Lite frågor ang bebisar
Tjoho, min lille älskling Candy ska om allt går bra få en kull ungar snart. Men eftersom det är min första kull skulle jag vilja ha svar på några frågor.
1. Jag hade tänkt låna en Bur från skolan då hennes Bur är lite liten för henne+ ett gäng ungar. Kan det bli stressigt för henne att byta bur några dagar innan förlossningen? Hur tidigt borde hon få flytta in i den nya buren?
2. Är det bäst att inte ha någon inredning alls? Isåfall, när kan jag sätta in inredning/leksaker igen?
3. Vad är dom vanligaste sjukdomar/hälsostörningar som hamsterbebisar kan råka ut för?
1. Jag hade tänkt låna en Bur från skolan då hennes Bur är lite liten för henne+ ett gäng ungar. Kan det bli stressigt för henne att byta bur några dagar innan förlossningen? Hur tidigt borde hon få flytta in i den nya buren?
Du bör få ner henne i den nya buren så snart som möjligt så hon hinner boa in sig.
2. Är det bäst att inte ha någon inredning alls? Isåfall, när kan jag sätta in inredning/leksaker igen?
Nej du ska inte ha någon inredning, bara bomaterial och matskålar.
3. Vad är dom vanligaste sjukdomar/hälsostörningar som hamsterbebisar kan råka ut för?
Hmm kommer inte på något, men får man en stor kull så brukar en eller ett par försvinna de första dagarna.
Instämmer med Åsa, fast på 2an skulle jag vilja lägga till en grej. Förutom matskålar och bomaterial så kan du ha lite toarullar åt henne som hon kan gnaga på ifall hon känner för det :) det hade jag till min flicka när hon födde, o de gick alldeles utmärkt.
Sen en annan grej, bilden på din hamster va urgullig, va är hon för färg och hårlag? e hon dove satin eller har jag helt fel? ser nämligen ut som min Alfred som är dove satin :)
Tack för svaren :) Hon är mink långhår/satin. På bilden 5 veckor =)
Ja toarulle kan man ha en, men inget med "vikt" så att säga.
vem är uppfödaren till denna sötnos?
Kolarängens….jättefin kull var det.
Och hanen hon ska låna är min lilla "silvercaramel" Benni-Boy.
Japp, så det blir silversobel och sobel. Och eventuellt creme och offwhite om Candy har enkla anlag av umburus :)
Benni hade inte mycket r ö bakom sig eller, Maria?
Nepp, mamman är vanlig offwhite, pappan choklad. Sedan är det mest offwhite och creme på mammans sida. Pappan till Benni heter h.skogens Brownie, kan kolla upp honom.

#6 Ungefär 1-2 dygn innan brukar jag ta bort inredningen! I samband med att jag städar buren! Hjul och sånt kan hon ha kvar till dess, bara bra att de rör lite på sig!
Här hemma brukar jag ha i mamma-buren: Matskålar, mängder med bomaterial, matskålar, nån lerkruka så att mamma kan gå lite undan få vara ifred och tvätta sig, ibland nått rör också!
Mer inredningen kan du börja stoppa in när bebbarna öppnat ögonen, du märker när det är dags, förslagvsvis nån kartong då!
Linda: Han har ju r.ö rost på pappans sida om jag minns rätt. Det är ju Lottes linjer, hon vet ju bäst. Lotte? hihi….
Sedan på mammans sida tror jag att det fanns någon r.ö creme, men längre bak.

Till mina kullar hade jag; ordentligt med bomaterial! Matskålar, 2 vattenflaskor, en som sitter lågt till ungarna och en lite högre. ettt rör har jag haft och toalätt.
Nu är Candy hemma igen efter att ha blivit parad hemma hos Maria :D Hon har gått upp 10 gram sen parningen i måndags och brunstade inte igår så förhoppningsvis är det bebbar i magen :)
Imorgon ska jag handla, någon som har något tips på mat som är bra för dräktiga och digivande hamstar? Idag fick hon Bulgur (som couscous fast med fullkorn?), kött och ost.
du har min hemmis och kika på matlistan där….www.mariashamstrar.piczo.com
Hm, min tjej verkar inte gilla den nya tomma buren. Hon ställer sig på bakbenen och försöker hoppa upp till gallret på taket. :S
Någon som har lite fler tips på mammavänlig inredning?
Det ska inte vara en massa inredning, men hon behöver nog bara en stund att vänja sig och boa in sig.

Du kan ha all inredning som vanligt till henne, Hjul, leksaker osv. så att hon har det lugnt och tryggt omkring sig. Och hjulet kan som sagt vara kvar, jag tycker iaf att det bara är bra att de motionerar även som dräktiga.
Men sen när du städar buren inför födseln, ca. 2dygn innan, så ta bort allt och ha kvar nått rör sen innan, kanske nån lerkruka och matskålar!
Jo, det känns nästan bäst att göra det. Hon verkar inte gilla att ha det så tomt och jag vill helst slippa ha hål i buren när jag ska lämna tillbaks den till skolan :S Förhoppningsvis har hon annat och tänka på när det är dags att rengöra buren inför födseln.

#20 Precis, varför jaga upp dem i onödan. Så ha du kvar alla prylar, de brukar bara springa runt och bli än mer hysteriska än vad de redan är av dräktigheten ; )
#21. Ja, nu får hon ha några prylar. Hon verkar ju tillräkligt uppjagad av att ha bytt till dunabur. Hade ju kanske varit en annan sak om hon bott i dunan hela sitt liv..
Hm, nu såg jag att hon gick armgång på burtaket. Är det något som kan vara skadligt för en dräktig hamster? :(

Mina honor ha också gått armgång i burtaket… ser helläbbigt ut och man blir så nervös för ungarna i magen, men det verkar dock inte vara ngt farligt för dem. Här hemma har det alltid gått bra.
Man läser alltid att honorna blir så lugna och sover mest när de är dräktiga… jovisst! Mina blir hysteriska, totalt nippriga och helgalna - allt på samma gång! Lugna - glöm det!
Näe, kanske bara är jag som är överbeskyddande. Hamstrarna i det vilda är nog inte direkt superförsiktiga när de letar omkring efter mat. Men jag ska nog låna ett Hjul från skolan (mina passar inte till dunaburar) så hon inte hittar på allt för dumma saker.
Men hur mycket ska det synas på magen efter en vecka? Tycker mig ana att hon är något tjockare, men det kanske bara är jag som hoppas för mycket ;)
Och blir alla hamstrar tjocka under dräktigheten?
Hihi, sen har jag föresten kommit på att Candy kan vara rostbärare. Längst bak på hennes stamtavla finns nämligen två brunörade hamstrar (egentligen samma hamster då ;P)
Så det finns en liten chans till bö sobel, caramel och dylikt.
Suck, hände upp en fröstång i hennes Bur och nu håller hon på och klättra på den. Hon gör mig verkligen nervös ;(

Haha!
Japp de gör en bra nervösa… ; )
Ingen brunst idag heller =) Typiskt att jag inte har någon våg hemma, för det är svårt att se om hon gått upp något i vikt..
åh, då kan man hoppas att det kommer mini-Bennisar snart.
*puss på Candy*
Jo, jag hoppas på en offwhite hane att behålla faktiskt :)