaf.
Sandbadet silar jag så fort jag ser mer än en/två så kissfläckar. Så att det inte börjar lukta eller står för länge:)

Sedan byter jag hela alltet kanske en gång i månaden ändå och lägger på nytt underlag:)

Skurar ur sandbadet med varmt vatten emellanåt btw.. Eller grönsåpa om det sitter fast!

Hamsterlycka
0

Jag byter vatten, get Färskmat, ny "frö-mat" och rengör toalätterna varje dag. Sen tar jag bort allt spån och skurar igenom burarna varannan vecka. :) Och rengör leksakerna ungefär en gång i veckan, det varierar.

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

annakarin_li
0

Jag byter spån och skurar ur burbotten 1 gång/vecka. I toan tar jag bort kisset varje dag. Huset får jag rensa ur varje kväll eftersom busfian spar en massa mat i ett hörn (tidigare hus har möglat pga det).

Roya
0

Vad är skurar? När ni säger toan menar ni då sandbadet? Och vad har ni i toan? Sand? Jag städar min mini duna fun Bur varje lördag. När jag städar buren varje lördag så byter jag spån och kastar den andra ( använder sopskyffel), byter Sand, tvättar buren med en trasa och svamp, tvättar sandbadet, huset och matskålarna för hand med vatten och till sist lägger ny spån, Sand och ställer in en annan Hjul ( ibland tefat och ibland vanliga hjulet) och nya leksaker och tillbehör. Självklart nytt mat och vatten.

Solrosfröet.
0

Tråden är från 2013 så du kanske inte kan få svar. :-).

Roya
0

Ja, jag vet men nån lärde mig att om jag eller nån skriver en kommentar här så kommer inläggen längst upp. Och det är inte så viktigt med svaret. Men solrosfröet du kunde ge svar om du vill:)

Love_Kaka
0

Detta är till #4: GUD VAD GULLIGT!!!!!!!! ❤️🥰😘😍😂🐹😜🤩🤪🙂😀😋😝

Cireea
0

#20 väldigt gammal tråd, putta gärna inte upp såhär gamla trådar när vi har nyare och mer relevanta trådar om liknande ämne 🙂

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck