Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1269 ggr
smurfan-13
2020-03-10 15:58
0

Hamster till mindre barn?

Dottern önskar sig ett eget husdjur, helst hamster, när hon fyller 6 år och jag och maken funderar nu på hur lämplig en hamster kan vara. Vi har redan hundar och degus och jag är fullt medveten om att huvudansvaret är mitt, vilket jag inte har något emot alls. Jag fick min första egna hamster när jag fyllde 8 år och den var helt underbar, men efter det hade jag en del mindre trevliga och någon som dog väldigt ung. Efter det lämnade jag hamstervärlden.
Skulle ni säga att en hamster kan vara ett bra första djur till en djurvan 6 åring? Vad för hamster skulle isf passa bäst? Vad ska en tänka på när en väljer individ/uppfödare för att den ska passa så bra som möjligt?

Cireea
2020-03-10 16:12
3

Det där är en kluven fråga, jag har haft många köpare som varit barnfamiljer och det har gått jättebra. Men samtidigt vet jag att många är av åsikten att hamstrar inte är bra djur till barn. 

Så länge föräldrarna är engagerade och förstår hamsterns behov så ser jag inte något problem.  Kanske kan det vara bättre att ta någon vuxen omplacering som är van hantering från en uppfödare (exempelvis en hamster som kanske är klar i avel eller som kanske inte kan användas i avel av någon anledning) som första hamster, istället för att välja en liten bebis som ska gå igenom flera utvecklingsfaser. Det väljer man dock själv såklart. 🙂

Angående art, guldhamster skulle passa rent storleksmässigt. Det är lite mer att hålla i och jag upplever (observera att det här är min personliga åsikt) att guldhamstrar inte hoppar ur handen lika lätt. Däremot så vaknar guldhamstrar sent medan dvärghamstrar kan vara vaken lite när som helst på dygnet 
Jag vet dock många ägare där guldhamstern vaknar tidigare när man exempelvis rutinmässigt alltid ger Färskmat vid en speciell tid osv. 

Sen är det viktigt att tänka på att dvärghamstrar ska vara minst två enligt lag, så väljer man dvärghamster så blir det inte bara en utan två hamstrar. Guldhamstrar och Kinesisk hamster ska vara ensamma. 

Vad ni vill ha för individ beror på ju på er och vad ni är ute efter för egenskaper.  Honor brukar generellt sett vara lite mer "go" i medan jag upplever hanar som väldigt lata i jämförelse. Självklart gäller det inte alla hanar, har själv haft en del som varit minst lika påhittiga och fartfyllda som honorna. 🙂 

Kika runt på uppfödare, hittar ni någon långt bort som ni absolut vill köpa av så är det ingen fara. Transport brukar lösa sig, det vet jag själv som skickat hamstrar åt alla möjliga håll i Sverige (och Norge också för den delen).

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

smurfan-13
2020-03-10 16:54
0

Tack för utförligt svar. :) Att guldhamstern vaknar senare var ju klart något att fundera kring. Annars är min bild av guldhamstern som mer lämplig än dvärgvarianterna (men har personligen aldrig haft nån dvärg).
Dottern skulle nog uppskatta någon av lugnare typ som går att hålla lite, då degusarna vi har är alldeles för aktiva. Hon är dock duktig m dem när de är ute och springer.
Det som gör att jag tvekar lite m en omplacering (vilket jag annars tycker känns lämpligast för att veta hur de är) är att de ju inte blir så gamla och om den då redan är vuxen blir ju ens tid ihop m den ännu kortare. :(

Cireea
2020-03-10 17:01
0

#2 Ja, jag förstår att det kan innebära en kort tid med hamstern. Det var mer en reflektion över att det är första hamstern, så då kanske det kan vara ett alternativ för att se om man trivs. Annars brukar det inte vara några problem för uppfödaren att hjälpa till med en eventuell omplacering om man känner att hamster inte passade. 

Ja man får överväga för och nackdelar mellan guldhamster och dvärghamstrar. 
Annars får ni köpa båda delarna och se vad ni trivs bäst med! 😉

smurfan-13
2020-03-10 18:39
0

#3 Haha, maken tycker nog det räcker med EN till Bur. Jag har varit sugen på att testa dvärgar i många år nu, men känner mig lite osäker på om det är det bästa för dottern.
Omplacering kommer nog inte bli aktuell oavsett. Dottern blev biten ordentligt av en degusunge sist vi hade kull och trots det så älskar hon fortfarande dem. <3

Cireea
2020-03-10 20:17
0

#4 Kanske går det att hitta en uppfödare nära dig som kan tänka sig låna ut ett par dvärghamstrar under en tid för att ni ska få testa på om det passar er? 🙂

IsabellsHamsterhem
2020-03-13 21:23
1

#4 Vart bor ni?
Om ni väljer dvärg så är det alltid risk att det blir två burar om de skulle börja bråka. :) Om ni inte vill ha två burar så är nog Guldhamster eller kanske en Kinesisk hamster det som passar er bäst?

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Chinesecrestedlover
2020-03-17 03:04
0

Vill inflika att bara för att man tar emot en omplacering så behöver hamstern inte vara speciellt gammal. Jag har nu en grabb som bara var några månader och innan  hade jag en tös som även hon bara var några månader då hon kom (ca 3 månader). Jag har bara haft guldhamstrar. 

Sen om själva ämnet: Alla mina har vaknat sent…så vet inte om jag skulle anse de speciellt lämpliga för små barn (hoppas i alla fall att de inte är nattugglor som jag😉). Det beror ju dock säkert både på barnet och den individuella hamstern…men kan tänka mig att om barnet "aldrig" ser sitt husdjur, så kan det bli mindre intressant att ha djuret för barnet.