Lite förvirrad
Hej hej. Nu känner jag mig något förvirrad och jag hoppas att någon här kan ge svar. Jag har läst på en del om hamstrar eftersom vi vill ha en. Eller ja, mest 12åringen men eftersom jag är den vuxna så är det min uppgift att ta på mig huvudansvaret och se till att de små liven har allt de behöver och lite till. Såklart. Därför läser jag vad jag kommer över på nätet. Har tittar på youtube och läst och hört andra berätta. Nu till det som förvirrar. När jag lyssnar på utländska YouTubes som jag sett rekommenderas här så säger de om och om igen att hamstrar av alla dess slag ska bo ensamma. Att de slåss och måste säras. Att de om de bor ihop måste ha två Hjul, ja två av allt och även då är risken för bråk med allvarlig utgång stor. Men vad jag har förstått så måste dvärghamstrar säljas två och två i Sverige för att de inte ska vara ensamma? Är det bara i Sverige och har vi då ovanligt snälla individer som inte slåss om revir? (Lite skämt den sista frågan) man varför skiljer det sig så? Som ni kanske förstår har vi inga hamstrar än men Bur är på gång (Ikea vitrinskåp) och inredning inköpt till viss del. Vill ju inte behöva dela en relativt stor Bur till två mindre om de börjar slåss utan vill såklart att de ska ha stor yta. Är det många av er som har två hamstrar av samma kön tillsammans (kullsyskon) eller slutar det oftast med att man särar och om det är så varför kan man inte köpa en direkt? Mvh frågvis
Dvärghamstrar ska bo i par enligt lag här i Sverige, det stämmer.
Det råder väl lite delade meningar om den lagen, vissa anser att dvärghamstrar ska hållas i par eller grupp medan andra säger att det inte ska vara så och att lagen bör ses över och ändras på.
Men, då lagen i det land vi bor i säger att dvärghamstrar ska bo minst två om det inte råder speciella omständigheter så är det också så det är. Seriösa uppfödare säljer inte ensamma dvärghamstrar om det inte redan finns en vän i det nya hemmet alternativt om det är en individ som dom vet måste bo ensam.
Sen vet jag inte hur avelsarbetet ser ut i andra länder. Är man noga med vilka individer man avlar på? Avlar man på flocksmarta djur? Är man lika noga med att inte avla på hybrider tillsammans med "rena" linjer? Det är så många frågor som behöver svaras på och det ser olika ut i olika länder.
Sen tror jag att anledningen till varför det ser ut som att många dvärghamstrar bråkar här i Sverige är på grund av att många köper två från butik, vilket sällan slutar bra då det är hybrider (blandning av campbell och vintervit). Hybrider är alltså en blandning av två olika arter vilket gör att dom kommunicerar annorlunda och det kan då sluta med att hamstrarna hamnar i våldsamma bråk.
Sen kan eventuella bråk också uppstå av olika anledningar, om vi nu pratar om djur som är renartiga och hybrider. Vissa bråkar kanske på grund av att två dominanta djur hamnar tillsammans eller för att man har för liten Bur. Kanske har man rentav för stor Bur som gör att hamstrarna får sina egna revir och då börjar bråka på grund av det. Det är många aspekter som kan spela in när två dvärghamstrar inte håller sams.
Chansen för att två dvärghamstrar kan bo tillsammans ökar avsevärt om man köper från en seriös och bra uppfödare.
Vill ni däremot inte riskera att dela upp buren i två eller om ni enbart vill ha en hamster bör ni köpa Kinesisk hamster eller guldhamster. Dessa är solitära djur.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Tack för svar. Ja inser att vi behöver köpa två (vill såklart göra det som är bäst för hamstrarna) och om vi får dela av buren så får vi göra så. Vi har kontakt med en uppfödare och står i kö. Vi har tyvärr inte tillgång till bil och vill inte resa långt med tåg när det nu ska undvikas så vi har inte så många att välja mellan, i alla fall hittar inte jag fler i närområdet. Men hon verkar seriös och bra så det ska nog inte vara några problem 😊. Lite otåliga men den som väntar på något roligt och spännande… 😊
#2 Vilken dvärghamsterart är det ni tänker köpa? 🙂
Din profil säger att du finns i Örebro så jag utgår från att det stämmer, där finns Mapilamis (både dvärghamster och guldhamster) och även Queens om du hellre vill ha en guldhamster. I Karlskoga finns även Yrrblossets som föder upp guld. I köping hittar du Flingans, hon har dvärghamstrar och guldhamstrar.
Vill man ha längre ifrån så går det alltid fixa transport.
Själv har jag sålt hamstrar till alla möjliga hörn så det är aldrig omöjligt 😃
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Ja precis Örebro. Ja det är Mapilamis jag är i kontakt med. Har varit i kontakt med queens tidigare på eftersom jag var mer inne på guldhamster från början. Inte så många som reser i dessa Coronatider 😊
Du fick ett bra svar av #1 så tillägger bara att många av dessa youtubers kommer från USA, där det i princip inte finns en enda som avlar på rena dvärgar utan det är hybrider.
Tror det är 2 eller 3 uppfödare i hela USA som avlar på rena dvärgar men osäker då jag hört att någon lagt ner då det är för svårt att få dit rena djur så det går helt enkelt inte.
Hybrider funkar inte alls lika bra i par/grupp. Vilket gör att de som bor i USA har helt andra förutsättningar än vad vi i Sverige har. Här finns det uppfödare med rena linjer och djur som i generationer bott i par/grupp osv, medan i USA kommer de flesta från så kallade "animal mills", ungefär som "puppy mills". Där djuren avlas hur som och med målet att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/
Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/
#5 ah tack då förstår jag 👍 kul att ni tar er tid att svara på frågor trots att ni säkert hört dem alla mängder av gånger förr 💚.