Hamster iFokus

Hamster

Etiketthybrider
Läst 658 ggr
hamstercutie
2020-03-19 15:11
0

Hamsternamn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Igår fick jag min första lilla hamster.😍 Men problemet är att dom i djuraffären inte visste om det var en hona eller hane. Så skriv gärna namn som både honor och hanar kan heta. Btw kan ni gärna också skriva hur och var man kan se könet på hamstern?

hamstercutie
2020-03-19 15:13
0

Är ganska erfaren när det gäller mat osv men hade förväntat mig att dom skulle ha koll på könet. Eftersom jag fick den igår så är den inte heller tam. Så det blir svårt för mig att kolla om det är en hona eller hane. 👍🏻

Cireea
2020-03-19 15:34
2

Med tanke på att du har en dvärghamster bör du vara väldigt försiktig med sådana där fröstänger då dom ofta innehåller en hel del socker. Dvärghamstrar kan lätt få diabetes. 

Sen bör du byta ut huset och hjulet omgående. Huset är av plast och andas inte, rekommenderar istället ett trähus. Hjulet är alldeles för litet för en dvärghamster, minst 20 cm men gärna lite större. Detta är för att inte skada deras rygg.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

hamstercutie
2020-03-19 15:36
0

#2 Tack för information. Tog nyss bort den eftersom hamstern tog väldigt mycket av den och så. Vill ju självklart inte att min lille ska bli sjuk.

Cireea
2020-03-19 15:37
0

Satt dvärghamstern med andra dvärghamstrar i butiken?

hamstercutie
2020-03-19 15:51
0

Nej! Tror att dom köpte den av någon uppfödare eller något. Hamstern var fortfarande i transportburen eftersom hen nyss kommit. Vi hämtade den direkt.

Cireea
2020-03-19 15:55
0

#5 Det skulle jag inte räkna med. Ingen seriös uppfödare i alla fall. 

Jag tänker att könet kanske inte är så viktigt i första skedet, om det är så att du inte ens kan hantera hamstern. Det blir onödig stress. Kika på könet sen när du kan hålla i hamstern.

hamstercutie
2020-03-19 16:04
0

Okej. Ja, jag har blivit lite stressad nu på senaste med ny hamster med en massa nytt att lära sig. Det är klart att inte könet spelar någon roll. Men har du något tips på när jag ska börja tämja hamstern. Imorgon, eller ska jag låta den vara ifred och vänja sig lite mer?

Cireea
2020-03-19 16:08
0

#7 Du fick hem hamstern igår, så låt hamstern åtminstone landa. 
Imorgon kväll kan du börja bekanta dig med hamstern. Du får läsa av hamstern liten och se hur den reagerar när du är där och rör dig osv, vissa kan behöva mer tid än andra att anpassa sig till en ny miljö. Allra helst hamstrar som kommer från en djuraffär kan vara stressade i början.

hamstercutie
2020-03-19 16:12
0

Ok. Ska jag oroa mig över det där med fröstången eller tror du att det är okej? Jag får typ panik nu. Men är det smartaste att inte ge den fler sånna där fröstänger överhuvudtaget eller bara ibland?

hamstercutie
2020-03-19 16:12
0

Ok. Ska jag oroa mig över det där med fröstången eller tror du att det är okej? Jag får typ panik nu. Men är det smartaste att inte ge den fler sånna där fröstänger överhuvudtaget eller bara ibland?

Cireea
2020-03-19 16:17
0

#9 Du behöver inte oroa dig för det, men jag skulle undvika färdiga fröstänger i framtiden just på grund av sockret dom brukar innehålla. 

Tipsar på att göra egna genom att ta en toarulle, blanda mjöl och vatten och lägg på rullen. Sen rullar du den i en fröblandning. Det brukar vara väldigt uppskattat. 🙂

Tänk på att inte ge Foder eller Färskmat som innehåller för mycket socker, fett eller snabba kolhydrater. Undvik Färskmat såsom majs och frukt. Bra med fibrer och protein är bra, det hjälper att hålla hamsterns blodsockernivå jämn. 

Vad ger du för Foder?

hamstercutie
2020-03-19 16:31
0

#12 Brit heter det.

hamstercutie
2020-03-19 16:32
0

Vet att b.l.a annat citrusfrukter inte är något bra att ge hamstern!

Cireea
2020-03-19 16:40
0

#12 Kan du ta en bild på påsen + innehållsförteckning? 

#13 Ja, det gäller alla hamstrar oavsett art. 
Man ska även undvika svamp och stenfrukter. Vi har en lista över Färskmat här på sajten där du kan se vad man kan ge, men undvik då såklart sånt som inte passar dvärghamster såsom frukt och annat sött.

hamstercutie
2020-03-19 16:44
0

Här är den

Cireea
2020-03-19 16:50
0

#15 Det där är bara pellets om jag inte missminner mig. Jag kan inte svara på om det är bra för dvärghamstrar eller inte, tänker mest då fodret innehåller majs och äpplen. Men någon med mer insikt i just foderfrågan för dvärgar kan säkert svara. 

Annars är exempelvis Bunny Dvärghamsterdröm basic eller expert som man kan köpa på Zooplus riktigt bra Foder

Jag skulle rekommendera att du ger någon form av fröblandning då hamstrar har det naturliga behovet av att skala och öppna fröer. 🙂

hamstercutie
2020-03-19 16:57
0

Ok, det kan jag skriva upp.

hamstercutie
2020-03-19 17:01
0

#16 var har du fått all din information ifrån? (:

91Marran
2020-03-19 17:11
0

Hjulet är tyvärr för litet. Bör vara runt 25cm. Använder du huset som kom med buren, den gråa igloon, så är den inte lagligt stor. Tänkte bara tipsa, inget illa menat. Har själv varit ny i början, så jag vet att det är jobbigt med all information. :)

Mvh
Mig

Cireea
2020-03-19 17:17
2

#18 Min kunskap baserar sig till stor del på många års erfarenhet som både hamsterägare och uppfödare 😉Sen har jag tagit del av information från SHF och andra erfarna uppfödare genom åren. Man lär sig med tiden och vill man ha kunskap finns den att hitta helt enkelt. 

Sen finns det massor av information att ta del av här på sajten och även Svenska Hamsterföreningen som jag tipsat om tidigare har väldigt mycket information kring allt som har med hamster att göra.

hamstercutie
2020-03-21 13:48
0

Har bytt ut plasthuset till ett trähus och kommer senare köpa ett större Hjul. Är det något mer att rekommendera? (:

Cireea
2020-03-21 13:51
0

#21 Mer att göra, ös på med kartonger olika former och något rör. 😃
Man kan ju sätta in någon växt, exempelvis kattgräs eller annat som dom kan roa sig med. Vi har en artikel om Växter i Bur där du kan hitta tips. 

Det är svårt att inreda en sån där liten Bur, det hade varit lättare om du haft en något större Bur där det finns mer yta att använda.

hamstercutie
2020-03-21 23:34
0

#22 Har du någon bra fröblandning att rekommendera? Till en dvärg alltså. Eller kanske någon grönsak dom kanske gillar?

Cireea
2020-03-21 23:53
0

#23 Bunny Dvärghamsterdröm Expert (eller Basic). Båda är bra. 
Grönsaker är bra om man varierar, undvik det som är sött och näringsfattigt. Exempelvis behöver du inte ge så mycket isbergssallad eller gurka då det mest innehåller vatten. 

Kika i vår lista över Färskmat här på sajten, där finns massa tips.

Emma,tb
2020-03-22 09:43
0

#5 brit är pellets vilket man inte ska ha utan någon fröblandning med. Hamsterns näringsbehov finns inte i enbart pellets, så jag skulle blanda i en fröblandning med brit tills det tar slut och sedan köpa en bättre.🙂

Emma,tb
2020-03-22 09:43
0

#5 brit är pellets vilket man inte ska ha utan någon fröblandning med. Hamsterns näringsbehov finns inte i enbart pellets, så jag skulle blanda i en fröblandning med brit tills det tar slut och sedan köpa en bättre.🙂

hamstercutie
2020-03-22 12:10
0

#25 har du någon bra fröblandning att rekommendera? Gärna en som finns på djurmagasinet som är min närmaste djurbutik.

Emma,tb
2020-03-22 15:58
0

#27 versala laga crispy müsli hamster o company. Vet dock inte om den finns på djurmagazinet.😊

hamstercutie
2020-03-22 21:05
0

#28 Passar det till dvärghamstrar? Vilken sorts hamster har du? Blev lite nyfiken bara. 🙂

Emma,tb
2020-03-26 10:31
0

#29 Passar bäst till dvärg. Jag har en dvärghamster Hybrid just nu men ska få hem två stycken rysk vintervita om ca 2,5 vecka. Istället för crispy müsli som jag skrev tidigare så ska jag ha Bunny dvärghamsterdröm expert) Däremot så kan man ha crispy müsli men det är slut typ över allt.

hamstercutie
2020-03-26 16:46
0

#30 ok!